1,237    20    1  

Bilservice på ikke-merkeverksted

 369     1
Skal ha bilen på 6.års service, og tenker i år å bruke et av de lokale godkjente verkstedene istedet for merkeverksted...Har alle verksteder tilgang til fullstendig serviceprogram for den enkelte biltype, eller er det noe ekstra som gjøres på merkeverksted?

Grunnen til at jeg spør er at merkeverkstedet priser denne servicen dobbelt i forhold til de andre jeg har sjekket med...Så dersom alt som gjøres ellers er av samme kvalitet, og i henhold til planlagt arbeid, så er jo valget lett...

   #1
 38,313     Lillestrøm kommune     0
Har hørt om flere som må innom merkeverksted for å få satt på diverse små deler for at bilen skal gå etterpå. 3 parts verkstedet har da måttet betale dette. (vakuumslange ikke satt på plass var ene feilen). Men ja, de skal ha tilgang på beskrivelsene...
   #2
 6,009     Finnmark     0
De fleste verksteder som driver seriøst har tilgang på beskrivelser og deler.......Så er det selvsagt lokale forskjeller på hvilke bilmerker de "kan" best........

Signatur
   #3
 152     0
På vanlig service har jeg aldri merket forskjell på mine biler bortsett fra at det gjerne er billigere utenom merkeverksted. Det er vel gjerne ganske standardiserte og enkle oppgaver på servicer.

På reparasjoner derimot her jeg merket at det kan være billigere på merkeverksted. Jeg antar det er noe med bedre erfaring med merket, bedre spesialverktøy og analyseverktøy osv.
   #4
 10,486     Akershus     0
Sånne feil som HST snakker om kan skje uansett hva slags verksted du bruker.

Sier du litt om hva slags bilmerke det er snakk om, så er det kanskje enklere å si noe om hva som normalt finnes og trengs av diagnoseverktøy.
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 369     0
Bilen det gjelder er Mazda 6, 2.2 diesel.
Jeg har fulgt alle servicer på merkeverksted, og har ikke noe å utsette i det hele tatt. Hverken på pris eller noe....Men akkurat denne gangen synes jeg de priset seg helt bort i natta.
Har sjekket i håndboka på planlagt vedlikehold, og det gjelder (utover vanlig service) er inspeksjon av ventilklaring. Dette skal i følge boka gjøres ved 72mnd/120K km.
I tillegg skifte av registerreim, men min bil har kjede og den ble uansett skiftet i fjor.

På de andre verkstedene har de ikke nevnt noe om kontroll av ventilklaring, når jeg spurte han ene så mente han det var unødvendig all den tid han trodde motoren har hydrauliske ventilløftere(?)... Men det står vel uansett på skjemaet av en grunn...


   #6
 797     østfold     0
Jeg tar servicene mine på mekonomen og er kjempe fornøyd... dem er ikke noe flinkere på merkeverksted.. syns selv det er forskjell fra verksted til verksted uansett merke eller ikke merkeforhandler... Det er folka som jobber der som betyr noe,😀
   #7
 92     akershus     0
Spurte teknisk avd på jobben om de hadde fått forespørsel om kampanjer eller innkallingskampanjer fra frittstående verksteder.Det hadde de aldri fått.Husk også at ved en garanti sak vil du som forbruker måtte bevise at frittstående verksted har reparert etter riktig veiledning .Ser at denne bilen sannsynligvis ikke har annet en rustgaranti igjen.

   #8
 2,858     0
Spurte teknisk avd på jobben om de hadde fått forespørsel om kampanjer eller innkallingskampanjer fra frittstående verksteder.Det hadde de aldri fått.


Og hvorfor i all verden skulle de det? Å rydde opp i bilprodusentens "tabber" er utelukkende importørens og merkeverksted-nettverket sin oppgave; om de tror de skal nytte anledningen til å gjennomføre sånne garantijobber sammen med ordinær service (som, som vi diskuterer her, ikke nødvendigvis tas på merkeverksted), uten at kunden får vite om det, så får de tro om igjen, og gjøre jobben sin skikkelig, det vil si å ta kontakt med bileier og fortelle at bilen må inn til garantiutbedring og hva som må/skal gjøres, ikke prøve å feie tabbene under teppet og late som feilen aldri har vært der.
   #10
 10,486     Akershus     0
Vel, det står i boka til vår 2004-modell at ett av servicepunktene er at soltaket skal smøres opp på XX km, selv om bilen ikke har soltak. Bilen vet selv at den ikke har soltak, så den ber heller ikke om det servicepunktet, det bare står i boka.

Selv min '86 Mercedes-Benz 300E har hydrauliske ventilløftere, så jeg vil da tro at også Mazda hadde fått til det innen din bil ble laget.

Har du prøvd å si til merkeverkstedet at du gjerne ønsker å bruke dem, men at de priser seg ut på servicen? Kanskje de har litt å gå på?
Signatur
   #11
 797     østfold     0
Kan jo ta service på merkeverksted i sverige, om du har grensa i nærheten... kompis gjør det, og sier han betaler ca halvparten av hjemme....
  (trådstarter)
   #12
 369     0
Har snakket med merkeverksted på nytt, og de holder fast på prisen. Årsaken er visstnok at de tidligere har opplevd utette ventiltetninger på denne type motor, med oljelekkasje til følge...Og derfor lagt dette inn i serviceprogrammet sitt.

Snakket også med en uavhengig mekaniker, som stilte seg noe uforstående til at dette skulle gjøres forebyggende....Han mente at dersom det ble utette ventiltetninger, så ville jeg merke det på oljeforbruk og blårøyk. Altså i følge han, bedre å ta problemet når det evt. oppstår. (Han sammenlignet det med bytte av kløtsj...man bytter ikke den før den er slitt.)

Så der står jeg...vil jo helst ikke at motoren skal havarere/skades, men har jo samtidig ikke lyst å betale mer enn strengt tatt nødvendig....dyrt nok med bil som det er!
Hvis dette er så viktig å få gjort, er det ikke rart at uavhengige verksteder ikke har fått det med seg?
   #13
 1,731     Trondheim     0
Motoren tar ikke skade av utette ventiltetninger, det som kan ev. ta skade av overdreven oljebruk er partikkelfilter som finnes i alle nyere dieselbiler. Hvis motoren begynner å forbruke olje så kan man gjøre denne jobben da (du sjekker vel oljenivå jevnlig?)
At ta service på merkeverksted for en "basic" bil utenfor garantitiden og som er uten spesielle tekniske løsninger, ser jeg overhode ingen grunn til, i alle fall hvis de ikke er konkurransedyktige i pris.
Hvis det er spesielle problemstillinger så ville jeg googlet dette og sett om det er hold i merkeverksteds påstander.

MVH
Sakke
   #14
 1,731     Trondheim     0
for øvrig mener jeg at hvis dette er et kjent, "unormalt" slitasjeproblem knyttet til akkurat denne motoren, så burde det være gratis for å skifte de (reklamasjon grunnet konstruksjonsfeil) i alle fall hvis motoren ikke har gått veldig langt (over 100000 er vel vanlig motorgaranti)

MVH
Sakke.
   #15
 6,009     Finnmark     0
Hvorfor sjekker du ikke med andre merke verksteder eller spør litt mer på de(det) verkstedet du vil bruke?
Signatur
  (trådstarter)
   #16
 369     0
Har googlet litt etter jeg postet... Det jeg tror Mazda verkstedet mener... er at på grunn av lekkasje i noen tetninger dannes det avleiringer i oljen. Dette vil igjen blokkere filteret foran oljepumpa, og gi problemer med oljetrykk....Motorhavari i verste fall.
Forklart her: https://youtu.be/Th58DpEIX98   Og her 

Så da er det kanskje ikke så dumt å få det gjort.... Men hvorfor vet ikke uavhengige verksteder om dette?

Skal sjekke litt rundt med andre merkeverkstedene!
   #17
 1,731     Trondheim     0
virker ikke helt god denne motoren , nei. Registerkjede som må byttes på lave km, lekkasje i dysepakninger- oljetrykkproblemer.....

MVH
Sakke
   #19
 6,009     Finnmark     0
Men hvorfor vet ikke uavhengige verksteder om dette?


Kanskje de ikke har tilgang til importøren/produsentens systemer så de får disse oppdateringene/meldingene?


"alle " verksteder kjenner jo til eventuelle "dårlige " motorer.......TS må ta det positivt om andre ikke kjenner så godt til den;)

Og også andre verksteder kan muligens få ut info med å kontakte importøren.......Evt kan TS henvende seg dit for å få servicemelding( fordi han skal selge bil privat og kjøpe ny Mazda uten innbytte!)
Signatur
   #20
 10,486     Akershus     0
Men hvorfor vet ikke uavhengige verksteder om dette?


Kanskje de ikke har tilgang til importøren/produsentens systemer så de får disse oppdateringene/meldingene?


Det hjelper jo ikke heller at de mener det er tullball å bytte når de blir gjort oppmerksom på at det kan være et problem.
Signatur