1,073
16
0
Er desse dekka godkjende?
636
0
Har akkurat kjøpt bruktbil av forhandler og eg gløymte selvfølgelig og kontrollere sommerdekka som var nedepakka; men fekk garantier om at dekka varer lenge enda.
No har eg sett på de og er ikke imponert. Alle 4 dekka er slitt på innsida og dybda der eg har tegna en sirkel er 0 mm, altså nedslitt... Spora midt på dekka er 8-9 mm....
Er desse dekka godkjende?
No har eg sett på de og er ikke imponert. Alle 4 dekka er slitt på innsida og dybda der eg har tegna en sirkel er 0 mm, altså nedslitt... Spora midt på dekka er 8-9 mm....
Er desse dekka godkjende?
Men dersom disse dekka har stått på denne bilen før, bør du nok undersøke hvorfor de er så skjevslitt. NAF utfører firehjulskontroll / forstillingskontroll for rett over tusenlappen for medlemmer. Det kan fort lønne seg :-)
For 3 år siden mener jeg på at ingen spor skulle være under minstekravet.
http://www.conti-online.com/generator/www/no/no/continental/automobile/themes/dekktips/monsterdybde_no.html
Måtte ta en hjulstillingskontroll på verksted etter dette, kom på 1800,-
Stilte ca 2mm på spissing, cambervinkel var OK.
Sure penger >
Tror ikke det er tvil om at du hadde fått bot for kjøring med disse dekka.
Hadde også forlangt hjulstillingskontroll av selger, er åpenbart feil justert.
Men avklaring kommer nok, er helt sikkert noen som sitter med fasiten ;D
Dekkene dine er derfor lovlige.
Men de er kanskje kjørt med for lavt lufttrykk?
Dekkene er nok ferdige uansett lovligheten. Fortsetter du å kjøre på disse vil du ha kommet ned til corden før mønsteret på midten er utslitt...
"Tilhenger med konstruktiv hastighet over 40 km/t og tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg og bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg skal ha dekk med mønstret slitebane med mønsterdybde på minst 1,6 mm i hovedrillene i midterste ¾ av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets, bortsett fra de steder hvor eventuelle slitasjevarslere er plassert. For vinterdekk (dekk merket med M+S, MS, M&S, M-S eller « Mud and snow ») med eller uten pigger skal mønsterdybde være på minst 3 mm i hovedrillene i midterste ¾ av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets. "
Ellers er de dekkene ikke gode på våt vei. Det er jo ingen sideveis drenering og ingen siping! Så det er nok like greitt å få dem byttet. Jeg vil også si at de har vært kjørt med for lavt lufttrykk.
Med brede lavprofildekk på en bil som ikke er laget for det vil du få unormal slitasje. Hjuloppheng som er designet for komfort vil ha for myke foringer. Når du da setter på "felger med 4 omganger vulketape" så gir foringene for mye etter. På min forrige bil hjalp det med polyuretan foringer.
Men rart at hjulstilling/spissing skal være feil på en 2 år gamal bil. Kan faktisk være mulig at selger har tatt noen "gamle" dekk og slengt med, men så gale kan det ikke være....
Breie dekk skal ikke slites mere på innsiden, da er det feil hjulvinkler.
Om 225 er orginaldim så ville jeg beholdt det.
Tipper det er 225/45 17? da er alternativet 205/50 17, og der er det noe dårligere utvalg i dekk også må du jo også ideelt sett bytte felger som du sier.
Evt. 16" da.. der finnes det mye til en grei pris av dekk og felg.
Når du får rettet hjulstillingen din så vill dekkene dine kunne kjøres en god del til før corden kommer frem på skulderen.
Det trengs bare en fortauskant for å ujustere forstillingen.