606    24    0  

Fartsmålingsinformasjonsskilts målemetode

 5,111     Sørnorge     0
...eller hva man nå skal kalle disse skiltene.... De som står langs enkelte veier og forteller at din fart er målt til f.eks 95km/t.

Med nye dekk tenkte jeg det var kjekt å ta en titt på det skiltet som henger på en bro over E18 mellom Lier og Asker for å se hvilken speedometermissvisning jeg har med de nye dekkene. Jeg la speedometernåla på 100 og kjørte da en liten smule saktere enn bilen foran. Bilen foran ble målt til 105, og jeg ble målt til 92.

Det syntes jeg var en påfallende stor differanse når vi kjørte tilsynelatende like fort. Så de neste gangene jeg har kjørt forbi der har jeg gjort det samme - lagt speedometeret på 100 og sett hva skiltet sier. Resultatene har variert fra 89 til "over 100". Det høyeste tallet jeg har sett er 109, så jeg antar at "over 100" egentlig betyr 110+.

Det ser altså ut til å være en feilmargin på +/-10 på det skiltet - eller på speedometeret. Så begynte jeg å sammenligne med GPS'n. Den har variert mellom 94 og 96. Det er altså skiltet som varierer. Hvilken måleteknikk bruker skiltet? Bruker den samme teknikk som politiets håndholdte målinger? Er politiets håndholdte like variable? I så fall har jeg en forklaring på hvordan jeg har klart å få to fartsbøter mens jeg har kjørt i kø!

   #1
 3,210     Vestlandet     0
Tipper at disse skiltene bruker sensorer i veibanen, slik som vanlige fotobokser gjør. Det er nok ganske nøyaktig. Da er jeg mer skeptisk til laser som ikke moteres på stativ.
   #2
 22,342     Akershus     0
Jeg synes de skiltene har vært nøyaktige. Målingene med laser og radar er upålitelige, og apparatene blir ikke brukt riktig.
  (trådstarter)
   #3
 5,111     Sørnorge     0
Hvis de bruker sensorer i asfalten, hvordan kan det da være så store avvik fra speedometer og gps? Et eller annet sted må noe være veldig feil her.
   #4
 672     Bergen     0
Høres ut som det er en feil med den fartsmåleren. Synes de jeg kjører forbi er konsistente.
   #5
 472     Asker     0
Jeg har også opplevd feil på den fartsmåleren du nevner. Dette var for flere år siden.

Dette har jeg stussa på, fordi jeg aldri har opplevd målinger jeg har reagert på i forbindelse med andre målemetoder på veien.
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 5,111     Sørnorge     0
Noen som vet om andre slike måleskilt i området rundt oslofjorden?
   #7
 2,297     Ski     0
På en fotoboks så er det jo 10-15 meter mellom sensorene i bakken som måler hastigheten og de tre linjene som tar bilde, kanskje hastigheten er målt såpass langt unna at når du ser hastigheten så kan man ha rukker å både øke eller senke farten?

  (trådstarter)
   #8
 5,111     Sørnorge     0
Kjører med cruisecontrol (alltid, ellers risikerer man at farten tilpasses etter forholdene, og slikt er ikke lov i Norge)
   #11
 543     Asker     0


Noen som vet om andre slike måleskilt i området rundt oslofjorden?
Vollen. Der står det alltid "over 40".


Når du passere også  Shocked....?

Men seriøst.... Den på Lier pleier å vise 104 når jeg passere med 110 på cruise controllen. Står Cruisen på 120 så viser den "over 100".
Signatur
   #13
 38,246     Lillestrøm kommune     0
Har sett problemene med måleren som Petter henviser til (E18 retning mot Asker, bro før vann), for meg viser skiltene 3km/t for høy fart i venstre felt, mens høyre viser 3-4km/t for lav. Det er rart at vegvesenet tillater denne feilen i høyre felt da de legger opp til at vi korrigerer spedometervisningen vår for mye.  (Jeg kjører på cruisekontroll med GPS som ekstra referanse, min bil har 6km/t for lav fart på spedometeret). Jeg lurer også på hvordan de klarer denne feilen ...
   #14
 4,110     Akershus (Follo)     0
Hvis det måles med induktive sløyfer i veibanen så kan disse kreve en justering en gang i blant. Men disse anleggene får antagelig lite eller ikke vedlikehold. De jeg har hatt med å gjøre (ikke fartsmåling) har også hatt problem med pålitelig detektering av alle typer kjøretøy.

Om de ikke har lagt ned 2 sløyfer, men beregner tiden fra første aksel til andre aksel så vil en bil med stor akselavstand "kjøre saktere". Noen ATK gjør oppslag i motorvognregisteret for å ta hensyn til dette. Men de tavlene er nok en billigversjon.

Håndholdte målinger skjer med Lidar. De fungerer som din laser avstandsmåler. Men de tar >40 avstandsmålinger på under et sekund. Så regner de ut farten etter forskjellen på de målte avstandene.
Signatur
  (trådstarter)
   #15
 5,111     Sørnorge     0
Trodde ikke de hadde tatt seg bryet med å putte sensor i bakken for en slik installasjon. Regnet med det kun var en laser/radar.
   #16
 5,570     0
"Hastigheten blir oftest målt med radar eller mikrobølger, men det kan også benyttes detektorsløyfer i vegbanen eller videodeteksjon. Teknisk sett er det mulig å måle høyde, bredde, lengde, vekt av et kjøretøy samt avstand mellom kjøretøy på vegen. Også trafikanter som fotgjengere, syklister og dyr kan detekteres.

(link)

"Det tillates at det vises hastigheter som ligger 10% + 2 km/t over gjeldende fartsgrense.

Se også denne håndboken
  (trådstarter)
   #17
 5,111     Sørnorge     0
Så er spørsmålet hvilken målemetode som brukes på det omtalte skiltet....
   #18
 5,432     Akershus     0
Kjenner ikke til målemetoden, men nevnte måler virker som om den skulle stått på andre siden av Oslofjorden, nærmere beskrevet som høyvekta i Moss.

Jeg har passert der et uttall ganger og fått høyst forskjellige resultater. Tror den lar seg påvirke av annet enn bare akselavstand.

Det står en ved Biltema på Hvam/Skjetten også. Den viser forskjellige hastigheter etterhvert som du nærmer deg tavla. Virker mer forvirrende enn oppklarende.
   #19
 3,042     Akershus     0
Det er en bakke opp til skiltet på Skjetten så det er ikke så rart.
   #20
 5,570     0

Det står en ved Biltema på Hvam/Skjetten også. Den viser forskjellige hastigheter etterhvert som du nærmer deg tavla. Virker mer forvirrende enn oppklarende.


Samme gjelder en jeg passerer her i Bergen. Jeg tror den måler og viser hastigheten når du er et stykke unna, slik at du også ser målingene av bilen bak deg før du har passert..
  (trådstarter)
   #21
 5,111     Sørnorge     0
Det finner du ut av ved å følge med på den en gang du har veien for deg selv.
   #23
 5,432     Akershus     0

Det er en bakke opp til skiltet på Skjetten så det er ikke så rart.
Jo, det synes jeg er rart. For det første driver jeg ikke tantekjøring og mister farten selv om det kommer en motbakke, og det er dumt at den ikke viser kun én hastighet, eventuelt på et sted du forsto at det var din bil den målte, da hadde det gitt folk flest en pekepinn om hvor misvisende speedometeret var.
   #24
 3,042     Akershus     0
Haha. Er det tantekjøring at bilen sakter litt av i motbakker nå?  ;D

Jeg har ikke registrert at den har sluttet å måle når jeg er alene på veien (ref. kommentaren om at den måler bil to med en annen hastighet lengre oppe i tråden).

Kan være at den er feilkalibrert, men jeg slakker ofte av opp mot skiltet for fjortisene som kommer dundrende ut fra Biltema. Kan holde jevn fart neste gang jeg er forbi og verifisere.