2,306    51    2  

Det store tilhengerspørsmålet.

 360     Røyken     0
Jeg har innvilget ny post i budsjettet, enstemmig vedtatt på styremøte for nyskilte.
post 1.2.1 Anskaffelser - innkjøp av ny henger, type vare.

Da jeg har kjøpt hus som skal pusses opp, ser jeg at det blir dustedyrt å leie henger over tid.

Etter litt research på nettet, har jeg kommet fram til tre aktuelle kandidater.

Tysse 6207NF, lastekapasitet 1037kg, til 18.500,-

Gaupen B1225, lastekapasitet 1000kg, til 14.095,-

Brenderup 4260TB, lastekapasitet 1635kg, til 18.990,-

Jeg ser at Brenderup har en god del mer lastekapasitet. Men bortsett i fra det...

Hva tror dere?
Signatur

   #2
 25,384     Akershus     0
og lengst mulig avstand aksel-hanske slik at du kan ta med deg plankelass også.
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 360     Røyken     0

Du er fast bestemt på å ha boggi?
Av de nevnte ville jeg tatt Tysse eller Brenderup. Til oppussing etc er kassemål på 244 på gaupen i snaueste laget.


Boogi: Nja... Det er det som dukker opp når jeg velgere noe med ca innvendig kassemål lengde på 250 hvertfall.

Gaupen har 242 mot 250 på de andre. Det er 8 cm. Men de er kanskje viktige?
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 360     Røyken     0

og lengst mulig avstand aksel-hanske slik at du kan ta med deg plankelass også.

He he. Ja en Aksel hanske skal man ikke kimse av :D

Skjønte hva du mente :)  ja akselavstand og lenge på draget er jo viktige ting. Hvordan er disse tre der?
Signatur
   #5
 570     Askøy-Hordaland     0
Jeg har en Tysse 6347nf, ca samme størrelse som hengeren du har linket til. Jeg syns den er litt kort til de lengste plankelassene. Stort mer enn 450cm blir vanskelig. Men det er en grei størrelse til stort sett alt annet. Skulle jeg kjøpt ny henger hadde jeg kjøpt meg en med 320cm karm.
   #6
 543     Asker     0
Men de er kanskje viktige?


Ja, innvendig mål på kassa bør være litt større enn standard gips/sponplate.

Jeg har en Brenderup 1200kg boggi som er veldig god bak bilen. På jobben har jeg samme hengeren med 2500kg og den er helt pyton å dra på når den er tom. Hiver jeg oppi 500 kg er den like god som den andre. Boggi hengere har en tendens til å sprette litt mer bak bilen når de er tomme.

Skulle jeg hatt en ny slik henger, hadde jeg vurdert enakslet som var 260 - 280 innvendig lengde og minimum 140 bred med gode surrekroker i bunne med hjulen under planet og doble karmer. Samt langt drag. Gjerne teleskopisk. Maks 1200kg.
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 360     Røyken     0

Men de er kanskje viktige?


Ja, innvendig mål på kassa bør være litt større enn standard gips/sponplate.

Jeg har en Brenderup 1200kg boggi som er veldig god bak bilen. På jobben har jeg samme hengeren med 2500kg og den er helt pyton å dra på når den er tom. Hiver jeg oppi 500 kg er den like god som den andre. Boggi hengere har en tendens til å sprette litt mer bak bilen når de er tomme.

Skulle jeg hatt en ny slik henger, hadde jeg vurdert enakslet som var 260 - 280 innvendig lengde og minimum 140 bred med gode surrekroker i bunne med hjulen under planet og doble karmer. Samt langt drag. Gjerne teleskopisk. Maks 1200kg.


Ok, hvilken henger der ute har disse spec'ene?
Signatur

   #8
 8,022     Bærum     0
Jeg har selv Brenderup 2260S.
http://www.brenderup.no/profesjonelle/produkter.aspx?ProductID=27430&PID=872

Enakslet - så lett å håndtere når den ikke henger bak bil, kassemål: 258x128.

De har hjulene "utenfor" kassen - så den ligger godt på veien. Den har også skjermer over hjulene - hvilket faktisk ikke alle har.

Veldig fornøyd. Eneste jeg kunne ønsket meg var enda lenger drag.
   #9
 8,022     Bærum     0
En annen sak er om du har BE førerkort? Hvis ikke begrenser vel totalvekten på hengeren seg automatisk... Om bilen din f.eks har tillatt totalvekt 2200KG er du på maks 1300kg tillatt totalvekt på hengern uten E-lapp.

  (trådstarter)
   #11
 360     Røyken     0

En annen sak er om du har BE førerkort? Hvis ikke begrenser vel totalvekten på hengeren seg automatisk... Om bilen din f.eks har tillatt totalvekt 2200KG er du på maks 1300kg tillatt totalvekt på hengern uten E-lapp.


128 bred er jo ikke så praktisk, så det vil jeg ikke ha.

Bilen har hengervekt på 3500 så det er ikke noe problem.
Går for en henger som har min 250X150.
Og den må ha nedfellbare sidelemmer.

Har ikke BE enda, men har akkurat ringt å meldt meg opp til kurs. Har tillat tot.vekt på 3300 så det er ikke mulig å kjøre henger lovlig.
Men med BE så har jeg 3500 i hengervekt, så da er det bare å tute og kjøre med stor nok henger.

Tenker jeg går for noe som er stor nok, men likevel innenfor budsjettet. Som er ca 15-18 tusen.
Signatur
   #13
 570     Norge     0

Går for en henger som har min 250X150.
Og den må ha nedfellbare sidelemmer.


Du har tydeligvis de samme kravene som jeg hadde.  Endte opp med en slik:

http://www.tysse.no/produkter/10/Varehenger/6207J01/Tilhenger_6207_NF_1400Kg

Kostet rundt 20.000 med doble karmer for fem år siden.  Ikke noe å utsette på den, bortsett fra at dreneringen av de innvendige surrefestene kunne vært bedre.  "Hobbypresseningen" de prøver å prakke på deg er tilnærmet verdiløs.







  (trådstarter)
   #14
 360     Røyken     0


Går for en henger som har min 250X150.
Og den må ha nedfellbare sidelemmer.


Du har tydeligvis de samme kravene som jeg hadde.  Endte opp med en slik:

http://www.tysse.no/produkter/10/Varehenger/6207J01/Tilhenger_6207_NF_1400Kg

Kostet rundt 20.000 med doble karmer for fem år siden.  Ikke noe å utsette på den, bortsett fra at dreneringen av de innvendige surrefestene kunne vært bedre.  "Hobbypresseningen" de prøver å prakke på deg er tilnærmet verdiløs.


Det blir denne http://www.tysse.no/produkter/10/Varehenger/6301N01/Tilhenger_6301_NF_2000Kg

2000kg totalvekt, og lastekapasitet på 1631. Samme mål som den du linket til, med med 600kg mer lastekapasitet, for to hundre kr mer :)

Tror det blir bra jeg. Fikk et godt inntrykk av hengeren og den virker hvertfall å være solid.
Men det gjenstår jo å se...  :)

Jeg er uansett ingen proffbruker, og tenker at denne vil overleve meg.

2000kg totalvekt er også noe som "vanlige" biler kan trekke, hvis jeg en dag skulle selge Tahoen min. Volvo XC70 har hvertfall 2000kg, og det er vel den bilen jeg er mest interessert i hvis jeg skulle gå fra stor SUV til personbil.

Da er det vel bare å smøre seg med tålamod, og vente på å få kjørt opp på BE. Det er jo selvsagt ventelister på trafikkstasjonen..

takker alle for innspill, forum er flott !
Signatur
  (trådstarter)
   #15
 360     Røyken     0



128 bred er jo ikke så praktisk, så det vil jeg ikke ha.


Har for så vidt aldri savnet noe på bredden for min del (en gipsplate passer oppi  Grin ), men klart - alltid kjekt med mere plass  ;D


men er ikke en standard byggplate, enten det er spon eller gips eller hva det er, 240 lang og 140 bred da?
Eller er jeg helt på bærtur kanskje.

Mye mulig, er jo sjukesøster, ikke snekker Grin
Signatur
   #17
 5,745     1
Litt OT; men det gjelder tilhengere dette også.
Eg ser etter tilhenger til ein 2,5 tonn gravemaskin (som eg vurderer å kjøpe).
Vil ein 3,5 tonns varehenger med kjøreramper fungere, eller må/bør ein ha spesialhenger (maskinhenger)? Biltransporthenger er også mykje meir kurant enn ein liten maskinhenger.
Tenkte litt på merbruk enn kun til maskina (som ikkje blir flytta ofte) da eg kunne ha kvitta meg med bilhengeren eg har i dag.
Denne 3,5 tonns biltransporthengeren må da halde litt:
   #18
 22,342     Akershus     0
Så lenge du får surret maskinen sikkert spiller det liten rolle hvaslags veger du har.
   #19
 797     Nes, Akershus     0
oblygre, kan du ikke bare spørre frodes om hans erfaringer? Han leier jo ut gravern sin, og frakter den på en sånn type du viser bilde av. Minns jeg rett hadde han vel maskinhenger før, men han har jo litt stjernebil-fetish, så det var kanskje enklere sånn...

Og til TS; Haaaar du vurdert bruktmarkedet? Det er sikkert mange her som er litt lei av at jeg nevner akkurat det, men det finnes faktisk mye pent brukt der ute, og da sparer man noen tusenlapper. De kommer som ofte veldig godt med når man pusser opp, mener jeg. Sålenge man holder seg unna slitne, gamle greier (sånt jeg pleier kjøpe  :-[ ), blir ikke reparasjonskostnadene så voldsomme heller!
Signatur
  (trådstarter)
   #20
 360     Røyken     0

oblygre, kan du ikke bare spørre frodes om hans erfaringer? Han leier jo ut gravern sin, og frakter den på en sånn type du viser bilde av. Minns jeg rett hadde han vel maskinhenger før, men han har jo litt stjernebil-fetish, så det var kanskje enklere sånn...

Og til TS; Haaaar du vurdert bruktmarkedet? Det er sikkert mange her som er litt lei av at jeg nevner akkurat det, men det finnes faktisk mye pent brukt der ute, og da sparer man noen tusenlapper. De kommer som ofte veldig godt med når man pusser opp, mener jeg. Sålenge man holder seg unna slitne, gamle greier (sånt jeg pleier kjøpe  :-[ ), blir ikke reparasjonskostnadene så voldsomme heller!


Ja har tråla finn.no for brukte i rett vektklasse, som ikke er enten nesten nye og overprisa, eller gamle og ihjælkjørte...
Men syns jeg finner lite aktuelt.

De jeg finner er så nye og dyre at jeg heller kjøper noe nytt med tre års garanti.

Da har jeg henger resten av livet.
Signatur
   #21
 545     Øvre Romerike     1
Vurderte å kjøpe brukt bilfrakter, men alle er jo overpriset så endte opp med ny  Wink På brukte større hengere må man jo betale relativt høy regavgift også så da ble det nesten samme pris som ny  Wink
   #22
 5,745     0
Den som eg linka til nedunder er ein 2009 modell, tipper eg får den for ned mot 30000 som er rundt 60% av nypris.
Den ser ubrukt ut og er lite brukt, så eg synes iallfall ikkje bruktprisene er så hakkende galne.
   #24
 10,486     Akershus     0

oblygre, kan du ikke bare spørre frodes om hans erfaringer? Han leier jo ut gravern sin, og frakter den på en sånn type du viser bilde av. Minns jeg rett hadde han vel maskinhenger før, men han har jo litt stjernebil-fetish, så det var kanskje enklere sånn...


Jeg tror den blygre viser til er 2,6-tonn (totalvekt). Min 3,5-tonn har støttebein bak, og det kan være lurt å ha. Noen paller med pallekarmer kan være greit å ha når "småting" som stein og sånt skal flyttes med såpass stor henger. Mangel på karmer er veldig upraktisk når det skal kjøres søppel, ved osv, så jeg har planer om å bygge noe greier til min. Karmer kan også kjøpes fra Tysse. Ca. 9000 for 20-cm og 12.000 for 30-cm.
Grunnen til at jeg byttet, var at jeg ofte har bruk for bilhenger. Jeg ville da ha en som jeg også kunne frakte graveren på, slik at jeg slapp å ha to stykker. Ifor Williams maskinhenger jeg hadde var vanvittig solid bygget og ypperlig til å frakte graver, men ganske liten. Tyssen er også solid laget og absolutt ikke liten. Ypperlig til graver og biler, litt mindre til "alt annet". Alle hullene i planet kan brukes til å feste jekkestropper, så det er aldri noe problem å sikre lasten. Min var del av byttehandel, så eksakt pris var litt vanskelig å fastslå. Den var annonsert for 27.000,-. 10 år gammel, og nyprisen på tilsvarende er 54.000 i dag.

@Vegard : Er det aktuelt med pent brukt gaupen-henger? Ca. samme prisklasse, 2-tonn, høye karmer, noe lenger.



heller kjøper noe nytt med tre års garanti.

Da har jeg henger resten av livet.


Dårlige utsikter??
Signatur
  (trådstarter)
   #25
 360     Røyken     0


oblygre, kan du ikke bare spørre frodes om hans erfaringer? Han leier jo ut gravern sin, og frakter den på en sånn type du viser bilde av. Minns jeg rett hadde han vel maskinhenger før, men han har jo litt stjernebil-fetish, så det var kanskje enklere sånn...


Jeg tror den blygre viser til er 2,6-tonn (totalvekt). Min 3,5-tonn har støttebein bak, og det kan være lurt å ha. Noen paller med pallekarmer kan være greit å ha når "småting" som stein og sånt skal flyttes med såpass stor henger. Mangel på karmer er veldig upraktisk når det skal kjøres søppel, ved osv, så jeg har planer om å bygge noe greier til min. Karmer kan også kjøpes fra Tysse. Ca. 9000 for 20-cm og 12.000 for 30-cm.
Grunnen til at jeg byttet, var at jeg ofte har bruk for bilhenger. Jeg ville da ha en som jeg også kunne frakte graveren på, slik at jeg slapp å ha to stykker. Ifor Williams maskinhenger jeg hadde var vanvittig solid bygget og ypperlig til å frakte graver, men ganske liten. Tyssen er også solid laget og absolutt ikke liten. Ypperlig til graver og biler, litt mindre til "alt annet". Alle hullene i planet kan brukes til å feste jekkestropper, så det er aldri noe problem å sikre lasten.

@Vegard : Er det aktuelt med pent brukt gaupen-henger? Ca. samme prisklasse, 2-tonn, høye karmer, noe lenger.


Hei du. Ja forsåvidt. Men har ikke funnet noe på nettet.  Har du noe konkret i tankene? Kontakt meg gjerne på PM Smile
Signatur
   #26
 379     Lillesand     0
Til andre som skal gå til anskaffelse eller bare låne henger i forbindelse med bygging og Opp-pussing:

Ligg unda hengere med faste sidelemmer.  Er så mye greiere å kjappere når vi bare kan lempe varene du har bestillt oppå hengeren, istedenfor å måtte lempe de over i kassa.
Vi har og teknikk (de fleste med litt truck erfaring ihvertfall) på å få lurt det inpå hengere bakfra, men er veldigt greit når en slipper :)

Mvh. 
Til tider frustrert maur i byggevarebransjen.
Signatur
   #27
 1,076     1484     0
Har to hengere som skal vekk, forutsatt at jeg får en levebar pris.
En Gaupen 2030 og en Brenderup 5375

Gaupen 2030
Plan 144x294
Totalvekt 1995, egenvekt 350
Høye lemmer, pressenning, pressenningstativ. Bra stand, nytt støttehjul og støttehjulbrakett.
Alt av lys, dekk og bremser er 100%. 2 år gammel.
Pris ca 18000kr

Brenderup 5375
Plan 180x375cm
Totalvekt 2500kg , egenvekt ca 500kg
Kasse på drag, ellers standard henger.
Alt av lys, bremser og dekk er 100%. Ca 4 år gammel
Pris ca 26000kr.

Begge selges da jeg vil ha en enda større kombi maskin / vare / biltrallehenger, og vurderer en Anssems MSX3000
Signatur
  (trådstarter)
   #28
 360     Røyken     0

Har to hengere som skal vekk, forutsatt at jeg får en levebar pris.
En Gaupen 2030 og en Brenderup 5375

Gaupen 2030
Plan 144x294
Totalvekt 1995, egenvekt 350
Høye lemmer, pressenning, pressenningstativ. Bra stand, nytt støttehjul og støttehjulbrakett.
Alt av lys, dekk og bremser er 100%. 2 år gammel.
Pris ca 18000kr

Brenderup 5375
Plan 180x375cm
Totalvekt 2500kg , egenvekt ca 500kg
Kasse på drag, ellers standard henger.
Alt av lys, bremser og dekk er 100%. Ca 4 år gammel
Pris ca 26000kr.

Begge selges da jeg vil ha en enda større kombi maskin / vare / biltrallehenger, og vurderer en Anssems MSX3000


Jeg er jo på hengerjakt, men jeg tror at for 18.000 så kjøper jeg nytt. Med garanti. 

På Gaupen din, er det ett sett 50cm karmer, eller er det 35+35 tilleggskarmer?
Og hvorfor møtte du bytte bytte nesehjul og -brakett etter bare to år? Fikk du dette på garantien?
Signatur
   #29
 379     Lillesand     0
Har sett mange som har kjørt med nesehjulet litt for lavt satt opp i "transport" modus, og last på hengeren.  I løpet av kjøre turen skal de over en humpel som er litt for spiss , og hjulet tar nedi, oftest går bare hjulet, men er ikke så mye mer som skal til før spindel og evt brakett ryker og.
Signatur
  (trådstarter)
   #30
 360     Røyken     0

Har sett mange som har kjørt med nesehjulet litt for lavt satt opp i "transport" modus, og last på hengeren.  I løpet av kjøre turen skal de over en humpel som er litt for spiss , og hjulet tar nedi, oftest går bare hjulet, men er ikke så mye mer som skal til før spindel og evt brakett ryker og.


Ja det tenkte jeg ikke på.  Det kan være fort gjort Smile
Signatur
   #31
 1,076     1484     0

På Gaupen din, er det ett sett 50cm karmer, eller er det 35+35 tilleggskarmer?
Og hvorfor møtte du bytte bytte nesehjul og -brakett etter bare to år? Fikk du dette på garantien?

Jeg tror du har et litt feil syn på hva begrepet " garanti " egentlig innebærer. Slitasje, brekkasje, feilbruk og skader dekkes selvsagt ikke av garanti. Du skal ikke mishandle et nesehjul spesielt mye når det er av billigste, spinkleste type ( ALKO standardhjul som sitter på ALLE seriemessige billighengere, tåler rett og slett ikke full last når hengerne løftes av bilen. Brenderup-proffhengeren, og IFOR-Willams maskintralla er konstruert for å settes av bilen med full last, det er ikke denne GAUPEN saken. Det går helt fint når jeg bruker den selv, jeg bruker ALLTID garasjejekken under ved last på. Jeg lånte den bort, og da måtte hjulet byttes. :o

PS - med bilene jeg benytter, er nok problemet mer at framakslingen på hengeren knapt er i bakken uten last.

Jeg kan faktisk ikke se en eneste situasjon der det noengang har vært aktuelt å benytte garantien på en tilhenger. Men så har jeg bare kjøpt 6 nye og 3-4-5 brukte hengere de siste 10 årene også da.... ;D

PS - Gaupen bygger karmene standard som 35cm. Min har altså 35+35cm karmer, tilleggsprisen for disse er nærmere 4000kr....
Signatur
  (trådstarter)
   #32
 360     Røyken     0


På Gaupen din, er det ett sett 50cm karmer, eller er det 35+35 tilleggskarmer?
Og hvorfor møtte du bytte bytte nesehjul og -brakett etter bare to år? Fikk du dette på garantien?

Jeg tror du har et litt feil syn på hva begrepet " garanti " egentlig innebærer. Slitasje, brekkasje, feilbruk og skader dekkes selvsagt ikke av garanti. Du skal ikke mishandle et nesehjul spesielt mye når det er av billigste, spinkleste type ( ALKO standardhjul som sitter på ALLE seriemessige billighengere, tåler rett og slett ikke full last når hengerne løftes av bilen. Brenderup-proffhengeren, og IFOR-Willams maskintralla er konstruert for å settes av bilen med full last, det er ikke denne GAUPEN saken. Det går helt fint når jeg bruker den selv, jeg bruker ALLTID garasjejekken under ved last på. Jeg lånte den bort, og da måtte hjulet byttes. :o

PS - med bilene jeg benytter, er nok problemet mer at framakslingen på hengeren knapt er i bakken uten last.

Jeg kan faktisk ikke se en eneste situasjon der det noengang har vært aktuelt å benytte garantien på en tilhenger. Men så har jeg bare kjøpt 6 nye og 3-4-5 brukte hengere de siste 10 årene også da.... ;D

PS - Gaupen bygger karmene standard som 35cm. Min har altså 35+35cm karmer, tilleggsprisen for disse er nærmere 4000kr....


Ja jeg ser at det med nesehjul og garanti var korttenkt av meg.
Bortsett fra det, så har jeg en vag ide om hva "garanti" innebærer... Og det kan være kjekt å ha.
Litt sånn som at forsikring kan være kjekt å ha.

Gaupen er fin den, og det er som sagt sikkert et greit kjøp det du selger.
Men hvis jeg skulle vært interessert så måtte prisen vært noe lavere, brukt er brukt. Nytt er nå en gang nytt.

Send meg gjerne en melding hvis du har noe å gå på i pris.


Signatur
  (trådstarter)
   #33
 360     Røyken     0


oblygre, kan du ikke bare spørre frodes om hans erfaringer? Han leier jo ut gravern sin, og frakter den på en sånn type du viser bilde av. Minns jeg rett hadde han vel maskinhenger før, men han har jo litt stjernebil-fetish, så det var kanskje enklere sånn...


Jeg tror den blygre viser til er 2,6-tonn (totalvekt). Min 3,5-tonn har støttebein bak, og det kan være lurt å ha. Noen paller med pallekarmer kan være greit å ha når "småting" som stein og sånt skal flyttes med såpass stor henger. Mangel på karmer er veldig upraktisk når det skal kjøres søppel, ved osv, så jeg har planer om å bygge noe greier til min. Karmer kan også kjøpes fra Tysse. Ca. 9000 for 20-cm og 12.000 for 30-cm.
Grunnen til at jeg byttet, var at jeg ofte har bruk for bilhenger. Jeg ville da ha en som jeg også kunne frakte graveren på, slik at jeg slapp å ha to stykker. Ifor Williams maskinhenger jeg hadde var vanvittig solid bygget og ypperlig til å frakte graver, men ganske liten. Tyssen er også solid laget og absolutt ikke liten. Ypperlig til graver og biler, litt mindre til "alt annet". Alle hullene i planet kan brukes til å feste jekkestropper, så det er aldri noe problem å sikre lasten. Min var del av byttehandel, så eksakt pris var litt vanskelig å fastslå. Den var annonsert for 27.000,-. 10 år gammel, og nyprisen på tilsvarende er 54.000 i dag.

@Vegard : Er det aktuelt med pent brukt gaupen-henger? Ca. samme prisklasse, 2-tonn, høye karmer, noe lenger.



heller kjøper noe nytt med tre års garanti.

Da har jeg henger resten av livet.


Dårlige utsikter??


He he... Så den først nå.
Nei ikke som jeg vet...! Har overlevd mye hittil, så var det meninga, så hadde jeg vært skutt i filler, sprengt i filler, eller kidnappa og torturert i filler, av ymse jihadister rundt omkring i denne verden.

Setningene om garanti og henger for life, var ikke direkte knytta sammen :)

Godt noen av oss er på nett og leser korrektur ;)
Signatur
   #34
 10,486     Akershus     0
Jeg ser vel heller ikke den helt store verdien i garanti på henger. Hvis noe ryker, så ryker det pga. feil bruk, og det dekkes ikke av garanti. Jeg har egentlig vanskelig for å se for meg noe som helst som kan tenkes dekket under garanti på en tilhenger.


Avtagbare karmer er sikkert kjekt å ha, men da må man vel gjerne litt opp i pris? Jeg har hentet mye byggevarer, og egentlig ikke opplevd det som noe problem å ha faste karmer på siden. Kun én gang har jeg vært borti et tilfelle der det var kjekt med avtagbare, og det var da jeg handlet en hel pakke med terrassebord på en gang. Da lånte jeg henger på byggesjappa uten karmer helt gratis.
Signatur
   #35
 379     Lillesand     0
Nei, er jo ikke Alltid det er vanskeligt med faster karmer.  Men etter 10år i bransjen har jeg nok måtte hanskes med flere hengere enn de fleste.  Samt at det er ikke alltid det er en henger ledig(er det byggevarhandler som IKKE har gratis utlån av henger?)  eller det er no greit hvis du bor 1 time unna. Smile
Signatur
   #36
 10,486     Akershus     0

Men etter 10år i bransjen har jeg nok måtte hanskes med flere hengere enn de fleste. 


Det har jeg ikke vansker med å tro på, men de fleste bruker jo hengere til alt mulig, og det er vel stort sett bare når det lastes store materiallass med truck at man har bruk for å kunne ta av sidekarmene, og det er vel akkurat da du ser dem på jobben. Absolutt et godt poeng å tenke på, men for de fleste har det nok relativt lite for seg.
Signatur
   #37
 1,076     1484     0
Fordeler med alt.
Hengeren min med hjula på siden er lav, bred og stabil, mens den med hjula under har nedleggbare karmer og er høyere. Akkurat så enkelt kan det sies.

Hva som er best ? Det kommer an på situasjonen. Vil dog IKKE klatre opp i i brenderup 5000hengeren med minigraveren sånn helt uten videre...
Signatur
   #38
 379     Lillesand     0
De beste er de som kommer med en jeskla båthenger og skal hente materialer..  Plank blir bare lampa oppi nær sagt i en ball og bundet fast til den derre vinsj pålen i front,  men plater blir lira opp og balanser mellom rullene.....

Eller de som kommer med en liten fjert av en henger, og skal ha med seg den 8 meter lange 115x405'en
Signatur
   #39
 5,745     0


Jeg tror den blygre viser til er 2,6-tonn (totalvekt). Min 3,5-tonn har støttebein bak, og det kan være lurt å ha. Noen paller med pallekarmer kan være greit å ha når "småting" som stein og sånt skal flyttes med såpass stor henger. Mangel på karmer er veldig upraktisk når det skal kjøres søppel, ved osv, så jeg har planer om å bygge noe greier til min. Karmer kan også kjøpes fra Tysse. Ca. 9000 for 20-cm og 12.000 for 30-cm.

Det er ein 3500 kg Tysse 6412 med støttebein og "påler"for å sette på karmer.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=40998861
   #40
 10,486     Akershus     0
Så det nå. Den er litt nyere enn min, og har vippbare støtteben bak. Tipper den også har litt mer praktisk låsing av rampene. Min har noe skrugreier på siden.

Grom henger, men som sagt litt upraktisk når man skal kaste ting oppi.
Signatur
   #42
 911     Hordaland     0
Er det bare jeg som klarer å forestille meg at en kan enkelt laste inn en palle på en tilhenger sideveis ved å benytte seg av et par løftestropper?
   #43
 10,486     Akershus     0
Vi har samme typen tipp på en gaupen her. Kjekt hvis man skal ha på en snøfreser eller annet som veier litt, men ubrukelig for å dra av grus eller jord.
Signatur
   #45
 5,745     0

Har en http://www.tysse.no/produkter/10/Varehenger/6220H00/Tilhenger_6220_1300Kg#product-extras-tab

Med ekstra karmer+ påbygningskarmer. Trolig god henger til det meste. Fordelene er surre kroker innvendig og tipp.

Eneste negative med en slik henger er muligheten til å fjerne alle 4 karmer. Man kan altså ikke bruke denne til å lesse på paller med truck.

Surrekrokene til Tysse er bare dritt, ruster fast ganske fort.
Gaupen sine (iallefall på de dyrere hengerene) er langt bedre med eit u-jern som går igjennom bunnplata.
   #46
 5,745     0

Er det bare jeg som klarer å forestille meg at en kan enkelt laste inn en palle på en tilhenger sideveis ved å benytte seg av et par løftestropper?


Mykje ein får til, men tar du ein tung palle i stropper ødeleger du pallen og kanskje det som er opppå.
Bruker ein ståldragere under pallen får ein det nok til, men er lite sikkert.
Pallegaffel får ein heller ikkja av pga. bredden.
   #48
 797     Nes, Akershus     0
Selvsagt går det fint å laste fra siden med slynger... Jeg gjør det titt og ofte med traktorn, har en gammel fast gaffel som ikke passer til alle engangspaller jeg kommer bort i. Har ennå til gode å knerte en pall slik!
Signatur
   #49
 222     0


Har en http://www.tysse.no/produkter/10/Varehenger/6220H00/Tilhenger_6220_1300Kg#product-extras-tab

Med ekstra karmer+ påbygningskarmer. Trolig god henger til det meste. Fordelene er surre kroker innvendig og tipp.

Eneste negative med en slik henger er muligheten til å fjerne alle 4 karmer. Man kan altså ikke bruke denne til å lesse på paller med truck.

Surrekrokene til Tysse er bare dritt, ruster fast ganske fort.
Gaupen sine (iallefall på de dyrere hengerene) er langt bedre med eit u-jern som går igjennom bunnplata.




Hengeren er vel godt over 10 år. Ingen kroker er rusten. Står i garasje :)
Har en gaupen henger på jobben, utrolig god henger. Men kan ikke forsvare prisen til denne ved privat bruk.
   #50
 5,745     0
Eg må iallefall ha hengeren med meg om eg skal få noko nytte den. Står den i garasjen kan den jo ikkje brukast til anna enn oppbevaring.
  (trådstarter)
   #51
 360     Røyken     0

Noen som har/kjenner til Stema hengere?

http://www.norsktilhengersenter.no/stema_varehenger.html

Spesielt den med utenpåliggende hjul og avtakbare sidekarmer virker interessant.


Yes!
Jeg har.

Jeg kjøpte meg en Stema SyStema2 på Norsk Tilhengerservice på Høvik.

Kjørte med denne da jeg tok BE, og likte den, så jeg klinte til.
Etter rundt ti turer med alt fra et par hundre kilo, til 1550kg, så kan jeg ikke si annet enn at jeg er meget fornøyd.
Stabil og god å trekke, deilig lavt tyngdepunkt, og sidekarmene kan tas av selv om den har utenpåliggende hjul.
-noe som faktisk var praktisk når jeg skulle ha 40 gipsplater. Da lasta gutta på Bauhaus bare inn fra siden med trucken.

Liker at den i mine øyne virker solid, med tykt gods og kraftig konstruksjon og skruer, bolter osv.
Liker at nesehjulet både er sånn som heiser seg helt opp på slutten av sveivinga, at det er montert i midten av draget, og at det er TJUKT metall. Hele greia virker bra. Eneste jeg er litt misfornøyd med er lastekrok-patenten.
Det er fjørbelasta U-bolter som kan være både litt snaue i dimensjon (trange) og veldig tunge å dra opp og holde når du skal feste jekkestropper. Bortsett i fra dette ene punktet, meget godt fornøyd.

Har bare opplevd en henger med kanskje mer raffinert hjulopheng, og det er Tredal. Men for prisen, så syns jeg at det var et bra kjøp.
Tre meter ganger halvannen er praktisk. Det er også deilig med en henger som er to meter bred, den ligger godt på veien.

Kanskje liiiiiiitt kort drag.

Sakset fra annonsen deres på finn.no:
Støtdempere på alle 4 hjul.
Totalvekt: 2000 kg.
Nyttelast: 1 638 kg.
Egenvekt: 362 kg.
indre planmål: 153 x 301 cm.
Skvettlapper
Karmhøyde 34,5 cm.
Nedfell og avtakbare karmer.
Signatur