1,793
35
0
Forslag til ny arbeidsbil med minst 3 seter
5,741
0
Eg har i dag ein Citroen Berlingo 3 seter til arbeidsbil, men har for lite plass foran (har to gutter som er med meg ein del) og den drar for lite henger.
Så eg har slått ifrå meg disse med "sofa" foran (Berlingo/Partner/Jumpy/Expert/HiAce). Større bil enn tilsvarende Expert er for stor.
Mine krav:
Dra henger på 2 tonn
Helst 4x4
Bra varerom/bagasjerom
Diesel (naturligvis..)
minst 3 skikkelege seter
Max. 200 000,-
Max 4 år gammel.
Lett å få deler og skru på
Foreløpig shortliste:
3 setere:
Ssangyong Rodius - god plass - synker fort i verdi.
5+setere:
Toyota RAV4
Land Cruiser (godtar denne ein del eldre enn 4 år naturligvis til 200 000,-)
Mitsubishi Outlander (denne får minus for vw motor...)
VW er på svartelista.
Forslag til andre gode biler eg bør vurdere, dere kreative forumister?
Så eg har slått ifrå meg disse med "sofa" foran (Berlingo/Partner/Jumpy/Expert/HiAce). Større bil enn tilsvarende Expert er for stor.
Mine krav:
Dra henger på 2 tonn
Helst 4x4
Bra varerom/bagasjerom
Diesel (naturligvis..)
minst 3 skikkelege seter
Max. 200 000,-
Max 4 år gammel.
Lett å få deler og skru på
Foreløpig shortliste:
3 setere:
Ssangyong Rodius - god plass - synker fort i verdi.
5+setere:
Toyota RAV4
Land Cruiser (godtar denne ein del eldre enn 4 år naturligvis til 200 000,-)
Mitsubishi Outlander (denne får minus for vw motor...)
VW er på svartelista.
Forslag til andre gode biler eg bør vurdere, dere kreative forumister?
Siste redigering: Friday, September 21, 2012 12:35:50 PM av oblygre
Pajero er nok like gode som LC, men svindyre deler og etter mi meining, håplaus forhandler her i Bergen.
Prismessig nesten like høgt som LC, ellers hadde nok den komme med på shortlista.
Få av desse som er 3-5 seter, og så må ein ha kasse bakpå planet for å ha verktøy o.l. i.
Ser vel ingen ned mot 200 000,-
Forhandleren er mitt problem også.
Slepp ein forhalda seg til han, budre det vel gå greitt.
Men gamal vane er vond å vende, men eg bør nok sjå litt på Vw også.
Skoda er jo relativt rimeleg og like bra som VW.
Jeg har Outlander med vw 2.0tdi pumpedyse. Jeg ba spesifikt om å få den fremfor 2.2 litern som er produsert av psa. Er knallfornøyd og dessuten er pumpedyse motorene gode for godt over 500k km om de får litt olje og kjærlighet. Du skulle bare visst hvor mange som har vwmotor i bilene sine med et eller annet bilmerke på toppen. At du ikke liker forhandler skjønner jeg, men nå kan man jo fritt velge verksted. Dessuten er deler osv veldig billige til vw motorene kontra en del andre.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Arbeidsbil betyr for meg at eg kjører til og fra arbeid (kontorarbeid) og til og fra fritidsbyggeprosjekta mine.
Skal ha *minst* 3 seter med ein del plass bak, så eg kan godt kjøpe ei grei stasjonsvogn eller SUV.
Har kjørt ein del LC og det er nok plass baki den til det eg treng.
Er det større ting tar eg det på hengeren, baki bilen er det verktøy og diverse som skal fraktes.
Rodius har tre fulle seter framme, den er einaste eg veit om som har det.
Både nyere Rav4 & Outlander har ein del plass baki med 2 seterader og kan dra 2 tonn henger.
edit. nyere Honda CR-V drar også 2 tonn.
Har 3 seter ja, men ein skal være gode venner om ein skal kjøre noko som er med 3 i den.
Bilen vert mest sannsynlig selt ja, viss ikkje far min skal ha den, hans gamle er det litt problemer med.
Bilde her:
Eller kan jeg ikke helt forstå hvorfor du vraker hiace. Jeg er nesten 190 og sitter bedre i den på langtur enn f.eks en hlt ny vw golf.
Toyotaforhandleren i bergen har jeg veldig god erfaring med, men litt høye delepriser. Honda deler får jeg for øvrig til halv pris i england (honda ridgid?)
Bare ikke kjøp vito gamlere enn 2006, var en skikkelig drittbil.De nye skal være bra(håper jeg, da min er helt ny :))
Er vel ennå flere bilmerker som bruker PSA sine motorer, siste ut er er vel BMW
Du har prøvd Rodius eller sett hvordan 3de sete er? Finnes vel strengt tatt ingen bil på markeded med 3 skikkelige seter foran. Det er jo kun ett fåtall som leveres med skikkelige seter i rad 2 også. Det finnes noen få 4/6 setere som har 4/6 skikkelige seter, kanskje en slik og ta ut så det blir 3 seter?
de er bedre enn pajero, se hvor mange pajeros om står til salgs med nyoverhalt motor.
de er de kjedeligste av pajero, patrol osv, men absolutt de mest solide, har selv en 2005 modell.
Ser litt på MB C klasse, den kan dra 1800 kg og ein får de ned mot 200' for 2009 modell.
Og MB E drar 2100 kg.
Får nok ikkje LC 2003 til under 250000', dei ein finn på finn er 2 setere.
Nå har eg søkt eit par veker etter passande bil, då mest på finn.no:
Under 20% av bilforetningene svarer på epost (mulig eg skriv på feil målføre og med ein del skriveleifer?)
Ein del av bilene er solgt uten at de legger ut at de er solgt, er det kun for å folk til å ringe til de? (nei den er solgt men eg har ein annan bil..)
Det aller fleste private svarer på epost.
Under 50% totalt klarer ikkje å svare på det eg spør om (større reperasjoner, import, taxikjørt, garanti på kjørelengde etc.)
Eg har vel sendt rundt 30 eposter.
Men ellers ser det ut til å være kjøpers marked, 10% pruting går nesten av seg sjølv også nokon bilforhandlere, eller dei har lagt på prisen med 20% før dei la den ut, eg veit ikkje. Ikkje så lett å vike kva reell salgspris er, ein ser jo kun prisantyding på finn.
Mest sannsylig vert det kjøp privat, prisene ligger ofte godt under bilforretningene.
Men det ligg no ein del ute feil på finn.no mhp. hester, 4hjulsdrift og anna utstyr, så ein del "bomkjøp" vert det nok gjort ja.
Eg var faktisk ikkje klar over at XC90 vart levert med forhjusltrekk, men så er den heller ikkje på lista mi over aktuelle bilmodeller, til det har naboen og andre hatt litt for mykje problemer med den type.
Passer bra dette å kjøpe bil med feit dieselmotor samme dag som dei varsler om lavutslippssoner, mulig det var med å senke prisen noko....
Jeg bor pt i Afrika og min LC 120 er bare smågutten i forhold til 100/200 serien. Her ser du jevnlig 100-serier som har kjørt under tøffe forhold i et tiår med kun den aller mest grunnleggende verkstedkompetansen til støtte. Pene i lakken? Nope, men de ruller og ruller.
Ulempen med en slik bil er naturligvis drivstofforbruket
Litt får ein ofre for å få litt varmere somre og vintre her nord.
Korfor skal du ha all varmen der nede?
Dessuten er dette ein "gammaldags" diesel så denne går på kva det skal være. Ein kompis av meg kjører på resirkulert borevæske, han har gjort det 6-7 år, så mulig eg vil kjøre på det og.
Hvordan er det med tilgjengelighet?
?