8,873
38
4
Høydejustering av frontlys - elektrisk?
5,111
Sørnorge
0
Jeg synes nærlysene mine er litt lave. Hva er enkleste måten å se om de har (skal ha) elektrisk høydejustering eller ikke?
Jeg trodde alle xenonlys hadde elektrisk justering. Og jeg trodde alle med elektrisk høydejustering også hadde et hjul på førerplass for å gjøre en manuell justering. Og jeg trodde alle med elektrisk justering hadde slik start-funksjon at man kunne se lysene bevege seg fra laveste posisjon til normal høyde når man startet motoren.
Jeg har xenon, men ikke noe slikt hjul for manuell justering, og jeg har aldri sett noe til noen automatisk høydejustering ved start. I instruksjonsboka står det (avhengig av modell) om både justeringsfunksjonen og det manuelle hjulet.
Så spørsmålet er; Har jeg elektrisk/automatisk høydejustering? Hvordan tester man i så fall om denne virker? Og hvordan justerer man den?
Noen indikasjoner på hvilken modell det er: Nissan primera P12, 2004, 1,9DCI, med ESP.
Jeg trodde alle xenonlys hadde elektrisk justering. Og jeg trodde alle med elektrisk høydejustering også hadde et hjul på førerplass for å gjøre en manuell justering. Og jeg trodde alle med elektrisk justering hadde slik start-funksjon at man kunne se lysene bevege seg fra laveste posisjon til normal høyde når man startet motoren.
Jeg har xenon, men ikke noe slikt hjul for manuell justering, og jeg har aldri sett noe til noen automatisk høydejustering ved start. I instruksjonsboka står det (avhengig av modell) om både justeringsfunksjonen og det manuelle hjulet.
Så spørsmålet er; Har jeg elektrisk/automatisk høydejustering? Hvordan tester man i så fall om denne virker? Og hvordan justerer man den?
Noen indikasjoner på hvilken modell det er: Nissan primera P12, 2004, 1,9DCI, med ESP.
Har man halogen nærlys er noen elektrisk/manuellt regulerbare, noen ikke.
Har man bare xenon fjernlys må man ikke ha høyderegulering.
Vet ikke om dette var svar på spørsmålene(?)
Jeg har kjørt en volvo en gang hvor sikringen til høydejusteringen gikk. Lysa gikk da veldig rett i bakken. Altså man så tydelig at det var noe galt her.
Lysene mine er bare litt lave. Jeg regner med at de ble sjekket på EU-kontrollen, og de var tydeligvis ikke lave nok til å få noen kommentar. De lyser opp veien ca 30 meter fremover, jeg skulle gjerne hatt dem til å lyse opp 40m.
Hvordan kan man sjekke at de virker (ikke har rusta fast) når den debugfunksjonen ved oppstart tydeligvis ikke er en implementert på denne bilen? (Den har aldri vært der, og høyden for to år siden var bra.)
Ikkje helt rett,
Man kan ha manuell justering slik som på halogen, nemmelig at man kan justere lysa ned,men dette er ikkje nødvendig då dette skjer automatisk etterkvart som bilen vert nedlasta bak, men det finnast bilar med dette.
Automatisk høgderegulering er ikkje nødvendigvis påbudt, men det gjelder kun på bilar med automatisk nivåregulering.
Nei, automatisk aktiv høyderegulering av nærlysene er påbudt for alle biler med xenon nærlys. Står mye om dette på nettet, men har foreløpig ikke funnet link til loven/forskriften.
skal man ha begge deler vert det smør på flesk, men det finnast også på mange bilar.
Men husk lovene forandrar seg heile tida, det betyr ikkje at dei bilane som var registrerte før ei lovforandring trådde i kraft er vorte ulovlige.
På min forige bil (01-modell omega) hadde jeg samme "case" som deg. Synes xenonlysene var veldig lave. Men det ble aldri registrert feil, eller påpekt på hverken PKK, NAF-dritstest, eller feilsøking hos merkeverksted. Så jeg slo meg til ro med at det kanskje bare skulle være en overdreven nedjustering pga høy lysstyrke, og faren for å blende andre biler.
Enkel funksjonstest: Parker bilen med fronten inn mot en vegg sånn at du ser lysene på veggen, få en tung kompis ::) til å sette seg i baklukeåpningen, følg så med på lysene på veggen og se om noe skjer...
Jeg testa med min egen kropsvekt (80kg med ryggsekk) på tilhengerfeste nå. I det jeg la tyngden på traff lyset garasjeveggen 3-4cm høyere enn om jeg ikke sto bakpå. Avstanden mellom lykt og vegg var ca 3m. Jeg hadde forventet at lysstrålen hevet seg idet jeg la vekta på, og deretter justerte seg ned igjen. Nå prøvde jeg riktignok ikke å stå lenge der, men jeg så ingen tegn til at den justerte seg. Ikke vet jeg hvor tung jeg må være for at det skal gi utslag, og ikke vet jeg hvor lenge jeg evt skal vente før jeg ser noe, og ikke vet jeg hva jeg skal se, så resultatet må vel kunne sies å være litt usikkert.
Om det er noe feil med nivåreguleringen din så skal det gå ann å få lest av feilkode hos merkeverksted eller NAF-senter. "Feil på AHL-Enhet" tror jeg det leses av som ( fikk lest ut den på garantiutløpstest for noen uker siden, selv om alt fungerer som det skal:P), og da skal det være en smal, dog sikkert dyr, sak å fikse hos et Nissan-verksted.
Jeg ville tatt en scan ihvertfall, det kan ligge inn flere feilkoder selv om det ikke er feilkodemelding på dashbordet:)
Jeg var i den tro at høydejusteringen aav lys hadde innbakt en liten forsinkelse for at den ikke skulle reagere må dumper.... Vet du at det ikke skal være forsinkelse, eller er det bare noe du tror?
Flere forhandlere tar ikke noe får å lese feilkoder heller.
Kr 800 for 2 minutter arbeid er jammen god timepris!
Svært merkelig. Hvilken årsmodell Vectra?
Tok en kjapp sjekk på finn.no blant de siste Vectraene, det er ingen tvil om at bilene med halogen har en ekstra knott på høyre side av lysbryteren som bilene med xenon mangler.
Jeg ville trodd at dette skulle være nok til at lysene justerte seg ned igjen om alt fungerte. På bilene jeg har hatt med xenon har det tatt kort tid, tipper ca 1 sek før lysene justeres ned.
Selv har jeg en bakke de siste metrene opp mot garasjen, mens jeg fomler etter portåpneren ser jeg at lysene justeres ned (dette trolig pga vektforskyvningen mot bakakslingen). Det er ikke snakk om mange cm.
Så utrolig lite interessant om du ikke finner noen lignende på Finn.no da, det er fremdeles sånn det er i bilen jeg kjører hver eneste dag.. Bilen er en 2006-modell.
Som f.eks. ... ?
Jeg har alltid hørt at nivåregulering ikke er nok, at det er et KRAV om automatisk justering av selve lampa når det er xenon.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Har bilen nivåregulering skal jo lyktene i teorien alltid lyse med samme vinkel uavhengig av henger og last siden høydejusteringen skal korrigere for dette...
Savner Citroenen min i så måte, selv med gørtung henger bakpå var avstanden til bakken alltid den samme
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Du får heller la være å lese/kommentere det da...
Det finnes ikke en eneste grunn til å ha både automatisk og manuell høyderegulering av lysene. Hvorfor dette er sånn på akkurat din er det antagelig en god forklaring på, men det er alt annet enn vanlig.
Dette er vanlig på disse og det burde ditt Nissan verksted vite om.
Om jeg husker rett er det slike sensorer koblet til bærearmee foran også.
Biler med xenonlys har automatisk høyderegulerig av lysene, og skal ikke ha noen mauell justering, dette skal de ha uansett nivåregulering eller ei.
Har bilen ikke automatisk høyderegulering av hovedlysene så er den ikke lovlig med xenonlys.
Til stabstaget var det festet en liten linkarm til en boks. Til denne boksen går det to ledningklynger med 6 ledninger i hver. To av disse ledningene er røket. Og de er røket akkurat der de skulle vært festet til kontakta som sitter i boksen. Altså ganske klønete å få til en skjøt.
(Hva skal man med 12 ledninger til en slik boks?, og hvem fant ut at det var lurt å legge disse ledningene ubeskyttet på undersiden av bilen?)
Jeg har automatisk nivåregulering, og et manuelt hjul i tillegg.
Fortsatt svært uvanlig. Den har mao et hjul for lyshøyden og et for dimming av instrumentbelysningen på høyre side av lysbryteren?
Men har du xenon på nærlys????
Uten at jeg testet det, er jeg av den oppfattningen at man ikke kunne justere den høyere enn det automatikken sa var maks. Det virket som om det var endel dødgang i øvre område av den manuelle justeringen.
Jeg tror også Discovery 3 har begge deler. Men kan ikke huske å ha kjørt den på gården i mørket, og følgelig ikke ha savnet funksjonen om den ikke har det.
Bi-xenon, så ja. Tipper det er som petterg sier over her at man ikke kan justere lysene over "normalt" automatisk nivå, men kun nedover, dersom man ønsker det. Altså at automatikken regulerer lysene til samme makshøyde som andre biler, men at man har valget med å stille de helt ned.
Vanligvis vil ikke nivåregulering være like nøyaktig. Det er vanligvis også kun på én aksling.
Og ja, jeg vet at Citroën ikke lager vanlige biler
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Min forige xenonbil var fra 2001 med slitte linser, så jeg tenkte ikke over at jeg burde forvente enda ett hakk bedre lys i en 07-modell, så jeg har rett og slett ikke oppdaget det før nå ( Stussa litt over at fjernlyset var så slapt bare).
Hva gjør jeg med slikt? At det ikke er Bi-xenon i bilen som det sto i annonsen er vel en ganske grov annonsefeil?
Detet forklarer jo også selvfølgelig hvorfor jeg har manuell nivåregulering på lysene...*klaske i panna*
Godt å få oppklart dette, har knapt fått sove siden mai