1,330
26
0
Jeg blir så lei "fagfolk"
1,323
Østlandet
0
Neida det er ikke snekkeren, elektrikeren eller rørleggeren jeg skal skrive om. Men mer hvor irritert jeg begynner å bli av "alle servicer fulgt".
Denne gangen er det min Stiga Park gressklipper som er årsaken til frustrasjon, eller rettere sagt verkstedet som har hatt service på den hver høst siden den var ny i 2004.
Jeg kjøpte denne brukt i fjor høst i et dødsbo, og den gamle damen hadde vært nøye med vedlikeholdet slik at "alle servicer var fulgt" der hun kjøpte den. En av kvitteringene viser til og med at hun har betalt dem for polering! Hvem i all verden polerer en gressklipper, langt mindre betaler noen for å gjøre det?
Vel nok om det.
Denne klipperen hadde altså fått service i fjor høst også, like før jeg kjøpte den. Så det var jo ingen grunn til å se så nøye over den eller?
Dagen etter handelen oppdaget jeg ulyd i motoren når den gikk på tomgang (jeg tenkte jo ikke på å teste DET før kjøp) som viste seg å være et sprekt veivlager. Men de hadde da ihvertfall skiftet olje, luftfilter og tennplugg på servicen.
Når motoren så var på plass igjen var det til for klipping, men å justere klippehøyden med den nye justeringsmekanismen de hadde montert, gikk ikke for den hadde de klart å montere feil.
Etter endt klipping var det tid for rengjøring av klippeaggregatet, og da oppdaget jeg at det som var polert på oversiden, var opprustet på undersiden (og ja jeg burde sjekket det også før kjøp).
Men de hadde ihvertfall slipt knivene, eller rettere sagt de krokete, i fillerslåtte restene av hva som en gang hadde lignet kniver. Det eneste de oppnådde med det var tydeligvis å dra over gjenger på to av skruene, som de selvsagt ikke hadde skiftet av den grunn.
Ved skifte av knivene (og skruene) oppdaget jeg at opplagringen hadde veldig mye slark, men de hadde da ihvertfall skiftet tannreimen og reimskivene som drar de rundt.
Når jeg så skulle skifte disse lagrene, måtte jeg også skifte akslene. Både fordi lagrene hadde sittet fast og gått rundt på akslene og fordi kilsporet var helt kaputt. Men det hjelper jo sikkert å skifte reimskiver av plast når aksler av stål er utslitt, eller?
Når jeg så fikk demontert sakene forstod jeg fort at lagrene hadde vært skiftet før, og at de hadde glemt å sette inn avstandshylsen mellom lagrene i den ene lagerholderen. For at ting da ikke skulle slarke altfor mye hadde de tydeligvis bare dratt til litt hardere med defekte lagre som resultat. IMPONERT!
Jeg kan jo tilslutt nevne (om noen har giddet å lese alt) at selv om de hadde tatt betalt for smøring av alle vaiere, gikk merkelig nok begge pedalene langt lettere etter at jeg smurte dem...........
Neste gang skal jeg kjøpe en gressklipper hvor verken eieren eller andre har gjort noe som helst av vedlikehold. For da er den da ihvertfall ikke "skrudd i filler".
SÅNN. Da har jeg fått skrevet av meg litt frustrasjon og irritasjon og takk for det!
Denne gangen er det min Stiga Park gressklipper som er årsaken til frustrasjon, eller rettere sagt verkstedet som har hatt service på den hver høst siden den var ny i 2004.
Jeg kjøpte denne brukt i fjor høst i et dødsbo, og den gamle damen hadde vært nøye med vedlikeholdet slik at "alle servicer var fulgt" der hun kjøpte den. En av kvitteringene viser til og med at hun har betalt dem for polering! Hvem i all verden polerer en gressklipper, langt mindre betaler noen for å gjøre det?
Vel nok om det.
Denne klipperen hadde altså fått service i fjor høst også, like før jeg kjøpte den. Så det var jo ingen grunn til å se så nøye over den eller?
Dagen etter handelen oppdaget jeg ulyd i motoren når den gikk på tomgang (jeg tenkte jo ikke på å teste DET før kjøp) som viste seg å være et sprekt veivlager. Men de hadde da ihvertfall skiftet olje, luftfilter og tennplugg på servicen.
Når motoren så var på plass igjen var det til for klipping, men å justere klippehøyden med den nye justeringsmekanismen de hadde montert, gikk ikke for den hadde de klart å montere feil.
Etter endt klipping var det tid for rengjøring av klippeaggregatet, og da oppdaget jeg at det som var polert på oversiden, var opprustet på undersiden (og ja jeg burde sjekket det også før kjøp).
Men de hadde ihvertfall slipt knivene, eller rettere sagt de krokete, i fillerslåtte restene av hva som en gang hadde lignet kniver. Det eneste de oppnådde med det var tydeligvis å dra over gjenger på to av skruene, som de selvsagt ikke hadde skiftet av den grunn.
Ved skifte av knivene (og skruene) oppdaget jeg at opplagringen hadde veldig mye slark, men de hadde da ihvertfall skiftet tannreimen og reimskivene som drar de rundt.
Når jeg så skulle skifte disse lagrene, måtte jeg også skifte akslene. Både fordi lagrene hadde sittet fast og gått rundt på akslene og fordi kilsporet var helt kaputt. Men det hjelper jo sikkert å skifte reimskiver av plast når aksler av stål er utslitt, eller?
Når jeg så fikk demontert sakene forstod jeg fort at lagrene hadde vært skiftet før, og at de hadde glemt å sette inn avstandshylsen mellom lagrene i den ene lagerholderen. For at ting da ikke skulle slarke altfor mye hadde de tydeligvis bare dratt til litt hardere med defekte lagre som resultat. IMPONERT!
Jeg kan jo tilslutt nevne (om noen har giddet å lese alt) at selv om de hadde tatt betalt for smøring av alle vaiere, gikk merkelig nok begge pedalene langt lettere etter at jeg smurte dem...........
Neste gang skal jeg kjøpe en gressklipper hvor verken eieren eller andre har gjort noe som helst av vedlikehold. For da er den da ihvertfall ikke "skrudd i filler".
SÅNN. Da har jeg fått skrevet av meg litt frustrasjon og irritasjon og takk for det!
Muligheten er stor for at en slik person har tatt "service" på gressklippern din. Helt fantastisk service. Det eneste denne "fagpersonen" kan er å lure andre mennesker for penger og sannsynligvis drikke øl.
Ditt andre problem er at gressklipperen din har en B&S motor. Jeg har skrudd på endel slike og det har alltid slått meg hvilke billige og utrolig dårlige tekniske løsninger de velger, kun med det formål å lage billigst mulig. Skjønner ikke at folk bruker sine hardt beskattede penger på den dritten.
Kjør den på dynga og kjøp den en Honda gressklipper. Byggekvaliteten er noe helt annet. "Storservice" ordner du lett selv. Det er igrunn en helt ukomplisert maskin.
Ikke bruk tid og frustrasjon på gammelt dritt er mitt råd ;D Det er ofte dyrt å kjøpe billig.
Man får Stiga Park med Honda motor også men hva hjelper det når dette autoriserte Stiga verkstedet ikke har snøring på hva de driver med?
Jeg er ikke fagmann (på dette feltet), men jeg har nå klart å rette opp i alle feilene selv.
Går i stykker etter en del år?
Har du erfaring med andre ting fra Europris?
Vi hadde en Klippo med 4 hk B&S frå 70-tallet.
Etter 30 års drift med klipping av godt og vel 2000 m2 i uka, så fungerte den enda greitt nok, men man måtte justere forgasser ofte.
Den ble byttet ut, og eg hadde litt moro med å opne motoren, var fint lite som var utslitt i den, hadde noen riper i sylinderveggene men fremdeles god kompresjon. Motoren var i usedvanlig godt tilstand etter såpass med timer.
Dette var typen med startmekanisme som var montert på siden, og tank med forgasser montert oppå, og automatchoke.
Den ble erstattet med en Snapper, en fancy maskin, med 6 hk, 6 gir, differensial, oppsamler og bakhjulsdrift(Klippo har som kjent FWD). Elendig til å ta seg fram da den bare spant på ett hjul, sluring i gir"kassa", slarkete og alt etter kort tid, mye trøbbel,men selve klipperen holdt tross mye filleting, men motoren, ja ta en så enkel ting som gjengene til pluggen, som ble utslitt fort, monterte topp frå den gamle klipperen faktisk(er mekaniker, så vet hvordan en plugg monteres). Men motoren elles kan ikkje påstås å være veldig holdbar den heller, når den ble satt igjen på dynga, var den tungstarta, svak og full av ulyder, tross korrekt vedlikehold.
Den føltes heller aldri sterkeren enn denn gamle klippoen tross 2 hk mere.
Har mye den same erfaringen med motorer med den gamle/ny forgasser/tank-oppsettet.
At Honda har en god byggekvalitet på både motor og klippere er det liten tvil om, syns dog de har gjort litt vel ut av avanserte løsninger, men det funker stortsett.
Sjølv er eg imponert over prisnivå, lettvinthet og kvalitet og delepriser til min simple vikingklipper, dog har coilen gått nå, men så har den stått ute i 2 år også
Ja, jeg har kjøpt mye fra Europris. Har aldri følt meg snytt. OK, så varer kanskje noen typer verktøy kjøpt der bare halvparten så lenge som profesjonelt verktøy, men jeg er ikke profesjonell, og når prisen er en femtedel eller tiendedel betyr det at det lønner seg klart å handle der for meg.
Hvis (når!) verktøy blir borte, for eksempel ved tyveri, er det mye hyggeligere å tenke på at det dreier seg om en drill til 99 kroner enn en til 500.
Regnestykkene for meg blir selvsagt annerledes enn for proffene. Hvis en proff koster firmaet 500 kroner i timen, lønner det seg å gjøre ganske mye for at ikke vedkommende skal miste en time eller tre med produktiv innsats.
Har selv en klipper med en B&S motor, denne er snart 15 år. Har stått ute hvertfall siste 10 åra året rundt, står dog litt under tak man når det snør så er den begravd av snø. Skiftet olje en gang for 2 år siden. Primeknappen sluttet å virke for noen år siden så startgass må brukes. Snora vil ikke trekke seg tilbake da fjære er borte. I år så måtte jeg faen meg spraye smøring på tappen snora sitter på så den skulle slå inn. Helt utrolig ellendig kvalitet altså.
Når det gjelder omtale av motorer og biler, er det lett å tråkke folk på tærene. Ingen vil jo høre at de har gjort en elendig investering.
Da er det ikke måte på hvor bra de enkelte tingene er. Går sikkert på tran og kjærlighet den motoren din også.
Og hver gang tenker jeg på de stakkarene som ikke klarer sånne ting selv, og lar seg lure gang på gang av disse "fagfolkene". Men det er jo fint da, for når de driter seg ut og skrur i filler ting, så må jo kunden komme tilbake og betale enda mer.
- Jeg har hatt Nissan hvor den ene tennpluggen (av 4) antagelig aldri var skiftet, fordi den satt trangt til bak dynamoen. Men "alle servicer var fulgt".
- Jeg har hatt Citroen hvor luftfilteret var helt tett like etter kjøp, og forklaringen fra verkstedet var at det var så trangt slik at det var fort gjort å skade slangen opp til innsuget, og derfor var det bedre å la være! Men joda "alle servicer var fulgt".
- Jeg har kjøpt bil av bilmekaniker EN gang. Jeg spurte hvor lenge det var siden siste oljeskift og hvor lange skiftintervallene var og fikk til svar at sånt var tull. Det var bare å dra opp peilepinnen og ta litt olje på fingrene så kjente man om den fortsatt hadde gode smøreegenskaper...............
- Jeg har nå Skoda Superb hvor det manglet skruer eller klips på alle deksler som må fjernes ved service. For man trenger da ikke fikse sånt så lenge det fortsatt henger der og "alle servicer var fulgt".
- Jeg har også en BenQ projektor som ble sendt inn på verksted pga reklamasjon på en fabrikasjonsfeil. I ettertid viste det seg at denne "reperatøren" ikke hadde funnet den siste skruen som holdt saker og ting sammen og istedet bare brutt ting fra hverandre. Men han hadde jo fikset det etter seg - med smeltelim! Problemet var at det var sølt smeltelim overalt inne i PJ, inkludert i mekanikken til linsen. Godt jobbet!
Kan du fortelle hvem dette er? Eventuelt på pm så jeg kan styre unna om jeg skal ut å handle.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Problemet er at bestemor ikke burde få ødelagt mer enn de faktisk fikset på servicene hun har betalt dyrt for.
Mens sanningen er nettopp som du nevner at de har gjort mer skade enn nytte.
Det lyser lang vei at de har lagt jobb kun i hva som var synlig for bestemor og gitt beng i hva gamla ikke forstod seg på.
Kan nevne at mitt lokale B&S verksted, som jeg har handlet delene fra, er like oppgitt som meg overfor servicen denne klipperen har blitt utsatt for. Noe som resulterte i at de ringte amatørverkstedet og sa akkurat hva de mente om den slags arbeid! ;D
;D Neste gang kanskje du ser på hva du kjøper, med så mye rart er merkelig at ikke noe er synlig.
Jeg SÅ forøvrig på klipperen, og testet den før kjøp. Den ser jo strøken ut på alle måter bortsett fra under klippeaggregatet. Og at det var rustet er ikke noe ukjent fenomen på en 8 år gammel klipper, ei heller er det verkstedet sin skyld.
Men at de har tatt betalt for arbeid de tydeligvis ikke har gjort - sånn som å smøre vaiere. Montert deler feil - sånn som høydereguleringen.
Glemt å montere deler som medførte "havari" slik som avstandshylse mellom lagrene på knivakselenen.
Gjort helt unødvendig arbeid - slik som å slipe totalt ødelagte kniver.
Og gjort en idiotisk halvveis jobb - som å montere nye tannhjul på utslitte aksler.
DET er grunnlag for frustrasjon og irritasjon, når de kaller seg "autorisert Stiga verksted".
Og heller ikke feil man SER før kjøp.
Den eldste er gressklipperen jeg arvet fra bestefar. Den har fungert fin-fint, men nå var det plutselig en feit ripe i sylinderveggen, og den brant mye olje. Usikker på hva som har skjedd, men den har nok fått i seg noe den ikke likte. Den andre er en 5hk stående som står på en vedkløyver. Ikke mye brukt, men har også stått mye. Forgasseren tuller, og det har nok vært kondens i tanken, så den er i ferd med å ruste i filler. Tror ikke jeg tar meg bryet med å fikse på den.
Forøvrig var jeg og handlet ny,brukt gressklipper for litt siden. Skulle handle en 5hk klippo fra en som tydeligvis driver mye med sånt. Da jeg kom fram, var startsnora for kort, så den ikke kunne sitte der den skulle, wire til gassen fungerte ikke (alle 3 wirer går i et felles opplegg), og var ikke koblet til, "noen" hadde satt på noen festegreier så høydereguleringen ikke kunne brukes, og oljen så ut som havregrøt. Lappen antydet 2,9 kw, som ikke er 5 hk, men 4. Denne var "nyservet", og oljen visstnok byttet. Jeg burde egentlig bare snudd i døra, men det var litt ergerlig det også, så da det viste seg at han hadde en tilsynelatende bra honda bioklipp med 5 hk som jeg kunne få for samme prisen, tok jeg med meg den.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Dette var en brukt maskin? Jeg hadde snudd i døra hvis jeg hadde sett noe slikt.
Brukt, ja.
Jeg er egentlig enig, men den hondaen fristet litt for mye, og jeg trengte uansett en klipper.
Samme type som denne : http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=27900773
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Det er visse som ikke eier skam. Om de tror jeg er noen amøbe som godtar akkurat det samme jeg klagde på, må de prøve seg på noen andre. Man kan si jeg ble en smule forbanna på dem.
Det er alt for mange som ikke gidder å gjøre jobben sin skikkelig. Alt for mange som bare leker og er cowboyer. Det er snart ikke et oppdrag jeg kan sette bort, uten at det er gjort helt elementære feil og mangler. Faens folk!
Akkurat dette må nå bli bedre. Nå er det jo avgjort i høyesterett at det er 5 års reklamasjon på slikt. Dette gjelder jo andre ting enn bare bil og lakk også, alle reperasjoner som er ment å holde lenger enn 2 år er det 5 års reklamasjonsrett på.