18,947
21
3
Hva koster det å legge inn telefonlinje i ny enebolig?
2
Hedmark
0
Noen som vet hva det koster å legge inn telefonlinje/tilknytningsavgift i en ny enebolig? Eventuelt hvor på nettet man finner informasjon om dette.
Er ikke fiber der jeg skal bygge. Så jeg må kobles til det vanlige telenettet.
Er ikke fiber der jeg skal bygge. Så jeg må kobles til det vanlige telenettet.
Hvis du skal installere ADSL så må du koste alt selv.
Egentlig utrolig, da skal du liksom betale linjeleie på en linje du har betalt for deler av selv. Heia monopol ;D
Er jo ikke sikkert du trenger kabel hvis du får grei fart gjennom lufta. Du får kjøpt routere som sprer fra telenettet til wifi i huset slik at alt er som vanlig wifi i hus med kabel.
Er jo også nett via bakkeantenner noen plasser i landet, og via strømleverandør. Ville sjekket hva som var tilgjengelig før jeg gadd å betale for kabel til huset.
Dermed bestiller man telefonlinje og deretter bredbånd.
Ja, og som Torango sier, så er det en etableringsavgift som er fast over hele landet, og denne skal være uavhengig om hvor langt det er fra Telenor sitt fordelingsskap til huset. (slik som jeg har forstått det)
Bare husk at telefonkabel (tror de fleste av disse nå kommer med fiber i kabelen) bør legges ned når grøfta er åpen - når dere legger kabler til strøm osv. ellers kan det komme tilleggskostnader med graving av grøft til telenor sitt skap.
Vi fikk heldigvis lagt dette i bakken i siste liten før det var for seint, og da betalte vi bare en liten etableringsavgift for å få bredbånd i hus.
Kjør på med ICE eller "mobilt bredbånd"; Telenor skal en ha misnt mulig kontakt med....
Telenor og kundebehandling er vel internett fullt av så jeg skal ikke skrive mye om det; men måtte krangle med de i over 1 år for å fp de til å skjønne at jeg aldri hadde bestillt, mottatt eller brukt fasttelefonabonnement fra de i en komune jeg aldri har vært. De hadde til og med opptak av bestillingen min kunne de fortelle-men å få høre den var visst umulig.
Ellers selger de mer enn gjerene bredbånd og sender regning på det; å faktisk koble opp noe bredbånd derimot var ikke mulig pga gammel kabel i området. Har til dags dato ikke fått igjen det som ble betalt i 2009 for å få bredbånd fra de. Ikke kan de levere heller; og jeg bor midt i en by...
Hvis det ikke er feil på linjen eller at man løser det med reset av ruter, blir man henvist til Telenoreksperten for 26 kr minuttet. http://www.telenor.no/privat/kundeservice/telenoreksperten/
Det får meg til å lure på hva som egentlig skjer.....Telenor burde selvfølgelig hatt en mer normal pris på spørsmål litt utenom det vanlige.
Jeg har også kranglet mye med Telenor, men hver gang jeg har byttet så har det faktisk blitt verre. Nå er det Telenor igjen, den fungerer (omsider) og jeg holder kjeft.
Jeg synes heller at CD og Viasat (parabol) trenger å tynes.
Men anbefalingen til trådstarter er å bestille fasttelefon og bruke linjen til XDSL.
- Kabelen får du gratis hos Telenor mot at du selv koster graving av grøfta.
- Tilkobling av telefonlinjen koster 990 uten binding og 199 om du har 12 mnd binding.
Ta kontakt med Telenor sitt senter for nettutbygging på telefon 800 33 122 eventuelt på internett www.telenor.no/nettutbygging
Enig. Jeg hadde ADSL fra Telenor tidligere og de svært få gangene det var noe krøll var det lett å få tak i de, og de ordnet opp kjapt. Jeg har forsåvidt også gode erfaringer med Get og nå med Viken Fiber. Basert på hvordan det var for ganske mange år siden har jeg derimot lovd meg selv dyrt og hellig at jeg aldri igjen skal være kunde av NextGenTel. Mulig de har blitt bedre, men slik som jeg opplevde de da jeg var kunde er for meg tilstrekkelig til at jeg aldri skal betale en krone til det firmaet igjen. Linjen var fin, men det var omtrent umulig å få sagt den opp og jeg fikk fakturaer i flere måneder etter at jeg hadde sagt opp og levert tilbake modemet.
Nuvel. Andre kan ha gode og dårlige erfaringer med de fleste. Men det er påfallende hvor mye kjappere man kommer gjennom til kundeservice hos Telenor om man ringer fra et bedriftsregistrert nummer - jeg har mobil gjennom jobben og ventetiden er omtrent null på kundeservice der.
Klar over det - de setter deg dog over til privatsupporten direkte om det er et privat anliggende (jeg har kontantkort fra Telenor i bilen til motorvarmeren og det må masseres en gang i året for at abonnementet ikke skal dø ut).
Jeg kjøpte et hus for et år siden hvor det ikke var noen inngående telelinje. Tidligere eier kjøpte seg mobiltelefon og fjernet luftlinjen som kom fra naboen. Da jeg bestilte adsl måtte det altså legges ny linje inn til huset. Dette sørget en underleverandør av telenor for. Det ble en luftlinje der den gamle hadde gått tidligere. Jeg betalte ikke noe for det, kun normale kostnader ved etablering av abonnement.