1,734    34    0  

Bil: Motorvarmer

 12     Fredrikstad     0
Kjører en 2004 Skoda med disel. Som mange andre her på forumet sliter jeg litt med kulda. Eller for å si det sånn: bilen sliter.

20 minusgrader gjør at det tar veldig lang tid før motoren og etter hvert kupeen blir varm.

Er det noen som har erfaringer med å innstalere motorvarmer i bilen?
Hvor mye koster det? Er det kun Defa Warmup som er ok?

-Frossen østlending

   #1
 3,997     Oppland     0
Motorvarmer på diesel er igrunn en nødvendighet i norge.
Hadde det på den på den forrige dieselbilen og det var herlig :)

Jeg monterte den selv, men det krever at du har tilgang på spesialverktøy til å plukke ut en frostplugg.
Ellers mener jeg de skulle ha 1500-2000 for å installere på verksted, ink. varmeren.

Men må jo huske på å koble bilen til og fra i god tid før du skal bruke den.
Evt. timer, men om du ikke vet om du kommer til å bruke bilen neste morgen, så svir du jo av mye energi på ingenting.
   #2
 5,416     Langhus     0
Hvis bilen har tilleggvarmer kan du legge litt mer penger enn for et defa-anlegg på bordet bruke tilleggsvarmeren som dieseldrevet motor/kupe-varmer (som da også fungerer uten at du har tilgang på 220V)
Kan også montere dieseldrevet varmer hvis du ikke har tilleggsvarmeren, men da er kostnaden igjen høyere.

http://www.autoutrustning.no på Ulven i Oslo er flinke på slike løsninger.
Signatur
   #3
 543     Asker     0
Jeg monterte den selv, men det krever at du har tilgang på spesialverktøy til å plukke ut en frostplugg.
Ellers mener jeg de skulle ha 1500-2000 for å installere på verksted, ink. varmeren.


Vil gjerne vite hvilket verksted som har denne prisen  ;)

Defa varmer koster i butikk ca 1500-1900,- avhengig av type ( bil/motor) og de verkstedene jeg sjekket idag brukte ca 2 timer på dette. Blir da ca 1000 - 1600,- avhengig av timeprisen til verkstedet som brukes.

Kjører selv en dieselpurke. Intet problem med starting og slikt, men selv etter 40 minutters køkjøring, så er ikke motoren mer enn nærmere 70 grader og kupeen blir bare litt lunk :-\
Signatur
   #4
 3,997     Oppland     0
Ikke verksted, men den lokale Statoil stasjonen.
De tar på seg mye slikt arbeide.

Mener jeg betalte 7-800kr for varmeren med kabel, til Volvo V40, det var i allefall under 1000lappen.
Men det var i 2005, men prisene har vel ikke steget sååå mye.
   #5
 22,342     Akershus     0

Kjører selv en dieselpurke. Intet problem med starting og slikt, men selv etter 40 minutters køkjøring, så er ikke motoren mer enn nærmere 70 grader og kupeen blir bare litt lunk :-\
Hvis du kjører mot Drammen blir det varmere ;)

Min bil har en 1,9 TDI motor og jeg synes den varmer greit, selv i kø.
   #6
 5,416     Langhus     0
konebilen, Sharan 1,9 TDI der gikk tempmåleren "av skalaen" (<50 grader) i bakken ned mot Nybergsund (Trysil) i -24. Temperaturen inne i bilen (etter 3 timers kjøring) var heller "moderat" når det passerte -22 og i -24 direkte kjølig (for kaldt til å kjøre uten noe på hendene)
Signatur
   #7
 744     Verdens navle     0
Dieselfyrt Webasto er tingen, og er vel nå ganske så vanlig på nye dieselbiler i Norge. Den varmer kjølevannet under kjøring når det trengs, f. eks. i nedoverbakker når man slipper gasspedalen helt. Da kuttes dieseltilførselen til motoren, og den blir fort kald.

På min bil kan Webastoen også varme motor og kupe når bilen er parkert. Ganske hendig.
Signatur

   #8
 3,997     Oppland     0
Stor fordel å dekke til grillen på dieselbiler, da kommer varmen mye raskere.
Om man ikke vil bruke aluminiumsfolie eller andre "gjør det selv" produkter, så kan ditt lokale verksted skaffe originale deksel for å dekke til grillen.

Gjelder sikkert ikke alle bilmodeller, men en del i allefall.
   #9
 5,112     Troms     0
Kan anbefale en Eberspracher dieseldrevet varmer med fjernkontroll. Da har du alltid kupevarmer og motorvarmer med deg og trenger ikke egen ledning for å drifte. Med fjernkontroll kan du også forhåndsprogrammere varmeren i 3 tidsperioder fra huset, evt fjernstarte dieselvarmeren fra kontorvinduet inntil 100 meter unna. Eneste er at du lader batteriet et par ganger i mnd hvis du ikke kjører lange turer slik at det får tid til å hente seg inn igjen. Bør også montere et kraftigere bilbatteri på helst 85A, det gjør at du har mer reserve å gå på i veldig kalde perioder.
Bruker vår i minus 26 i 40 minutters drift uten problemer 2 ganger om dagen. Lader batteriet 1 gang pr uke i kuldesjokkperioder.

Bør også montere egen bryter for å slå av den automatiske startfunksjonen for kortere kjøreturer hvor dieselpumpen ikke får "tømt seg" mellom hver start og stopp. Normalt starter den automatisk når utetempen er under +5 grader for å oppnå varmere bil ved kjøring.

Du kan da slå den på eksvis under køkjøring eller ved lengre stopp for å få varme i bilens kupè. Det er jo ofte at moderne dieselbiler er så effektive at de produserer ikke noe varme ved tomgang eller på kortere kjøreturer.

Både Eberspracher og Webasto har identiske systemer med samme funksjonalitet. Har Eberspracher selv og den er jeg svært godt fornøyd med.
Signatur
   #10
 5,570     0
Ikke akkurat svar på opprinnelig spørsmål, men kanskje greit når noen søker seg inn hit senere:

Ikke kjøp dieselbil uten dieseldrevet motorvarmer! Jeg satte dette som absolutt krav når jeg kjøpte ny før jul, og det er jeg glad for. Til tross for at 2 selgere forsøkte å overbevise meg om at det ikke var nødvendig (de hadde ingen med montert dieseldrevet varmer på lager akkurat da, og fryktet vel salget) (som de mistet).

Jeg har tidsinnstilling på varmeren, og kan velge mellom varm bil på et gitt klokkeslett og dato eller kombinasjoner i kalender som "hver mandag, tirsdag og torsdag kl 07.00 + onsdag og lørdag kl 10.00".

Nå når det til og med kryper ned mot -20 grader her i Bergensområdet er den god å ha, men jeg bruker den også når det er plussgrader. Det sparer både motor og dieselforbruk.
   #12
 3,997     Oppland     0

Ikke kjøp dieselbil uten dieseldrevet motorvarmer! Jeg satte dette som absolutt krav når jeg kjøpte ny før jul, og det er jeg glad for. Til tross for at 2 selgere forsøkte å overbevise meg om at det ikke var nødvendig (de hadde ingen med montert dieseldrevet varmer på lager akkurat da, og fryktet vel salget) (som de mistet).

Oooog, hvorfor er det bare dieseldrevet motorvarmer som duger?

Vi har 2 sykebiler med vanlige motorvarmere, de står ute nå i -36 og har ingen problemer med å starte eller bli varme, akkurat som V40en jeg hadde.
Vi har også en med webasto, men den må vi være veldig påpasselige med å bruke.
Stopper vi bilen uten å koble bilen til strøm så bruker webastoen strømmen på veldig kort tid.

Får timer til vanlig defa warmup motorvarmer også, til en mye lavere pris.
En annen ting er jo å bruke webasto om bilen står i uoppvarmet garasje, det er jo heller ikke særlig lurt.
   #13
 5,570     0


Ikke kjøp dieselbil uten dieseldrevet motorvarmer! Jeg satte dette som absolutt krav når jeg kjøpte ny før jul, og det er jeg glad for. Til tross for at 2 selgere forsøkte å overbevise meg om at det ikke var nødvendig (de hadde ingen med montert dieseldrevet varmer på lager akkurat da, og fryktet vel salget) (som de mistet).

Oooog, hvorfor er det bare dieseldrevet motorvarmer som duger?


Det er ikke alltid man har stikkontakt tilgjengelig. For en ambulanse blir det jo annerledes, de parkeres vel ikke hvor som helst i lengre tid. For min del er det viktig å kunne forvarme bilen om morgenen (jeg har ingen garasje, eller strøm i nærheten av bilen), etter jobb, hvis jeg er på besøk hos noen etc..

Men selvsagt fungerer elektrisk motorvarmer like bra. Poenget er jo at bilen forvarmes før motoren starter, så man slipper kaldstart og ekstra slitasje + dieselforbruk.
   #14
 9,677     Kysten     0
Dieselvarmer med timer er tingen. Har hatt det på 2 biler nå, har nesten ikke bruk for garasje. ;D
   #15
 5,112     Troms     0
Er nok en grunn til at samtlige av Forsvarets grønne feltbiler har webasto dieselvarmer....ikke flust med stikkontakter i skauen, samt at å holde seg varm er faktisk ikke så verst når man er i skogen også  ;)

Britax: Kjøp nytt batteri på 85-95A så er du kvitt problemet på ambulansen din med webastoen, høres ut som batteriet der er slitent og bør skiftes. Kanskje det ikke lader bra heller. Finner du kjapt ut med en Fluke.
Signatur
   #16
 744     Verdens navle     0
...
Oooog, hvorfor er det bare dieseldrevet motorvarmer som duger?

Vi har 2 sykebiler med vanlige motorvarmere, de står ute nå i -36 og har ingen problemer med å starte eller bli varme, akkurat som V40en jeg hadde.
Vi har også en med webasto, men den må vi være veldig påpasselige med å bruke.
Stopper vi bilen uten å koble bilen til strøm så bruker webastoen strømmen på veldig kort tid.

Får timer til vanlig defa warmup motorvarmer også, til en mye lavere pris.
En annen ting er jo å bruke webasto om bilen står i uoppvarmet garasje, det er jo heller ikke særlig lurt.

Et poeng med dieselfyrte varmere er at de også trer i funksjon mens man kjører: Får motoren raskt opp i driftstemperatur etter start, og gir tilleggsvarme under kjøring, for å holde motoren driftsvarm og sørge for varme i varmeapparatet. Moderne dieselmotorer er så effektive at de i kulda sliter med å holde en god driftstemperatur selv på lange turer.
Signatur
   #17
 3,997     Oppland     0

Er nok en grunn til at samtlige av Forsvarets grønne feltbiler har webasto dieselvarmer....ikke flust med stikkontakter i skauen, samt at å holde seg varm er faktisk ikke så verst når man er i skogen også  ;)

Britax: Kjøp nytt batteri på 85-95A så er du kvitt problemet på ambulansen din med webastoen, høres ut som batteriet der er slitent og bør skiftes. Kanskje det ikke lader bra heller. Finner du kjapt ut med en Fluke.

Kan love deg at det ikke er batteriet det står på.
Vi har 2 batterier som alltid er fulladet, med ladestatus etc.
Men vi har noe mer utstyr som trekker strøm også.
Men å la webastoen gå uten at bilene er tilkoblet strøm eller går på tomgang gjør vi ikke lenger, har flere tilfeller hvor bilen ikke ville starte igjen.
   #18
 5,112     Troms     0
da er det jo ikke webasto eller tilsv som er et mindre egnet produkt, men heller ambjulansene som ikke er egnet til å ha dette montert for bruk uten å ha strøm tilkoblet. Er sikkert masse annet som trekker strøm i en ambulanse, men merkelig at dette er avhengig av bilbatteriet/batteriene og ikke har egen batteribank med batterilader tilkoblet. Skulle tro beredskap var viktig for en ambulanse, og ikke antall bilbatterier...  Wink
Signatur
   #19
 21,481     Enebolig     0
En ting er hvertfall sikkert, jeg er glad i webasto`n i firmabilen  Smile

For en som ikke har peil, hvorfor kan man kun ha webasto i dieselbiler?
   #21
 3,997     Oppland     0

Er sikkert masse annet som trekker strøm i en ambulanse, men merkelig at dette er avhengig av bilbatteriet/batteriene og ikke har egen batteribank med batterilader tilkoblet. Skulle tro beredskap var viktig for en ambulanse, og ikke antall bilbatterier...  ;)

Og de er "alltid" tilkoblet strömnettet.
Men det hender seg jo at vi må ned i byen for å handle vet du ;)
   #23
 9,677     Kysten     0
Jeg har hatt bensinvarmer i en gammel boble, men den varmet vel kun luft kanskje, mulig det ikke finnes lenger.
   #24
 4,110     Akershus (Follo)     0
Ja ettersom bobla var luftkjølt så varmet den nok ikke noe vann.

Ellers finnes fortsatt Eberspächer bensinvarmer. De koster fort vekk >10' Problemet er vel i dag også å finne en plass å montere den. I en varebil finner du lettere et sted å plassere den enn i en personbil.

Signatur
   #25
 1,630     Villmarkstoppen, Malvik     0

For en som ikke har peil, hvorfor kan man kun ha webasto i dieselbiler?
Du kan ha det i både bensin og diesel - Webasto leverer samme modellene for bensindrift, da heter de Bxxx istedet for Dxxx.
Jeg har en slik selv i min gamle gode E320T 4Matic  ;D
   #27
 5,112     Troms     0
En eberspracher for sedan kostet det samme som for stv når jeg sjekka min egen installasjon. Veil 17000,- inkl mva og fjernstyring, samt en av på knapp for å koble ut automatisk oppvarming. Webasto ligger i omtrent samme prisleie pluss minus et par tusenlapper.
Signatur
   #30
 21,481     Enebolig     0
Fin bruktbil har jeg, men dama får ikke så mange lapper kun for å ha det varmt de 5 minuttene det tar å kjøre hjem fra jobb. Jeg har webasto i jobb bilen jeg  Wink
   #31
 295     Trondheim     0
Vinteren nærmer jeg og jeg VIL ha varm bil om morgenen.
Bor i Trondheim. Har Nissan diesel 1,5l.
Ser for meg en timerløsning.
Trenger ikke det dyreste, ei heller det billigste...

1. Hvor går jeg for å kjøpe?
2. Hva sier jeg til mannen bak kassa?

Jeg har null peil på hva som er bra og trenger ei "handleliste".
Signatur
   #32
 2,397     Bjørkelangen     0
gå på biltema eller bilextra.
hele settet koster ca 1500 kr
Signatur
   #33
 962     Figgjo     0
Jeg har DEFA warm-up til min Ford Mondeo 1998. (men systemet fungerer likt på alle biler)

Det er en plugg som jeg monterte i selve motorblokka. Denne varmer opp kjølevannet i motoren til 30 grader. Tror ikke defa leverer noen varmere som gir mer varme, men 30 grader er bra nok, og gir passe grei varme. Når man varmer opp kjølevannet, så vil også lufta man får i bilen fra klimaanlegget være samme temperatur.
Så 30 grader får man i anlegget når man starter bilen. :)

Utenom har jeg stikkontakt i bilen, og en defavifte på 1000w.
Gøy å komme ut til snø- og isfri bil hver morgen.

Handleliste:
Frostpluggen (motorpluggen)
Grønn/svart strømkabel fra stikkontakten til bilen
Kontakt og kabel fra kontakten og inn til motorpluggen
-
Evt. Y-kobling i tillegg om du ønsker å trekke kabel inn i kupèen.
Stikkontakt inne i kupèen.
Bil: Motorvarmer - .jpg - NeDD
Bil: Motorvarmer - .jpg - NeDD
Bil: Motorvarmer - Defakabler.jpg - NeDD
Bil: Motorvarmer - Plugg.jpg - NeDD
   #34
 806     0
Hiv på et ur/klokke til å styre motorvarmeren inne i bilen og en batterilader slik at batteriet lades opp jevnlig så reduseres strømforbruket siden motorvarmeren kan slå seg på feks to timer før du skal til jobb og batterier som lades jevnlig holder nesten uendelig.

Jeg hadde et batteri i 15 som ble ladet slik til stadig og det var nesten like bra som nytt etter 15 år. Når de aldri lades langt ut og alltid er toppladet slites de ikke. Om de bare lades av dynamoen kommer de ikke over 85% lading.

Signatur