509    14    0  

Bilradio - dårlig antennesignal

 5,111     Sørnorge     0
Bilradioen mister signal veldig raskt. Signalet er upåvirket av om jeg fjerner takantenna. Logikken min sier derfor at det er brudd i antenneledningen, eller defekt antenneforsterker.
I følge verkstedhåndboka finnes det en antenneforsterker, men de har glemt å skrive noe om hvor denne befinner seg.

Å få ut radioen ser ut til å kreve demontering av midtkonsollen, noe som også krever demontering av veldig mye rundt. Ved å ta ut hanskerommet kan jeg følge antenneledningen hele veien fra der den kommer ned A-stolpen til den går inn i radioen. Det er ingen tegn til noen separat antenneforsterker på dette strekket.

Det er så trangt bak radioen at jeg ikke har sjans til å dra ut antenneledningen for å kunne måle den.

Finnes det noen enkle triks for å feilsøke denne uten mye demontering?

Har det kanskje mer for seg å få tak i en slik dab-mottaker med fm-sender? Finnes det noen slike som også tar inn fm og videresender dette med sterkere signal? (Bilradioen funker jo der signalet er sterkt, og er antagelig i stand til å fange opp fm fra en innvendig sender?)

   #2
 21,481     Enebolig     0
Jeg hadde en slik for et par år siden. Fungerte...så der. Installerte DAB radio med antenne på frontruta. Med Google finner man ofte videoer som viser fremgangsmåten for å demontere div deler på biler.
  (trådstarter)
   #3
 5,111     Sørnorge     0
Det mest relevante google har funnet til meg er at originalradioen ikke lar seg bytte. Den er en del av mye annet, inkludert navigasjon. Den er ikke engang noe deksel foran radioen i midtkonsollen. Bak det tradisjonelle dekselet i midtkonsollen er cdveksler. Selve radioen sitter bak plasten som utgjør selve konsollen. Det folk har gjort er å koble ut cd, og bruke den tilkoblingen for usb/bluetooth. Da har de også fått til at cdvekslerkontrollen har gitt mening i styring av det de kobler til.
   #4
 923     0
Hvilken bil har du?

På VAG ligger som oftest antenneforsterker bak spilleren mener jeg.
Ofte hjeleper det ingenting å bytte pisk, men man må bytte antenne komplett med kabel.

En bør også ha i bakhodet at NRK prøver å tvinge kundene til å skifte til DAB ved å redusere lydnivå, og signalkvalitet ppå FM-sendingene sine. Råttent.
   #5
 1,596     0
Ofte ligger antenneforsterkeren i bunn av pisken - typisk på VAG antennene som står midt på taket, bak på bilen. Om det er slik på fabrikkmonterte VAG antenner vet jeg imidlertid lite om, men ettermarkedsprodultene er ihvertfall ofte slik.

Da går det en egen +12V ledning opp, som ofte er koblet til en egen utgang på spilleren. Denne kan også brukes på motoriserte pisker, som var sjef på dyre japanere tidlig nittitall. Det kan kanskje være et tips å sjekke om spilleren gir ut spenning til antenneforsterkeren?
  (trådstarter)
   #6
 5,111     Sørnorge     0
Det er en Nissan Primera P12, 2005.

Radiosignalet er ikke bra i min P12 2004 heller, men det er vesentlig bedre enn i 2005-modellen. Altså er det ikke sendingene som er problemet.

Bytte antennepisk har neppe noen betydning, så lenge det ikke har noen betydning om eksisterende pisk er montert eller tatt av. SÅ dårlig kan den ikke være at den ikke gir noe utslag. (Det skal sies at 2004'n heller ikke er særlig påvirket av om pisken er av eller på.)

Jeg har som sagt fulgt kabelen hele veien fra radio til a-stolpe. Det er kun kabel på det strekket, altså ingen forsterker.

Finnes det noen målemetoder for å se om pisken har kontakt med mottaker?

DAB er vel fortsatt lite utbredt, slik at man trenger FM i tillegg?
   #7
 3,210     Vestlandet     0
Kjøp en billigantenne fra biltema og prøv med den. Hvis det funker da, så er det stor sannsynlighet for at det er antennen det er feil på.


  (trådstarter)
   #8
 5,111     Sørnorge     0
Kan det være sannsynlig at det er selve pisken da?
   #9
 3,210     Vestlandet     0
Vet ikke. Men det er ihvertfall en måte for å feilsøke helt fram til antenneinngangen.
   #10
 682     0
Muligens en forsterker under antenna. Kjenner ikke p12, men mener det var det på p10/p11 hvertfall..
Men nå er jo dette i stor grad en laguna, så du kan jo prøve å google litt på det og Smile
   #11
 155     0
Det kan også vær irr eller rust (dårlig kontakt) på selve antenne foten. Hvis foten ikke har god kontakt får du dårlig signaler. Hvis dynamoen slår inn i radioen slik at du får turtallet i høyttalerne er det jording til bilradioen som er dårlig.
  (trådstarter)
   #12
 5,111     Sørnorge     0
I dag fikk jeg demontert innertaket og sett på innsiden av antennefoten. Jeg hadde radioen på en svak kanal under demonteringen for å kunne høre om lyden forandret seg underveis. Det ga noen oppdagelser.
1) Det går en strømmledning inn i foten - altså finnes en forsterker der - som Lloyd foreslo.
2) Da jeg nappet ut strømledningen var det overhode ingen forandring på radiosignalet
3) Da jeg nappet ut antennekabelen ble signalet veldig mye bedre.
4) Fotens indre var full av irr.
5) Kontakten mellom antennesokkel og antenneforsterker er bare en tynn kobberplate som ligger mot sokkelen. (Det kan neppe gi noen god kontakt, og kobber mot stål et sted som kan være utsatt for fuktighet er jo ikke særlig varig med tanke på korrosjon)
6) Multimeter på strømledningen viste ingen spenning.

Jeg pusset bort irret i fotens indre, og oppnådde da at antennesignalet ble akkurat like godt med fot og antenne tilkoblet som med antennekabel liggende åpen - altså en vesentlig forbedring.

Spørsmålet nå er altså: hvorfor er det ikke spenning på strømledningen til antenneforsterkeren? Hentes den spenningen fra radioen eller en hvilken som helst spenningskilde? Den har uendelig motstand til jord, altså kan mye tyde på ledningsbrudd eller død sikring. Hvilken sikring skal den gå på?

Jeg kom på, etter å ha montert taket igjen, at det kan jo hende at det bare går strøm til antenneforsterkeren når motoren er i gang. Kan det ha vært hele forklaringen på manglende spenning på ledningen at jeg kun testet med nøkkel i radiostilling?
   #13
 1,596     0

Spørsmålet nå er altså: hvorfor er det ikke spenning på strømledningen til antenneforsterkeren? Hentes den spenningen fra radioen eller en hvilken som helst spenningskilde? Den har uendelig motstand til jord, altså kan mye tyde på ledningsbrudd eller død sikring. Hvilken sikring skal den gå på?

Jeg kom på, etter å ha montert taket igjen, at det kan jo hende at det bare går strøm til antenneforsterkeren når motoren er i gang. Kan det ha vært hele forklaringen på manglende spenning på ledningen at jeg kun testet med nøkkel i radiostilling?


Som nevnt i denne tråden tidligere: De fleste bilradiospillere har en egen strømutgang for antenne som gir +12V når radio skrues på. Dette brukes typisk til motoriserte antenner, ala Nissan Laurel - for de av oss som har opplevd det glade 90-tall.  ;D

Helt klart - du må ha tenningen på for at denne antenneforsterkeren i antennefoten skal få spenning!
Såfremt du ikke kan spille radio med tenninga av i din bil?

Har du originalmontert radio, eller en typisk "headunit" som var vanlig på alle biler i forrige millennium?
  (trådstarter)
   #14
 5,111     Sørnorge     0
Radioen er på med tenningsnøkkelen i radiostilling. Tror det er ganske normalt i bil. Usikkerheten er om kanskje forsterkeren er av i denne posisjon for å spare batteri og argumentet kan være at forsterkeren er mindre nyttig ved stillestående enn kjørende bil.

Det er fabriksmontert med god margin. Ellers ville den jo hatt plass til å dyttes ut av midtkonsollen uten full demontering fra askebeger bak til instrumentpanel i topp.