9,418    6    1  

Nordbohus avdeling Modum: Advarsel

 22     1
Ja, da har jeg en liten historie å fortelle.

Vi fikk i sommer et tilbud fra Nordbohus avdeling Modum ang. oppsett av hustypen Aurora, etter møter med selger og byggeleder, skriftelig tilbud, ferdig tegnet bolig fra arkitekt med endringer etc. får jeg denne mailen idag:

---------------------------------------------
Vi har nå hatt ett møte internt her på kontoret og blitt enige om at vi ikke ønsker og skrive kontrakt med deg. Vi er ett lite firma med kun 3 ansatte og det er av stor betydning at vi føler vi oppnår en god dialog med kunden i oppstartfasen slik at byggeprossesen kan gå knirkefritt. Dette føler vi ikke er tilfelle her.

Vi beklager dette men tror det er det beste for begge parter.

Håper på forståelse og ønsker deg lykke til med prosjektet.

---------------------------------------------

Hva skal man si? - har hatt en fin dialog hele tiden, ikke vært ufin eller gjort noe som ikke har vært avtalt. Har forkastet tilbud fra 2 andre husleverandører pga. muntlig avtale med Nordbohus Modum også popper denne ned i mailkassa uken før kontraktunderskrivelse.

Det vi har gjort er å prute litt på priser og informert at vi vil være meget nøye med å følge opp byggeprosessen, samt at vi ønsker alt skriftelig.

Dette kan da vel ikke være lovlig etter skriftlig tilbud og muntlig kontrakt?

Dette skal jeg ikke la de slippe unna med, det er helt sikkert.....

   #1
 837     0
En muntlig kontrakt er vanskelig å bevise.

Reglene er slik;

Selger sender tilbud.
Kjøper aksepterer tilbud - kjøper er bundet
Selger sender ordrebekreftelse - selger er bundet.

Hvis du ikke har en ordrebekreftelse er ikke selger bundet.

På den annen side; ønsker du virkelig å gå videre med et firma som oppfører seg slik?
   #2
 2     0
Hei
Svaret fra Kvinnhering er både rett og galt. Det er helt åpenbart at det er vanskelig å bevise en muntlig kontrakt, men det er likevel slik at muntlige avtaler er like bindene som skriftelige. Reglene som det henvises til om inngåelse av avtale, finner man i avtalelovens første kapittel. Disse er helt riktige, men også helt feil...

Avtaleloven er en gammel lov. Selv om det i utgangspunktet er lovens ordlyd som har sterkest rettskildeverdi, er det også slik at rettspraksis følger "tidens tann". Når det gjelder avtalerett/kontraktsrett bli veldig mye bestemt ut fra ulovfestede regler og rimelighetshensyn. Og i saker mellom en forbruker og en profesjonell, er det hensynet til forbrukeren som teller tyngst.

Om en avtale må kunne sies å være inngått, er i stor grad avhengig av noe man omtaler som forventningsprinsippet. I praksis betyr det at avtale kan sies å være inngått, om du har en berettiget forventning om at så er tilfelle, samtidig som leverandøren her gjort eller sagt noe som forsterker denne forventningen. Et eksempel kan være endringer på arbeidstegninger i henhold til deres spesifikasjoner, med tilhørende endring av pris. Hvis dere i tillegg har tilpasset dere "kontrakten/avtalen" ved å bruke tegningene for å innhente andre anbud fra eksempelvis elektriker, rørlegger osv, og i tillegg avslått andre tilbud, kan man meget vel hevde at så er tilfellet.

Dette er imidlertid kronglete farvann, en advokat med kunnskap om kontraktsrett er derfor å anbefale. Videre kan det nok tenkes at en slik sak vil måtte avgjøres av tingretten dersom firmaet er vriene, og det kan fort koste skjorta. Dessuten; som kvinnhering sa: ønsker du virkelig å gå videre med et firma som oppfører seg slik?

Anders

   #3
 246     0
Jeg ville uansett vert litt skeptisk med å inngå byggekontrakt med ett så lite firma med bare 3 ansatte..  ::)

Med ett så lite firma utgjør ett hus et ganske stort prosjekt for deres omsetning og arbeidsmengde.. er du sikker på at de har soliditet nok til å følge opp prosessen om det skulle skje noe? Har de økonomi og kapasitet nok til å rette opp evt. feil?

Litt avsporing, men det er kanskje til det beste for deg.. Men uansett j... dårlig gjort av de å dra det så langt før de "takker nei" til jobben.
  (trådstarter)
   #4
 22     0
Nei, det er overhodet ikke aktuellt å la dette firmaet stå for oppføringen av boligen nå uansett utfall av saken, men at man kan føre en kunde såpass bak lyset er jo helt vanvittig.
Konsekvensene av dette er jo at vi ikke får startet å bygge før til våren og de utgifter dette vil påføre oss med tanke på tomtelån, indexregulering etc. avtalen var jo her at graving og grunnmur skulle begynne i oktober måned. Og de skulle være totalleverandør av boligen. inkl. elektriker, rørlegger etc.

Vi må da begynner på scratch igjen.....advokat innen boligrett vil bli kontaktet for å se på saken. Jeg har i hvertfall masser at dokumentasjon i form av eposter fra selger og arkitekt.

   #5
 407     Buskerud     0
Send en epost til Nordbohus kjedekontoret og fortell hva du har opplevd og hva du mener. Adm dir finner du her . De representerer jo tross alt en kjede og de setter nok ikke pris på slik håndtering tross alt. Må jo lage litt problemer for Modum-avdelingen til gjengjeld ihvertfall... Bare husk å oppdatere her når du får svar!
Signatur
   #6
 22,342     Akershus     0
Prøv heller å få en avtale med en lokal byggmester, det blir sikkert billigere også.

Dette er noe av det værste av jeg har hørt av kundebehandling. De har sikkert fått en bedre betalt jobb og vil legge skylden på deg.