#61
 752     0

Det som er mer relevant i dette tilfellet er noe under avsnitt 6.2.1 det som i vår avtale.
"Forbrukeren er ikke forpliktet til å betale noen del av verderlaget før han har mottatt dokumentasjon for at entreprenøren har stilt sikkerhet, jf. buofl. § 12 siste ledd, jf 7.1"

Dette er såvidt jeg kan forstå en lovfestet del av kontrakten som er tatt ut hos dere.


Dette er ikke fjernet, det står imidlertid under punkt 6.1.3 i kontrakten til trinebakkebold.


Jeg tror dessverre at voyler kanskje er litt for optimistisk. Det er faktisk forbrukeren her som ikke har sjekket at garantier er stilt før betalingen ble gjort, til tross for at de med loven i hånd kunne krevd dette.


Jeg skulle ønske du hadde rett  :D

Jeg mener imidlertid at (klipp og lim fra tidligere i tråden:)
Det er entrprenøren som utarbeider betalingsplan, og entreprenøren kan be om forskudd. Entreprenøren skal imidlertid stille sikkerhet (jmf. bustadoppføringsloven §47) - og dere som kjøpere må sjekke at denne sikkerheten foreligger.

Det har dere ikke gjort. Dere hadde tillit til at dette var en seriøs aktør, noe det tydeligvis ikke var. Norhus Norge toer sine hender og skylder på Norhus Vestfold. Jeg mener at Norhus Norge har et klart moralsk ansvar, hvordan de møter dette er opp til dem.

   #62
 752     0

Den stemplingen kom først etter konkursen. Det kan være at kjeden har blitt like grundig lurt som kundene.



Det er sant, men Norhus Norge har et ansvar for hvem de tar med og lar opptre som forhandler. Først og fremst kan de skade eget renomme og merkevare, noe de har gjort i dette tilfellet. Det er som sagt i deres interesse å rydde opp. Jeg har aldri sagt at de har et økonomisk ansvar, men de har opplagt ikke undersøkt sine partnere i vestfold.
  (trådstarter)
   #63
 23     0
Jeg kan også opplyse om vi informerte både Norhus Norge og Boligpartner (som gjør prosjekteringsjobben for Norhus) om våre problemer med Norhus Vestfold den 23.02. Vi informerte om at det ikke var fremgang i vår byggesak og ønsket hjelp og bekreftelse på at Norhus Vestfold var i stand til gjennomføre kontrakten.

Hverken Norhus Norge eller Boligpartner ønsket å bidra på noen som helst måte. Dette var en sak mellom oss og Norhus Vestfold - ferdig med det.

Vi benyttet oss etterhvert da av forbehold  fra kontrakt og ønsket å avslutte kontrakten med Norhus Vestfold med grunnlag i disse punktene:

--------
3.1
Begge parter tar følgende forbehold for gjennomføring av kontrakten:
• Det tas forbehold om at kommunen gir igangsettingstillatelse for byggearbeidene i samsvar med søknad innen 01.03.2012

3.3
Begge parter er ubundet av kontrakten dersom forbeholdene ikke oppfylles innen de angitte frister. Forbrukeren skal da umiddelbart få tilbakebetalt innbetalt forskudd med tillegg av renter en etter rentesats lik ett prosentpoeng lavere enn Husbankens fastrente med 5 års bindingstid på tilbakebetalingstidspunktet.
-----

Vi har siden oppsigelse av kontrakten, altså i  10 uker, blitt lovet tilbakebetaling av vårt innbetalte forskudd. Den siste avtalen gikk ut på at penger skulle overføres oss innen 8. mai. Avtalen brytes nok en gang og 10. mai går Norhus Vestfold konkurs. Igjen uten noen form for kommunikasjon til oss.
   #64
 1,699     Trondheim     0
Hei

Hør med en advokat, men jeg tror ærlig talt at det skal mye til for at dere kan gå til noe sivilt søksmål.
Jeg tolker det du skriver som at dere har terminert avtalen og benyttet dere av kontraktens klausul om å få tilbake penger med renter. Dette er gjort på en gitt dato.
Det viktige nå er at dere melder inn deres utestående krav til konkursboet og sikrer at dere får dokumentert dette så godt som mulig.

Om jeg hadde vært dere så hadde jeg:
1) Sendt inn krav til konkursboet og avventet resultatet.
2) Mentalt avskrevet alle pengene og tatt læring av de som har skjedd
3) Kommet videre med bygging av nytt hus sammen med noen som faktisk er seriøse

Dersom det viser seg at dere får igjen penger fra konkursboet, ta det som en bonus og vær hoppende glade.
Dersom dere ikke får igjen noen penger - vurder å ta opp problemstillingen med en advokat for å se om dere kan gå til sivilt søksmål. Men ærlig talt, jeg ville virkelig ha tenkt meg godt om før jeg hadde brukt all den energi, penger og innsats dette vil kreve fra dere - for noe som nesten garantert ikke vil medføre at dere får pengene igjen.
Kanskje dere får fyren fengslet - men hvordan vil det hjelpe dere? Hvordan vil det gjøre deres hverdag bedre?
Signatur
   #65
 1,699     Trondheim     0
Forresten, det kan jo være at dere kan ta kontakt med NorHus sentralt.
Kanskje de er villig til å gi noen rabatter eller på andre måter bidra når dere skal i gang med en ny leverandør? Men da tror jeg dere må bort fra "det er deres skyld" og til "se her, vi samarbeidet med dere og det gikk skikkelig galt, på hvilken måte kan dere nå hjelpe oss til å allikevel oppnå drømmen vår"

Kom dere videre - ikke la disse idiotene som har gått konkurs ta opp mer av livet deres!
Signatur
  (trådstarter)
   #66
 23     0


Om jeg hadde vært dere så hadde jeg:
1) Sendt inn krav til konkursboet og avventet resultatet.
2) Mentalt avskrevet alle pengene og tatt læring av de som har skjedd
3) Kommet videre med bygging av nytt hus sammen med noen som faktisk er seriøse



Helt enig - gode råd som vi vil følge. Men, blir også en prinsippsak ovenfor Norhus Norge som vi vil forfølge uansett økonomisk resultat. Det blir veldig lettvint hvis kjeden kan fraskrive seg ethvert ansvar for sine forhandlere, spesielt når de på et tidlig tidspunkt har blitt advart om denne forhandleren. Og dessuten advart av ikke bare av en, men av flere kunder, viser det seg.
   #67
 7,686     Bærum     0
Hvis det er slik at de knytter til seg konkursryttere som forhandlere kan man spørre seg om Norhus er spesielt seriøse. Det er selvfølgelig vanskelig å uttale seg bastant om en sak som denne da vi ikke har hørt annet enn TS' versjon, men dette vil også ramme Norhus sentralt. en kjede er ikke sterkere enn svakeste ledd.

   #68
 4,148     Oslo Vest     0
Den byggeblankett 3425 som ligger på vår side er ikke den siste. Og den korrekte byggeblanketten finner man hos standard norge ved å gå inn gjennom forbrukerportalen.

Når det gjelder selve kontrakten så vil det som ikke er aktuelt, når man registrerer dette på standard norge, heller ikke bli med på utskriften.

Når det gjelder denne konkrete saken så er det bustadoppføringslova som gjelder, det spiller ingen rolle hva som står i kontrakten, loven gjelder og går foran ALT. Det er derfor bortkastet tid med synsing mm rundt dette med kontrakten, såfremt det ikke er skrevet noe som forleder TS. I starten på loven står det at loven ikke kan fravikes til skade for forbruker, det betyr i klartekst at dersom noe er i strid med loven så går loven foran.

Det er innbetalt er forskudd, og dette kunne TS ha nektet å gjøre. Men forskuddet er innbetalt frivillig, og skal man komme noen vei noe her må man si at man er forledet.

Dessverre vil man kunne møte argumentet at så lenge man skal gjøre sitt livs største investering MÅ man sette seg inn i lovverket. Gjør man ikke det, har man i prinisppet gitt en kreditt og taper disse pengene ved en konkurs. Et argument for å påføre ansvar er at man er forledet til å betale, motargumentet er at lovverket er klart rundt det med forhåndsbetaling.

Det er kritikkverdig at hovedkontoret bruker slike negative kritikker av en forhandler, og de burde på et tidlig tidspunkt ha gjort forsøk på å ordne opp. Dessverre er det ofte slik at en forhandler er eid av andre enn hovedkontoret/produsent og det har kun en kjedetilknytning. Da har dessverre ikke produsenten noe ansvar og den lokale forhandleren selger i eget navn og på eget ansvar, selv om han bruker merkenavnet.

Å prøve seg på et mulig styreansvar er selvsagt mulig, men ut i fra det som er skrevet her synes jeg ikke det er en enkel vei å gå.
Signatur
   #69
 4,148     Oslo Vest     0

Forresten, det kan jo være at dere kan ta kontakt med NorHus sentralt.
Kanskje de er villig til å gi noen rabatter eller på andre måter bidra når dere skal i gang med en ny leverandør? Men da tror jeg dere må bort fra "det er deres skyld" og til "se her, vi samarbeidet med dere og det gikk skikkelig galt, på hvilken måte kan dere nå hjelpe oss til å allikevel oppnå drømmen vår"

Kom dere videre - ikke la disse idiotene som har gått konkurs ta opp mer av livet deres!


Jeg synes dette er et godt råd. Gjør et fremstøt mot hovedkontoret, jeg vil tro at det går an å finne en løsning.

Et godt spørsmål er; hva kunne dere ha gjort annerledes? I etterpåklokskapens lys burde dere ha snakket med banken deres, som burde sjekket kontrakten deres, og sagt at dere ikke skulle betale før et gitt tidspunkt, nemlig der dere hadde fått sikkerhet.

Konkursloven er klar, det samme med dekningsloven, og det gir dere dessverre ikke mye håp.

Til de som ikke liker det jeg skriver så ber jeg om forståelse for at jeg nå kun opplyser om et regelverk. Min sympati LIGGER SELVSAGT hos TS, og jeg forsvarer IKKE PÅ NOEN MÅTE forhandlere som oppfører seg slik det er opplyst om her.
Signatur
   #70
 7,686     Bærum     0


Nå skriver vel ikke de som er fornøyd så dette blir ikke representativt. Når det er sagt synes jeg bransjen har et problem.


Mener du i ramme alvor at det er bransjens problem at forbrukerne strør om seg med pengene sine, uten engang å sjekke at den sikkerheten og forsikringen lovverket krever for utbetaling faktisk finnes og er forelagt?
Når du klipper ut en liten del av mitt innlegg faller jo meningen bort. Du tar heller ikke med innlegget dette var et tilsvar til. Men som svar til det du spør om. Ja, hvis man fører folk bak lyset ved å forlange forskudd med henvisning til noe som oppfattes som en standardkontrakt er det et problem. Det er leverandøren som er den profesjonelle part og da hviler det et større ansvar på ham enn kunden. Det er en merkelig holdning at det er kundens ansvar å ikke bli lurt når de gir oppdrag til firmaer i byggebransjen. Man må forvente at leverandører er ærlige og kan lover og regler for det fagfeltet de jobber under. Jeg har registrert flere innlegg på forumet hvor håndverkere mener at kunden har seg selv å takke hvis de betaler overpris eller får et resultat som ikke holder mål. Dette er et problem bransjen burde ta tak i. Jeg mener at det er alt for mange håndverkere som starter firma uten å ha nok kompetanse. Det holder ikke å være en god håndverker. Det å drive et firma er noe mer. Det er vel dette mesterutdannelsen skal gi kompetanse på, men det er tydeligvis ikke nok.