794    31    0  

Debug xenon frontlys

 5,111     Sørnorge     0
Mitt venstre nærlys oppdaget i dag at det er to uker til EU-kontroll og valgte derfor å mørklegge seg.
For å vise et snev av samarbeidsvilje har den valgt at den skal lyse i ca et halvt sekund hver gang man slår den på, for så å forbli mørk. Hvor er det mest sannsynlig at feilen ligger? Hvor er det fornuftig å demontere for måling?

Det samme lyset oppførte seg noe tilsvarende etter en sjokkerende parkering i oslo sentrum 22/7/2011. Da fungerte den som den skulle med lysbryteren i nattstilling, mens den slo seg tilfeldig av med bryteren i dagstilling. Da var det lyskontrollboksen som var problemet. Den gang tok jeg sjansen på at det var kontrollboksen og dro på hoggern og fant en "ny" boks. Tilfeldigvis løste det problemet. Jeg gjorde ingen målinger. Måling på boksen er veldig klønete da man ikke kommer til målepunkter uten å ta ut boksen, og da har man jo ingen spenning å måle etter.
Det kan være naturlig å tro at det er den "nye" boksen som har tatt kvelden, men problemet opptrer nå litt anderledes enn sist ved at det er konsekvent på tiden det tar før lyset slukker, og det er likt på dag- og nattstilling.

Noen gode forslag til hvor man starter?

   #2
 340     0
bytte om høyre og venstre pære, eventuelt ballast kan kanskje være en grei ting å begynne med..?
  (trådstarter)
   #3
 5,111     Sørnorge     0
Sitter balasten ved lykta, ved sikringsboksen eller et helt annet sted?
Bytte pære på venstre side innebærer å demontere hele grillen. For å få tilgang til høyre pære må i tillegg spylevæsketanken ut. Om det er pæra, ville den ikke da vært helt død? Det faktum at den lyser en halvt sekund hver gang man slår den på taler vel for at pæra er ok?

(Nissan primera 1,9D, P12, 2004)
   #4
 8,022     Bærum     0
Mine pærer flimret og skrudde seg av og på da de begynte å dø på seg. Men jeg har den typen med ballast og pære i en enhet, så hva det faktisk var vet jeg ikke - men nye pæreenhet  gjorde susen.
  (trådstarter)
   #5
 5,111     Sørnorge     0
Da kan man kanskje ikke utelukke pæra da. Første skritt er kanskje å finne ut hvilken type pære den bruker, om det er en type med ballast i samme modul.

Jeg aner ikke hvordan xenon fungerer (er ment å fungere). Er det noen måte man kan måle om pæra og/eller ballast og/eller kabel er død/levende? En forventet motstand? Forventet spenning/signalform på kabelen?

(Det er mulig å komme til kabelkontakta uten å ta ut hele grillen)
  (trådstarter)
   #6
 5,111     Sørnorge     0
Resultatet av et studie av koblingsskjema er at feilen må ligge i selve lykta. Dette fordi dag- og nattstilling har helt separate kretser helt frem til siste kabelstrekk - med mindre det er jordingsfeil.
Lurer på om jeg skal oppdrive en hogger med en hel frontlykt på lager, og bytte alt i en pakke.
   #7
 8,022     Bærum     0
Evt bare bestille nye Xenon-pærer på ebay dersom de likevel er mer enn 5 år gamle?
Koster ikke SÅ mye tross alt...
Etter å vært gjennom litt av samme leksa som deg lærte jeg at småkjøring, altså mye start/stopp, gjør at pærene varer mye kortere.

  (trådstarter)
   #8
 5,111     Sørnorge     0
ebay = leveringstid lite egnet for nært forestående eu-kontroll. Ellers et godt forslag
   #9
 8,022     Bærum     0
Den kan du jo bare utsette en måned eller to. Hvis jeg ikke husker feil går det 2-3mnd etter fristen er utløpt - så får du "warning"-brev. Da har du ytterligere en måned på deg før de går i "klippe-skilt"-modus.

Men hva vet jeg, kanskje du allerede er helt på tampen...  Cool
   #10
 2,297     Ski     0

Den kan du jo bare utsette en måned eller to. Hvis jeg ikke husker feil går det 2-3mnd etter fristen er utløpt - så får du "warning"-brev. Da har du ytterligere en måned på deg før de går i "klippe-skilt"-modus.

Men hva vet jeg, kanskje du allerede er helt på tampen...  8)


Min skulle vært vist i juni, fikk brev i juli om at den måtte være vist før utgangen av august, så man får i hvertfall 2 mnd ekstra.

Sist godkjent 28.08.2013
Frist for kontroll 30.06.2015
  (trådstarter)
   #12
 5,111     Sørnorge     0
Litt greit, om bilen ikke går igjennom, at man kan skru før gradestokken viser -20
   #13
 544     Nedre Romerike     0
Litt for sent nå, men neste gang kan du vurdere å ta første forsøk 4 mnd før kontrollfristen går ut. Masse tid å kjøpe deler og rette feil. Må innrømme at den fremgangsmåten er litt mindre sporty men jeg foretrekker den. Du taper ingenting, neste kontroll framskyves ikke (i mitt tilfelle: Sist godkjent 17.06.2013, Frist for kontroll 31.10.2015).
   #14
 8,022     Bærum     0
Hvis man tar EU-kontrollen 4mnd før fristen - og bilen blir godkjent - er det da to år fra godkjennelsesdato til neste kontroll - eller er det fortsatt avhengig av siste sifferne i skiltet når neste kontroll blir?
   #15
 352     Hordaland     0
Bor en ute i distriktet, er det ikke så nøye med EU godkjenning.  Jeg vet om en person som ikke har godkjent bilen de siste 6 årene.  Politiet vet om det, men de har ikke ressurrser til å avskilte bilen.  Og slik går dagene og årene i et land som har et underfinansiert politi i henhold til de oppgavene de har å løse.
   #16
 544     Nedre Romerike     0

Hvis man tar EU-kontrollen 4mnd før fristen - og bilen blir godkjent - er det da to år fra godkjennelsesdato til neste kontroll - eller er det fortsatt avhengig av siste sifferne i skiltet når neste kontroll blir?

Fortsatt avhengig av siste siffer. Se på datoene i innlegget mitt.
   #18
 1,323     Østlandet     0
På min Superb begynte ene nærlyset og tenne for så og slukke igjen, og der var det pæren som var defekt. Kjøpte nye pærer (D2S) fra xenonkungen.com/se for 600.- pr stk.
I følge rep håndboken må fronten av bilen, men det gikk faktisk fint å skifte pærene på vanlig måte fra motorrommet  Smile
  (trådstarter)
   #19
 5,111     Sørnorge     0
Kontrollfristen er 31/1. Derfor er oktober det tidligste jeg kan ta kontroll. Til lenger jeg venter til større er faren for å skru i -20.

Takk for den info'n, Sandhaug. Jeg går for pære først. I reperasjonshåndboka står det at det er en D2R som koster 600 på bilxtra. (910 / 1824 på mekonomen, 495 for 2 stk på megalys.no). I mekonomens deleoppslag kommer det 22-D2R-66250CB. I Phillips pæreguide kommer det opp D2S. Hva skal man stole på?

Pærene kommer også med forskjellige temperatur. Det står det ingenting om i rep.boka. 4300K, 6000K og 8000K. Hva velger man?

Nærmeste hogger med riktig modell frontlykt er 20 mil unna.
   #21
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0

Kontrollfristen er 31/1. Derfor er oktober det tidligste jeg kan ta kontroll. Til lenger jeg venter til større er faren for å skru i -20.

Takk for den info'n, Sandhaug. Jeg går for pære først. I reperasjonshåndboka står det at det er en D2R som koster 600 på bilxtra. (910 / 1824 på mekonomen, 495 for 2 stk på megalys.no). I mekonomens deleoppslag kommer det 22-D2R-66250CB. I Phillips pæreguide kommer det opp D2S. Hva skal man stole på?

Pærene kommer også med forskjellige temperatur. Det står det ingenting om i rep.boka. 4300K, 6000K og 8000K. Hva velger man?

Nærmeste hogger med riktig modell frontlykt er 20 mil unna.

D2R er for reflektor-lykter, D2S er for linselykter. 4300K er SVJV det eneste som er godkjent.
Signatur
  (trådstarter)
   #22
 5,111     Sørnorge     0
Det var vel neppe noen tvil om at pæra har gått....

Man kan jo heller undres hvordan den var i stand til å blinke.
Valget av pære ble meget enkelt: bilxtra hadde kun en på lager. Den lyser MYE varmere enn den gamle og den høyre.

Nytt problem er at høydejusteringen nå har en makshøyde som er langt lavere enn der den burde være - og dette er etter at jeg har satt justeringsskruen til høyeste posisjon. Hva er trikset her?
Debug xenon frontlys - 20131009_153245.jpg - petterg
   #23
 8,022     Bærum     0
Hæ? Høydejusteringsskrue på Xenonlys? Det er da vitterlig et krav at xenonlys har automatisk høydejustering så vidt meg bekjent. Eneste måtte være hvis de er ettermonterte, men fikk ikke inntrykk av det...
   #25
 352     Hordaland     0
Kanskje kuleleddet på lysjusteringsmotor akslingen som har hoppet ut av inngrep.
   #26
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0

Hæ? Høydejusteringsskrue på Xenonlys? Det er da vitterlig et krav at xenonlys har automatisk høydejustering så vidt meg bekjent. Eneste måtte være hvis de er ettermonterte, men fikk ikke inntrykk av det...

Joda, du finner det og. På min Vectra var det en ganske heftig prosedyre for å justere hovedlyktene: Først resette tidligere posisjon, så grunnjustere høyde og sideveis mekanisk, så justere tilsvarende elektronisk, tilslutt kalibrere rattvinkel (om en har svingbare lykter/hjørnelys). Synes å huske verkstedet skulle ha halvannen time * 1.400,- for å justere....
Signatur
   #27
 3,042     Akershus     0
Automatisk høydejustering betyr ikke at systemet faktisk vet hvor lysstrålen peker. Den må kalibreres og til det er en justeringsskrue en enkel løsning. Det burde kunne gjøres i programvaren, men da blir det mer komplisert.
  (trådstarter)
   #29
 5,111     Sørnorge     0

På min Saab sitter det sensor på bakakselen som gir informasjon til høydejusteringsmotoren. Hele greia forutsetter selvsagt at lyktehuset og pære sitter som det skal.

... og det justerer du med justeringsskruene.
  (trådstarter)
   #30
 5,111     Sørnorge     0
Jeg får vel åpne opp igjen og se nærmere på mekanikken. Er jo så koselig å demontere grill. Og for å få justeringen rett uten spesialutstyr må det hele gjøres i mørket.
  (trådstarter)
   #31
 5,111     Sørnorge     0
Nå har jeg åpnet opp så mye jeg kan for å komme til høydejusteringsmekanismen, og jeg fant ikke ut noe som helst. Justeringsskruen vrir på et par tannhjul, som igjen vrir på en sekskantet plaststang som står ut av lykta. Selv om jeg vrir denne stanga til maks utslag den ene eller andre veien, ser jeg ingenting som rører på seg (annet enn stanga). Da jeg vred på skruen kvelden i forveien så jeg at lyset gikk opp/ned, så stanga må jo åpenbart gjøre noe.

Hva justerer egentlig høydereguleringen? Er det reflektoren eller pæra som flyttes? Eller er det noe helt annet? Hvor skal jeg egentlig se etter bevegelse når jeg skrur på denne?