4,287
35
7
(bil) Løsne bærekule
5,111
Sørnorge
1
Jeg trenger et tips til for å få løs nedre bærekule, venstre fram. Jeg prøver å gjøre dette uten å fjerne alt mulig annet.
Den skal presses ned igjennom armen den sitter i. Jeg håpet at ved å sette en kloss under armen, og jekke bilen ned på denne, ville tyngden av bilen og litt hjelp av en hammer være nok til å presse den ut. Der tok jeg feil. Finnes det noen triks?
Den skal presses ned igjennom armen den sitter i. Jeg håpet at ved å sette en kloss under armen, og jekke bilen ned på denne, ville tyngden av bilen og litt hjelp av en hammer være nok til å presse den ut. Der tok jeg feil. Finnes det noen triks?
Du må som regel bruke noen tonns kraft.
Går utifra at du også skal ha inn en ny kule.
Jeg har prøvd på det samme som deg, men uten særlig hell
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-3-armet-203401/
Og armen er for bred til at den klarer å gripe rundt.
Beste er å bruke hydraulisk presse, men er selvfølgelig en skikkelig drittjobb å få av bærearmen. Kan regne med at bolter er rustet fast og knekker hvis du prøver løsne dem. Da er løsningen bajonettsag, evt acetylen oppvarming hvis du har tilgang til slikt. Løsne helst muttre med muttertrekker. Bruke håndkraft resulterer stort sett i at du drar av hode og bolt.
Høres ut som en ide som kan følges, men jeg forsto den ikke. Hvilken pinne? og hvordan tenkte du å plassere bolt og mutter for å presse?
https://www.youtube.com/watch?v=vhngdPego-k
Hei. Det er ikke en sånn du trenger da? Alternativt kan du kline til godset der konen sitter med en hammer.
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Endeleddavtrekker-191253/
Bluesman
(Jeg har visst ikke vendt meg til at det nye forumet hopper til siste innlegg, ikke til siste uleste innlegg)
Bærebro er antagelig det rette ordet for hva jeg prøver å få kula ut av. Gammel skal ut og ny skal inn.
Jeg håper å slippe å ta ut flere ledd. Da må de antagelig erstattes av nye for montering igjen.
Så langt har jeg kommet. Det er neste steg jeg sliter med.
Egne prosjektfilmer på YouTube
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Kuleboltverktoy-191517/
...men det enkleste er å klaske til godset konen sitter i med en tung hammer på en side mens man holder en annen tung hammer som mothold på den andre siden.
Innfestingen med grønne piler er løs.
Innfestingen med røde piler er problemet. Kula skal så vidt jeg har forstått ned (rød pil ned) og komme ut på undersiden av bærearm/bærebro (rød pil opp). Låseringen som lå mellom de to røde pilene er tatt av.
Er det noen som vet om biltemas kuleboltberktøy (som Inge linker til) funker? Jeg regner med at man stikker gaffelen inn på oversiden av rød nedoverpil. Men hva har den som mothold på undersiden av rød oppoverpil? Den skal ha en ganske bred gaffel for å ikke legge motholdet på undersiden av selve kula.
Samt kuleleddavdrager. Hvor i landet holder du hus ?
Hvordan er varmetrikset? Varme opp med varmluftspistol, og raskt slenge en bøtte kaldt vann over?
holder til i tønsberg.
Den har fått endel kakk der, men det løsnet bare ved grønne piler. Røde sitter like fast.
Når du sier at innfestinga med grønne piler er løs.. Vil det si at du kan dra bolten rundt i hullet? Det er ikke alle bærebruer det er mulig å bytte kule på uten å ta den ut og borre løs selve kuleinfestningen.. Personlig ender jeg som regel opp med ny bærebro / Casterstag når jeg skal bytte slike ting, siden foringene påde også ofte er overmodne for bytte. De koster også sjelden mere en 1000 kr, og det syns jeg er billig, mot å måtte reise på verksted.. Dessuten gjør slarkete bærebro foringer til at bilen blir mere upresis i styringa, og kan også føre til osilering/risting ved bremsing.. Så bytt gjerne begge sider når du først er i gang...
Er problemet at kula blir presset opp i navet, og at du ikke klarer å få lirket den ut, så er jo evt. ett lite spett noe som kan benyttes med litt kirurgisk presisjon....
Hvaslags bil er dette? Ser det er mcpherson..
Hvis jeg jekker opp bilen kan jeg dra ned armen/brua (med de røde pilene) og bolten kommer nesten ut på nedsiden. Den vil komme helt ut om jeg jekker opp bremseskiva.
Det er en primera 2004. Den var egentlig tenkt å tiltre rollen som delebil fra nyttår pga verkstedestimert 30.000 å fikse, men så fikk jeg det for meg at det kunne være lærerikt å prøve å fikse litt. Selvfiksingen har gått så bra at jeg har tenkt å spandere enda en eu-kontroll på den, men den skal ikke få noen dypdykk i lommeboka. Dvs at jeg ikke tenker å bytte deler som vil holde de neste 30.000km.
Kula ser slik ut i demontert tilstand:
http://www.skruvat.no/B%C3%A6rekule-P108362.aspx
Og er tydeligvis presset fast i brua fra undersiden, og "låst" med en låsering.
Løsningen.er nok å skru løs hele brua, og låne verkstedpresse et sted.
Egne prosjektfilmer på YouTube
Jeg tenker jeg tar en titt på kuleverktøyet til biltema (som er utsolgt lokalt). Ser det lovende ut gir jeg det et forsøk, hvis ikke får jobben settes bort til noen med velutstyrt garasje.
Eventuelt: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/For--og-bakstilling/Kulebolt/KULEBOLT-NISSAN-72315/
Jeg har aldri sett/hørt om noen som får presset ut bærekula sittende i bærearmen. Har også greid å ødelegge et par bærearmer når jeg skal presse ut disse i verkstedpresse, fordi bærearmen er ganske tynn og det er vanskelig å få bygd opp et vinkelrett mothold når du presser, så da har jeg bøyd bærearmen.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Nye bærearmer til primera koster ca 4500,- hos Nissan.. Helt sikkert mindre i utlandet.
Du må se på tysk og engelsk ebay, primera (g20) finnes ikke som p12 i us and a..
Egne prosjektfilmer på YouTube
Edit: Eller finn riktig delenummer og bruk det når du søker på ebay...
Det heter wishbone på ebay-språk. Alternativt control arm.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Og bærekule er inkludert. Komplett koster den omtrent det samme som jeg betalte for bare bærekule på skruvat.