1,073    16    0  

Er desse dekka godkjende?

 636     0
Har akkurat kjøpt bruktbil av forhandler og eg gløymte selvfølgelig og kontrollere sommerdekka som var nedepakka; men fekk garantier om at dekka varer lenge enda.
No har eg sett på de og er ikke imponert. Alle 4 dekka er slitt på innsida og dybda der eg har tegna en sirkel er 0 mm, altså nedslitt... Spora midt på dekka er 8-9 mm....

Er desse dekka godkjende?
Er desse dekka godkjende? - dekk.JPG - Viti

   #1
 278     Sandefjord/Larvik     0
tror det er slik at 75% av dekket må ha mønsterdybde over minstemål. Det er vel 1,6 mm på sommerdekk om jeg husker rett.

Men dersom disse dekka har stått på denne bilen før, bør du nok undersøke hvorfor de er så skjevslitt. NAF utfører firehjulskontroll / forstillingskontroll for rett over tusenlappen for medlemmer. Det kan fort lønne seg :-)

  (trådstarter)
   #2
 636     0
Tviler på det har noe med hjulstillingen og gjær.... Bilen har vært en utleigebil og har køyrt 43000 og regner med dekka har vært med bilen siden den var ny (01-2008). Men hvis det er slik som du sier så varer dekka et par sesonger til....minst
  (trådstarter)
   #3
 636     0
Har du noen forutsetning for å godkjenne dekka? Har fått indikasjona fra andre om at de ikke er godkjende?
   #4
 21,481     Enebolig     0

tror det er slik at 75% av dekket må ha mønsterdybde over minstemål. Det er vel 1,6 mm på sommerdekk om jeg husker rett.

Men dersom disse dekka har stått på denne bilen før, bør du nok undersøke hvorfor de er så skjevslitt. NAF utfører firehjulskontroll / forstillingskontroll for rett over tusenlappen for medlemmer. Det kan fort lønne seg :-)




For 3 år siden mener jeg på at ingen spor skulle være under minstekravet.

http://www.conti-online.com/generator/www/no/no/continental/automobile/themes/dekktips/monsterdybde_no.html
   #5
 152     Norge     0
Hadde tilsvarende slitasje på begge sommerdekka foran da jeg skiftet i fjor.
Måtte ta en hjulstillingskontroll på verksted etter dette, kom på 1800,-
Stilte ca 2mm på spissing, cambervinkel var OK.
Sure penger  >Sad men styringen ble også dramatisk forbedret, slutt på sporing på frest asfalt.

Tror ikke det er tvil om at du hadde fått bot for kjøring med disse dekka.
Hadde også forlangt hjulstillingskontroll av selger, er åpenbart feil justert.
   #7
 152     Norge     0
Og jeg mener bestemt jeg har hørt flere plasser at måling foretaes på mest slitte punkt på dekk.

Men avklaring kommer nok, er helt sikkert noen som sitter med fasiten  ;D

   #8
 496     Stavanger     0
Jeg spurte en som selger dekk om hvor mønsterdybden måles, og han sa at de skulle måles ved de rillene som går rundt hele dekket.
Dekkene dine er derfor lovlige.
Men de er kanskje kjørt med for lavt lufttrykk?
  (trådstarter)
   #9
 636     0
Naf test bestillt. So då får tida vise om hjulstilling er feil.
   #10
 22,342     Akershus     0
Det har helt klart vært feil ved hjulstiling her.

Dekkene er nok ferdige uansett lovligheten. Fortsetter du å kjøre på disse vil du ha kommet ned til corden før mønsteret på midten er utslitt...
   #11
 4,110     Akershus (Follo)     0
Fra Kjøretøyforskriften Kap. 13:

"Tilhenger med konstruktiv hastighet over 40 km/t og tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg og bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg skal ha dekk med mønstret slitebane med mønsterdybde på minst 1,6 mm i hovedrillene i midterste ¾ av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets, bortsett fra de steder hvor eventuelle slitasjevarslere er plassert. For vinterdekk (dekk merket med M+S, MS, M&S, M-S eller « Mud and snow ») med eller uten pigger skal mønsterdybde være på minst 3 mm i hovedrillene i midterste ¾ av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets. "

Ellers er de dekkene ikke gode på våt vei. Det er jo ingen sideveis drenering og ingen siping! Så det er nok like greitt å få dem byttet. Jeg vil også si at de har vært kjørt med for lavt lufttrykk.

Med brede lavprofildekk på en bil som ikke er laget for det vil du få unormal slitasje. Hjuloppheng som er designet for komfort vil ha for myke foringer. Når du da setter på "felger med 4 omganger vulketape" så gir foringene for mye etter. På min forrige bil hjalp det med polyuretan foringer.

Signatur
  (trådstarter)
   #12
 636     0
Takk for godt svar. så jeg burde gå fra 225 til 205? Samtidig får jeg bedre kjørekomfort? Blir fort dyrt dette da, må til med nye felger med...
   #13
 22,342     Akershus     0
Når dekkene er slitt på en side tyder det på at hjulstillingen er feil.
  (trådstarter)
   #14
 636     0
Mener og ha hørt tidligere at man får slitasje på innsiden ved for brede dekk også...
Men rart at hjulstilling/spissing skal være feil på en 2 år gamal bil. Kan faktisk være mulig at selger har tatt noen "gamle" dekk og slengt med, men så gale kan det ikke være....
   #15
 172     0
Det hender hjulvinkler faktisk er feil helt fra bilene er nye, men utleiebiler får ofte litt mere juling.. uansett så hjelper det nok å få justert hjulvinklene.
Breie dekk skal ikke slites mere på innsiden, da er det feil hjulvinkler.

Om 225 er orginaldim så ville jeg beholdt det.
Tipper det er 225/45 17?  da er alternativet 205/50 17, og der er det noe dårligere utvalg i dekk også må du jo også ideelt sett bytte felger som du sier.
Evt. 16" da.. der finnes det mye til en grei pris av dekk og felg.

Når du får rettet hjulstillingen din så vill dekkene dine kunne kjøres en god del til før corden kommer frem på skulderen.
   #16
 22,342     Akershus     0
Kjipemåten er å snu dekkene, da får du slitt andre siden...

Det trengs bare en fortauskant for å ujustere forstillingen.