2,609
29
3
Trøbbel med hastigheten på nettet
74
0
Vi har i noen måneder slitt med ustabilt nett her i huset, både trådløst og kablet. Etter en mnd med prøving har internettleverandøren vår sagt rett ut at de ikke har noen anelse om hva feilen er, og at de er ganske rådville. Bare så det er sagt så er det en person høyt oppe på teknisk avdeling vi har hatt kontakt med. Vi har fiber og skal i utgangspunktet ha 30/30mbit, men hastigheten vi måler er noen ganger helt nede i 0,5mbit. Måler vi hastigheten 10 ganger iløpet av en dag er hastigheten under 10mbit ca halvparten av gangene. Dette gjelder som sagt både på det trådløse nettet, og når vi bruker kabel.
De begynte med å bytte mediaconverteren da vi målte lave hastigheter via kabel direkte fra mediaconverteren til laptopen. Ingen bedring. Vi fikk ny router, ingen bedring. Vi fikk nok en ny router uten at ting ble bedre. Til sist ble vi bedt om å kjøpe den kraftigste routeren vi fant i butikken da de trodde den routeren de leverte ikke ga sterke nok signaler, men hastigheten er fremdeles lav. Vi har prøvd å bytte kanaler på samtlige routere uten at det heller hjalp.
Så nå håper jeg det er noen smarte personer her som kanskje kan komme med noen forslag som "eksperten" hos leverandøren vår ikke har tenkt på?
De begynte med å bytte mediaconverteren da vi målte lave hastigheter via kabel direkte fra mediaconverteren til laptopen. Ingen bedring. Vi fikk ny router, ingen bedring. Vi fikk nok en ny router uten at ting ble bedre. Til sist ble vi bedt om å kjøpe den kraftigste routeren vi fant i butikken da de trodde den routeren de leverte ikke ga sterke nok signaler, men hastigheten er fremdeles lav. Vi har prøvd å bytte kanaler på samtlige routere uten at det heller hjalp.
Så nå håper jeg det er noen smarte personer her som kanskje kan komme med noen forslag som "eksperten" hos leverandøren vår ikke har tenkt på?
Jeg kan også nevne at de har testet kapasiteten på linjen her i området, og at den var helt fin. Det blir visst brukt bare halvparten av hva de kan levere her.
Du kan også kjøre en "tracert 8.8.8.8" og deretter pinge den første adressen tracert viser utenfor ruteren din. Den bør være rask og jevn.
I og med at du har fiber så er det en viss sannsynlighet for at du enten har linje fra Altibox eller Telenor.
Altibox speedometer:
http://speedometer.altibox.no/
Telenor speedometer:
http://test.telenor.net/
Når du tester linjen, bør du benytte linjetest fra linjeleverandøren for at målingen skal bli så realistisk riktig som mulig. Du må også koble fra alle andre enheter du har i huset, hvor testen utføres ved hjelp av en datamaskin som er koblet til med kabel direkte i hjemmesentralen til fiberleverandøren.
Grunnen til dette er at det er godt mulig linjen din er OK, hvor det er noe av utstyret i huset ditt som gjør at kapasiteten på linjen blir forkludret. Det er ikke nødvendigvis trafikk på linjen som forkludrer hastigheten, det kan være andre konflikter som gjør at Internett- eller nettverkstrafikken ikke går slik den skal.
Første steg:
Ta i bruk den datamaskinen i huset som du har mest tro på. Da tenker jeg på sannsynlighet for virus, malware og lignende ulumksheter. Steng ned programvare som Skype, Spotify, nettleser-faner og andre programmer som benytter seg av Internett som du har kjennskap til på datamaskinen.
Neste steg:
Koble vekk alle kabler fra hjemmesentralen som fiberleverandøren din har levert. Dersom hjemmesentralen din er satt i bridged-mode har det ikke noe å si, så lenge du mottar IP-adresse automatisk. Dersom du har manuelt IP-oppsett på Internett forbindelsen må du eventuelt sette opp dette manuelt på datamaskinen du skal bruke. Dersom hjemmesentralen din har trådløst nettverk aktivert, må du tenke deg om i forhold til hvilke trådløse enheter du har på nettet som du kan deaktivere. Slå av WiFi på mobiltelefoner, nettbrett, og slå av andre datamaskiner og lignende som er tilkoblet det trådløse nettet, inkludert SmartTV osv.
Da er det klart:
Sett i gang en linjetest mot linjeleverandøren din. Dersom du nå får resultater som tilsvarer det du betaler for, så vet du at linjen etter all sannsynlighet fungerer slik den skal. Det er sjeldent at fiberlinjer har varierende hastighet. ADSL linjer og tilsvarende linjer som leveres over kobberkabel kan ha dårlige koblinger under veis, som gjør at linjen kan bli svært ustabil til tider. En fiberkabel vil enten fungere, eller ikke fungere.
Hva er veien videre?
Dersom du får dårlig resultat på linjetest så kan det fortsatt være mye som forkludrer linjen din. Første jeg ville gjort er å utføre en ny linjetest med en annen datamaskin. Dersom du får bedre resultat med en annen datamaskin, har du fått bekreftet at det er noe på datamaskinen din som forkludrer trafikken. Får du samme resultat med en ny datamaskin ville jeg fortsatt å undersøke hva som kan være galt.
Resett:
Får du fortsatt dårlig resultat på linjetest, så ville jeg begynt med å sette opp hjemmesentral på nytt. Dersom du har linje fra Altibox kan du ringe kundeservice og be om at de sletter alle innstillinger på hjemmesentralen din. Hva som er tilfelle hos Telenor og øvrige linjeleverandører må du sjekke opp med leverandøren. Dersom du kun har mediekonverter hvor du selv sørger for ruter så utfører du en resett av ruteren tilbake til fabrikkinnstillinger. Etter du har resett utstyret utfører du en ny linjetest. Dersom du fortsatt får dårlige resultater har du fått bekreftet at linjen din ikke klarer å levere tilstrekkelig kapasitet. Det eneste du kan gjøre da er å forklare hva du har gjort til nå, og be linjeleverandøren om å komme hjem til deg for å utføre en egen uavhengig sjekk - det er rett og slett ikke mer du kan gjøre på egenhånd.
Hva ellers?
Visst du får full speed når alt utstyr i huset er frakoblet, så er det mulig du har noe på nettverket ditt som gjør at trafikken på linjen blir forkludret. Første du bør gjøre er å endre navn og passord til det trådløse nettverket. På denne måten får du mulighet til å sette opp alle trådløse enheter på nytt, hvor du vil få full kontroll over hvilke enheter som er tilkoblet det trådløse nettet. Det er fort gjort å gi ut koden til både naboer og bekjente, og man mister litt oversikten over hvor mange enheter som egentlig har tilgang til nettet. Det kan være smart å legge inn én og én enhet, gjerne med noen timers mellomrom, hvor man bruker nettet aktivt hele tiden. Opplever du plutselig at nettet begynner å sinke igjen, så bør du ta en kontroll av hva som er installert på enhetene du har lagt til på det trådløse nettet.
Videre bør du gjøre det samme med kablede enheter. Koble til én og én enhet, med en viss tid mellom, slik at du får tid til å oppdage om nettet plutselig går saktere.
Andre miks og triks du kan utføre:
Når du utfører PING-test, så opplyser du at dette kan gå veldig tregt til tider.
Jeg støtter meg på tipset til KE med å utføre en tracert. Tracert står for Trace Route, som vil spore opp veien fra én adresse til en annen, hvor du vil få PING-respons fra alle rutere langs ruten.
IP-adresse 10.1.0.1 er min egen private ruter internt i huset. Du skal ha en lav responstid til denne ruteren, maksimalt 2 ms. Dersom du får en høy responstid på første ruter så tyder det på at ruteren din oppfører seg noe merkelig. Dersom så er tilfelle, vil ruteren din kunne forsinke all Internett- og nettverkstrafikk, hvor du vil få høye måleresultater for påfølgende responstider.
Litt off-topic:
Jeg syntes Altibox / Lyse har alt for mange rutere i nettet sitt, noe som dessverre er konsekvensen av ringnettet Lyse har valgt å bygge opp. Telenor har et langt mer effektivt nett, slik at om du har fiber fra Telenor så vil du ha rundt halvparten så mange hopp dersom du utfører en tracert mot VG.no.
Flere tips:
Dersom du får full speed på speedometertest mot linjeleverandøren din på første forsøk, så kan det godt være du har noen DNS konflikter som forkludrer trafikken på linjen din. Hver gang du skriver inn www.vg.no i nettleseren, så vil denne forespørselen bli sendt til en DNS server. Vanligvis vil ruteren din fungere som en intern DNS server, hvor den vil mellomlagre alle nettadresser du vanligvis bruker. Når du skriver inn www.vg.no for første gang, så vet ikke ruteren din hva dette domenenavnet egentlig peker mot (IP-adresse). Ruteren din vil sende en DNS forespørsel til DNS serveren til nettleverandøren din. Når DNS serveren til nettleverandøren din responderer, vil din private ruter lagre opplysningene, slik at ruteren din kan videresende deg til riktig sted raskere neste gang. Dersom DNS serveren du benytter til vanlig ikke fungerer som den skal, så vil dette resultere i at trafikken går tregere. Det samme gjelder dersom du har flere DNS servere på nettet ditt, hvor det da blir en konflikt i å respondere på disse DNS forespørslene. Det samme gjelder også dersom nettleverandøren din har en DNS server i hjemmesentralen, hvor du har en påfølgende trådløs ruter som også har en DNS server aktivert. Det blir i et slikt tilfelle en rekke med DNS servere, rutere, brannmurer og funksjoner etter hverandre, noe som vil senke hastigheten i nettet betraktelig.
Tips 1:
Har du hjemmesentral fra nettleverandøren, og en egen privat trådløs ruter, så bør du deaktivere alle funksjoner i hjemmesentralen fra nettleverandøren, eller i din egen ruter. Én av enhetene må settes opp som bridged-mode. Den enheten du setter opp i bridged-mode vil ikke fungere som brannmur og vil være fullstendig åpen fra utsiden. Det betyr at dersom du setter opp hjemmesentralen til bridged-mode, så må du deaktivere det trådløse nettverket i hjemmesentralen, samt at du kan ikke ha noen kablede enheter tilkoblet hjemmesentralen. Kabelen må i et slikt tilfelle gå direkte fra hjemmesentral til WAN port på din egen trådløse ruter. Den trådløse ruteren din vil da fungere som brannmur, DNS server, trådløst tilgangspunkt, og som tilkoblingspunkt for andre kablede enheter. Dersom du vil beholde alle disse funksjonene i hjemmesentralen, så må du sette den trådløse ruteren til bridged mode. Dette betyr at den trådløse ruteren ikke vil ha noen ruterfunksjon, brannmur og DNS server aktivert, alle disse funksjonene forblir da i hjemmesentralen. Dette kan virke som lavere sikkerhet, men det er ikke riktig. Brannmuren i hjemmesentralen er tilstrekkelig til å beskytte deg mot inntregrere fra utsiden.
Tips 2:
På datamaskinen din kan du gå inn på nettverksinnstillinger for enten det trådløse- eller kablede nettverkskortet, og sette opp manuelle IP-adresse innstillinger. Under dette alternativet kan du sette opp manuelle DNS server adresser. Ved å legge inn IP-adresse 193.75.75.75 som primær DNS vil du benytte Broadnet sin DNS server. Videre kan du legge inn IP-adresse 193.213.112.4 som sekundær DNS, hvor du da vil ha Telenor sin DNS server som alternativ DNS server adresse. Etter du har gjort dette kan du fortsette å surfe, og se om Internett opplevelsen er raskere. Dersom det er tilfelle, har du fått bekreftet at det er DNS server konflikter som lager problemer for deg.
Prøv deg litt frem ut i fra tipsene over, og gi tilbakemeldinger på hva som fungerer og ikke fungerer, så er det mulig å gi deg noen flere tips videre. Ett sted må man begynne.
Har routeren noen form for logging/graf over trafikk?
Ved å sjekke hvilken av routeres port som hadde "unormal" trafikk fikk jeg sporet opp at det var en APP på en mobil som var synderen hos meg (tok periodisk all tilgjengelig utgående båndbredde, som medførte at nettet opplevdes som sirup.
Når du kobler ned utstyr for å teste, husk at det ofte er mange dingser i hus. Enkleste kan være å skru av trådløst på routeren mens du tester.
Med 30/30 er det mye "uautorisert" trafikk som skal til, riktignok.
Men som sagt over med 30/30 burde det jo gå greit, menneh...
Leverandøren har flere ganger målt hastigheten på linja inn til oss, og den har ligget på 30mbit. Men om de har gjort målingene sine på et tidspunkt hvor vi får den hastigheten vi skal ha vet jeg ikke.
Når jeg har målt hastigheten via kabel er alle kabler bortsett fra den som går til laptopen koblet vekk fra routeren, og det trådløse nettet er deaktivert. Så ingen andre apparater er koblet på nettet hverken kablet eller trådløst. Når vi måler hastigheten på kabel har vi brukt nettfart.no som er den leverandøren anbefaler. Målingene vi får fra nettfart.no er kontrollert med to andre sider som gir nesten identiske målinger.
Når jeg måler hastigheten på det trådløse nettet er alle kabler koblet fra routeren, og på alle apparater som har wifi er dette avslått. For å måle farten på nettbrettene bruker jeg appen Speedtest som er den leverandøren anbefaler.
Når det gjelder kanaler som er blitt forsøkt byttet samt en masse andre instillinger som er blitt endret på, så ligger det over mitt nivå så det er det personen på teknisk avdeling som har gjort mens jeg har pratet med han på tlf.
Nå testet jeg akkurat farten direkte fra mediaconverteren til laptopen og målte 7,3 ned og 1,9 opp. Svartiden var på 48ms. For meg (som er en amatør) betyr dette at feilen må ligge fra mediaconverteren og ut et sted. Dvs at routeren ikke er problemet. Iogmed at fiberlinjen er enten eller (at den ikke kan være delvis ødelagt) så vil jeg tro at feilen ligger i sentralen. Dette har jeg nevnt for leverandøren vår tidligere, men de ønsker ikke å sende personell for å sjekke denne sentralen grunnet kostnader. Alt annet skulle prøves først.
Kan dere som vet mer om dette enn meg fortelle om jeg er inne på noe her, eller om jeg er helt ute å kjøre? Jeg føler ikke jeg kan være så påståelig når jeg snakker med leverandøren iogmed at dette ikke er mitt felt.
Jeg kan også nevne at med hjelp fra teknisk avdeling har jeg sjekket hva på laptopen som bruker data når jeg sjekker hastigheten, og da er det kun Explorer som bruker data.
Ingen av disse to problemene forstår første linje support noe særlig av, internet leverndører via kabel tv ser ut til å ha mest problemer med DNS men Nextgentel har vært gjenganger også på hjelp blant mine kollegaer og kjente.
For feilsøkning på trådløse forbindelser må en benytte programmer som inssider (versjon 2.1 er i allfall gratis) som viser alle trådløse signal i nærhenten og bådbredde de tar. Det er enkelt å bruke og en ser sitt eget net sammen med alle andre. Bruk av 5GHz båndet gir (foreløpig) mindre kollisjoner siden det ikke er så vanlig på routere. Var til kunde av Get i forrige uke og de hadde fra 1.5-3.8 Mbit/s på nettfart.no Her har alle leiligheter i blokken abbonement fra Get og nabo sto med same kanal selv om begge routere var satt på auto. Ved å manuelt byte kanal fikk en godt over 30Mbit. Abonenten visste ikke hva en betalte for så vi var fornøyd med dette. Men her hvor de har mange trådløse tett på hverandre burde en ha tatt en aksjon og fordelt de på kanaler slik at gjenbruk kommer lengst fra hverandre. Selv har jeg benyttet ASUS routere nå i det siste som gir veldig god hastighet på trådløst. Er det mest bruk mot internet trenger en heller ikke velge de dyreste produktene for å få dette.
Og feilsøking bør skje med flere pcer om du har tilgjengelig med kabel rett i fiber til cat konvertern, dropp alt av ruter osv, det bare gir ekstra feilkilder
Du vil ikke få noe qos uten ruter men med bare en pc burde du få rask respons og høy båndbredde.
er det gpon nett?
eller er det ren fiber rett fra svitsj hos leverandør til din mediaconverter?
Har ikke testet speedtest.net på laptopen. Jeg tror dog ikke det er målingene det er feil på da jeg har testet hastigheten på 5 forskjellige apparater, og flere forskellige nettsider.
Når jeg sitter med laptoppen i nærheten av babycallen vår forsvinner omtrent all hastighet på nettet.
Jeg hadde en liten FM-sender (0,1 watt) stående på like ved switchen (0,5 meter avstand) en periode. Da hadde jeg ok hastighet (30 Mbit) inn men omtrent ingenting (~0,5 Mbit) ut.
Slo jeg av senderen fikk jeg full hastighet (30/30) igjen.
Har leverandøren din (Telenor ut i fra mediaconverter?) vasket fiberen? Målt demping?
Jeg er ellers enig i at du har antagelig en mediekonverter uten ruterfunksjonalitet. For å få bekreftet dette foreslår jeg at du gjør som følgende:
- Koble PC'en din direkte i mediekonverteren med en nettverkskabel. Slå av det trådløse nettverket på PC'en med hardware-bryteren / flymodus-knapp.
- Start opp et kommandovindu / ledetekst / CMD. Skriv inn: ipconfig -all
Dette vil gi deg noe tilsvarende resultat:
Jeg er tilkoblet med trådløst nettverkskort for øyeblikket, derfor er det informasjonen i den røde firkanten som er interessant i dette tilfellet. Når du er tilkoblet med kabel, er det informasjonen i den rosa firkanten som vil være aktuell.
For å kopiere denne informasjonen holder du inne ALT-knappen på tastaturet, mens du trykker på knappen Prt Scr på tastaturet. Viktig at kommandovinduet er aktivt når du utfører dette, da denne tastekombinasjonen tar bilde av det aktuelle vinduet. Du må kanskje bla deg lengre opp i vinduet for at vinduet skal vise den interessante informasjonen.
Åpner du Paint, eller annet tegneprogram, kan du lime inn bildet med Ctrl + V. Lagre bildet, og legg det ut her i tråden.
Grunnen til dette:
Det er interessant å vite hvilke IP-adresser og DNS-server adresser du har fått tildelt når du er koblet direkte til denne "mediekonverteren".
Neste steg:
Utfør en trace route, for å se hvor mange rutere du er tilkoblet, og hvor lang responstid du har til de ulike ruterne. Dette kan være med på å gi et bedre bilde av hva du er tilkoblet, og hvor problemet eventuelt kan være.
Du kan begynne med å skrive kommandoen "cls" (CLS) i kommandovinduet, som står for clear screen, slik at du får et tomt vindu igjen.
Videre skriver du: tracert www.vg.no.
Ta en ny screenshot av vinduet med ALT + Prt Scr. Lagre bildet, og legg det ut i tråden her.
Eksempel:
Når du har gjort dette, og lagt ut screenshot av resultatene her, vil det være enklere å kunne gi deg noe fornuftig svar på hvor problemet antagelig er, og tips til hva du kan/bør gjøre videre.
Kommer an på kvaliteten på kabel og hvor bra EMC-beskyttet elektronikken er.
Noe på samme måte som når en hører GSM-støy på stereoanlegg.
Bare for å nevne det, så er det Nextgentel jeg også har, så kanskje mediakonverteren er dårlig sikret mot støy?
Veldig få hoops til vg.no som er bra, men ekstremt lang svartid.
Kjenner du noen som har en f.eks Fluke network fiber tester som kan teste fiber kabelen din?
Med en fiber teste kan du få sjekket at det ikke er brudd, tap i skjøter, eller skitne kontakter eller andre feil som skaper refleksjoner.
Med en Fluke fiber tester kan du også evt. måle avstand til feil eller total lengde på fiberstrekket du har.
Du vil også kunne finne feil med en nøyaktighet på 1 meter.
Nå vet ikke jeg hvordan det er hos deg, men vanligvis kommer det med en rapport etter spleising. Fiberkabler kan også bli skadet, så man kan ikke gå etter lys alene.
Har du evt. tatt på tuppene der fiberen lyset går igjen vil man ikke merke det men muligens skade sensoren i mediaconverteren.
Nå vet jeg ikke hvor du bor, men jeg skulle gjerne har likt å teste fiberen din.
Sjekk evt om noen i nærområdet ditt, evt. om montør kan teste din fiberkabel med en fiber tester.
Galácticos!
Det bekrefter at du er tilkoblet en mediekonverter, og at du har en offisiell IP-adresse rett i datamaskinen.
Som Taulen poengterer ellers, du har lang responstid mot ruterne som linjen din er tilkoblet.
Når jeg pinger de samme ruterne, får jeg følgende responstider:
Dette bekrefter at det er noe galt et sted.
Dersom du er 100% sikker på at du ikke har noe ulumskheter på PC'en din, så vil feilen ligge på linjen. Selv om du opplever de samme resultatene med andre enheter i huset ditt så kan problemet fortsatt være PC'en eller andre enheter. Visst du har noe på PC'en din som tuller til linjen, så vil dette gi konsekvenser for andre enheter på nettet dersom PC'en din er tilkoblet samtidig. Likeens, visst du har noen ulumskheter på andre enheter du eier, så vil dette kunne forkludre linjen din.
For å bekrefte/avkrefte dette kan du ta med deg PC'en til naboen, eller en venn, for å utføre samme test der. Får du full speed på speedometertest, og lave responstider når du utfører tracert, så har du bekreftet at det ikke er noe i veien med PC'en.
Jeg ville sendt en henvendelse til NextGenTel, hvor du legger ved disse to bildene, og forklarer problemene. Du har her en bekreftelse på at linjen din ikke fungerer tilfredsstillende, og at du i så måte betaler for et produkt som ikke fungerer slik det skal. Gi NextGenTel en tidsfrist på 14 dager til å gripe fatt i saken, og be om at abonnementsprisen din blir redusert til halv pris inntil NextGenTel kan bevise at linjen din fungerer slik den skal. Du kan også ta bilde av en speedtest som du legger ved i samme epost.
NextGenTel pleier å gripe fatt i slike saker, og redusere abonnementskostnaden inntil linjen din fungerer slik den skal.
Jeg har sagt tydelig ifra til de at jeg ikke er interessert i å betale for en tjeneste de ikke klarer å levere, så det ligger inne en kompensasjonsak som skal gjøres opp når nettet en gang blir fikset.
Laptopen jeg bruker til testene er ikke mange mnd gammel og det eneste jeg kan huske å ha lagt inn på den er Avast, så jeg er rimelig sikker på at det ikke er noe tull med den.
Når jeg tester farten med nettbrettene er laptopen helt avslått, og når jeg tester farten med kabel på laptopen har wifi vært avslått. Kan en av de avslåtte/bortkoblede enhetene likevel lage trøbbel?
Jeg har hatt kontakt med X antall forskjellige kundemottakere hos Nextgentel, hvor man havner når man tar kontakt. Kunnskapsnivået deres ligger omtrent på mitt nivå, med andre ord, veldig lite hjelp å få der. Personen jeg har hatt kontakt med de siste gangene er en fyr høyt oppe på teknisk avdeling. Hvis han har mulighet til å hente ut samme informasjon fra sin data som den jeg la ut bilder av her så har han nok allerede gjort det, men jeg kan høre med han. Får han ikke gjort det kan jeg gjøre det neste gang jeg har han på tlf. Problemet er at han har juleferie og er ikke tilbake før om 14 dager.
Du kan be NextGenTel om å utføre en måling av fibertråden, noe jeg vil anta tar x antall uker da NextGenTel etter all sannsynlighet benytter en ekstern samarbeidspartner til dette.
Du kan også forsøke å be om å få en ny mediekonverter, dersom du ikke har forsøkt å bytte den før. Jeg vet ikke hvordan NextGenTel er i forhold til å levere ut slikt utstyr til privatpersoner, eller om NextGenTel krever at en fibermontør skal bytte mediekonverteren. Igjen; jeg vil anta NextGenTel benytter en ekstern samarbeidspartner til dette, som kan ta tid.
Det er også mulig å be om å tilkoblet mot en ny port på switchen til NextGenTel. Nok engang; antagelig fortsatt avhengig av ekstern samarbeidspartner for å utføre arbeidet - ergo ventetid.
Når jeg kikker på trace route testen du utførte når du er tilkoblet med trådløs ruter, så ser man at du har <1ms responstid til din egen ruter. Dette bekrefter i grunn at du får full hastighet internt på ditt eget nett, hvor det etter all sannsynlighet er noe galt på utsiden.
Ikke så mye mer du kan gjøre enn å pushe på NextGenTel. Jeg er enig i at det kan virke noe håpløst å prate med personer på kundeservice pr telefon. Selv om det gjerne tar noen ekstra timer før du får svar pr epost, så vil du kunne få en raskere behandling da eposten blir videresendt til personer med riktig kompetansenivå for riktig behandling av saken. Skriv en epost, du har ikke så mye å tape på det.