2,891    15    4  

God rustbeskytter til bil

 147     0
Har en Berlingo fra 2000 som har en god del steinsprutskader som begynner å ruste litt.  I tillegg har den litt riper og skader som enten har begynt eller kommer til å ruste.

Derfor lurer jeg på om noen vet om en god rustbeskytter/stopper som ikke koster altfor mye og som ikke krever for mye arbeid før påføring.
Eventuelt også om den går an å kjøpe med farge (helst grønn) da jeg ikke vil ha en haug med hvite/svarte flekker over hele bilen... :P

Kan eventuelt også få tips om lakk som jeg kan bruke over anbefalt rustbeskyttelse? Dersom jeg har sjekket riktig sted på bilen, så ser det ut som om fargekoden heter KQVA. Kanskje det er mulig å finne noe i den fargen?

Noen som kan hjelpe?

  (trådstarter)
   #2
 147     0
Egner Hammerite seg til å bruke som lakk på bil?  Blir det et fint resultat?

Har en ripe som er litt stor og lang der det sikkert vil være veldig synlig om det er brukt lakk som ikke egner seg helt.
   #3
 736     Drøbak     0
Ifølge de som virkelig kan dette er det kun Owatrol som gir varige resultater.
Signatur
   #4
 22,342     Akershus     1

Egner Hammerite seg til å bruke som lakk på bil?  Blir det et fint resultat?

Har en ripe som er litt stor og lang der det sikkert vil være veldig synlig om det er brukt lakk som ikke egner seg helt.
Skal det bli fint må du ha original lakk (som er ferdig nedduset pga bleking.)
   #5
 797     østfold     1
Owatrol for jern, da stopper rusta, den kan også lakkes over ☺
   #6
 82     0
Jeg er på ingen måte ekspert på dette, men har blitt anbefalt av to lakkeringsfirma på Østlandet om å bruke Epoxy Brunox mht rust/steinsprut på bil. Har brukt den mye og fungerer godt, ikke noe rust som har kommet tilbake ihvertfall... Liten boks (føres på med pensel), men ganske kostbar mener jeg å huske.
Her er en link/brukerveiledning: http://www.billakkspesialisten.no/lev/brunox.html
God rustbeskytter til bil - Epoxybrunox.jpg - runema
   #7
 10,486     Akershus     0
Det ingen snarvei til å fjerne rust og få det til å bli borte. Det er ikke bare å kline på noe gørr, og tro at det forblir rustfritt for evig og alltid.

Hammerite kan til nød brukes som topplag. Det blir ikke strøkent, men det kan males på de fleste underlag uten å koke. Jeg testet litt på et panser som uansett skulle byttes ut. Noen steder skrapte jeg bort løs rust og hadde på hammerite, andre steder gjorde jeg det skikkelig. Der jeg kun hadde på hammerite, var det like ille etter et år, mens der det var gjort skikkelig, var det ingen tegn til ny rust etter to år. Da ble uansett panseret kastet, og et annet montert pga. mye rust andre steder.

Vil du ha det skikkelig, så gå først til www.chemical.no  og handle art.nr. 1102119 produktpakke for bil. Denne inneholder litt av diverse godstoffer som trengs for å få bukt med rusta.

1. Skrap vekk løs rust.
2. Sandblås. En liten kompressor og et billig sandblåsekit fra biltema funker fint til små flekker. Husk HMS.
3. Ha på corrofix fra chemical.no. La den jobbe. Blir den svart, så har den funnet mer rust å jobbe med.

Gjenta 2. og 3. til det ikke blir svart mer.

4. Vask av corrofix med vann, og tørk med en hårføner eller liknende.
5. Ha på rustkiller fra chemical.no 2-3 strøk . Denne skal tørke/herde lenge, gjerne over natta. Det gjør ikke noe om det er fuktig i været. Bør ikke brukes i direkte sollys, da tørker den for fort. Denne danner et helt lufttett lag, så ikke oksygen kommer til og starter ny rustdannelse.
6. Ha på ferroprimer fra chemical.no . Denne beskytter rustkiller mot mekanisk påkjenning. Skal også tørke ganske lenge.
7. Ha på isogrunn fra chemical.no . Denne danner et galvanisk skille, så ikke lakken du bruker oppå begynner å koke.
8. Sparkle
9. Pusse
10. lakk.
11. klarlakk
12. poleringsmaskin med grov polish og pute rundt flekken.


Dette tar en uke, men så blir det bra. Jeg har gjort dette på biler, og ikke sett rust igjen på 10 år. De som sier at rust er umulig å bli kvitt, at det alltid kommer igjen osv, de har ikke gjort det skikkelig. Fremgangsmåten over tar en ukes tid, men det går fint å bruke bilen i mellomtiden. Rustkiller kan også fint brukes som understellsbehandling.

Lakk får du kjøpt i små bokser hos merkeforhandleren. Lager du en maskering som henger litt ut fra lakken, så kan du lakkere i flere vinkler, og få en "myk" overgang, som normalt sett ikke synes.
Signatur

   #8
 8,022     Bærum     0
Glimrende oppskrift frodes!! Jeg har en bil som trenger denne "kuren" til våren.

Har du noe erfaring med plastidip foresten? Ser at en del gjør en del av grunnarbeidet, men dropper lakkering til fordel for plastidip...
   #9
 10,486     Akershus     2
Aldri prøvd, bortsett fra for å duppe servoer til radiostyrt i for en del år sida.
Signatur
   #10
 3,042     Akershus     0
Flott guide, frodes!

Plastdip er kun en midlertidig hinne. Det blir nesten som foliering. Kan rives lett av og skades ganske enkelt mekanisk.
   #11
 347     0
Nå skal vi heller ikke glemme at det her er en berlingo fra 2000, som TS sikkert ikke vil bruke altfor mye penger på når det kommer til utseendet.
  (trådstarter)
   #12
 147     0
Jeg har vært litt dårlig med oppfølging av denne tråden, men takker for alle tips dere har kommet med.
Som Homer S nevner så er det jo snakk om en Berlingo far 2000, altså ingen ny og strøken bil som jeg ønsker å bruke mye penger og tid på å ordne.

Sist helg fikk jeg ordnet opp i det jeg ville med noe som heter Corroless Rustkiller og litt billig lakk fra Biltema...

Lakken har jeg ingen erfaring med, men jeg fant den i nokså lik farge som bilen ellers. Rustkiller har jeg heller ingen erfaring med, bortsett fra at min bror brukte det på sin bil for en stund tilbake. Tror ikke det er kommet rust hos han, så langt ihvertfall.

Rustkilleren skal vistnok gå an å påføre direkte på rust men det blir vist anbefalt å fjerne mest mulig først. Denne fungerer også som primer for lakken.
Alt ble påført med kost, og dette er jo synlig dersom en ser litt etter. (på avstand ser det bra ut... )

Her er noen bilder av resultatet:

Før:


Etter:


Også noen andre steder på bilen der jeg ikke tok bilder før. Her er det snakk om hjulbue og en fersk bulk som ikke var begynt å ruste enda.





Helheten av bilen ser litt bedre ut nå når alt ihvertfall er i samme farge, selv om jeg sikkert kunne anstrengt meg mer enn å kun bruke en lørdag på dette arbeidet.
Så får vi se hvor lenge det varer, i verste fall får jeg gjenta arbeidet om noen år igjen... :P

Framgangsmåten og tipset til Frodes kunne jeg godt tenkt meg å huske, i tilfelle jeg skulle gjort noe lignende på en nyere bil...
   #13
 797     østfold     0
Jeg leverer bilen min til funderud antirust i eidsberg og betaler 1400kr for skraping av alt løst og olje i alle hulrom kanaler dører mm, vil anbefale alle det ☺
   #15
 797     østfold     0
Stemmer dem har satt opp prisen nå da du får en olje som ikke renner slik den forrige gjorde ☺