4,998
22
4
Erfaring med kjetting på blank is.
179
Akershus
0
Er det noe som har erfaring med kjøre med kjetting på blank is?
Jeg er nå stuck på hytta da jeg ikke kommer meg ned herifra med bilen. Har kjetting jeg kan hive på, men litt usikker på hvor godt det vil fungere nedover bakken. Bakken er bratt og 90 graders sving midt i som også er full av is.
Edit: Bilen er av type Land Rover Discovery 3 med 4x4 & HDC
Jeg er nå stuck på hytta da jeg ikke kommer meg ned herifra med bilen. Har kjetting jeg kan hive på, men litt usikker på hvor godt det vil fungere nedover bakken. Bakken er bratt og 90 graders sving midt i som også er full av is.
Edit: Bilen er av type Land Rover Discovery 3 med 4x4 & HDC
Mest sannsynlig vil du oppleve å bli bambi nedover bakken din.
Jeg var ute med traktor på lignende is i går, og når jeg gir gass mens jeg allerede ruller så spinner jeg. Nei, traktoren er ikke trimma..
Var det jeg var litt redd for ja. Hvis det ikke blir mildvær snart så blir det enten en stusselig jul med knekkebrød og vann. Eller så må jeg nesten se om noen gidder å hente meg.
Men med en slik situasjon som du forespeiler, så tør jeg ikke love noe.
Er det ett alternativ å legge på kjetting og slenge ene sida i grøfta der det kanskje ikke er så holke.
Nå var det snøsåle opp hele bakken som har blitt til ren is de siste dagene. Dvs ca 5-10cm med is hele veien.
Lurer på om ikke nissen ikke er på vei hjem til meg. Da samboeren var overraskende fornøyd med situasjonen
Så imorgen får det bære eller briste.
Hadde snødd litt natt til idag og det var 1-2 grader i luften når jeg satt utfor bakken idag. Første partiet ned til svingen gikk smertefritt og jeg var optimist rundt svingen. Etter svingen så går det et ganske bratt heng på ca 20 graders helling med en slakk sving til høyre ca 20m etter henget. Selv om HDC'en slo inn så begynte jeg plutselig å seile ned bakken og samme hvor hardt jeg rattet mot høyre så gikk det rett frem. Jeg var sikker på at nå var det kjørt og jeg hadde retning mot en svær furu. Men når jeg kom borti brøytekanten så var det som å sitte på et akebrett ned en bob-bane og jeg fikk rattet meg oppi en snøfonn like nedenfor.
Med andre ord jeg kom meg ned uten noen skader på bil. Men med hjerte oppi halsen. Så konklusjonen for min del er: Aldri igjen!
Aldri igjen? Jojo, nå har du gjort det og dermed kan du det. Kjør på!
Tyr jevnt over til kjetting ganske ofte igjennom vinteren, har endel dritale adkomster her og der. Spesielt når jeg drar hest og ikke gidder sjanse siste kneika, spenner jeg på. Kjetting har ALDRI skuffet meg sålangt.
Til Caravellen har jeg etpar 14mm varebilkjettinger Fra König, til Mazdan har jeg vanlig lavprofil-kjetting (9mm) fra Biltema. Funker fjell begge deler. König-kjettingene er kanskje litt mer gjennomført, men Biltema sine er helt greie.
Du som har 4wd bør sette kjettingene foran, så har du iallfall styring. Eventuelt en foran og en bak om du ønsker det.
Det er nå uansett begrenset hva elektronikk kan få til. Er det ikke nok friksjon, så er det ikke nok.
Med 4 biltemakjettinger på en sånn bil, bør det være uproblematisk å kjøre på glatta, selv i bratt bakke. Firkantstålet som er brukt i dem spiser seg godt fast i isen, særlig hvis det er litt råtten is og varmt. Med bare 2 kan det bli plundrete. Hvis jeg absolutt måtte ned, ville jeg satt dem på bakhjulene.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Får HDC panikk og låser hjulene hvis det blir for ille? Jeg har aldri prøvd det, bare hørt at det skal fungere bra.
Med vanlig ABS er det normalt ikke noe problem å styre, selv med full brems.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.