#31
 10,486     Akershus     0

E-klasse, sitter ikke de bakerste feil vei i jalla-seter?

Jeg må ha mulighet for 6 ordentlige seter



De blir sittende med utsyn bakover, ja. Bagasjeplassen blir også en del redusert med klappsetene oppe. Trenger du 6 seter hele tida, så er det nok en litt dum løsning, men greier du deg normalt med 5, og trenger 1-2 ekstra av og til, fungerer det helt fint.
Signatur

   #33
 10,486     Akershus     0
Hvor mye kan / vil du bruke på bil, da?
Signatur
   #36
 10,486     Akershus     0
Hvorfor er det så viktig med diesel?

Jeg er glad i diesel jeg, men jeg tror ikke du sparer allverden. Se på totalregnestykket, så skal du se at drivstoffutgiftene er forsvinnende små oppi alt annet. Det du sparer i drivstoff med en diesel kan du fort få tilbake i form av tette partikkelfilter, dieselpumpe som går til helvete når kona fyller bensin på dieselbilen, dyser som må byttes etc.

Burde være mye fint å få rundt 230k
Signatur
  (trådstarter)
   #37
 8,022     Bærum     0
har i dag en saab 9-5 turbo automat. Den drikker 1.4ltr/mil på småkjøring. Og vi bedriver mye barnehagekjøring. har en kamerat med passat 2.0 diesel, den bruker nøyaktig halvparten av saab'en. med drivstoffpriser på rundt 15kr literen, og 15.000 km i året blir det jo litt penger spart over 3 år f.eks.

så gjerrigknarken i meg sier diesel. bonus er også bra dreiemoment på lavt turtall.

har ikke tenkt noe på at en diesel er dyrere i vedlikehold for så vidt...

   #38
 10,486     Akershus     0
Helvetes, forp****, forb****, jæ*** autorefresh! Her har jeg trykket inn et langt svar til deg på min itelefon, men så bare forsvinner det!?!?!?
Signatur
   #40
 10,486     Akershus     0
Ja, men nå er jeg i det minste på en pc med google chrome så da slipper jeg sånt tull.

Saaben din har en tørst, gammel motor, og er ikke representativ for bensinmotorer generelt. Passaten tviler jeg litt på om vil bruke like lite ved mye småkjøring. Sjefen har en sånn, og når vi kjører pen langkjøring med den, kryper den ned mot 0,6 men ikke noe særlig under. Da er ikke forbruket til webastoen tatt med. Dieselmotoren blir ikke varm på småkjøring, så enten må du sitte og hutre med frosne vinduer, eller ha en tilleggsvarmer som starter og går litt. Typisk på biler opp til 2000-modell (mercedes) og 2006-modell (passat) (som er de jeg kjenner til sånn delvis) er det webasto. Når de ryker, så blir det fort 15-20k i reparasjon. Elektrisk tilleggsvarmer er også populært. De bruker så mye strøm at du må ha lader på batteriet helst hele tida når bilen står, de ryker etter hvert, og koster latterlig mye å skifte de også. Så lenge tilleggsvarmerene funker greit, må du fortsatt huske å gjøre som hjemmehjelpen i groruddalen et sted, som må lufte de splitter nye dieselbilene sine på en langtur et par ganger i uka, så de får blåst ren partikkelfilteret. Med småkjøringen de normalt driver med blir det ikke nok til at filtrene holder seg i stand.

Joda, du sparer nok 2-3-4 dl pr. mil med sammenliknbar dieselbil i forhold til bensin, men det kommer med en pris det også.

Små bensinmotorer uten pustehjelp blir fort litt stusselige å kjøre, men finner du en med litt volum eller turbo/kompressor, så er de slettes ikke så gærne. Hadde du greid deg med e-klasse, ville en 200 kompressor vært midt i blinken.



Skulle ikke tro jeg kun har eid dieselbiler til normal bruk?
Signatur