794
31
0
Debug xenon frontlys
5,111
Sørnorge
0
Mitt venstre nærlys oppdaget i dag at det er to uker til EU-kontroll og valgte derfor å mørklegge seg.
For å vise et snev av samarbeidsvilje har den valgt at den skal lyse i ca et halvt sekund hver gang man slår den på, for så å forbli mørk. Hvor er det mest sannsynlig at feilen ligger? Hvor er det fornuftig å demontere for måling?
Det samme lyset oppførte seg noe tilsvarende etter en sjokkerende parkering i oslo sentrum 22/7/2011. Da fungerte den som den skulle med lysbryteren i nattstilling, mens den slo seg tilfeldig av med bryteren i dagstilling. Da var det lyskontrollboksen som var problemet. Den gang tok jeg sjansen på at det var kontrollboksen og dro på hoggern og fant en "ny" boks. Tilfeldigvis løste det problemet. Jeg gjorde ingen målinger. Måling på boksen er veldig klønete da man ikke kommer til målepunkter uten å ta ut boksen, og da har man jo ingen spenning å måle etter.
Det kan være naturlig å tro at det er den "nye" boksen som har tatt kvelden, men problemet opptrer nå litt anderledes enn sist ved at det er konsekvent på tiden det tar før lyset slukker, og det er likt på dag- og nattstilling.
Noen gode forslag til hvor man starter?
For å vise et snev av samarbeidsvilje har den valgt at den skal lyse i ca et halvt sekund hver gang man slår den på, for så å forbli mørk. Hvor er det mest sannsynlig at feilen ligger? Hvor er det fornuftig å demontere for måling?
Det samme lyset oppførte seg noe tilsvarende etter en sjokkerende parkering i oslo sentrum 22/7/2011. Da fungerte den som den skulle med lysbryteren i nattstilling, mens den slo seg tilfeldig av med bryteren i dagstilling. Da var det lyskontrollboksen som var problemet. Den gang tok jeg sjansen på at det var kontrollboksen og dro på hoggern og fant en "ny" boks. Tilfeldigvis løste det problemet. Jeg gjorde ingen målinger. Måling på boksen er veldig klønete da man ikke kommer til målepunkter uten å ta ut boksen, og da har man jo ingen spenning å måle etter.
Det kan være naturlig å tro at det er den "nye" boksen som har tatt kvelden, men problemet opptrer nå litt anderledes enn sist ved at det er konsekvent på tiden det tar før lyset slukker, og det er likt på dag- og nattstilling.
Noen gode forslag til hvor man starter?
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Bytte pære på venstre side innebærer å demontere hele grillen. For å få tilgang til høyre pære må i tillegg spylevæsketanken ut. Om det er pæra, ville den ikke da vært helt død? Det faktum at den lyser en halvt sekund hver gang man slår den på taler vel for at pæra er ok?
(Nissan primera 1,9D, P12, 2004)
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Jeg aner ikke hvordan xenon fungerer (er ment å fungere). Er det noen måte man kan måle om pæra og/eller ballast og/eller kabel er død/levende? En forventet motstand? Forventet spenning/signalform på kabelen?
(Det er mulig å komme til kabelkontakta uten å ta ut hele grillen)
Lurer på om jeg skal oppdrive en hogger med en hel frontlykt på lager, og bytte alt i en pakke.
Koster ikke SÅ mye tross alt...
Etter å vært gjennom litt av samme leksa som deg lærte jeg at småkjøring, altså mye start/stopp, gjør at pærene varer mye kortere.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Men hva vet jeg, kanskje du allerede er helt på tampen...
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Min skulle vært vist i juni, fikk brev i juli om at den måtte være vist før utgangen av august, så man får i hvertfall 2 mnd ekstra.
Sist godkjent 28.08.2013
Frist for kontroll 30.06.2015
- Baderomsbloggen min
....
...
...
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Fortsatt avhengig av siste siffer. Se på datoene i innlegget mitt.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
I følge rep håndboken må fronten av bilen, men det gikk faktisk fint å skifte pærene på vanlig måte fra motorrommet
Takk for den info'n, Sandhaug. Jeg går for pære først. I reperasjonshåndboka står det at det er en D2R som koster 600 på bilxtra. (910 / 1824 på mekonomen, 495 for 2 stk på megalys.no). I mekonomens deleoppslag kommer det 22-D2R-66250CB. I Phillips pæreguide kommer det opp D2S. Hva skal man stole på?
Pærene kommer også med forskjellige temperatur. Det står det ingenting om i rep.boka. 4300K, 6000K og 8000K. Hva velger man?
Nærmeste hogger med riktig modell frontlykt er 20 mil unna.
D2R er for reflektor-lykter, D2S er for linselykter. 4300K er SVJV det eneste som er godkjent.
Man kan jo heller undres hvordan den var i stand til å blinke.
Valget av pære ble meget enkelt: bilxtra hadde kun en på lager. Den lyser MYE varmere enn den gamle og den høyre.
Nytt problem er at høydejusteringen nå har en makshøyde som er langt lavere enn der den burde være - og dette er etter at jeg har satt justeringsskruen til høyeste posisjon. Hva er trikset her?
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Joda, du finner det og. På min Vectra var det en ganske heftig prosedyre for å justere hovedlyktene: Først resette tidligere posisjon, så grunnjustere høyde og sideveis mekanisk, så justere tilsvarende elektronisk, tilslutt kalibrere rattvinkel (om en har svingbare lykter/hjørnelys). Synes å huske verkstedet skulle ha halvannen time * 1.400,- for å justere....
- Baderomsbloggen min
....
...
...
... og det justerer du med justeringsskruene.
Hva justerer egentlig høydereguleringen? Er det reflektoren eller pæra som flyttes? Eller er det noe helt annet? Hvor skal jeg egentlig se etter bevegelse når jeg skrur på denne?