11,583
30
16
Funksjonstest av påløpsbrems
5,111
Sørnorge
0
Hvordan tester man om en påløpsbrems på tilhenger faktisk fungerer?
Man kan dra på håndbrekket og trekke hengeren fremover og kjenne at den bremser.
Man kan rygge i motbakke og se at påløpet blir trykket inn.
Men selv om de to testene er ok, er det vel ikke sikkert at påløpsbremsen faktisk bremser? Hvordan vet man f.eks at påløpet går langt nok inn til å gi bremseeffekt?
Man kan dra på håndbrekket og trekke hengeren fremover og kjenne at den bremser.
Man kan rygge i motbakke og se at påløpet blir trykket inn.
Men selv om de to testene er ok, er det vel ikke sikkert at påløpsbremsen faktisk bremser? Hvordan vet man f.eks at påløpet går langt nok inn til å gi bremseeffekt?
En innretning med en kjetting til å feste i tilhengerkroken. En annen som festes i draget. Imellom er en stang/hevarm/"spett". Med dette trekkes draget sammen. Mens testeren holder stramt, får du ordre om å kjøre frem. Hjulene skal kunne bringes til låsing på ren asfalt.
Trolig gjør de det samme på bremsetest i hallen, men da kan de sjekke virkningen på hvert hjul på bremsetesteren.
Man kan kanskje også sjekke bremsebalanse ved å stramme jekkestroppen ett og ett hakk og se om begge hjulene blokkerer omtrent på samme hakket?
Men mulig du tenkte litt mer avansert testing enn vanlig daglig kontroll?
Dette, sammen med at man sjekker at draget enkelt trykkes inn(f.eks rygge opp en bakke), burde være godt nok.
Når en drar på håndbrekket så er dette et mye større drag enn fra kompresjonen av kulekoblingen så det er nok mulig å ha ok håndbrekk uten å ha bremsevirkning ved normal kjøring. Ellers er det ryggeautomatikk som demper bremsevirkning når hjulene ruller bakover, ellers måtte du ha hatt en innretning for utkobling av påløpsbremsen for å kunne rygge... Dvs hva bremse effekten er ved rygging avhenger av hvor godt/dårlig dette er justert. Synes det var svar over her som kan brukes som test.
Dog, forekommer meg at det er litt forskjellige koblinger mellom drag, brekk og bremsestamg mellom de enkelte babrikatene.
Kompresjon av draget er kanskje den beste testen, mens kjørelærer kommer like etter?
Dersom du rygger ned en bakke, så inngår ingen ryggeautomatikk eller bremsing, hengeren henger på kroken.
Kan godt hende du har rett. Kompresjon av draget er mer plundrete og kanskje ikke nødvendig. Imidlertid, veivesenet tester med kompresjon av en eller annen grunn.
Edit: Mulig håndbrekktesten kan brukes, men da må det være spesifisert et antall "klikk"/tenner på håndbrekket slik at en ikke drar på mer enn påløpskoblingen. Dette antall "klikk" kan jeg ikke og varierer sikkert fra type til type.
Altså at bremsene går på om du rygger opp en bratt bakke med gruslass?
Det vi har lært er at her er det tydeligvis store forskjeller så det som fungerer på et fabrikat gjør det ikke nødvendigvis på et annet. Det er en Tysse henger, enakslet, med tipp totalvekt ca 1350kg jeg beskriver.
Nå kan jeg berette at de to nevnte testene gir en ekstremt falsk trygghet! Det viste seg at håndbremsen har langt større utslag på bremsestaget enn påløpet, slik at selv om håndbremsen bremset hengeren, gikk påløpet akkurat langt nok til å ta ut dødgangen på bremsestaget. Det var altså overhode ingen bremsevirkning, tiltross for at vanlige tester indikerte at bremsen fungerte!
Forsøket med å trekke inn påløpet med jekkestropp var heller ikke særlig vellykket. Jekken (eller jeg) var ikke sterk nok til å trekke påløpet langt nok inn. Bremsetesten ble derfor som følger:
Kjør ned en bratt bakke med last i hengeren og bråbrems. Påløpet ble da trykket godt inn av hengerens vekt. Så kunne jekkestroppen festes for å holde påløpet inne (og dra det litt ekstra inn) mens man rullet bilen fremover, ut på flata nedenfor bakken, og ut av det se/kjenne bremsevirkningen.
Hva er forventet når man så slipper brekket på hengeren og prøver rygging? Er poenget da at påløpet er så mye inntrykket at bremsen ikke skal løsne noe når brekket slippes?
Utfra hvordan jeg ser mekanikken i påløp/håndbrems, ser jeg ikke at det skal være mulig at påløpet skal kunne holde bremsestaget like stramt som håndbremsen, med mindre man justerer den så stramt at maks håndbremsutslag er ETT hakk. (I min iver etter å rense gjenger for strammeskruen endte jeg med å stramme så hardt, og det var eneste gangen jeg kunne se at ikke påløpet hadde vesentlig mindre utslag enn håndbremsen.)
Men det er noen år siden (kan det nærme seg 10 år? (skummelt)) jeg tok BE.
Det var hvertfall ikke snakk om "stropping" av påløpet den gang da.
Jeg har altså en brems som ved blokkering på det ene hjulet, knapt har begynt å bremse på det andre. Jeg må åpne trommelen for å finne ut hva det skyldes.
Bremsetaget trekker i en slags vippebeslag som har en wire på hver side. Med løs brems står denne vippet mot høyre. Med stram brems står den vippet mot venstre. Det er altså mye større utslag i wire på venstre side enn på høyre side. Og venstre er det hjulet som bremser minst.
Edit: http://www.valeryd.no/fragor/montering_broms.asp Her står det at justering må gjøres ved hjulet ikke denne midtkoblingen.
www.hengerdeler.com viser også mye deler.
Med nye bremsesko og rett justert i hjulet, skal åket justeres til tverr.
Legg ellers merke til instruksjonens bruk av lastestropper:
Sätt ett spännband mellan vagnen och kulhandsken och dra åt till dess att det börjar bromsa. OBS! Snurra hjulet framåt för att känna. Det ska börja bromsa lätt när du dragit ihop ca ¼ av påskjutaren. Justera med hjälp av att vrida på vantskruven.
Dra nu åt ca ½ av påskjutaren och nu ska båda hjulen låsa. Om endast ett hjul låser så släpper du på justering på den sida som låser och testar igen. OBS! Snurra hjulet framåt för att känna.
Jeg mener at den skal bremse skeivt, altså mer på det ene hjulet enn det andre. I alle fall når bremsen utløses med wire dersom du mister hengeren. Da skal den gå mot høyre (altså venstre hjul skal bremse minst). Antar at det er for å forhindre at den treffer motgående trafikk dersom du mister den.
Så er det ikke oppgitt noen referanse, så hvor god denne informasjonen er kan jeg ikke si noe om, selvsagt.
1) påstanden er relativt fersk. Lagt inn av en signatur med kun to redigeringer. Det er etterspurt referanse - ingen reagerer. Det antydes videre noe om bråbremsing og at en ikke skal bli påkjørt av egen henger. Bremstroppen ryker og hengeren bremser og skal snarest bringes til stans. Om den treffer deg er bare en fordel - da treffer den ikke noen andre.
2) Jeg ser ikke noe i bremsenes oppbygning som skulle tilsi en slik skjev-funksjon. En skjevfunksjon vil skape en rotasjon i hengeren under normal bremsing. Det kan påvirke trekkbilen, noe som er generelt uheldig og kanskje farlig på glatt føre.
Det var en fin link!
Selv om Wikipedia hadde hatt en referanse, foretrekker jeg at hengeren bremser ganske likt på begge sider. Jeg kan støtte at hvis det først skal være skjevt, bør det være hardest på høyre side hvis man kjører på steder uten fortau eller kollektivfelt. Jeg kjører imidlertid mest på steder med fortau og kollektivfelt.
Men denne skjevheten ved automatisk nødbrems tror jeg har liten virkning. I alle fall på min henger som har fjærbelastet håndbrems som drar til veldig mye. Selv om mine bremser nå er ekstremt skjeve - det ene hjulet i lås mens den andre bremsen så vidt har begynt å lage subbelyd, går likevel begge hjulene i lås med håndbremsen mellom først og andre hakk. Den låsingen kommer så raskt at jeg ikke kan se at det vil gi noen mulighet for å lage en kontrollert sving den ene eller andre veien. Forskjeller i veigrep vil spille en større rolle, og sannsynligheten størst for at høyre hjul treffer grus og får dårligst veigrep. Dermed vil henger svinge mot venstre selv om den hadde startet med en høyresving.
Dog er ikke dette relatert til bremsene.