509
14
0
Bilradio - dårlig antennesignal
5,111
Sørnorge
0
Bilradioen mister signal veldig raskt. Signalet er upåvirket av om jeg fjerner takantenna. Logikken min sier derfor at det er brudd i antenneledningen, eller defekt antenneforsterker.
I følge verkstedhåndboka finnes det en antenneforsterker, men de har glemt å skrive noe om hvor denne befinner seg.
Å få ut radioen ser ut til å kreve demontering av midtkonsollen, noe som også krever demontering av veldig mye rundt. Ved å ta ut hanskerommet kan jeg følge antenneledningen hele veien fra der den kommer ned A-stolpen til den går inn i radioen. Det er ingen tegn til noen separat antenneforsterker på dette strekket.
Det er så trangt bak radioen at jeg ikke har sjans til å dra ut antenneledningen for å kunne måle den.
Finnes det noen enkle triks for å feilsøke denne uten mye demontering?
Har det kanskje mer for seg å få tak i en slik dab-mottaker med fm-sender? Finnes det noen slike som også tar inn fm og videresender dette med sterkere signal? (Bilradioen funker jo der signalet er sterkt, og er antagelig i stand til å fange opp fm fra en innvendig sender?)
I følge verkstedhåndboka finnes det en antenneforsterker, men de har glemt å skrive noe om hvor denne befinner seg.
Å få ut radioen ser ut til å kreve demontering av midtkonsollen, noe som også krever demontering av veldig mye rundt. Ved å ta ut hanskerommet kan jeg følge antenneledningen hele veien fra der den kommer ned A-stolpen til den går inn i radioen. Det er ingen tegn til noen separat antenneforsterker på dette strekket.
Det er så trangt bak radioen at jeg ikke har sjans til å dra ut antenneledningen for å kunne måle den.
Finnes det noen enkle triks for å feilsøke denne uten mye demontering?
Har det kanskje mer for seg å få tak i en slik dab-mottaker med fm-sender? Finnes det noen slike som også tar inn fm og videresender dette med sterkere signal? (Bilradioen funker jo der signalet er sterkt, og er antagelig i stand til å fange opp fm fra en innvendig sender?)
http://www.carputer-shop.co.uk/nissan-usb-android-integration-kit-p-45
På VAG ligger som oftest antenneforsterker bak spilleren mener jeg.
Ofte hjeleper det ingenting å bytte pisk, men man må bytte antenne komplett med kabel.
En bør også ha i bakhodet at NRK prøver å tvinge kundene til å skifte til DAB ved å redusere lydnivå, og signalkvalitet ppå FM-sendingene sine. Råttent.
Da går det en egen +12V ledning opp, som ofte er koblet til en egen utgang på spilleren. Denne kan også brukes på motoriserte pisker, som var sjef på dyre japanere tidlig nittitall. Det kan kanskje være et tips å sjekke om spilleren gir ut spenning til antenneforsterkeren?
Radiosignalet er ikke bra i min P12 2004 heller, men det er vesentlig bedre enn i 2005-modellen. Altså er det ikke sendingene som er problemet.
Bytte antennepisk har neppe noen betydning, så lenge det ikke har noen betydning om eksisterende pisk er montert eller tatt av. SÅ dårlig kan den ikke være at den ikke gir noe utslag. (Det skal sies at 2004'n heller ikke er særlig påvirket av om pisken er av eller på.)
Jeg har som sagt fulgt kabelen hele veien fra radio til a-stolpe. Det er kun kabel på det strekket, altså ingen forsterker.
Finnes det noen målemetoder for å se om pisken har kontakt med mottaker?
DAB er vel fortsatt lite utbredt, slik at man trenger FM i tillegg?
Men nå er jo dette i stor grad en laguna, så du kan jo prøve å google litt på det og
1) Det går en strømmledning inn i foten - altså finnes en forsterker der - som Lloyd foreslo.
2) Da jeg nappet ut strømledningen var det overhode ingen forandring på radiosignalet
3) Da jeg nappet ut antennekabelen ble signalet veldig mye bedre.
4) Fotens indre var full av irr.
5) Kontakten mellom antennesokkel og antenneforsterker er bare en tynn kobberplate som ligger mot sokkelen. (Det kan neppe gi noen god kontakt, og kobber mot stål et sted som kan være utsatt for fuktighet er jo ikke særlig varig med tanke på korrosjon)
6) Multimeter på strømledningen viste ingen spenning.
Jeg pusset bort irret i fotens indre, og oppnådde da at antennesignalet ble akkurat like godt med fot og antenne tilkoblet som med antennekabel liggende åpen - altså en vesentlig forbedring.
Spørsmålet nå er altså: hvorfor er det ikke spenning på strømledningen til antenneforsterkeren? Hentes den spenningen fra radioen eller en hvilken som helst spenningskilde? Den har uendelig motstand til jord, altså kan mye tyde på ledningsbrudd eller død sikring. Hvilken sikring skal den gå på?
Jeg kom på, etter å ha montert taket igjen, at det kan jo hende at det bare går strøm til antenneforsterkeren når motoren er i gang. Kan det ha vært hele forklaringen på manglende spenning på ledningen at jeg kun testet med nøkkel i radiostilling?
Som nevnt i denne tråden tidligere: De fleste bilradiospillere har en egen strømutgang for antenne som gir +12V når radio skrues på. Dette brukes typisk til motoriserte antenner, ala Nissan Laurel - for de av oss som har opplevd det glade 90-tall. ;D
Helt klart - du må ha tenningen på for at denne antenneforsterkeren i antennefoten skal få spenning!
Såfremt du ikke kan spille radio med tenninga av i din bil?
Har du originalmontert radio, eller en typisk "headunit" som var vanlig på alle biler i forrige millennium?
Det er fabriksmontert med god margin. Ellers ville den jo hatt plass til å dyttes ut av midtkonsollen uten full demontering fra askebeger bak til instrumentpanel i topp.