1,734
34
0
Bil: Motorvarmer
12
Fredrikstad
0
Kjører en 2004 Skoda med disel. Som mange andre her på forumet sliter jeg litt med kulda. Eller for å si det sånn: bilen sliter.
20 minusgrader gjør at det tar veldig lang tid før motoren og etter hvert kupeen blir varm.
Er det noen som har erfaringer med å innstalere motorvarmer i bilen?
Hvor mye koster det? Er det kun Defa Warmup som er ok?
-Frossen østlending
20 minusgrader gjør at det tar veldig lang tid før motoren og etter hvert kupeen blir varm.
Er det noen som har erfaringer med å innstalere motorvarmer i bilen?
Hvor mye koster det? Er det kun Defa Warmup som er ok?
-Frossen østlending
Hadde det på den på den forrige dieselbilen og det var herlig :)
Jeg monterte den selv, men det krever at du har tilgang på spesialverktøy til å plukke ut en frostplugg.
Ellers mener jeg de skulle ha 1500-2000 for å installere på verksted, ink. varmeren.
Men må jo huske på å koble bilen til og fra i god tid før du skal bruke den.
Evt. timer, men om du ikke vet om du kommer til å bruke bilen neste morgen, så svir du jo av mye energi på ingenting.
Kan også montere dieseldrevet varmer hvis du ikke har tilleggsvarmeren, men da er kostnaden igjen høyere.
http://www.autoutrustning.no på Ulven i Oslo er flinke på slike løsninger.
Vil gjerne vite hvilket verksted som har denne prisen ;)
Defa varmer koster i butikk ca 1500-1900,- avhengig av type ( bil/motor) og de verkstedene jeg sjekket idag brukte ca 2 timer på dette. Blir da ca 1000 - 1600,- avhengig av timeprisen til verkstedet som brukes.
Kjører selv en dieselpurke. Intet problem med starting og slikt, men selv etter 40 minutters køkjøring, så er ikke motoren mer enn nærmere 70 grader og kupeen blir bare litt lunk :-\
De tar på seg mye slikt arbeide.
Mener jeg betalte 7-800kr for varmeren med kabel, til Volvo V40, det var i allefall under 1000lappen.
Men det var i 2005, men prisene har vel ikke steget sååå mye.
Min bil har en 1,9 TDI motor og jeg synes den varmer greit, selv i kø.
På min bil kan Webastoen også varme motor og kupe når bilen er parkert. Ganske hendig.
Om man ikke vil bruke aluminiumsfolie eller andre "gjør det selv" produkter, så kan ditt lokale verksted skaffe originale deksel for å dekke til grillen.
Gjelder sikkert ikke alle bilmodeller, men en del i allefall.
Bruker vår i minus 26 i 40 minutters drift uten problemer 2 ganger om dagen. Lader batteriet 1 gang pr uke i kuldesjokkperioder.
Bør også montere egen bryter for å slå av den automatiske startfunksjonen for kortere kjøreturer hvor dieselpumpen ikke får "tømt seg" mellom hver start og stopp. Normalt starter den automatisk når utetempen er under +5 grader for å oppnå varmere bil ved kjøring.
Du kan da slå den på eksvis under køkjøring eller ved lengre stopp for å få varme i bilens kupè. Det er jo ofte at moderne dieselbiler er så effektive at de produserer ikke noe varme ved tomgang eller på kortere kjøreturer.
Både Eberspracher og Webasto har identiske systemer med samme funksjonalitet. Har Eberspracher selv og den er jeg svært godt fornøyd med.
Lekehusbloggen min
Terassebyggebloggen
260m2 bta trehus etter TEK07, Thermia Optimum G2 8kw i serie med 200ltr OZO Super. 180m energihull. Roth vannbåren varme.
Ikke kjøp dieselbil uten dieseldrevet motorvarmer! Jeg satte dette som absolutt krav når jeg kjøpte ny før jul, og det er jeg glad for. Til tross for at 2 selgere forsøkte å overbevise meg om at det ikke var nødvendig (de hadde ingen med montert dieseldrevet varmer på lager akkurat da, og fryktet vel salget) (som de mistet).
Jeg har tidsinnstilling på varmeren, og kan velge mellom varm bil på et gitt klokkeslett og dato eller kombinasjoner i kalender som "hver mandag, tirsdag og torsdag kl 07.00 + onsdag og lørdag kl 10.00".
Nå når det til og med kryper ned mot -20 grader her i Bergensområdet er den god å ha, men jeg bruker den også når det er plussgrader. Det sparer både motor og dieselforbruk.
Lekehusbloggen min
Terassebyggebloggen
260m2 bta trehus etter TEK07, Thermia Optimum G2 8kw i serie med 200ltr OZO Super. 180m energihull. Roth vannbåren varme.
Oooog, hvorfor er det bare dieseldrevet motorvarmer som duger?
Vi har 2 sykebiler med vanlige motorvarmere, de står ute nå i -36 og har ingen problemer med å starte eller bli varme, akkurat som V40en jeg hadde.
Vi har også en med webasto, men den må vi være veldig påpasselige med å bruke.
Stopper vi bilen uten å koble bilen til strøm så bruker webastoen strømmen på veldig kort tid.
Får timer til vanlig defa warmup motorvarmer også, til en mye lavere pris.
En annen ting er jo å bruke webasto om bilen står i uoppvarmet garasje, det er jo heller ikke særlig lurt.
Det er ikke alltid man har stikkontakt tilgjengelig. For en ambulanse blir det jo annerledes, de parkeres vel ikke hvor som helst i lengre tid. For min del er det viktig å kunne forvarme bilen om morgenen (jeg har ingen garasje, eller strøm i nærheten av bilen), etter jobb, hvis jeg er på besøk hos noen etc..
Men selvsagt fungerer elektrisk motorvarmer like bra. Poenget er jo at bilen forvarmes før motoren starter, så man slipper kaldstart og ekstra slitasje + dieselforbruk.
Britax: Kjøp nytt batteri på 85-95A så er du kvitt problemet på ambulansen din med webastoen, høres ut som batteriet der er slitent og bør skiftes. Kanskje det ikke lader bra heller. Finner du kjapt ut med en Fluke.
Lekehusbloggen min
Terassebyggebloggen
260m2 bta trehus etter TEK07, Thermia Optimum G2 8kw i serie med 200ltr OZO Super. 180m energihull. Roth vannbåren varme.
Et poeng med dieselfyrte varmere er at de også trer i funksjon mens man kjører: Får motoren raskt opp i driftstemperatur etter start, og gir tilleggsvarme under kjøring, for å holde motoren driftsvarm og sørge for varme i varmeapparatet. Moderne dieselmotorer er så effektive at de i kulda sliter med å holde en god driftstemperatur selv på lange turer.
Kan love deg at det ikke er batteriet det står på.
Vi har 2 batterier som alltid er fulladet, med ladestatus etc.
Men vi har noe mer utstyr som trekker strøm også.
Men å la webastoen gå uten at bilene er tilkoblet strøm eller går på tomgang gjør vi ikke lenger, har flere tilfeller hvor bilen ikke ville starte igjen.
Lekehusbloggen min
Terassebyggebloggen
260m2 bta trehus etter TEK07, Thermia Optimum G2 8kw i serie med 200ltr OZO Super. 180m energihull. Roth vannbåren varme.
For en som ikke har peil, hvorfor kan man kun ha webasto i dieselbiler?
Lekehusbloggen min
Terassebyggebloggen
260m2 bta trehus etter TEK07, Thermia Optimum G2 8kw i serie med 200ltr OZO Super. 180m energihull. Roth vannbåren varme.
Og de er "alltid" tilkoblet strömnettet.
Men det hender seg jo at vi må ned i byen for å handle vet du ;)
Lekehusbloggen min
Terassebyggebloggen
260m2 bta trehus etter TEK07, Thermia Optimum G2 8kw i serie med 200ltr OZO Super. 180m energihull. Roth vannbåren varme.
Ellers finnes fortsatt Eberspächer bensinvarmer. De koster fort vekk >10' Problemet er vel i dag også å finne en plass å montere den. I en varebil finner du lettere et sted å plassere den enn i en personbil.
Jeg har en slik selv i min gamle gode E320T 4Matic ;D
Arne
2007: Nordbohus Espira spesial m/sokkel, 320m2
2010: Lekestueprosjekt
Lekehusbloggen min
Terassebyggebloggen
260m2 bta trehus etter TEK07, Thermia Optimum G2 8kw i serie med 200ltr OZO Super. 180m energihull. Roth vannbåren varme.
Eller gjør som jeg - kjøp bruktbil med masse originalutstyr
Arne
2007: Nordbohus Espira spesial m/sokkel, 320m2
2010: Lekestueprosjekt
Bor i Trondheim. Har Nissan diesel 1,5l.
Ser for meg en timerløsning.
Trenger ikke det dyreste, ei heller det billigste...
1. Hvor går jeg for å kjøpe?
2. Hva sier jeg til mannen bak kassa?
Jeg har null peil på hva som er bra og trenger ei "handleliste".
Skal bygge funkis med sekundærleilighet. Status: Rammetillatelse mottatt sept 2010.
Mini byggeblogg: http://www.byggebolig.no/index.php?topic=19198.0
hele settet koster ca 1500 kr
hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det lett.
20 års erfaring.samme bedrift siden 1998.
JM Entreprenør jobber jeg
Det er en plugg som jeg monterte i selve motorblokka. Denne varmer opp kjølevannet i motoren til 30 grader. Tror ikke defa leverer noen varmere som gir mer varme, men 30 grader er bra nok, og gir passe grei varme. Når man varmer opp kjølevannet, så vil også lufta man får i bilen fra klimaanlegget være samme temperatur.
Så 30 grader får man i anlegget når man starter bilen. :)
Utenom har jeg stikkontakt i bilen, og en defavifte på 1000w.
Gøy å komme ut til snø- og isfri bil hver morgen.
Handleliste:
Frostpluggen (motorpluggen)
Grønn/svart strømkabel fra stikkontakten til bilen
Kontakt og kabel fra kontakten og inn til motorpluggen
-
Evt. Y-kobling i tillegg om du ønsker å trekke kabel inn i kupèen.
Stikkontakt inne i kupèen.
Jeg hadde et batteri i 15 som ble ladet slik til stadig og det var nesten like bra som nytt etter 15 år. Når de aldri lades langt ut og alltid er toppladet slites de ikke. Om de bare lades av dynamoen kommer de ikke over 85% lading.