671    22    0  

Blir hengerreglene endret fra 2013?

 3,210     Vestlandet     0
Er campingvognregelen iferd med å forsvinne? Har sett rykter om dette i diverse "diskusjons"-felt på nettet, bla her: http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1798007.ece

Er det noen som har noe håndfast info?

   #4
 10,486     Akershus     0
Noen som vil røpe kommentaren uten at man trenger å bla gjennom 5 sider tullball?



Forøvrig har jeg nå brukt et kvarter på å samle meg igjen. Skal si det ble stemning i heimen da jeg viste bildet til kona. Vi holdt på å dævve av latter begge to.  ::)
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 3,210     Vestlandet     0
Jeg husker ikke hva kommentaren var, men akkurat det er ikke så viktig. Jeg lurte bare på om noen har hørt noe fra mer pålitelige kilder.
   #6
 642     Trøndelag     0
brakka mangler etpar vinduer, så er den ikke særlig annerledes enn en vanlig campingvogn, i white trash-størrelsen...

What's the fuzz...

Dette kunne snuten rykke ut på, men da jeg ringte angående en overstadig beruset person på hvitstripa i snødrevet i natt. Nei, da hadde de ikke tid, men de ville ha telefonnummeret mitt? (som at de ikke så det, liksom)
Jeg har gjort min plikt sa jeg da, nå skal jeg sove!
   #7
 1,019     Rogaland     0
Komisk med to hjul midt under. Undres om det er to til på andre siden. Då hadde ej flira godt.
Signatur

   #8
 1     0
http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20110308-0259.html

Nye regler fra 19. januar 2013

§ 3-5. Førerett i klasse B

      Førerett i klasse B gjelder for:
1. Motorvogn (unntatt motorsykkel og moped) med en tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg og godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører.
2. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.
3. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3 500 kg.
4. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 4 250 kg og vedkommende har fellesskapskode 96 påført førerkortet.

§ 3-11. Førerett i klasse BE

      Førerett klasse BE gjelder for vogntog bestående av motorvogn som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg.
   #9
 10,486     Akershus     0
Hvilke endringer utgjør dette i forholdt til dagens?
Signatur
   #11
 10,486     Akershus     0

Er ikke nr 3 og 4 nye?


4 skjønner jeg ikke helt.

3 ser jo kurrant ut, men det må vel fortsatt være noen forutsetninger, som at vekt X ikke overstiger vekt Y hvis hastigheten er over Z, og sola har snudd?
Signatur
   #12
 5,746     0
i dag gjelder dette:

§ 3-5. Førerett i klasse B

      Førerett i klasse B gjelder for:
1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.
2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.
3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).

Fra: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20040119-0298-003.html

Så det er 4 som er ny samt 3 er utvida der begrensning på egenvekr fjernes?

Klasse B og trekking av tilhenger
I dag er trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg tillatt med klasse B så lenge tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og summen av tilhengerens og bilens tillatte totalvekter er høyst 3500 kg. (I tillegg må man uansett hvilken førerkortklasser man har, ikke overskride bilens maksimale aktuelle tilhengervekt eller tillatt vogntogvekt.) Begrensningen på vogntogvekten på 3500 kg er økt til 4250 kg, men ønsker vedkommende å føre slikt vogntog over 3500 kg må vedkommende først gjennomføre et kurs på minst 7 timer eller bestått en tilhengerprøve, eventuelt begge deler (se vedlegg V). Under kurset eller prøven skal man benytte et vogntog med samlet tillatt totalvekt på 3501-4250 kg. Denne nye rettigheten markeres på førerkortet med fellesskapskode 96 knyttet til klasse B.

Fra: http://www.regjeringen.no/nb/sub/europaportalen/eos-notatbasen/notatene/2007/mars/tredje-forerkortdirektiv-2006126.html?id=523744

I tillegg:
Vektbegrensning for tilhenger i klasse BE

Etter dagens regler for klasse BE er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt den eneste vektbegrensningen. Båttilhengere og andre spesialhengere kan ha en tillatt totalvekt på 4-5000 kg, men samtidig ha så lav egenvekt at de kan trekkes med klasse BE. Slike vogntog kan ta opp så stor plass i trafikken at det anses uforsvarlig så lenge føreren har kompetanse bare i klasse BE. Følgelig fastsetter direktivet at tilhengers/semi-trailers tillatte totalvekt ikke må overskride 3500 kg i klasse BE.
   #13
 22,342     Akershus     0
Dvs de innfører en ny BE light for vogntog fra 3500-4250. Nok en byråkratisk suksesshistorie.

Ta CE lappen så slipper man denne forvirringen. ;D
   #14
 3,042     Akershus     0
Det finnes ikke noe for de av oss som tok traktorlappen før B-lappen? Jeg ragget jo rundt på veien med voldsomt med tonn traktor og henger allerede som 16-åring. En skarve bilhenger er peanøtter i forhold.
   #15
 10,486     Akershus     0
Aldri godt å lese seg klok på sånt, men blir det nå lov å kjøre henger med tillatt totalvekt høyere enn bilens egenvekt/tilhengervekt, så lenge samlet totalvekt ikke går over 3500 kg?

Denne BE light høres skikkelig dust ut. Hvorfor ikke bare ta BE?
Signatur
   #16
 22,342     Akershus     0

Det finnes ikke noe for de av oss som tok traktorlappen før B-lappen? Jeg ragget jo rundt på veien med voldsomt med tonn traktor og henger allerede som 16-åring. En skarve bilhenger er peanøtter i forhold.

Førerkort reglene er snodige greier. Hadde førerkort som tillot å kjøre blytunge kjøretøyer, også med henger, men ikke ordentlig henger etter "lett" bil.
   #17
 1,019     Rogaland     0

Aldri godt å lese seg klok på sånt, men blir det nå lov å kjøre henger med tillatt totalvekt høyere enn bilens egenvekt/tilhengervekt, så lenge samlet totalvekt ikke går over 3500 kg?

Denne BE light høres skikkelig dust ut. Hvorfor ikke bare ta BE?


Det er det man må men før 19. Januar 2013. Da blir det dyrere og mer begrensninger uten kode 96 på førerkortet.
Signatur
   #18
 1,019     Rogaland     0

Det finnes ikke noe for de av oss som tok traktorlappen før B-lappen? Jeg ragget jo rundt på veien med voldsomt med tonn traktor og henger allerede som 16-åring. En skarve bilhenger er peanøtter i forhold.


Jeg har kjørt traktor lovlig siden jeg var 15 og kjørt bil med henger med klasse B i 18 år uten å tenke på vekt før jeg inntil nylig ble stoppa av vegvesen med bil og henger på tilsammen tillatt totalvekt 4,2 tonn. Henger og bil var tom og veide tilsammen knappe 2 tonn.
Jeg fikk beskjed om å parkere hengeren på stedet hvo r jeg deretter kom tilbake 15 minutter senere med traktor og tilhenger, lempet den lille bilhengeren i traktorhengeren, smilte pent til bilsakkyndige, ristet på hodet og kjørte lovlig av sted med nesten ti tonn. Kunne eventuelt lovlig hengt bilhengeren etter traktoren.
Signatur
   #19
 3,042     Akershus     0
Ja, en skarve bilhenger er liksom ikke rare greiene etter en million runder med en fullastet avlessevogn eller en fullastet kalkvogn. Men, men. Det er jo litt ulogisk å automatisk skulle få utvidet sertifikat bare fordi man har traktorlappen. Det er jo ingen automatikk i å være god med henger selv om man har kjørt traktor.

Mye koster dette BE evt. "BE light" og hvor lang tid tar det? Jeg kjører med større henger enn jeg har lov til en gang i blant og jeg liker jo ikke å gjøre det ulovlig.
   #20
 1,144     Trøndelag     0

Det er det man må men før 19. Januar 2013. Da blir det dyrere og mer begrensninger uten kode 96 på førerkortet.


Ikke lett å skjønne dette, men må det nødvendigvis bli dyrere? Er ikke opplæringen for BE den samme før og etter 19. januar 2013? Og "kode 96" er samme opplæring, men uten oppkjøring, sånn at det burde bli billigere?
   #21
 10,486     Akershus     0

Det er det man må men før 19. Januar 2013. Da blir det dyrere og mer begrensninger uten kode 96 på førerkortet.


Hva blir begrensningen på "ny" BE i forhold til i dag?
Signatur
   #22
 1,019     Rogaland     0


Det er det man må men før 19. Januar 2013. Da blir det dyrere og mer begrensninger uten kode 96 på førerkortet.


Ikke lett å skjønne dette, men må det nødvendigvis bli dyrere? Er ikke opplæringen for BE den samme før og etter 19. januar 2013? Og "kode 96" er samme opplæring, men uten oppkjøring, sånn at det burde bli billigere?


Nei, ikke lett å skjønne men regner med at Det ikke blir billigere med 7 timers kurs med kjøreskole mot dagens to kjøretimer pluss lastsikringskurs på to? timer pluss en time oppkjøring.
Kom i dag på 4900,- og medgått tid var 5 timer inkluder oppkjøring. (5x45min.).

Regner med at man beholder dagens rettigheter for klasse BE for dem som tar lappen før 2013. Dette har vert vanlig praksis tidligere ved endringer.

"Etter dagens regler for klasse BE er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt den eneste vektbegrensningen. Båttilhengere og andre spesialhengere kan ha en tillatt totalvekt på 4-5000 kg, men samtidig ha så lav egenvekt at de kan trekkes med klasse BE. Slike vogntog kan ta opp så stor plass i trafikken at det anses uforsvarlig så lenge føreren har kompetanse bare i klasse BE."
Signatur