HSt
   #11
 37,751     Lillestrøm kommune     0
ja det siste gjelder ofte biler men ikke nødvendigvis barn ...

   #12
 5,111     Sørnorge     0
Man ser jo om det er barn ute og leker før man setter seg i bilen for å rygge. Man tar det også veldig rolig akkurat når bakenden stikker utenfor hindringen slik at eventuelle syklister får tid til å reagere
HSt
   #13
 37,751     Lillestrøm kommune     0
Her hos oss sørger vi for sikt, barn er ikke nødvendigvis så bereglige som noen vil ha det til. Men ja jeg velger ofte sykkeltraseer etter hvor det er færrest kryss og utkjøringer
   #14
 3,595     0
Mange regulerinsplaner krever at det skal være biloppstillingsplass foran garasjen.

Å få bilien ut på veien tar ikke mange sekunder. Har du gått rundt bilen og sett at det verken er unger eller annet problematisk i sikte i noen retning, da kan du rimelig trygt rygge ut. Naturligvis skal du fortsatt være varsom og følge med i alle speil, men selv om unger kan være raske, er også de bundet av fysiske lover Smile Unger som plutselig løper ut i veien er et mye større problem når du kommer i 50 km/t enn når du kryper langsomt ut i 2-5 km/t med oppmerksomheten på topp fordi du rygger.

Og er det unger i veien, da forteller du dem at du må ut og ber dem holde seg litt på avstand til du er ute. Vel har vi blitt paniske i dag, men selv en mann har lov til å snakke med unger når grunnen er at han vil advare dem.

Det danske lastebileierforbundet innførte for noen år siden en ufravikelig regel: Før du setter deg inn skal du alltid gå en hel runde rundt vogna for å oppdage unger og annet som kan komme i veien. De fikk redusert ulykker og farlige situasjoner med unger en del. En evalueringsrapport fortalte om langt mer dramatisk reduksjon i antall knuste lekebiler, reskaper og annet materielt - "ulykker" som det aldri skrives om i avisene, men som var altfor vanlige. Reduksjon i materielle skader, både på gjenstander og på kjøretøyet, var en positiv sideeffekt som man ikke hadde tenkt på før den var et faktum. Jeg har kjørt stor kassebil i over tjue år, og praktiserer det samme. Dessuten: Kvalitet på speil er alltid et vesentlig punkt i valg av modell; jeg har avvist ellers helt tilfredsstillende alternativer kun fordi jeg fra førerplass ikke ville ha like god oversikt over hva som foregår rundt bilen.

Som et apropos til denne diskusjonen: Jeg vil gi en sterk anbefaling av en Agnar Mykle-novelle, "Juryen vil nå trekke seg tilbake" (fra samlingen "Jeg er like glad, sa gutten"). Novellen er forklaringen i retten fra en mann som er tiltalt for å ha slått en guttunge helseløs, etter at en ungeflokk hadde fått lurt mannen til å tro at han kjørte over en av dem. En usedvanlig intens historie. Enkelte detaljer avslører at handlingen er fra tidlig 1950-tall, men det er igrunnen uvesentlig. Det samme kunne ha hendt i dag.
   #15
 25,138     Akershus     0
Et godt råd fa keal her, ta en grundig sjekk før du rygger/setter igang. Det er blindsoner selv på en personbil.
Signatur
   #16
 414     -     1
Blir jo litt det samme når en rygger ut av garasjen, unger kan være hvorsomhelst, ikke bare i gata. Ut i gata er det en ulovfestet «overenskomst om at når én kommer forsiktig sigende uten utsyn, så holder andre trafikanter tilbake?

Den står seg neppe mot
Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade.


   #17
 5,111     Sørnorge     0
Det blir litt som å si at det er forbudt å parkere ved siden av en annen bil på en parkeringsplass hvis man ikke har med hjelpemann når man skal ut igjen.

KjellGs overenskomst er hverdagen til de fleste, og går bra helt til man møter en som følger reglene slavisk. Jeg kjenner et eksemplar av disse unntakene. Han har vært i MANGE ulykker, og aldri hatt "skyld" i noen av dem.

HEL
  (trådstarter)
   #18
 140     Vestby     0
Å rygge sakte ut av garasjen er ikke et problem mtp unger. Har også ryggekamera. Er ikke redd for det.

Utfordringen er at mange biler kjører i 40 kmt og når enten barn leker bak varebilen eller man rygger ut langs den så er det umulig for den kjører forbi å stoppe med mindre de er forutseende og kjører i sneglefart ut (noe som ikke skjer).

Hvem som har skyld er egentlig irrelevant, det katastrofale er når et barn går ut langs siden av varebilen eller når man rygger langs og ut i veien. Da blir kollisjon. Satte frem en bukk, som jeg malte rød, som jeg kunne sette på andre siden av varebilen når jeg skulle rygge ut.

Nå har imidlertid sjåføren flyttet bilen og parkert langs veiskulderen lenger bort Smile men det er også andre med varebiler, dog mindre, som parkerer slik.

Siste redigering: Tuesday, April 24, 2018 11:51:05 AM av HEL
   #19
 5,111     Sørnorge     4
Når man kjører i boligområder og kommer til steder med dårlig sikt skal man være forsiktig. Om det er en parkert bil, en hekk, en knaus eller noe helt annet som forårsaker dårlig sikt spiller ingen rolle. Det er elementærkunnskap for alle som har førerkort.