4,213    5    0  

Kommunale avgifter

 534     Møre og Romsdal     0
Hei :)

Litt usikker på om eg la denne topicen på riktig plass, men eg prøvar.

Sommaren 2013 begynte eg og kona å kikke etter hus, og etter å ha funne ein fin einebolig, skreiv oss under kontrakt 1. oktober 2013. No 17. Februar får oss inkassovarsel på kommunale avgifter, som skulle vore betalt for ei god stund sidan. Viser seg at tidligare eigar har fått rekning for kommunale avgifter for perioden 01.07.2013-31.12.2013. Denne har han oversett totalt. Han har også tydeligvis fått fleire purringer på denne regninga, før plutselig det dukkar opp eit inkassovarsel i vår postkasse. Han har då ringt kommunen og meldt fra om eigarskifte, og bedt kommunen sende heile denne rekninga til oss.

Kva er riktig i denne saken? Eg meinar at selgar skal betale denne rekninga, og kreve tilbake pengar frå oss for perioden 01.10.2013-31.12.2013, altså halve rekninga. Dette hadde oss godtatt på strak arm. Meinar derimot ikkje at selgar skal kunne sku frå seg ansvaret ved å sende heile rekninga vidare til oss.

Har ved fleire anledninger no prøvd å kontakte selgar på mobil og epost, men han svarar ikkje. Tenkte evt. å ringe kommunen i dag, men ønskar først å sjå kva som faktisk er riktig.

Set stor pris på eventuelle innspel Smile
Signatur

   #1
 372     Rogaland     0
Ta kontakt med kommunen, så ordner det seg nok.
Dere skal selvsagt kun betale kommunale avgifter den perioden dere har eid boligen.
   #2
 1,519     Akershus     0
Kommunen har vel legalpant i eiendommen, så om tvangssalg er nødvendig for inndrivelse av det utestående blir det dyrt. Betal og rett krav mot selger. Eiendommen skulle vel være heftelsesfri, og det var den ikke på overtagelsestidspunktet. "Vår" selger av enebolig hadde betalt og krevde ikke tilbake det som dekket etter overtagelsen, når vi kjøpte leilighet ble det finregnet på nærmeste krone.
HSt
   #3
 36,727     Lillestrøm kommune     0
Den som har fått regningen skulle betalt, men hvor har megleren vært? Hos meg ga megler beskjed om at vi skulle dele utgiftene og sette dette på overtagelsesskjema. Min selger hadde glemt dette men vi estimerte et Akonto beløp og avtalte å finjustere dette privat senere. Uten dette på skjema tror ikke jeg megler ville godtatt overtagelsesskjema. 
   #4
 3,277     I huset mitt     0
Problemet her er vel at kommunen forholder seg til boligen, med ev legalpant.  (Samme sak som for en bruktbil med heftelser)

Forrige eier skal jo betale frem til overtagelsesdato av huset. Dette gjelder jo for strøm, kommunale avgifter, forsikring, etc.
Fra overtagelsesdato er det ny eier som står ansvarlig.
Megler burde vite dette og jeg mener megler må ordne opp i dette.

Men, TS må nok betale regningen nå og så få igjen fra megler/forrige eier.

   #5
 10,486     Akershus     0
Ta først kontakt med kommunen, så de får stoppet inkasso.

Det høres ikke ut som selger er så lett å få tak i, så resterende krav ville jeg tatt med megler.
Signatur