298    5    1  

trenger doktorhjelp til gjenoppliving av blå-bosch multikutter

 34     Bergen     0
Trenger kyndig doktorhjelp for gjenoppliving av en blå-bosch 10,8V-multikutter som har kritisk lav puls. Den har en slik oppbygging.

Den går på kanskje 10 % kapasitet av minimumsnivå, så jeg antok at drivverket trengte litt kjærlighet med tannbørste, trykkluft og oljing. Jeg demonterte hodet på enheten (del 835 på lenken over), og ingen forbedring i drift. Derfor demonterte jeg mer, og fikk renset likestrømsmotoren (se bilder under) med trykkluft, og oljet opp det roterende staget. Jeg har altså testet enheten slik dere ser den under for å unngå feilkilde i overgang til vibrasjonshodet, eller i selve hodet. Jeg merker en liten bedring, men multi'n er fortsatt helt ubrukelig. 

Så spørsmålet er, har noen andre forslag til hva jeg kan prøve? Den er strengt tatt bare ett år gammel, men siden den ble kjøpt i Odense, blir det endel styr med levering dit jeg kjøpte den, så selvfiks hadde vært aller best.

På forhånd takk for innsikt og forslag!

trenger doktorhjelp til gjenoppliving av blå-bosch multikutter - 20629156_10159341249555107_1003648602_o.jpg - earporttrenger doktorhjelp til gjenoppliving av blå-bosch multikutter - 20615422_10159341247540107_1098852145_o.jpg - earport

   #2
 113     0
Første jeg ville sjekket er batteriet. Er vel en stund siden Bosch gikk over til børsteløse motorer, så selv om du kjøpte den for ett år siden, kan den ha ligget lenge på lager.
Hvis batteriet er ok, så er jo neste feilmulighet fartsregulatoren (del 38). Motoren bør jo gå uten problem når ingenting er koblet til den.
Siste jeg kommer på er motoren. har du brukt den til sliping/kapping i mur/betong, kan slipestøvet ta knekken på børstene ganske kjapt.
   #3
 4 113     Akershus (Follo)     0
Prøv å lodde av ledningene på motoren og legg "utlagt tarm" med ledning til strømforsyning 11V og se hvordan den oppfører seg da. Om det ikke da blir full pupp så er motoren død. Det er ikke løse børster eller andre deler til den.
Om det derimot gjør susen så er batteri eller regulator ferdig. Batteri kan du sjekke med voltmeter eller prøve i annet verktøy om du har det.

Har du ikke en kraftig 11V strømforsyning så kan du bruke et bil/motorsykkel batteri. Det er ikke overspenning nok til å skade motoren.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 34     Bergen     0
Takk for svar! Jeg har stort sett brukt multi'n på rent tre og på spon, men et par skruer har det også blitt.

Batteri: Dette er en del av en mini-monster-kit med flere enheter og flere batterier, så jeg har fått prøvd den med flere batterier (og som funker supert på f.eks. drillen).
Motoren: Jeg har prøvd å kjøre motoren uten motstand ved å løfte motoren ut av innmaten. Til og med da har jeg noen ganger måtte "hjelpe den i gang" før den putrer av gårde i 1 % ytelse. Jeg tipper problemet ligger her.
Fartsregulator: Kan også være at denne er problemet, men da har den i så fall låst seg langt under minstenivået for normal drift.

Jeg tror vi lander på at det er motoren som er gåen, og så får jeg sjekke hvordan blåbosch-garantiene funker. De blir i så fall sikkert ikke happy over at jeg har klådd meg på innsiden.

Takk for innspillene Smile
   #5
 4 113     Akershus (Follo)     1
Nei, neppe. Da jeg drev med garantireparasjoner så var det en regel fra høyere makter at ved "kunden vært i apparatet" skulle garanti underkjennes. Så skru den pent sammen!
Signatur