4,287    35    7  

(bil) Løsne bærekule

 5,111     Sørnorge     1
Jeg trenger et tips til for å få løs nedre bærekule, venstre fram. Jeg prøver å gjøre dette uten å fjerne alt mulig annet.
Den skal presses ned igjennom armen den sitter i. Jeg håpet at ved å sette en kloss under armen, og jekke bilen ned på denne, ville tyngden av bilen og litt hjelp av en hammer være nok til å presse den ut. Der tok jeg feil. Finnes det noen triks?

   #1
 682     0
Det enkleste er å ta løs bærearmen å presse den ut i en verkstedpresse.
Du må som regel bruke noen tonns kraft.
Går utifra at du også skal ha inn en ny kule.

Jeg har prøvd på det samme som deg, men uten særlig hell Tongue
   #3
 1,570     Sunnmøre     0
skru av bærearma og ta den med på ditt lokale verksted...Det gjor eg med ein av mine bilar
Signatur
   #4
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Du kan borre ut pinnen og presse ut foringen med to pipehylser. Pressingen foretar du ved å bruke en bolt og mutter.

Beste er å bruke hydraulisk presse, men er selvfølgelig en skikkelig drittjobb å få av bærearmen. Kan regne med at bolter er rustet fast og knekker hvis du prøver løsne dem. Da er løsningen bajonettsag, evt acetylen oppvarming hvis du har tilgang til slikt. Løsne helst muttre med muttertrekker. Bruke håndkraft resulterer stort sett i at du drar av hode og bolt.
  (trådstarter)
   #5
 5,111     Sørnorge     0
Du kan borre ut pinnen og presse ut foringen med to pipehylser. Pressingen foretar du ved å bruke en bolt og mutter.


Høres ut som en ide som kan følges, men jeg forsto den ikke. Hvilken pinne? og hvordan tenkte du å plassere bolt og mutter for å presse?
   #6
 1,323     Østlandet     1
Skal du kun løsne bærekulen fra konen, eller skal du presse den ut av bærebroen/lenkarmen for å sette inn ny?

   #8
 1,778     Norge     0
Garasjen min er dessverre ikke utstyrt med noen kraftig presse. Det nærmeste den kommer er noe lignende denne:
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-3-armet-203401/
Og armen er for bred til at den klarer å gripe rundt.

Hei. Det er ikke en sånn du trenger da? Alternativt kan du kline til godset der konen sitter med en hammer.
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Endeleddavtrekker-191253/

Bluesman
  (trådstarter)
   #9
 5,111     Sørnorge     0
19mm blir nok for smalt. Det ser ut som 23-24 mm hadde passet
  (trådstarter)
   #10
 5,111     Sørnorge     0
Skal du kun løsne bærekulen fra konen, eller skal du presse den ut av bærebroen/lenkarmen for å sette inn ny?


(Jeg har visst ikke vendt meg til at det nye forumet hopper til siste innlegg, ikke til siste uleste innlegg)
Bærebro er antagelig det rette ordet for hva jeg prøver å få kula ut av. Gammel skal ut og ny skal inn.
   #12
 3,706     Ringerike     0
Jeg setter en trekloss mellom bremseskiva og jekk, jekker opp og deiser til bærearmen med en skikkelig hammer/slegge, da løsner den som regel. Eller du kan bruke en seperasjonsgaffel (Biltema) mellom kula og armen, men da ødelegges kula, hvis den likevel skal skiftes så betyr det ikke noe.
Signatur
  (trådstarter)
   #14
 5,111     Sørnorge     0
Legger inn et bilde, i tilfelle det er noen missforståelser på gang.
(bil) Løsne bærekule -  - petterg

Innfestingen med grønne piler er løs.
Innfestingen med røde piler er problemet. Kula skal så vidt jeg har forstått ned (rød pil ned) og komme ut på undersiden av bærearm/bærebro (rød pil opp). Låseringen som lå mellom de to røde pilene er tatt av.

Er det noen som vet om biltemas kuleboltberktøy (som Inge linker til) funker? Jeg regner med at man stikker gaffelen inn på oversiden av rød nedoverpil. Men hva har den som mothold på undersiden av rød oppoverpil? Den skal ha en ganske bred gaffel for å ikke legge motholdet på undersiden av selve kula.
   #15
 1,076     1484     0
varme fixer dette på 1-2-3
Samt kuleleddavdrager. Hvor i landet holder du hus ?
Signatur
   #16
 141     Egersund     1
Legg mothold på baksiden av der du slår. Et par solide kakk med en god hammer der som den grønne pila peker oppover, så er den løs. Hilsen bilmekaniker Smile
  (trådstarter)
   #18
 5,111     Sørnorge     0
Legg mothold på baksiden av der du slår. Et par solide kakk med en god hammer der som den grønne pila peker oppover, så er den løs. Hilsen bilmekaniker Smile


Den har fått endel kakk der, men det løsnet bare ved grønne piler. Røde sitter like fast.
   #19
 215     Sortland     0
Tror nok desverre eneste løsning for deg er å skru av bærebroen, for så å låne en god verkstedpresse. Den nye kulen som skal inn skal (nesten) garantert presses inn i bærebroen igjen. Har aldri vært borti opphengskuler som er låst av bare med en låsering..
   #20
 428     Dal     0
Legger inn et bilde, i tilfelle det er noen missforståelser på gang.
(bil) Løsne bærekule -  - petterg

Innfestingen med grønne piler er løs.
Innfestingen med røde piler er problemet. Kula skal så vidt jeg har forstått ned (rød pil ned) og komme ut på undersiden av bærearm/bærebro (rød pil opp). Låseringen som lå mellom de to røde pilene er tatt av.

Er det noen som vet om biltemas kuleboltberktøy (som Inge linker til) funker? Jeg regner med at man stikker gaffelen inn på oversiden av rød nedoverpil. Men hva har den som mothold på undersiden av rød oppoverpil? Den skal ha en ganske bred gaffel for å ikke legge motholdet på undersiden av selve kula.


Når du sier at innfestinga med grønne piler er løs.. Vil det si at du kan dra bolten rundt i hullet? Det er ikke alle bærebruer det er mulig å bytte kule på uten å ta den ut og borre løs selve kuleinfestningen.. Personlig ender jeg som regel opp med ny bærebro / Casterstag når jeg skal bytte slike ting, siden foringene påde også ofte er overmodne for bytte. De koster også sjelden mere en 1000 kr, og det syns jeg er billig, mot å måtte reise på verksted.. Dessuten gjør slarkete bærebro foringer til at bilen blir mere upresis i styringa, og kan også føre til osilering/risting ved bremsing.. Så bytt gjerne begge sider når du først er i gang...

Er problemet at kula blir presset opp i navet, og at du ikke klarer å få lirket den ut, så er jo evt. ett lite spett noe som kan benyttes med litt kirurgisk presisjon....

Hvaslags bil er dette? Ser det er mcpherson..
  (trådstarter)
   #21
 5,111     Sørnorge     0
Når du sier at innfestinga med grønne piler er løs.. Vil det si at du kan dra bolten rundt i hullet? Det er ikke alle bærebruer det er mulig å bytte kule på uten å ta den ut og borre løs selve kuleinfestningen.. Personlig ender jeg som regel opp med ny bærebro / Casterstag når jeg skal bytte slike ting, siden foringene påde også ofte er overmodne for bytte. De koster også sjelden mere en 1000 kr, og det syns jeg er billig, mot å måtte reise på verksted.. Dessuten gjør slarkete bærebro foringer til at bilen blir mere upresis i styringa, og kan også føre til osilering/risting ved bremsing.. Så bytt gjerne begge sider når du først er i gang...

Er problemet at kula blir presset opp i navet, og at du ikke klarer å få lirket den ut, så er jo evt. ett lite spett noe som kan benyttes med litt kirurgisk presisjon....

Hvaslags bil er dette? Ser det er mcpherson..


Hvis jeg jekker opp bilen kan jeg dra ned armen/brua (med de røde pilene) og bolten kommer nesten ut på nedsiden. Den vil komme helt ut om jeg jekker opp bremseskiva.

Det er en primera 2004. Den var egentlig tenkt å tiltre rollen som delebil fra nyttår pga verkstedestimert 30.000 å fikse, men så fikk jeg det for meg at det kunne være lærerikt å prøve å fikse litt. Selvfiksingen har gått så bra at jeg har tenkt å spandere enda en eu-kontroll på den, men den skal ikke få noen dypdykk i lommeboka. Dvs at jeg ikke tenker å bytte deler som vil holde de neste 30.000km.
   #23
 3,706     Ringerike     0
Ser bilde nå så hadde jeg tatt av bremse skive og hamret inn en skillegaffel rett inn så du får sprengkreftene på de solide delene. I tillegg varmet opp med en liten "skismørevarmer/gassvarmer".
Signatur
  (trådstarter)
   #24
 5,111     Sørnorge     0
Hva skal man sette sprengkreftene mot? Det eneste motholdet jeg kan se for meg er å klemme på undersiden av brua, og evt tyngden av bilen, som åpenbart ikke er nok. Jeg tenker jeg setter det hele sammen igjen og håper jeg ikke har ødelagt leddet mer enn at det går an å kjøre et par uker. (Det er hull i gummien, men ellers tror jeg leddet er som det var.)
Jeg tenker jeg tar en titt på kuleverktøyet til biltema (som er utsolgt lokalt). Ser det lovende ut gir jeg det et forsøk, hvis ikke får jobben settes bort til noen med velutstyrt garasje.
   #25
 911     Hordaland     0
Denne låseringen din er trolig der for å holde gummibeskyttelsen fast over hele leddet, og ikke for å holde bærekulen fast.
  (trådstarter)
   #26
 5,111     Sørnorge     0
gummien har egen ring i tillegg til den som er større enn hullet kula sitter i. Slik er det i alle fall på den nye kula. Den gamle ligner veldig.
   #27
 365     Drammen     0
Kula ser slik ut i demontert tilstand:

http://www.skruvat.no/B%C3%A6rekule-P108362.aspx


Eventuelt: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/For--og-bakstilling/Kulebolt/KULEBOLT-NISSAN-72315/

Jeg har aldri sett/hørt om noen som får presset ut bærekula sittende i bærearmen. Har også greid å ødelegge et par bærearmer når jeg skal presse ut disse i verkstedpresse, fordi bærearmen er ganske tynn og det er vanskelig å få bygd opp et vinkelrett mothold når du presser, så da har jeg bøyd bærearmen.
   #30
 682     0
Wishbone.
Nye bærearmer til primera koster ca 4500,- hos Nissan.. Helt sikkert mindre i utlandet.
Du må se på tysk og engelsk ebay, primera (g20) finnes ikke som p12 i us and a..
  (trådstarter)
   #32
 5,111     Sørnorge     0
Men hva heter bærearmer på ebayspråk (engelsk/tysk)? Er så klønete å finne frem uten å vite navnet på hva man skal finne.
   #33
 544     Nedre Romerike     0
Prøv med Querlenker eller Achsschenkel.
Edit: Eller finn riktig delenummer og bruk det når du søker på ebay...
  (trådstarter)
   #35
 5,111     Sørnorge     0
Det er faktisk dyrere på ebay enn skruvat!
Og bærekule er inkludert. Komplett koster den omtrent det samme som jeg betalte for bare bærekule på skruvat.