1,721    31    0  

Avslag på reklamasjon hos Komplett.no - Hjelp

 636     0
Kort fortalt. Har ein HP laptop som har vært 3 ganger hos Infocare for rep innenfor garanti. 2 av gangene har hovedkort vært skiftet. Nå har sikkert hovedkortet røket igjen og eg har da levert en retur/reklamasjon søknad via deres hjemmeside. Har fått avslag fordi produktet er utenfor garantitid. PC er i dag 3 år og 11 mnd gamel. Hvilke ting gjelder???? Trodde jeg hadde 5 års reklamasjonsrett

   #1
 5,112     Troms     0
Garanti er en ting, du kan reklamere på produktet hvis det er ment å vare lengre enn 5 år. men tror kanskje PC er på lik linje som mobiltelefoner, dvs kun ment å vare i 3 år.

Signatur
   #2
 7,686     Bærum     0
Du har 5 års reklamasjon. Det ser ut som denne PCen har hatt problemer fra den var ny. Når leverandør har prøvd å reparere 2 ganger uten å lykkes kan du forlange omlevering.
   #3
 21,481     Enebolig     0

Garanti er en ting, du kan reklamere på produktet hvis det er ment å vare lengre enn 5 år. men tror kanskje PC er på lik linje som mobiltelefoner, dvs kun ment å vare i 3 år.





Mobil har fremdeles 5 års reklamasjon: http://forbrukerportalen.no/rettighetsartikkel/mobiltelefon_dine_rettigheter_nar_feil_oppstar


Det gjelder PC`er også. Denne saken hadde jeg aldri gitt meg på. Jeg hadde kanskje latt det gå hvis den er hardt brukt og alt hadde fungert så langt, men det har med min holdning om at man ikke skal være urimelig å gjøre.
Loven er klar.  Og dette høres ut som en følgefeil, ikke hard bruk osv. Jeg hadde krevd ny maskin siden de har prøvd å reparere den tre ganger.



Forøvrig vil jeg benytte anledningen til å skryte litt av Elkjøp....faktisk. De har hengt opp plakater med kundens rettigheter som helt klart poengterer at garanti er noe som kommer i tillegg til reklamasjonsrettighetene. Det trådstarter her opplever er et typisk forsøk der man undervurderer kunden.

Så er litt synd å høre dette om komplett.no. Men kanskje du bare har møtt feil person denne gangen.
   #4
 90     Nord-Østlandet     0

tror kanskje PC er på lik linje som mobiltelefoner, dvs kun ment å vare i 3 år.


Jeg tror du tror feil  ;D

5år på mobiltelefoner og pc.

Her er det bare å sette seg ned og skrive brev til Komplett og kreve din rett.

Husk at hvis Komplett nekter har du anledning til å gå på distributøren, dvs. HP Norge.
Mest naturlig er det å klage til forbrukerrådet.
   #5
 4,148     Oslo Vest     0
Som sOPp har skrevet så er det 5 års reklamasjonsrett for datamaskiner og de har kun to muligheter for å reparere. Jeg hadde selv det samme problemet med en PC og reklamerte når den samme problemet oppsto for tredje gang. Hos meg var det at PC'en gikk varm. Butikken jeg kjøpte i sa nei og jeg tok direkte kontakt med produsent som umiddelbart godtok heving av kjøpet. Dagen etter så kom de og hentet maskinen og jeg ble tilbudt en tilsvarende maskin eller pengene tilbake. Siden jeg har hatt flere problemer med maskiner av dette fabrikatet valgte jeg pengene, kr. 17,000,- tilbakebetalt siden maskinen var mer enn 2 år.

Det gikk mer enn 3 uker før jeg hørte noe og etter purring fikk jeg beskjed om at pengene skulle tilbakebetales fra USA og de visste ikke når. Dette akespterte jeg ikke og tok kontakt med adm.dir i firmaet her i Norge. Jeg fortalte at jeg ville anmelde dem for underslag og at jeg trengte navn og adresse på den som hadde signatur i styret slik at jeg visset hvem som skulle saksøkes.

Bekreftelsen på at pengene var betalt kom inn på faksen i løpet av ettermiddagen.

Regelverket rundt dette følger av forbrukerkjøpsloven.

Ikke gi deg og lykke til!
Signatur
   #6
 21,481     Enebolig     0
Nå vet ikke jeg hvordan det er ellers i verden, men jeg som elektriker opplever at produsentene av produkter (altså el materiell) strekker seg svært langt for å gjøre meg som kunde fornøyd. For min del er det Elko og Hager som har vært særdeles enkle å ha med å gjøre.

Det kan godt være at HP Norge ordner opp greit dersom man tar kontakt. Selve butikken (Komplett) gjør vel som regel ikke mer enn å videresende produktet.

Men jeg ville nå nevnt at butikken skulle fått en sak hos forbrukerrådet før jeg hadde kontaktet produsenten.

Eller gjøre som Incognito, bare bli ferdig med det. Hard linje fungerer ofte  ;D

   #8
 7,686     Bærum     0
Du får lese Forbrukerkjøpsloven. http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html Her finner du alt du trenger. Paragraf 30 beskriver at leverandør kun har krav på to forsøk på avhjelp (reparasjon). Slik jeg forstår deg har de allerede forsøkt to ganger. Da kan du forlange omlevering eller heving av kjøpet. Hvis de hevder to års reklamasjon kan du henvise til mobiltelefondommen i Høyesterett. Slik jeg ser det har du en god sak.
  (trådstarter)
   #9
 636     0
Då er returmail skrevet og sagt at hvis det blir gitt nytt avslag vil denne saken bli prøvd i forbrukerrådet...
Skal holde dere orientert hvis det er interesse for det.

   #10
 21,481     Enebolig     0
Ja, jeg trodde Komplett var seriøse, så er interessant å høre hva de sier.
   #12
 21,481     Enebolig     0
Jeg håper egentlig at det ordner seg uten noe mer styr  Wink
   #14
 21,481     Enebolig     0
Jeg vil nå si at den også helt klart er ment å vare lenger enn 2 år. Egentlig vil jeg si at mobiltelefon er langt mer urimelig, der er jeg egentlig overrasket over hvor gode rettigheter kunden har.
  (trådstarter)
   #15
 636     0
Svar fra komplett:
Vi har avslått søknaden på det grunnlaget at du har handlet maskinen via din bedriftskonto, og går da innunder kjøpsloven, ikke forbrukerkjøpsloven, her har man ikke rett på mer enn 2 års reklamasjon. Avgjørelsen er endelig fra vår side, dessverre.
  (trådstarter)
   #17
 636     0
Joda, ser den. Tabbe å bruke fars konto hos komplett. Gir meg ikke enda.
   #18
 90     Nord-Østlandet     0

Bedriftskunde!

Aha---da har du en dååårlig sak - bare å glemme dette  Wink
  (trådstarter)
   #19
 636     0
Moralen her må være at så lenge man driver enkeltmannsforetak så må man handle på privatadresse.
   #20
 4,148     Oslo Vest     0
Da var ikke faktum slik man ble opplyst og en avgjørende opplysning ble holdt tilbake. Det er derfor veldig vanskelig å gi et korrekt juridisk svar.

Så lenge det ikke er et forbukerkjøp har man ikke de samme rettighetene som forbruker har.
Signatur
  (trådstarter)
   #21
 636     0
Jeg var ikke klar over dette. I bunn og grunn var dette ment som et forbruker kjøp. Siden min far hadde handlet hos komplett før, så brukte jeg hans konto.
   #22
 3,955     0
Du har dermed bæsja på leggen.....  ::)

Like frustrerende å oppdage sånt hver gang....
  (trådstarter)
   #23
 636     0
Da ble det ikke noe popcorn tråd. Ser som saken avgjort og tapt. Har sendt 2 henvendelser og nå ser det ut som de ignorerer meg helt. Ingen svar å få.

Ikke mer HP og ikke mer komplett.no

Min nye bærbare heter Toshiba Smile
   #24
 21,481     Enebolig     0
I dette tilfellet får jeg ikke noe negativt inntrykk av Komplett ettersom de faktisk følger loven. Selv om du har vært uheldig  Wink
   #25
 5,416     Langhus     0
grats med ny PC da... men du kan ikke skyte på komplett, de kan jo ikke vite at "dette var ment som et forbrukerkjøp", og forholder seg til den handelen som er gjort og de regler som gjelder.
Signatur
   #27
 3,387     0
Kjøp skikkelig bærbar så holder de lenge. Jeg har kjøpt 7 acer siste 6 årene og alle er i daglig bruk fremdeles. Min som er den eldste har vært brukt som arbeidsmaskin i 7 år og er like god som ny og har gjennomgått to skifte av operativsystem. Ble levert med xp, gratis oppdatering til vista og kjører nå Win7. Acer ferrari. Jeg kommer ikke til å kjøpe annet en over middels av acer i fremtiden.

Og på privatkonto  ;D
  (trådstarter)
   #28
 636     0
Kan vel nevne at den HP'n kostet ca. 10.000 og ansees for meg og være en god pc, eller det burde vel være en god pc. Har 3 andre bærbare i huset til en samlet kjøptspris på 10.000 og de fungerer alle foreløbig mye bedre en HP'n. Alle av forskjellige merker. Lenovo, Asus Eee og Toshiban :)

Skal hverfall unngå "firmakjøp" heretter
   #29
 5,570     0
Ble litt engstelig når jeg leste dette, har nettopp kjøpt ny HP fra Komplett og den fusker litt allerede etter 1 mnd. Men, litt oppløftende og lese at Komplett tilsynelatende har sitt på det rene (synd for trådstarter selvsagt).

Har handlet hos litt ulike av denne kategorien de siste 10 årene men de siste 3-4 årene har jeg utelukket handlet hos Komplett såfremt de har varen tilgjengelig... Er meget fornøyd, men jeg har ikke hatt noen reklamasjonssaker ennå!

Var fornøyd med Elkjøp en stund også, helt til en splitter ny TV begynte å brenne (!) foran øynene mine og det tok 3 måneder før Elkjøp gikk med på at det var noe feil med den...
   #30
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg har hatt det omtalte merke før men på grunn av stadige feil gikk vi over til ASUS, både som laptopper og miniPC'er. Disse er kjøpt hos Datakjeden i Oslo, men de har flere butikker. De er litt dyrere, men servicen er i mine øyne topp og de har god greie på hva de selger. Flere ganger har de anbefalt en noe rimeligere PC enn hva vi hadde tenkt fordi bruken tilsier det. Jeg som bare bruker officeprogrammer trenger ikke en så kraftig maskin som de som bruker Archicad, photoshop osv. Men til tross for aktiv motstand mot det alle har så har jeg resignert, det har blitt Iphone, Ipad og Mac. Så den siste datamaskinen vi kjøpte var MAC og det blir det også i fremtiden.

Men for den som skal ha PC anbefaler iallefall jeg datakjeden, www.amentio.no
Signatur
   #31
 10,486     Akershus     0

Svar fra komplett:
Vi har avslått søknaden på det grunnlaget at du har handlet maskinen via din bedriftskonto, og går da innunder kjøpsloven, ikke forbrukerkjøpsloven, her har man ikke rett på mer enn 2 års reklamasjon. Avgjørelsen er endelig fra vår side, dessverre.


Hadde du sagt med en gang at det var et firma-kjøp, så hadde det ikke vært noe å lure på.


Egentlig pussig at en vare har forskjellig forventet levetid avhengig av om den er kjøpt via firma eller privatperson, men sånn er det nå en gang. Jeg trodde faktisk det var 1 år ved bedriftskjøp ?

Når det gjelder retting, så har butikken 2 sjanser på å rette -samme feil- , dvs. at hvis hovedkortet ryker 2 ganger, og så ryker disken, så skal de ha to sjanser til å fikse den også. 

Elkjøp var nevnt, og de skryter gjerne jeg av også. Jeg har hatt en del reklamasjoner, men hver gang har det gått helt smertefritt. Pengene tilbake, nytt produkt og nye 5 år reklamasjonsrett. Nå sist var det en bærbar AC som var 4 år gammel. Kvitteringen hadde de liggende i sitt system (jeg hadde en kopi selv også). Leverte den, fikk tilgodelapp (kunne vel strengt tatt krevd pengene utbetalt, men hadde ingen behov for det) og hentet ny vare. For et par år sida hadde jeg problemer med en TV, og da hentet de den, drøyde en snau ukes tid, og leverte en ny, tilsvarende.
Signatur