#11
 352     0
kan du si hvilken leverandør du har? kan være nyttig å vite hvilken teknologi de bruker.
Og feilsøking bør skje med flere pcer om du har tilgjengelig med kabel rett i fiber til cat konvertern, dropp alt av ruter osv, det bare gir ekstra feilkilder

  (trådstarter)
   #12
 74     0
Som skrevet tidligere er hastigheten også lav når jeg tester direkte fra mediaconverteren (som jeg antar er det samme som du kaller cat konverter) til laptop. Har bare én laptop jeg kan teste med, bortsett fra den går det i nettbrett.
KE
   #13
 3,674     Hordaland     0
Når du skriver mediekonverteren, snakker vi om en fiber-ethernet omformer uten noe form for intelligens? Hvordan tester du båndbredden? Har du forsøkt speedtest.net via pcen?
Du vil ikke få noe qos uten ruter men med bare en pc burde du få rask respons og høy båndbredde.
   #14
 352     0
fiberen fra a-b bør testes, få dempningsmål, rare feil kan oppstå om du ligger helt på grensa signalmessig.
er det gpon nett?
eller er det ren fiber rett fra svitsj hos leverandør til din mediaconverter?
  (trådstarter)
   #15
 74     0
Trøbbel med hastigheten på nettet - image.jpg - Håvard84Her er mediaconverteren. Den oransje fiberkabelen som kommer utenfra går inn her. Den eneste tilkoblingen til boksen er en ethernetkabel.
Har ikke testet speedtest.net på laptopen. Jeg tror dog ikke det er målingene det er feil på da jeg har testet hastigheten på 5 forskjellige apparater, og flere forskellige nettsider. 
   #16
 911     Hordaland     0
Har du noe i nærheten som sender ut radiosignaler, f.eks babycall eller lokal radiostasjon?
Når jeg sitter med laptoppen i nærheten av babycallen vår forsvinner omtrent all hastighet på nettet.
Jeg hadde en liten FM-sender (0,1 watt) stående på like ved switchen (0,5 meter avstand) en periode. Da hadde jeg ok hastighet (30 Mbit) inn men omtrent ingenting (~0,5 Mbit) ut.
Slo jeg av senderen fikk jeg full hastighet (30/30) igjen.
  (trådstarter)
   #17
 74     0
Ingen radiomaster i området. Har nok noen naboer som bruker babycall, men det vil vel vel ikke ha noen innvirkning når jeg bruker kabel?

   #18
 82     0
Babycall påvirker ikke kablet nett.

Har leverandøren din (Telenor ut i fra mediaconverter?) vasket fiberen? Målt demping?
   #19
 2,435     Hordaland     0
Jeg føler du er veldig opphengt i å utføre hastighetstest mot speedtest.net, kontra å forsøke andre ting.

Jeg er ellers enig i at du har antagelig en mediekonverter uten ruterfunksjonalitet. For å få bekreftet dette foreslår jeg at du gjør som følgende:

- Koble PC'en din direkte i mediekonverteren med en nettverkskabel. Slå av det trådløse nettverket på PC'en med hardware-bryteren / flymodus-knapp.

- Start opp et kommandovindu / ledetekst / CMD. Skriv inn: ipconfig -all
Trøbbel med hastigheten på nettet - BB449.png - Håvard84

Dette vil gi deg noe tilsvarende resultat:
Trøbbel med hastigheten på nettet - BB449.png - Håvard84
Jeg er tilkoblet med trådløst nettverkskort for øyeblikket, derfor er det informasjonen i den røde firkanten som er interessant i dette tilfellet. Når du er tilkoblet med kabel, er det informasjonen i den rosa firkanten som vil være aktuell.

For å kopiere denne informasjonen holder du inne ALT-knappen på tastaturet, mens du trykker på knappen Prt Scr på tastaturet. Viktig at kommandovinduet er aktivt når du utfører dette, da denne tastekombinasjonen tar bilde av det aktuelle vinduet. Du må kanskje bla deg lengre opp i vinduet for at vinduet skal vise den interessante informasjonen.

Åpner du Paint, eller annet tegneprogram, kan du lime inn bildet med Ctrl + V. Lagre bildet, og legg det ut her i tråden.

Grunnen til dette:
Det er interessant å vite hvilke IP-adresser og DNS-server adresser du har fått tildelt når du er koblet direkte til denne "mediekonverteren".



Neste steg:
Utfør en trace route, for å se hvor mange rutere du er tilkoblet, og hvor lang responstid du har til de ulike ruterne. Dette kan være med på å gi et bedre bilde av hva du er tilkoblet, og hvor problemet eventuelt kan være.

Du kan begynne med å skrive kommandoen "cls" (CLS) i kommandovinduet, som står for clear screen, slik at du får et tomt vindu igjen.

Videre skriver du: tracert www.vg.no.
Ta en ny screenshot av vinduet med ALT + Prt Scr. Lagre bildet, og legg det ut i tråden her.

Eksempel:
Trøbbel med hastigheten på nettet - BB450.png - Håvard84


Når du har gjort dette, og lagt ut screenshot av resultatene her, vil det være enklere å kunne gi deg noe fornuftig svar på hvor problemet antagelig er, og tips til hva du kan/bør gjøre videre.
Signatur
  (trådstarter)
   #20
 74     0
Vi har Nextgentel. Om de har vasket eller målt demping vet jeg ikke, men de har ikke vært hjemme hos oss (hvis det er noe som må gjøres herfra.) Den eneste som har vært her i forbindelse med problemene våre er en person fra Relacom som byttet mediaconverteren.