1,123    31    1  

Bremsebelegget delte seg fra metallplaten på Berlingo 1.4

 352     Hordaland     0
Hørte dunkelyder ved bremsing og fikk svampe følelse i bremsepedslen.   Det var etter at jeg kjørte ned fra Gullbotn (300 m høyde.) med fullt lass. Bremset på girene men det er ikke mye retardasjon i en liten bensinmotor. Bremseklossen på yttersiden var delt og anti vibra platen svidd  Må man la være å ligge i 80 nedover bakkene. Jeg trodde god fart bør gi god kjøling på bremsene. Tar jeg feil eller bør jeg reklamere på den knekte bremseklossen?  

   #2
 38,294     Lillestrøm kommune     0
Du har jo overopphetet bremsene, tydeligvis koking i bremsenvæske også. Alt kan vel da i prinsippet skje. Hvilket gir kjørte du i ? Aktiv kjøring i stor fart gir større behov for bremsing. Og varmeutvikling øker sikkert dramatisk med økende fart. Du kunne endt opp helt uten bremse effekt.
   #3
 153     0
Jeg trodde det var sånn at når bremsene ble overopphetet, så "fader" de, du får dårligere effekt, og til sist ingen, fordi bremsevæsken koker. Når den koker, mister du det hydrauliske trykket (gass komprimerer mens væske ikke gjør det), og dermed bremseffekt.

Belegget burde allikevel ikke løsne på grunn av det, med mindre det har vært helt ekstremt varmt.
   #4
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Ingen av oss vet egentlig hvordan denne bilføreren bremser. Alle har sin måte å kjøre bil på.

Klokkene ringer litt når han kjører ned brattebakken med full henger og en liten Berlingo. Det er mye energi som skal overføres (mgh => 0.5mv2). Man må bruke gir og motor aktivt, spesielt med små motorer. Fart kjøler ikke trommelbremser spesielt godt. Så du bør absolutt få ned farten. Som du ser av ligningen, vil du hente ut mer energi med kvadratet av farten og dette skal altså ut i ren varme. Det er betydelige mengder.

Bremsebelegg løsner pga varme og/eller rust. Står bilen parkert over lenger tid med håndbrekk på, så vil det ruste fast i trommel. Da er det mange som "jukker" bilen i gang og dette kan skade bremsebelegget. Hva vet vi egentlig om historikken?

Vil påstå dette ikke dekkes av garanti. Dette må nok bilfører betale og muligens legge om kjørestil hvis det er rom for å bremse mer på motor ned brattebakken.
   #5
 3,412     Akershus     0
Må man la være å ligge i 80 nedover bakkene. Jeg trodde god fart bør gi god kjøling på bremsene.


For å løfte noe opp trengs energi.  Når det senkes ned igjen, frigjøres denne energien igjen, i ditt tilfelle som varme.  

Jo fortere man kjører nedover, jo fortere frigjøres energi.  Kjører du ned en 300 meter lang bakke på 10 sekunder i stedet for 20, så frigjøres dobbelt så mye energi per tidsenhet.

Energien som frigjøres finner vi i stor grad igjen som varme i bremseklosser/bremsebelegg og bremseskive/bremsetrommel.  

Jo mer tyngde man har, jo fortere må energien frigjøres.  Veier bilen (for eksempel med lass) to tonn, blir det dobbelt så mye energi som frigjøres som om bilen (for eksempel uten lass) veier ett tonn.  

Newton lærte oss at hastigheten på varmetransport i et materiale avhenger av blant annet av temperaturgradienten i materialet.  For å få dobbelt så rask varmetransport trenger man også dobbelt så store temperaturforskjeller.  

Varmen skal bort fra bremseklosser/bremseskive i to etapper: Den skal til overflaten på materialet i bremsesystemet (ved varmeledning) og den skal fra materialet over til lufta og bort (ved stråling og konveksjon).  Hverken varmeledningen eller strålingen øker ved høyere hastighet.  Man får mer konveksjon ved høyere hastighet, men det er ikke på langt nær nok til å oppveie for den økende varmemengden som skal transporteres bort.

Det er en grunn til at bremsene på en Ferrari er annerledes dimensjonert enn bremsene på en Trabant.  På noen biler ser man også store luftinntak til bremsesystemet, og at bremseskivene har huller i seg for å forbedre varmetransporten ytterligere.  Det er større hastigheter og større tyngder involvert.  Kjører man en Berlingo må man ikke kjøre som om man har Ferrari-bremser.   

Det er en grunn til at det i endel unnabakker er lavere fartsgrense enn ellers.  

Det er en grunn til at før noen unnabakker står det eksplisitt at man skal geare ned.  

Det er en grunn til at man lærer om nedgearing og lavere hastighet i bakker på kjøreskolene.

Det vil være snodig om noen skulle kunne reklamere på bremseklosser som er ødelagt på grunn av uvettig kjøring.

Vær glad for at det ikke skjedde noe alvorlig uhell!
Signatur
   #6
 6,009     Finnmark     0
Bremser blir også varme på vanlig kjøring uten tilhenger....... Tipper at Berlingo har " billigste" type bremser......vanlig skive foran og trommel bak?........og det er mye dårligere enn normale ventilerte skivebremser foran og bak.......

Denne type kjøring er ikke denne typen bilberegnet for, tenker da på fart/ vekt og unnabakke........ Så selvsagt må eier dekke utgifterselv....
Signatur
   #7
 1,060     Jevnaker     0
Denne type kjøring er ikke denne typen bilberegnet for, tenker da på fart/ vekt og unnabakke........ Så selvsagt må eier dekke utgifterselv....

En varebil som ikke er beregnet for å kjøre med last? Så lenge ikke bilen er overlastet(at det ikke overskrider totalvekt/akselvekt) så skal det ikke være noe problem med en bakke på 300 meter. Hvis man bremser hele veien ned så vil nok bremsene bli varme, men det skal de tåle. Selv om det er de er "billigste" typen bremser som gjerne er på bilene med små bensinmotorer.

Hørte dunkelyder ved bremsing og fikk svampe følelse i bremsepedslen. Det var etter at jeg kjørte ned fra Gullbotn (300 m høyde.) med fullt lass. Bremset på girene men det er ikke mye retardasjon i en liten bensinmotor. Bremseklossen på yttersiden var delt og anti vibra platen svidd Må man la være å ligge i 80 nedover bakkene. Jeg trodde god fart bør gi god kjøling på bremsene. Tar jeg feil eller bør jeg reklamere på den knekte bremseklossen?

Hvor gammel er bilen?

Ingen av oss vet egentlig hvordan denne bilføreren bremser. Alle har sin måte å kjøre bil på.

Klokkene ringer litt når han kjører ned brattebakken med full henger og en liten Berlingo.

Han har ikke nevnt noen ting om henger. Han skreiv "fullt lass". Ville tolket dette somfulllastet bil.
Signatur

   #8
 6,009     Finnmark     0
Denne type kjøring er ikke denne typen bilberegnet for, tenker da på fart/ vekt og unnabakke........ Så selvsagt må eier dekke utgifterselv....

En varebil som ikke er beregnet for å kjøre med last? Så lenge ikke bilen er overlastet(at det ikke overskrider totalvekt/akselvekt) så skal det ikke være noe problem med en bakke på 300 meter. Hvis man bremser hele veien ned så vil nok bremsene bli varme, men det skal de tåle. Selv om det er de er "billigste" typen bremser som gjerne er på bilene med små bensinmotorer.



Mente faktisk kombinasjon som TS beskriver......
80 km i timen,  full last og unnabakke.............bruk av både motorbrems og vanlig tyder på at farta kanskje har vært i overkant?
Signatur
   #9
 38,294     Lillestrøm kommune     0
Vegvesenet stoppet etter tunnellbrannen lastebiler med 4-500grader på bremsene på Rv7 så det viser bare hvor varmt det kan bli.
   #10
 1,060     Jevnaker     0
4-500 grader er ingenting. Da er det bare så vidt at bremsene spytter tilbake. Den temperaturen oppnås bare ved å ta en kraftig nedbremsing i 100-sone... Det er når det blir 7-800 grader og mer som det begynner å ta skade.
Signatur
  (trådstarter)
   #11
 352     Hordaland     0
Takk for alle gode svar og visdom. Ordla meg litt diffust med tanke på fult lass. Det var uten henger men ca 400 kg i bilen. Bremset nedover på 3.dje giret slik som på alle de andre billigbilene jeg har kjørt uten problemer i 80 nedover der.

Fra teorien så har jeg antatt at luftkjølingen av bremsene foran øker lik som med luftmotstanden, dvs med kvadratet av hastigheten. Da bør kjølingen øke like mye som bremseenergien øker. For å finne ut om det stemmer, monterer jeg en temperatursensor på bremseklossen.

Jeg bør vel ikke nevne hvor jeg har kjøpt klossene til bremsene på forhjulene, billige altså og de var nye i august ifjor. Omtrent ikke slitt da dette skjedde.
   #14
 90     0
Hvis det er Gullbotn ved Trengereid du mener er vel høydeforskjellen der ikke mer enn litt over 150 meter, ytterst ordinær Vestlandsrelieff
   #15
 677     Norge     0
Biltema.


Det kom ikke som noen stor overraskelse, enkelte har nok allerede tippet det.
Det er ikke første gang, og helt sikkert ikke siste gang, bremser fra Biltema svikter, selv om det i dette tilfellet også var delvis sjåførens skyld.

Man får gjerne det man betaler for.
  (trådstarter)
   #16
 352     Hordaland     0
Burde ikke statens biltilsyn teste kvaliteten på så viktige deler som det bremser er og forby salg av det som ikke holder en god standard? Bremser som ikke tåler 150 meter nedstigning er direkte farlig. På bremseklossen var endel mm av bremsebelegget igjen på metallet på halvparten av overflaten. Resten var delen av belegget som hadde løsnet.
   #17
 38,294     Lillestrøm kommune     0
Men du må ha merket at du faktisk trykket på bremsepedalen hele veien ned ... Ingen svinger så du hadde full rulle hele veien ?
   #18
 911     Hordaland     0
Ser ingen grunn til at dette er bileiers feil.
Denne bakken er det helt normalt å begynne i cirka 60 på toppen, trille nedover i tredje gir og bremse litt når en er i rundt 80.
Det er noen svinger på strekningen der en gjerne bremser litt i tillegg.
Nedstigningen er på cirka 1,5 km med ingen bremsebehov den siste milen før denne.
Tåler ikke bremsene dette mener jeg de aldri skulle vert i salg.
Personlig blir jeg ikke overrasket om det viser seg at belegget er løsnet på grunn av rust mellom metall og belegg, og ikke på grunn av lim som har smeltet.
Det er tross alt ikke Måbødalen det er snakk om.
   #19
 38,294     Lillestrøm kommune     0
Spørsmål er om bremsene alt var glovarme på toppen ? Hvis bremseklosser ikke sklir godt i føringene sine så subber de innpå (bare spør WV eiere) og bremser og hjullagre blir veldig varme. Det virket jo som det var en termisk generert skade som er beskrevet. Jeg kjenner ikke strekningen for øvrig.
   #21
 38,294     Lillestrøm kommune     0
Subber bremsene så blir det glovarmt enten det går opp eller nedoverbakke. Har jo sittet på med bekjent som hadde WV og vi kom aldri fra Trondheim til Oslo (med bil som hadde vært på bremsegaranti service hos Møller ...) Det var kun demonteting av bremseklosser og rens av av glideflater som trengtes. Hadde vi kjørt videre hadde bremsekalippere blitt svidd.
  (trådstarter)
   #22
 352     Hordaland     0
Det om er svært merkelig og utradisjonelt med bremsene foran på Berlingo 1.4 2002 model, er at nederste glideflatebolt har gummihylse på ca 1 cm av glideflaten.  Denne glidebolten har blitt treg to ganger tidligere og jeg har da byttet gummihylsen.  Dette er en svært dårlig løsning som jeg har aldri sett på biler før og som jeg nå tror kan være hovedårsak til både den knekte klossen og  den svidde antivibrasjons platen.  Det pga av at gummihylsen gjør at glidebolten er treg selv i nyrenset og smurt tilstand.  

Praktisk sett vil øverste delen av kaliperen gli lett mens nederste del er treg og ikke følger bevegelsene.  Klossene vil da få varmgang mest på nederste del.  Det kan forklare at bruddet i bremsebelegget var usymetrisk.

Gummihylsen er en ca 1,5 mm tykk og ca 1 cm lang hysle som tres inn på glidde bolten på et nedfrest felt. Hva skjer med gummihylsen når kalipperen blir varm? Utvider den seg og glidebolten blir enda tregere?   Har dere sett tilsvarende løsning som fungerer så dårlig på andre bilmerker?
   #23
 38,294     Lillestrøm kommune     0
Det var Passat for en god del år siden jeg beskrev men VW har god erfaring med bremser som ikke bremser som de skal. Noe av leamikken som legges inn er for selvjusterkng av klosseavstand til skive og dette fungerer sikkert ok på saltfrie veier men i Norge så er det ofte anderledes. Garanti service var for å rette problemer med bremser, det de glemte å gi beskjed om var at de konsentrerte seg om bremser foran mens varmgang med subbende klosser var bak ...
Hva WV egentlig byttet er jeg ikke sikker på.
   #24
 5,111     Sørnorge     0
Nederste glidebolt hadde satt seg på den ene bilen min, mens den øver gled fint. Da jeg tok av klossene smuldret den ene klossen opp i småbiter. Dette var frambrems, originale klosser fra nissan, og 7000km siden kalipper og glidere var sjekket og klosser byttet på merkeverksted.

Jeg tok det som et hint om at glidebolter skal sjekkes minst ved hvert dekkskift. Klosser er nok ikke ment å slites skjevt.
   #25
 38,294     Lillestrøm kommune     1
På min Mercedes A klasse får jeg spørsmål på service om de skal ta seg ekstra betalt for å plukke ut klosser og rense opp og smøre. Pleier å være ca 2 år mellom hver gang de spør om dette. Jeg har inntrykk for at dette hjelper.
   #26
 3,412     Akershus     0
Fra teorien så har jeg antatt at luftkjølingen av bremsene foran øker lik som med luftmotstanden, dvs med kvadratet av hastigheten. Da bør kjølingen øke like mye som bremseenergien øker.

Som nevnt er varmeledning og varmestråling IKKE avhengig av hastigheten; det gjelder bare konveksjon. Alle tre metoder for forflytting av varme er vesentlige her. Antagelsen din er en smule tvilsom.

For å finne ut om det stemmer, monterer jeg en temperatursensor på bremseklossen.

For å få relevante data må du da borre deg inn i godset. Måler du på overflaten vil du få et tall som avviker vesentlig fra hva temperaturen er lenger inn. Du har varmetransport mot utsiden, altså må det være en temperaturgradient, altså må temperaturen inni godset være høyere enn på utsiden. Bremseklossene går ikke i stykker på grunn av overflatetemperaturen.

Det blir litt som å måle vindhastighet med en vindmåler montert helt ned på bakken, eller å måle strømningshastighet i en elv med en sensor montert helt inne ved elvebredden. Begge vil selvsagt måle noe ned mot null, selv om det er kuling oppe i lufta og flom i elva.
Signatur
   #27
 347     0
For dem som fortsatt mener at deler fra biltema fortsatt holder mål, så kan de montere biltema på den ene siden og deler fra en kvalitetsprodusent på den andre siden. Da ser man utrolig stor forskjell.
Ser at det er bred enighet om det her selv om feilen kan ha vært en annen, men det her skjer ikke med kvalitetsbremser uansett hvilket merke det skulle være.
For å sette det på spissen, var det virkelig verdt det å spare de kronene? Spar heller penger på bildeler som ikke bidrar til å holde bilen på veien eller stopper den.

God natt Smile
  (trådstarter)
   #29
 352     Hordaland     0
Utsnittet av undersøkelsen som kan sees på nettet: http://rdo.psu.ac.th/sjstweb/journal/35-6/35-6-8.pdf
forteller oss at bremseskivene ikke får en økt kjøling med kvadratet av hastigheten som jeg har trodd i alle år. Det er bare noen få prosent økt kjøling fra 90 til 140km/t og da skjønner vi at forskjellen er enda mindre mellom f eks 50 og 80 km/t.
   #30
 4,270     0
Det som ikke er nevnt foreløpig er at luftmotstand øker ganske kraftig med hastighet. Det kompenserer noe for økt belastning på bremser som følge av økt hastighet.

Forskjellen på energibehovet fra 60-80-90-100 er mye større enn folk tror. Spørsmålet er hvor fort man må kjøre før det er snillere for bremsene enn feks 60...
   #31
 5,111     Sørnorge     0
Det som heller ikke er tatt med er at til fortere man kjører uten å bremse, til varmere blir bremseskivene. Dette fordi hastigheten gir økt friksjonsvarme fra hjullagerene, og klossene vil ligge inntil skivene selv om de ikke har noe trykk innover. (Jekk opp bilen og snurr hjulet så raskt du kan for hånd - hjulet vil stoppe etter maks to runder. Fjern bremseklosser og gjør samme test - hjulet vil snurre titalls runder.)

Disse faktorene er ikke store (forutsatt at lager og bremser fungerer som de skal), men jeg vil tippe at de oppveier for den økte kjølingen av økt fartsvind.