8,873    38    4  

Høydejustering av frontlys - elektrisk?

 5,111     Sørnorge     0
Jeg synes nærlysene mine er litt lave. Hva er enkleste måten å se om de har (skal ha) elektrisk høydejustering eller ikke?
Jeg trodde alle xenonlys hadde elektrisk justering. Og jeg trodde alle med elektrisk høydejustering også hadde et hjul på førerplass for å gjøre en manuell justering. Og jeg trodde alle med elektrisk justering hadde slik start-funksjon at man kunne se lysene bevege seg fra laveste posisjon til normal høyde når man startet motoren.
Jeg har xenon, men ikke noe slikt hjul for manuell justering, og jeg har aldri sett noe til noen automatisk høydejustering ved start. I instruksjonsboka står det (avhengig av modell) om både justeringsfunksjonen og det manuelle hjulet.

Så spørsmålet er; Har jeg elektrisk/automatisk høydejustering? Hvordan tester man i så fall om denne virker? Og hvordan justerer man den?

Noen indikasjoner på hvilken modell det er: Nissan primera P12, 2004, 1,9DCI, med ESP.

   #1
 744     Verdens navle     0
Xenon nærlys skal alltid ha automatisk høyderegulering. På de bilene jeg har hatt med xenon nærlys ser man at de justerer seg inn mens man starter bilen. De kan ikke påvirkes manuellt, så hvis automatikken ikke fungerer som den skal må bilen på verksted.

Har man halogen nærlys er noen elektrisk/manuellt regulerbare, noen ikke.

Har man bare xenon fjernlys må man ikke ha høyderegulering.

Vet ikke om dette var svar på spørsmålene(?)
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 5,111     Sørnorge     1
Da er vi ganske enige om at det er automatisk høydejustering på denne. (xenon nærlys, halogen fjernlys). Men de har ikke den debugfunksjonen at de vipper opp ved oppstart.

Jeg har kjørt en volvo en gang hvor sikringen til høydejusteringen gikk. Lysa gikk da veldig rett i bakken. Altså man så tydelig at  det var noe galt her.
Lysene mine er bare litt lave. Jeg regner med at de ble sjekket på EU-kontrollen, og de var tydeligvis ikke lave nok til å få noen kommentar. De lyser opp veien ca 30 meter fremover, jeg skulle gjerne hatt dem til å lyse opp 40m.

Hvordan kan man sjekke at de virker (ikke har rusta fast) når den debugfunksjonen ved oppstart tydeligvis ikke er en implementert på denne bilen? (Den har aldri vært der, og høyden for to år siden var bra.)
   #3
 3,109     Norge     0

Xenon nærlys skal alltid ha automatisk høyderegulering. På de bilene jeg har hatt med xenon nærlys ser man at de justerer seg inn mens man starter bilen. De kan ikke påvirkes manuellt, så hvis automatikken ikke fungerer som den skal må bilen på verksted.

Har man halogen nærlys er noen elektrisk/manuellt regulerbare, noen ikke.

Har man bare xenon fjernlys må man ikke ha høyderegulering.

Vet ikke om dette var svar på spørsmålene(?)


Ikkje helt rett,
Man kan ha manuell justering slik som på halogen, nemmelig at man kan justere lysa ned,men dette er ikkje nødvendig då dette skjer automatisk etterkvart som bilen vert nedlasta bak, men det finnast bilar med dette.

Automatisk høgderegulering er ikkje nødvendigvis påbudt, men det gjelder kun på bilar med automatisk nivåregulering.
   #4
 70     Åsnes     0


Xenon nærlys skal alltid ha automatisk høyderegulering. På de bilene jeg har hatt med xenon nærlys ser man at de justerer seg inn mens man starter bilen. De kan ikke påvirkes manuellt, så hvis automatikken ikke fungerer som den skal må bilen på verksted.

Har man halogen nærlys er noen elektrisk/manuellt regulerbare, noen ikke.

Har man bare xenon fjernlys må man ikke ha høyderegulering.

Vet ikke om dette var svar på spørsmålene(?)


Ikkje helt rett,
Man kan ha manuell justering slik som på halogen, nemmelig at man kan justere lysa ned,men dette er ikkje nødvendig då dette skjer automatisk etterkvart som bilen vert nedlasta bak, men det finnast bilar med dette.

Automatisk høgderegulering er ikkje nødvendigvis påbudt, men det gjelder kun på bilar med automatisk nivåregulering.

Dette er feil ang. Xenon
Det skal være følere som sitter på for og bakaksel som holder rede på nivå og hvordan lysene reguleres.
  (trådstarter)
   #5
 5,111     Sørnorge     0
Hvordan tester man om følerne virker? Det kan jo være at signalene fra en av disse er feil.
   #6
 744     Verdens navle     1

... Automatisk høgderegulering er ikkje nødvendigvis påbudt, men det gjelder kun på bilar med automatisk nivåregulering.

Nei, automatisk aktiv høyderegulering av nærlysene er påbudt for alle biler med xenon nærlys. Står mye om dette på nettet, men har foreløpig ikke funnet link til loven/forskriften.
Signatur
   #7
 3,109     Norge     0
Finnst mange bilar med xenon uten høgdejustering, men då har dei automatisk nivåregulering.
skal man ha begge deler vert det smør på flesk, men det finnast også på mange bilar.

Men husk lovene forandrar seg heile tida, det betyr ikkje at dei bilane som var registrerte før ei lovforandring trådde i kraft er vorte ulovlige.

  (trådstarter)
   #8
 5,111     Sørnorge     0
Ingen som vet hvordan man tester om nivåsensorene og/eller høydejusteringen?
   #9
 3,109     Norge     1
Jo det veit eg (har jobba med dette i ca 12-13 år), men her er eit par gode ekspertar i denne tråden, ser det ut for, så eg overlatar til dei å svare.

   #10
 598     Midt-noreg     0
Vel, jeg har Bi-Xenon på "ny"-Vectra'n, og den regulerer seg selv ved oppstart. Dog, jeg har et lite hjul ved lysbrytern som kan manuelt regulere høyden på både nærlys og fjernlys. Så teorien til "ekspertene" her inne holder ikke helt vann. For ordens skyld så er bilen kjøpt ny i Norge.
På min forige bil (01-modell omega) hadde jeg samme "case" som deg. Synes xenonlysene var veldig lave. Men det ble aldri registrert feil, eller påpekt på hverken PKK, NAF-dritstest, eller feilsøking hos  merkeverksted. Så jeg slo meg til ro med at det kanskje bare skulle være en overdreven nedjustering pga høy lysstyrke, og faren for å blende andre biler.
Signatur
  (trådstarter)
   #11
 5,111     Sørnorge     0
Da jeg kjøpte bilen for to år siden syntes jeg lysene var veldig bra sammenlignet med de bilene jeg har pleid å kjøre. Nå er situasjonen motsatt, så noe må ha skjedd. Det hører med til historien at jeg måtte bytte dempere bak etter siste EU-kontroll (bytta fjærer i samme slengen). Da den var inne til sjekk etter det ble jo ikke lysene sjekke på nytt, så det kan ha skjedd noe i den forbindelsen, men jeg er ganske sikker på at lysene var lave også etter den utskiftingen. (Brukte originale deler.)
   #12
 1,144     Trøndelag     0

Så spørsmålet er; Har jeg elektrisk/automatisk høydejustering? Hvordan tester man i så fall om denne virker? Og hvordan justerer man den?



Enkel funksjonstest: Parker bilen med fronten inn mot en vegg sånn at du ser lysene på veggen, få en tung kompis ::) til å sette seg i baklukeåpningen, følg så med på lysene på veggen og se om noe skjer...
   #13
 519     Østfold     0
En på jobben byttet høydeføleren om jeg kan kalle den det i fjor på sin A4, og senest i går. Så om A4 deler den delen med Passat så er de forbruksvare tydeligvis. 1500,- kostet den.
  (trådstarter)
   #14
 5,111     Sørnorge     0
Nå er det en primera, ikke passat. Den deler nok ikke deler med a4. Men det ville uansett vært kjekt å vite om systemet fungerer som det skal, eller om det er noe feil - og i så fall om det er motor, sensor, sikring eller en løs ledning som er årsaken før man kjøper deler.

Jeg testa med min egen kropsvekt (80kg med ryggsekk) på tilhengerfeste nå. I det jeg la tyngden på traff lyset garasjeveggen 3-4cm høyere enn om jeg ikke sto bakpå. Avstanden mellom lykt og vegg var ca 3m. Jeg hadde forventet at lysstrålen hevet seg idet jeg la vekta på, og deretter justerte seg ned igjen. Nå prøvde jeg riktignok ikke å stå lenge der, men jeg så ingen tegn til at den justerte seg. Ikke vet jeg hvor tung jeg må være for at det skal gi utslag, og ikke vet jeg hvor lenge jeg evt skal vente før jeg ser noe, og ikke vet jeg hva jeg skal se, så resultatet må vel kunne sies å være litt usikkert.
   #15
 598     Midt-noreg     0
Det er vel meningen at justeringen skal skje umiddelbart tenker jeg. Nivåreguleringen skal jo justere seg inn etter småting som humper/dolper osv for å ikke blende bilister, og da er det null hjelp om den bruker flere sekunder på å regulere.
Om det er noe feil med nivåreguleringen din så skal det gå ann å få lest av feilkode hos merkeverksted eller NAF-senter. "Feil på AHL-Enhet" tror jeg det leses av som ( fikk lest ut den på garantiutløpstest for noen uker siden, selv om alt fungerer som det skal:P), og da skal det være en smal, dog sikkert dyr, sak å fikse hos et Nissan-verksted.
Jeg ville tatt en scan ihvertfall, det kan ligge inn flere feilkoder selv om det ikke er feilkodemelding på dashbordet:)
Signatur
  (trådstarter)
   #16
 5,111     Sørnorge     0
Nissan tar kr 800 bare for å lese ut feilkoder. De eneste feilkodene jeg har er 0486 og 0487 som er EGR, og som jeg ikke vil reparere før neste PKK da det viser seg at bilen har fått vesentlig mer bunndrag etter at feilen kom, og forbruket har gått ned med ca 15%. (Må se etter en chiptrimming som kan gjøre noe tilsvarende det egr-feilen gjør. Dog usikkert om det er sensoren som er på bærtur eller ventilen som har satt seg fast.)

Jeg var i den tro at høydejusteringen aav lys hadde innbakt en liten forsinkelse for at den ikke skulle reagere må dumper.... Vet du at det ikke skal være forsinkelse, eller er det bare noe du tror?
   #17
 598     Midt-noreg     0
Jeg vet absolutt ingenting, jeg bare antar;) Jeg ser ikke logikken i at en automatisk nivåregulering for lysene skal bruke flere sekunder for å stille seg inn? Det er jo ikke en spesielt komplisert prosedyre for elektronikken.
Signatur
  (trådstarter)
   #18
 5,111     Sørnorge     0
Jeg ser for meg at hvis høydejusteringen skal reagere øyeblikkelig, ville lysene fått veldig mye bevegelse. F.eks om bakhjulet kommer ned i en grop ville lysene brått gått langt opp og blendet motkommende biler. Normalt vil det være lite vektforskyvning i en bil som kjører, og om det tar noen sekunder fra man laster inn en sandsekk til lysene er justert, vil ikke folk reagere på det da det gjerne går flere sekunder fra man laster inn til man trenger lys.
   #19
 519     Østfold     0
hmmm... Hvor fikk jeg det i fra at du hadde Passat?
Flere forhandlere tar ikke noe får å lese feilkoder heller.
  (trådstarter)
   #20
 5,111     Sørnorge     0
Jeg måtte ty til nissan for avlesning av kode da både Bilextra og Mekonomen ikke klarte å finne ut hva feilkoden de leste betydde. Derimot en sak en kammerat kjøpte på ebay for $25 hadde ikke noe problem med å lese ut kode. Siden de to andre verkstedene ikke klarte å lese ut ville jeg ha en sjekk om det stemte overens med hva nissan leste ut, og det gjorde det.

Kr 800 for 2 minutter arbeid er jammen god timepris!
   #21
 1,144     Trøndelag     0

Vel, jeg har Bi-Xenon på "ny"-Vectra'n, og den regulerer seg selv ved oppstart. Dog, jeg har et lite hjul ved lysbrytern som kan manuelt regulere høyden på både nærlys og fjernlys. Så teorien til "ekspertene" her inne holder ikke helt vann. For ordens skyld så er bilen kjøpt ny i Norge.


Svært merkelig. Hvilken årsmodell Vectra?

Tok en kjapp sjekk på finn.no blant de siste Vectraene, det er ingen tvil om at bilene med halogen har en ekstra knott på høyre side av lysbryteren som bilene med xenon mangler.
   #22
 1,144     Trøndelag     0

Jeg testa med min egen kropsvekt (80kg med ryggsekk) på tilhengerfeste nå. I det jeg la tyngden på traff lyset garasjeveggen 3-4cm høyere enn om jeg ikke sto bakpå. Avstanden mellom lykt og vegg var ca 3m. Jeg hadde forventet at lysstrålen hevet seg idet jeg la vekta på, og deretter justerte seg ned igjen. Nå prøvde jeg riktignok ikke å stå lenge der, men jeg så ingen tegn til at den justerte seg. Ikke vet jeg hvor tung jeg må være for at det skal gi utslag, og ikke vet jeg hvor lenge jeg evt skal vente før jeg ser noe, og ikke vet jeg hva jeg skal se, så resultatet må vel kunne sies å være litt usikkert.


Jeg ville trodd at dette skulle være nok til at lysene justerte seg ned igjen om alt fungerte. På bilene jeg har hatt med xenon har det tatt kort tid, tipper ca 1 sek før lysene justeres ned.

Selv har jeg en bakke de siste metrene opp mot garasjen, mens jeg fomler etter portåpneren ser jeg at lysene justeres ned (dette  trolig pga vektforskyvningen mot bakakslingen). Det er ikke snakk om mange cm.
  (trådstarter)
   #23
 5,111     Sørnorge     0
Så spørsmålet nå er om det er sensoren(e) eller motorene som ikke virker..... utfra koblingskjema å bedømme er det kun en sensor, og den er på opphenget til venstre bakhjul. Kan det stemme?
   #24
 598     Midt-noreg     0


Vel, jeg har Bi-Xenon på "ny"-Vectra'n, og den regulerer seg selv ved oppstart. Dog, jeg har et lite hjul ved lysbrytern som kan manuelt regulere høyden på både nærlys og fjernlys. Så teorien til "ekspertene" her inne holder ikke helt vann. For ordens skyld så er bilen kjøpt ny i Norge.


Svært merkelig. Hvilken årsmodell Vectra?

Tok en kjapp sjekk på finn.no blant de siste Vectraene, det er ingen tvil om at bilene med halogen har en ekstra knott på høyre side av lysbryteren som bilene med xenon mangler.

Så utrolig lite interessant om du ikke finner noen lignende på Finn.no da, det er fremdeles sånn det er i bilen jeg kjører hver eneste dag.. Bilen er en 2006-modell.
Signatur
   #25
 10,486     Akershus     0

Finnst mange bilar med xenon uten høgdejustering, men då har dei automatisk nivåregulering.


Som f.eks. ... ?


Jeg har alltid hørt at nivåregulering ikke er nok, at det er et KRAV om automatisk justering av selve lampa når det er xenon.


Signatur
   #26
 8,022     Bærum     1
Lurer på hva det kravet begrunnes med?

Har bilen nivåregulering skal  jo lyktene i teorien alltid lyse med samme vinkel uavhengig av henger og last siden høydejusteringen skal korrigere for dette...

Savner Citroenen min i så måte, selv med gørtung henger bakpå var avstanden til bakken alltid den samme  Cool
   #27
 1,144     Trøndelag     0

Så utrolig lite interessant om du ikke finner noen lignende på Finn.no da, det er fremdeles sånn det er i bilen jeg kjører hver eneste dag.. Bilen er en 2006-modell.


Du får heller la være å lese/kommentere det da...

Det finnes ikke en eneste grunn til å ha både automatisk og manuell høyderegulering av lysene. Hvorfor dette er sånn på akkurat din er det antagelig en god forklaring på, men det er alt annet enn vanlig.
   #28
 923     0
Kom deg under bilen din du, å kikk etter en sensor som er koblet til stabilisatorstaget bak, det staget mellom der pleier å bli slitt i kulene og hoppe av.

Dette er vanlig på disse og det burde ditt Nissan verksted vite om.

Om jeg husker rett er det slike sensorer koblet til bærearmee foran også.

Biler med xenonlys har automatisk høyderegulerig av lysene, og skal ikke ha noen mauell justering, dette skal de ha uansett nivåregulering eller ei.

Har bilen ikke automatisk høyderegulering av hovedlysene så er den ikke lovlig med xenonlys.

  (trådstarter)
   #29
 5,111     Sørnorge     0
Takk for tips. Da tror jeg feilen er funnet!
Til stabstaget var det festet en liten linkarm til en boks. Til denne boksen går det to ledningklynger med 6 ledninger i hver. To av disse ledningene er røket. Og de er røket akkurat der de skulle vært festet til kontakta som sitter i boksen. Altså ganske klønete å få til en skjøt.
(Hva skal man med 12 ledninger til en slik boks?, og hvem fant ut at det var lurt å legge disse ledningene ubeskyttet på undersiden av bilen?)
   #30
 598     Midt-noreg     0

Kom deg under bilen din du, å kikk etter en sensor som er koblet til stabilisatorstaget bak, det staget mellom der pleier å bli slitt i kulene og hoppe av.

Dette er vanlig på disse og det burde ditt Nissan verksted vite om.

Om jeg husker rett er det slike sensorer koblet til bærearmee foran også.

Biler med xenonlys har automatisk høyderegulerig av lysene, og skal ikke ha noen mauell justering, dette skal de ha uansett nivåregulering eller ei.

Har bilen ikke automatisk høyderegulering av hovedlysene så er den ikke lovlig med xenonlys.


Jeg har automatisk nivåregulering, og et manuelt hjul i tillegg.
Signatur
  (trådstarter)
   #31
 5,111     Sørnorge     0
XC90'n jeg stadig låner har begge deler. Veldig kjekt å kunne sette lysa i bakken når man kjører på gården. Endel hester blir så stressa når det kommer en lysstråle inn vinduet i stallen.
   #32
 1,144     Trøndelag     0

XC90'n jeg stadig låner har begge deler.


Fortsatt svært uvanlig. Den har mao et hjul for lyshøyden og et for dimming av instrumentbelysningen på høyre side av lysbryteren?
   #33
 70     Åsnes     0


Kom deg under bilen din du, å kikk etter en sensor som er koblet til stabilisatorstaget bak, det staget mellom der pleier å bli slitt i kulene og hoppe av.

Dette er vanlig på disse og det burde ditt Nissan verksted vite om.

Om jeg husker rett er det slike sensorer koblet til bærearmee foran også.

Biler med xenonlys har automatisk høyderegulerig av lysene, og skal ikke ha noen mauell justering, dette skal de ha uansett nivåregulering eller ei.

Har bilen ikke automatisk høyderegulering av hovedlysene så er den ikke lovlig med xenonlys.


Jeg har automatisk nivåregulering, og et manuelt hjul i tillegg.



Men har du xenon på nærlys????
  (trådstarter)
   #34
 5,111     Sørnorge     0


XC90'n jeg stadig låner har begge deler.


Fortsatt svært uvanlig. Den har mao et hjul for lyshøyden og et for dimming av instrumentbelysningen på høyre side av lysbryteren?


Uten at jeg testet det, er jeg av den oppfattningen at man ikke kunne justere den høyere enn det automatikken sa var maks. Det virket som om det var endel dødgang i øvre område av den manuelle justeringen.
Jeg tror også Discovery 3 har begge deler. Men kan ikke huske å ha kjørt den på gården i mørket, og følgelig ikke ha savnet funksjonen om den ikke har det.
   #35
 598     Midt-noreg     0



Kom deg under bilen din du, å kikk etter en sensor som er koblet til stabilisatorstaget bak, det staget mellom der pleier å bli slitt i kulene og hoppe av.

Dette er vanlig på disse og det burde ditt Nissan verksted vite om.

Om jeg husker rett er det slike sensorer koblet til bærearmee foran også.

Biler med xenonlys har automatisk høyderegulerig av lysene, og skal ikke ha noen mauell justering, dette skal de ha uansett nivåregulering eller ei.

Har bilen ikke automatisk høyderegulering av hovedlysene så er den ikke lovlig med xenonlys.


Jeg har automatisk nivåregulering, og et manuelt hjul i tillegg.



Men har du xenon på nærlys????

Bi-xenon, så ja. Tipper det er som petterg sier over her at man ikke kan justere lysene over "normalt" automatisk nivå, men kun nedover, dersom man ønsker det. Altså at automatikken regulerer lysene til samme makshøyde som andre biler, men at man har valget med å stille de helt ned.
Signatur
   #36
 10,486     Akershus     0

Lurer på hva det kravet begrunnes med?

Har bilen nivåregulering skal  jo lyktene i teorien alltid lyse med samme vinkel uavhengig av henger og last siden høydejusteringen skal korrigere for dette...

Savner Citroenen min i så måte, selv med gørtung henger bakpå var avstanden til bakken alltid den samme  8)


Vanligvis vil ikke nivåregulering være like nøyaktig. Det er vanligvis også kun på én aksling.

Og ja, jeg vet at Citroën ikke lager vanlige biler Smile
Signatur
   #37
 598     Midt-noreg     0
Jeg må bare legge meg paddeflat og beklage min utrolige skråsikkerhet ang. lysene på bilen min! Jeg har akkurat hatt den inn på verksted(for noe annet) og det ble skiftet en hovedlyspære med det samme. Det viste seg å være en vanlig Philips Longlife H7 Halogen som ble satt inn! I salgsannonsen sto det derimot at det skulle være Bi-xenon på bilen.
Min forige xenonbil var fra 2001 med slitte linser, så jeg tenkte ikke over at jeg burde forvente enda ett hakk bedre lys i en 07-modell, så jeg har rett og slett ikke oppdaget det før nå ( Stussa litt over at fjernlyset var så slapt bare).
Hva gjør jeg med slikt? At det ikke er Bi-xenon i bilen som det sto i annonsen er vel en ganske grov annonsefeil?

Detet forklarer jo også selvfølgelig hvorfor jeg har manuell nivåregulering på lysene...*klaske i panna*
Signatur
   #38
 1,144     Trøndelag     0

Jeg må bare legge meg paddeflat og beklage min utrolige skråsikkerhet ang. lysene på bilen min! Jeg har akkurat hatt den inn på verksted(for noe annet) og det ble skiftet en hovedlyspære med det samme. Det viste seg å være en vanlig Philips Longlife H7 Halogen som ble satt inn! I salgsannonsen sto det derimot at det skulle være Bi-xenon på bilen.
Min forige xenonbil var fra 2001 med slitte linser, så jeg tenkte ikke over at jeg burde forvente enda ett hakk bedre lys i en 07-modell, så jeg har rett og slett ikke oppdaget det før nå ( Stussa litt over at fjernlyset var så slapt bare).
Hva gjør jeg med slikt? At det ikke er Bi-xenon i bilen som det sto i annonsen er vel en ganske grov annonsefeil?

Detet forklarer jo også selvfølgelig hvorfor jeg har manuell nivåregulering på lysene...*klaske i panna*


Godt å få oppklart dette, har knapt fått sove siden mai Smile (Og jeg er ikke overrasket...)