2,343
42
13
eu-kontroll missbruk
5,111
Sørnorge
0
Rekken av tvilsomme bilverksteder som bedriver eu-kontroll blir stadig lenger. Nå hadde jeg en bil på kontroll på nærmeste verksted. Den kom ikke igjennom pga rust på innsiden av bremseskive venstre foran. Så jeg kjører hjem (1km), jekker opp, og finner ingen rust på nevnte sted. Heller ikke på noen av de andre skivene.
Jeg drar tilbake på verkstedet og ber dem peke. Mekanikeren som har signert kontrollskjemaet blir med ut på parkeringsplassen, stikker armen inn mellom eikene, kjenner på baksiden av skiva (v.f.) og sier "Man kjenner det er rust her". Jeg gjør det samme og kjenner at skiva har spor i rotasjonsretningen og sier "Er det for mye slitasje du mener? Jeg kjenner spor, men det er ikke rust."
Han står på sitt at problemet ikke er slitasje men rust. Mens han begynner å virke irritert på at jeg oppholder ham, finner jeg frem jekken og jekker opp slik at vi begge kan ligge under og se (han var visst ikke så nøye med HMS). Han ble liggende å se og kjenne en stund og kommer til slutt frem til at han skal stryke mangelen fra kontrollseddelen.
Samme verksted i juli. Bilen fikk mangel på:
- bærekule begge sider foran
- bakre bærearmsforing høyre foran
- hjullager begge sider foran
- nedre motorfeste foran
Det siste var riktig. Bærekule venstre var splitter ny. Kjørt 2 mil før kontrollen. Bærekule høyre kunne jeg være med på - ikke at jeg klarte å kjenne noe slark, men siden jeg hadde byttet venstre før kontrollen, var det ikke unaturlig at også høyre måtte tas. Bærearmsforingen hadde en sprekk, så det var jo også riktig. MEN sprekken var lang, helt rett, og hadde ingen skitt i seg. Jeg kan ikke bevise noe, men har en sterk misstanke om at den ble laget på kontrollen! Det spilte liten praktisk rolle ettersom man på denne bilen ikke bytter bærekule, men hele bærearmen inkludert kule og foringer. Hjullagerene kunne jeg ikke finne noen slark i. Så av den lange lista over, hvor verkstedet estimerte reparasjonskostnader til 14.000 bytta jeg bærearm på høyre side og motorfeste, kr 1300 totalt og sendte den til kontroll på samme sted - den ble godkjent.
Signerende mekaniker i begge tilfellene var sønnen til verkstedeier.
Jeg sitter igjen med inntrykk av at dette verkstedet (i likhet med det forrige) melder om feil som ikke finnes, i håp om å skaffe seg flere jobber. Jeg ser jo fra hvordan de behandler kundene at de er dyktige på å bygge tillit (i motsetning til det forrige). Kombinasjonen av tillitsbygging og overrapportering av hva som må gjøres, vil jeg tro skaffer dem stabile inntekter. Kan verksteder holde på slik uten at det får konsekvenser? Hvordan kan man finne verksteder som er til å stole på? (Jeg vet om to, men det er antagelig bare fordi jeg kjenner noen som jobber der. Og dessverre er disse langt unna.)
Jeg drar tilbake på verkstedet og ber dem peke. Mekanikeren som har signert kontrollskjemaet blir med ut på parkeringsplassen, stikker armen inn mellom eikene, kjenner på baksiden av skiva (v.f.) og sier "Man kjenner det er rust her". Jeg gjør det samme og kjenner at skiva har spor i rotasjonsretningen og sier "Er det for mye slitasje du mener? Jeg kjenner spor, men det er ikke rust."
Han står på sitt at problemet ikke er slitasje men rust. Mens han begynner å virke irritert på at jeg oppholder ham, finner jeg frem jekken og jekker opp slik at vi begge kan ligge under og se (han var visst ikke så nøye med HMS). Han ble liggende å se og kjenne en stund og kommer til slutt frem til at han skal stryke mangelen fra kontrollseddelen.
Samme verksted i juli. Bilen fikk mangel på:
- bærekule begge sider foran
- bakre bærearmsforing høyre foran
- hjullager begge sider foran
- nedre motorfeste foran
Det siste var riktig. Bærekule venstre var splitter ny. Kjørt 2 mil før kontrollen. Bærekule høyre kunne jeg være med på - ikke at jeg klarte å kjenne noe slark, men siden jeg hadde byttet venstre før kontrollen, var det ikke unaturlig at også høyre måtte tas. Bærearmsforingen hadde en sprekk, så det var jo også riktig. MEN sprekken var lang, helt rett, og hadde ingen skitt i seg. Jeg kan ikke bevise noe, men har en sterk misstanke om at den ble laget på kontrollen! Det spilte liten praktisk rolle ettersom man på denne bilen ikke bytter bærekule, men hele bærearmen inkludert kule og foringer. Hjullagerene kunne jeg ikke finne noen slark i. Så av den lange lista over, hvor verkstedet estimerte reparasjonskostnader til 14.000 bytta jeg bærearm på høyre side og motorfeste, kr 1300 totalt og sendte den til kontroll på samme sted - den ble godkjent.
Signerende mekaniker i begge tilfellene var sønnen til verkstedeier.
Jeg sitter igjen med inntrykk av at dette verkstedet (i likhet med det forrige) melder om feil som ikke finnes, i håp om å skaffe seg flere jobber. Jeg ser jo fra hvordan de behandler kundene at de er dyktige på å bygge tillit (i motsetning til det forrige). Kombinasjonen av tillitsbygging og overrapportering av hva som må gjøres, vil jeg tro skaffer dem stabile inntekter. Kan verksteder holde på slik uten at det får konsekvenser? Hvordan kan man finne verksteder som er til å stole på? (Jeg vet om to, men det er antagelig bare fordi jeg kjenner noen som jobber der. Og dessverre er disse langt unna.)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
overrapporteres
Og jeg har dårlige erfaringer med så mange verksteder at jeg egentlig ikke har noen alternativer i nærheten. 2 timer kjøring hver vei for en eu-kontroll synes jeg er litt i overkant. Derav mitt spørsmål: Hvordan kan man finne verksteder som er til å stole på?
Ellers bruker en kompis trikset med å si når han leverer bilen at han skal skru selv uansett, så det ikke er vits i å sette opp overslag for utbedring hvis det skulle være noe. Videre leverer han bilen på et annet verksted for etterkontrollen og eventuelle utbedringer han ikke kan gjøre selv.
En metode som har fungert for han hvertfall.
Du har bekjente med bil i samme område?...... Bare å utveksle erfaringer med dem.....
Eller bruke NAF når de er på tur.....
2timer kjøring er ikke all verden, om du kan spare mange tusen kroner
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Nei, IKKE bruk NAF, de vet ikke hvordan man f.eks skal teste en bil med LSD, så du kan risikere at de faktisk ødelegger bilen. NAF er like useriøse som alle andre og de som jobber der er mye mer opptatt av at de vet best siden de er NAF.
Selv hadde jeg bilen på EU hos et tilfeldig Mekonomen-verksted i Oslo i sommer. Gikk ikke gjennom pga. en lekkasje i påfyllingsrør til dieseltanken. Noen uker senere hadde jeg bilen på service hos merkeverksted, da skulle de samtidig ta etterkontroll/ordne lekkasjen. De lette etter lekkasjen, men fant ikke en døyt. Det var ingen lekkasje, men et overløp som funket helt utmerket.
Da bilen var inne til EU spurte jeg også Mekonomen om de kunne sjekke opp i en knirkelyd fra det ene hjulet bak. Det gjorde de og etter en kjøretur og inspeksjon mente de at det var en bløt/myk foring som forårsaket lyden. Merkeverksted sjekket også opp i dette. Det var slettes ingen myk foring, men en demper som var gåen.
Dette gjelder for alle NAFs teststasjoner mener du? Eller bare for akkurat de du har forholdt deg til?
Vanskelig å ta den type innlegg seriøst når du generaliserer på så sviktende grunnlag.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Ringte rundt til en del ja, samme erfaring med alle. Måtte velge ett lokalt verskted da han var klar over at slike ikke kunne tas på vanlig bremsetest men måtte tas på veien. Har også snakket med to importører av bremsetestutstyr og det er ikke mange i norge som har utstyr som kan teste biler med LSD, men de fleste driter i det og tvinger hjulene rundt på bremsetestmaskinen og de jeg snakket med hos NAF mente det var helt ok og at alle testet slik, men putter man en bil med LSD på en bremsetester og kjører den i 4x4 testmodus så sliter det og det kan også ødelgge LSDen. Er nok mange der ute som har kapput LSD etter møte med NAF eller andre som ikke vet hvordan man skal teste en slik bil.
Jeg mener hvertfall at sannsynligheten for at en tredjepart (NAF) utfører en test uten å la seg friste til å føre opp ekstra feil er lavere enn et utførende verksted. Bukken og havresekken har du sikkert hørt om.
Den beste måten å få verksteder kontrollert på, er allikevel at vi forbrukere sender melding til Statens vegvesen når vi ikke er fornøyd med jobben som er gjort.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hvordan eksakt er det denne testen ødelegger? En LSD - https://en.wikipedia.org/wiki/Limited-slip_differential - utsettes jo for voldsomme krefter ved pådrag så hva gjør NAF for å ødelegge dem?
Jeg har begynt å kun bruke NAF selv om jeg har et par kandidater jeg nok kunne brukt. NAF på Lillestrøm er grundige. Gir jo meg litt hodebry i ny og ne, men da vet jeg de tester. Rust på skiver slites vekk, men det er ikke sikkert du merker at en skiva bak nesten ikke tar i forhold til de andre. Visuelt synes bare en skygge på skiva.
Navara d22, toyota 4runner, hilux etc etc.
Å kunne låse bakdiffen er blitt mer og mer vanlig på litt nyere biler.
Ene svaret jeg fikk fra de som leverer disse testene var at man muligens kan teste slike biler hvis man har frirulle på fremhjulene og tester bakhjulene som en vanlig bil med bakhjulsdrift og ikke benytter seg av 4x4 muligheten på apparatet.
Hva som kan gå galt TiaZzz vet jeg ikke, men mange sier at hvis man har en litt eldre bil så kan det være den dråpen som får LSDen til å ryke, at den da ville gjort det samme hvis man hadde tatt den på en offroad tur er nok sikkert, men bruker man bilen pent/normalt så er det jo dumt at en slitt del skal ryke bare pga. en bremsetest som man ikke skulle gjort i utgangspunktet. En annen ting er at bilen kan hoppe av rullene og kan treffe andre ting inne på verksted hvis LSDen virker bra. Man vil heller ikke få riktige verdier så derfor skal den kjøres på vei med ett akselerasjonsmeter? som måler bremsevirkningen, eller at man tar den på en prøvetur og bruker sunn fornuft. Når jeg ringte NAF så opplyste jeg om dette med LSD og at jeg ikke ville at den skulle tas på en vanlig rulle og istedenfor å si at de skulle sjekke opp så var det bare at nei det hadde de aldri hørt om og at den ble tatt på vanlig test som alle andre biler. Sjekket også med Jeep forhandler og der fikk jeg to forskjellige svar, så der ville de nok kunne testet den riktig hvis jeg hadde levert den til rett person, men en hyggelig kar på ett lokalt lite verksted hadde full kontroll og stilte ingen spørsmål når jeg sa at den måtte testes på vei pga. LSD, han var klar over det sa han.
Dette gjaldt en Jeep GC 1993 med Dana 35 bak.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Forøvrig er EU kontroll i Sverige mye enklere å forholde seg til. Det er kun bilprovningen som utfører det, og man får bli med og se på hele veien. Er det noe som blir underkjent kan du altså se selv hva problemet er
Det ga litt mere mening ja...
Ja, for det finnes jo ikke en eneste singel kvinnelig bileier med mer eller mindre interesse for bil...
Heldigvis har jeg blitt møtt med mer respekt enn dette når jeg har vært på eu-kontroll og påpekt at jeg har tenkt å utbedre manglene selv.
Ja
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Knappast
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Kjørte rett til et uavhengig verksted, der den heller ikke passerte, men denne gangen pga slitte klosser eller noe sånt. Ca én tusenlapp.
Jeg valgte den ene tusenlappen.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Er det noe galt i at slitt frontrute var årsak til at bilen ikke gikk gjennom?
Bare lurte siden du skrev utropstegn i parentes
Bilen ble for øvrig byttet inn noen måneder senere, og da sa de heller ingenting om frontruten.
Det var den siste bruktbilen jeg eide. Derfra og ut ble det kun nybil. Nå går alt så meget bedre...
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
De største problemene med frontruten kommer heller når jeg er litt slurvete med påføring av glassforsegling og ender opp med skjolder og striper som synes godt ved motlys
Har også fått påpakning for frontrute på bil kjørt 30'. Ingen som noensinne nevnte det etter bytte av verksted.
Erfaringsmessig er det min merkeforhandler (VW) som fremstår som mest seriøs, sikkert litt fordi de ser at tullefeil gir inntrykk av dårlig kvalitet og mindre gjensalg...
Da klager du verkstedet inn for statens vegvesen. De må gjerne komme med en anbefaling om å bytte ting, men på kontrollen er det nå-verdi som skal kontrolleres.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Enig;).........Med slik tankegang kan ingen dekk godkjennes pga mulighet at de slites ut!!!
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til