10,279    26    5  

Biltema hurtigkjetting - er den bra?

 308     Trondheim     1
Vurderer å kjøpe hurtigkjetting (til personbil) fra Biltema. Er det noen som har erfaring med denne? Hvilke alternativer finnes det, hva anbefales?

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Vinterbil/Snokjetting/Snokjettinger-2-stk-37122/

På forhånd takk  Smile.

   #1
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Standard kjetting som flere selger.

Men det du bør vite...

Du kan bare kjøre med den på korte strekk. Kjøring på asfalt (f.eks et bart parti) er et helvette og bør ikke kjøres mye på.
Støyer voldsomt.
Du kan risikere å skade bilen hvis den faller av (abs kabel, felger...)
Det er er ikke så veldig enkelt å ta den på. Spesielt hvis snøen laver ned og du skal montere den i snøslaps (generelt et helvette.) Øv deg en vakker dag med å ta den på.
Etter du har brukt den, forsvinner galavaniseringen. Dvs, neste vinter er den rustet godt.

Men du kommer deg fram  Wink
   #2
 25,341     Akershus     1
Finnes også noen andre alternativ: Snøsokk og "kjettinger"i kevlar. Avhenger av behovet.

Den gamle Knipetak vil jeg ikke anbefale.

Nødkjetting: Kapp slepetauet i to og sy det rundt dekkene som i en toroid-spole.
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 308     Trondheim     1
Takk for svar. Jeg har brukt hurtigkjetting ved en del anledninger før, så kjenner til problemstillingene. Jeg lurte egentlig på om Biltema sin er av brukbar kvalitet, og om det finnes andre leverandører?
   #4
 149     Vestfold     1
Grei kjetting til den prisen. Brukte den i dag og kom opp på speilholka. Men er bare brukbar der og da. Skal du ha noe og kjøre langt med så er ikke hurtigkjetting tingen.
Men for 150nok så er det bare å løpe og kjøpe
   #6
 10,486     Akershus     0
Jeg har kjørt litt med kjetting, og det er helt suverent. Ser ganske like ut som de på bildet.

Det som er en fordel, er om selve løkkene i kjettingen er laget av firkantet stål, i stedet for rundt. Da klorer de seg ordentlig godt fast i is og hard snø, samtidig som de fungerer godt i løs snø.

Her er en videosnutt jeg tok på rally for et par år siden.
Dette var da selvfølgelig etter at vi først hadde rygget campingvogna inn i snøen der.

Vær obs på at du MÅ ha nok plass i hjulbuene til at det er plass til kjettingen, og at du MÅ øve deg noen ganger før du får det til. En sånn kjetting kan være litt av et puslespill å få strekt ut riktig når den har liggi sammenknørvet i en eske.

http://www.youtube.com/watch?v=A-PZMRdiPrg
Signatur
   #7
 4,452     Vestlandet     0
55k treff?! Godt jobba! :-)

Men til topic, har selv biltemas hurtigkjetting. Etter noen forsøk skjønte jeg poenget og setter de enkelt på. Godt grep har de også! Mine har ikke rusta ennå, brukt i 2,5 år.
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 308     Trondheim     0
Endte opp med Biltema sin i går. Ser helt grei ut. Takker for svar!
   #9
 744     Verdens navle     0
Synd at gode gamle "Knipetak" tydeligvis ikke er brukbare lengre. De var jo glimrende før i tiden.

Og så enkle å sette på i forhold til dagens "hurtig"-kjettinger!
Signatur
   #11
 22,342     Akershus     0

Synd at gode gamle "Knipetak" tydeligvis ikke er brukbare lengre. De var jo glimrende før i tiden.

Og så enkle å sette på i forhold til dagens "hurtig"-kjettinger!
Problemet var at folk "burna" med dem og dro bem opp til motorveihastighet. Da gikk de i oppløsning og dro med seg hjulbuene.
   #12
 4,452     Vestlandet     0
altså, knipetak er jo akkurat like bra i dag som før. Fysikken er jo ikke endret siden den gang. bare man vet hvordan og til hvilket bruk man skal bruke knipetak, så er de greie de.

Men med litt tørrtrening med hurtigkjettinger så går det ganske kjapt det også!
Signatur
   #13
 744     Verdens navle     1
Men man får vel ikke kjøpt Knipetak lenger? Kastet mine for en mannsalder siden.

"Hurtig"-kjettinger fungerer jo de også, men:

- Knipetak: Monteres på 15 sek. pr. hjul i stummende mørke, med digre vanter på begge lanker, og med rene bukser. :)

- "Hurtig"-kjettinger: Monteres på 2-15 min. pr hjul, med hodelykt, neglesprett og sølete bukser. :(

http://www.norskdesign.no/industridesign/knipetak-gripekloer-for-biler-article1691-287.html

Rått parti.
Signatur
   #15
 21,481     Enebolig     0
Jepp, og nå kan de kjøpes ettersom jeg har 4wd  :)

Rud Centrax fungerte greit den gangen jeg testet de, langt raskere å montere enn såkalte hurtigkjettinger. Men man må passe på at de "kommer seg på" hjulene, så er ikke hundre prosent slik reklamen fremstiller det  ;)

Jeg føler at hurtigkjettinger slår i hjulbuen også, fikk de aldri helt stramme. Spesielt når det var kladdesnø og dritt på dekkene. Hallaballa beskriver det godt, neglesprett og søle.
   #16
 25,341     Akershus     0

Jepp, og nå kan de kjøpes ettersom jeg har 4wd  :)


Skal du selge men mener du? Øystein Sunde mener at 4wd setter seg fast der andre ikke gjør det. Tar du sjansen? ;)

Selges i Norge til ca pris?

Hva er det som holder dem fast på hjulet?
Signatur
   #18
 3,210     Vestlandet     0
Soop: Hvor fort kan/bør man maks kjøre med slike centrax-kjettinger på?
   #19
 21,481     Enebolig     0
Sakte. Husker ikke helt, kan ha vært 50, men 30 er vel mer passende.
   #20
 5,111     Sørnorge     0
Kjørte over fjellet med kjetting på lastebil og båthenger en vinter. Hjula på hengeren var så vidt over minstemålet for kjettingene. Slapp ut masse luft av dekkene før kjettingene ble strammet med jekk. Så ble hjula pumpa opp igjen. Stort strammere er det ikke mulig å få kjettingene. Likevel, etter ca 2 mil og toppfart 40 var det hull på 20x20cm i skjermene på hengeren!

(Fortsettelsen på turen var at båten landa på et isflak etter et hopp. Undervannshuset på den ene motoren ble smadret, og den ene bensintanken begynte å lekke bensin mellom ytre og indre skrog. Det var det selvsagt ingen som tenkte over før ca 80 liter hadde lekket ut, og nye 160liter fylt på - og lekket ut. Da var plutselig ikke skaden fra kjettingene av betydning lenger.)
   #21
 25,341     Akershus     0
En slektning kjørte bil i 50 år uten vinterdekk! La på gammeldagse kjettinger ved behov. Hans siste bil, en Opel Rekord 1964 er i dag vintage-veteran. Det er ikke en ripe i hjulhuset på den!

Hva er årsaken når det her referes til skader i hjulhus? Feil montasje, brudd i kjetting, høy kjørefart?
Signatur
   #22
 25,341     Akershus     0

De skal gå greit for en tusenlapp. Er i praksis ikke brukt, bare testet.

Passer 185/65-14 - 165/70-14, adapter for 19mm mutter.

De strammer seg rundt dekket automatisk.


http://www.youtube.com/watch?v=7gf454wVxrg&feature=player_embedded


Det ble for smått.  :'(
Signatur
   #23
 5,111     Sørnorge     0

En slektning kjørte bil i 50 år uten vinterdekk! La på gammeldagse kjettinger ved behov. Hans siste bil, en Opel Rekord 1964 er i dag vintage-veteran. Det er ikke en ripe i hjulhuset på den!

Hva er årsaken når det her referes til skader i hjulhus? Feil montasje, brudd i kjetting, høy kjørefart?


Fadern har en Record fra 1971 i garasjen. Det er veldig god plass i hjulbuene på den.

Skader kommer av kombinasjonen lite plass og høy fart. Hva som regnes som høy fart avhenger av modell. Noen kombinasjoner av plass og kjetting bør kanskje ikke kjøres raskere enn gangfart, mens andre kombinasjoner kanskje kan klare helt opp til 50km/h.

Mitt generelle inntrykk er at lenker av firkantstål gir best grep på lite plass. Kjettinger med store pigger gir enda bedre grep, men krever mye mer plass. Kjetting med runde lenker uten pigg er billigst, men funker dårlig på lette kjøretøy på hard is (blir liggende oppå isen og skli). I snø og 0-føre med bløtt underlag er det lite forskjell på modellene.

Hvis du skal bruke kjettingen til å komme opp/ned en bratt bakke, eller komme løs fra en snøfonn, velg en modell med pigg.
Hvis du skal ha kjetting for å kjøre et stykke, velg firkantlenker med minst mulig avstand mellom kjedene som har kontakt med veibanen.
Hvis du regner med å måtte legge på kjetting etter å ha kjørt deg fast, velg kjetting som kan monteres uten at hjulet trenger å rulle.
   #24
 5,432     Akershus     0
All kjetting kan skade hvis den ikke er tilpasset/strammet nok. Kjørte 82 Passat med piggkjetting flere sesonger på en bratt hyttevei, korte turer også til butikk på hovedvei (man hører at kjettingen er på) og hadde aldri en skade på hjulbue.

Piggkjettingen tok kun kort tid å montere når en var øvet og gjorde at det kunne trekkes tunge hengere "til himmels".
   #25
 5,111     Sørnorge     0
Gamle biler har ofte mer plass i hjulbuene enn nye. Derfor må valget være avhengig av hvilken bil og behov man har.
   #26
 10,486     Akershus     0
Jeg har hatt kjetting på det greiene her, men det var ikke mer plass enn det måtte være :

http://www.ascona.no/bil/tdt/vinter1011/12.jpg


Høyden på bilen, og hvor langt ut hjulet stikker vil ha mye å si for om det er plass. Husk også å ta høyde for at hjulet fjærer.

Bilen på bildet er en 92-modell, med litt mer moderne setup. Dekkene er 30mm bredere enn originalt, og hjulet er 11mm lenger ut enn originalt. Dvs. at ytterkant av dekket er 24mm lenger ut mot hjulbuen enn hva den ble levert med ny.
Signatur