#11
 352     0

Telenor har leveringsplikt på analog telefonlinje. Bestill et telefonabo, det koster 89 kroner mnd, så er det jo bare å si opp når det måtte passe.


Men du er ikke garantert å kunne kjøre xdsl på den linja de leverer analog telefon på så man kan gå på en smell der.
På steder med dårlig linjekapasitet kjøres analoge linjer vi elektronikk som hindrer å kunne kjøre bredbånd på linja.
Får du derimot en ISDN linje i hus så er du sikkra, så fremt du ikke bor for langt unna sentralen da.

   #12
 1,630     Villmarkstoppen, Malvik     0


Telenor har leveringsplikt på analog telefonlinje. Bestill et telefonabo, det koster 89 kroner mnd, så er det jo bare å si opp når det måtte passe.
Men du er ikke garantert å kunne kjøre xdsl på den linja de leverer analog telefon på så man kan gå på en smell der.
På steder med dårlig linjekapasitet kjøres analoge linjer vi elektronikk som hindrer å kunne kjøre bredbånd på linja.
Får du derimot en ISDN linje i hus så er du sikkra, så fremt du ikke bor for langt unna sentralen da.
Hverken ISDN eller analog telefon gir deg noe som helst slags garanti på bredbåndsmuligheter. Hva er adressen/gårds & bruksnummer så kan jeg sjekke dette (linjelengde, og mulige bredbåndsprodukt fra Telenor ihvertfall)... ::)
   #13
 65     Bergen     0
Hva er adressen/gårds & bruksnummer så kan jeg sjekke dette (linjelengde, og mulige bredbåndsprodukt fra Telenor ihvertfall)...


går det an å sjekke hvilke muligheter man har selv på nettet?
   #14
 1,630     Villmarkstoppen, Malvik     0

Hva er adressen/gårds & bruksnummer så kan jeg sjekke dette (linjelengde, og mulige bredbåndsprodukt fra Telenor ihvertfall)...

går det an å sjekke hvilke muligheter man har selv på nettet?
Ja.  Cool

Tok et søk - det virker som denne er 'in the open' allerede så jeg røper vel ingen stor hemmelighet:
https://metro.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/
   #15
 159     Ottestad     0
Kapaksen er fin den, men selv ikke den kan man stole 100% på. Hos meg sier den at det finnes ledige trådpar, men når man snakker med Telenor så viser det seg at det slett ikke er tilfelle. :(

Jeg bor midt på et byggefelt der alle rundt meg har adsl. Selv får jeg bare en crappy analog linje som jeg "deler" med naboen (linjesplitter).  Telenor innrømmer at jeg er en av de få uheldige som desverre faller utenfor. Det blir for dyrt å gjøre noe for meg.

Heldigvis er Canal Digital snart klare med nett her. Enn så lenge får jeg surfe på min gode nabo.

Ah, det var godt å få ut! Smile
Signatur
   #16
 557     Fetsund     0
Ta disse "offisielle" tallene på linjelengde med en god klype salt dersom du bor på landet. Telenor mente at det var ca. 5.5km fra sentralen til meg, men jeg bor enda 1.5km unna det punktet de hadde målingen til. Disse målingene er visstnok til nærmeste koblingsboks (Eller hva de kaller det).
   #17
 135     0
Jeg jobber som telemontør og utfører oppdrag fra Telenor. Telenor har ikke leveranseplikt på ADSL, så hvis du bor 1 km fra siste koblingpunkt og ikke har kabel, så betaler som regel Telenor for det hvis du bestiller adsl fra dem, det er litt verre med andre operatører, men da kan du bare bestille en analog telefonlinje(som Telenor er pliktig og levere) og si den opp etter en mnd. tid.

Bor du ca 6km fra sentral så vil du få bredbånd med lav hastighet hvis kablene i telenettet der du bor er gode. Hvis de er dårlige vil du kanskje bli plaget med ustabilt nett og må melde feil, og da kommer den stakkars telemontøren hjem til deg for å bli kjeftet opp av en fortvilet kunde, og for å rette feilen Grin. Et par uker etter at montøren var der, blir kunden plaget igjen, og så er det på den igjen  :D

Lang linje, dårlige kabler og ingen som vil betale for nye kabler= ingen stabil bredbåndsforbindelse.

Håper det ordner seg

Lykke til Smile

   #18
 520     0
Selv bor jeg på landet og ligger 5800 meter fra boksen. For 6 år siden sa Telenor at jeg ikke kunne få bredbånd, etter litt mas sa de at jeg kunne få en 400/150 linje. Var da litt lei av hele Telenor og bestilte en 600/ettellerannet linje fra Bluecom. De leverte uten å mukke.

Etterhvert skrudde de opp hastigheten bit for bit, uten at jeg bad om det. Var oppe i 1200/ettellerannet før Bluecom ble kjøpt opp.

Etter oppkjøpet ble hastigheten min plutselig satt ned til 600/ettellerannet. Jeg byttet da til Nextgentel og har nå 1800/350, tror det er en litt annen teknologi enn ordinær ADSL.

Bredbåndet har vært dønn stabilt hele tiden, uansett hvilken hastighet jeg har hatt.

Så det er alltid håp i lang linje Wink Men det er dumt å bare forholde seg til Telemor.

   #19
 135     0
Da er du en av de heldige som har gode kabler fra sentralen. Om man har adsl fra NGT, bluecom +++ Husk at det er samme linje som Telenor leverer på, den eneste forskjellen er utstyret i sentralen, selv om mange leverandører også leier utstyret til Telenor. Du står sikkert på noe som kalles en adsl2+ port i DSLAM, denne kjører ut mere signal enn vanlig adsl. Har vært med på at adsl2+ funker helt opp til 8 km, men da med liten hastighet.
   #20
 520     0
Skjønner. Hovedpoenget var at Telenor sa nei, og når de først sa ja så var de ikke akkurat rause med hastigheten.

Virker som de forholder seg stivbeint til grenser for hastighet/linjelengde, og de gidder ikke å prøve og se.

NTG linja var litt treigere enn forventet til å begynne med. Jeg ringte og spurte om de kunne gjøre noe, ble satt over til ett høflig menneske med kunnskap og innsikt, virka som det var en teknikker av noe slag. Etter noen timer ringte de tilbake, da hadde de kjørt opp hastigheten en god del. Dette er over ett år siden, alt er 100% stabilt.

Det er god service, Telenor var aldri i nærheten, kun blåruss i telefonen som bare leser kjapt på skjermen og sier nei. Hvem gidder å prøve å kjøpe av noen som ikke gidder å løfte en kulepenn for å få til ett salg?

Det er dårlig service, og de får minst mulig av våre penger.