863
42
0
Kansellering av fly
4,148
Oslo Vest
0
I starten på Juli var jeg sammen med noen kollegaer på visninger fra Stavanger til Kristiansand. Det var et stramt tidskjema og det eneste flyet til Gardermoen, hvor vi hadde parkert, skulle gå klokken 19.
Jeg får så en SMS om at flyet er kansellert, og ikke noe mer. Jeg brukte så nesten 3 timer i forsøk på å nå flyselskapet, uten hell. Jeg fikk dog en SMS om det var satt opp buss fra Kristiansand til Oslo.
Eneste måten å komme seg til Oslo på den dagen var tog, noe som medførte at vi måtte kansellere møter og kjøre som en "gal" for å nå en togstasjon. Prisen på togturen til Oslo var nesten 3 ganger mer enn hva flybillettene kostet.
Jeg krever så å få tilbakebetalt det økte utgiftene vi hadde på grunn av togturen og krever altså få togbilleten - flybillettene betalt, dvs slik at mitt utlegg ikke er større enn flybillette.
Etter en måneds ventetid kommer svaret, hvor de viser til luftfatsdommer. Og i kortversomn sier de at: så lenge årsaken til kanselleringen er utenfor deres ansvar, erstattes ikke de utgiftene vi hadde som følge av kanselleringen. I dette tilfelle var årsaken til kanselleringen en hard landing med ødelagt understell som resultat.
For meg som kunde fremstår det som helt uinteressant hva som er årsaken, jeg fikk økte utgifter og avlysninger av møter som følge av dette. Billettene var forhåndsbetalt og de hadde hatt pengene på sin konto lenge.
Nå har jeg ikke gitt meg i denne saken, det er et prinsipp og så får vi se om jeg kommer i land eller ikke.
Forøvrig dekker reiseforsikringen en slik kostnad, men dette gjelder et prinsipp.
Jeg får så en SMS om at flyet er kansellert, og ikke noe mer. Jeg brukte så nesten 3 timer i forsøk på å nå flyselskapet, uten hell. Jeg fikk dog en SMS om det var satt opp buss fra Kristiansand til Oslo.
Eneste måten å komme seg til Oslo på den dagen var tog, noe som medførte at vi måtte kansellere møter og kjøre som en "gal" for å nå en togstasjon. Prisen på togturen til Oslo var nesten 3 ganger mer enn hva flybillettene kostet.
Jeg krever så å få tilbakebetalt det økte utgiftene vi hadde på grunn av togturen og krever altså få togbilleten - flybillettene betalt, dvs slik at mitt utlegg ikke er større enn flybillette.
Etter en måneds ventetid kommer svaret, hvor de viser til luftfatsdommer. Og i kortversomn sier de at: så lenge årsaken til kanselleringen er utenfor deres ansvar, erstattes ikke de utgiftene vi hadde som følge av kanselleringen. I dette tilfelle var årsaken til kanselleringen en hard landing med ødelagt understell som resultat.
For meg som kunde fremstår det som helt uinteressant hva som er årsaken, jeg fikk økte utgifter og avlysninger av møter som følge av dette. Billettene var forhåndsbetalt og de hadde hatt pengene på sin konto lenge.
Nå har jeg ikke gitt meg i denne saken, det er et prinsipp og så får vi se om jeg kommer i land eller ikke.
Forøvrig dekker reiseforsikringen en slik kostnad, men dette gjelder et prinsipp.
Signatur
Det blir interessant.
Flyet som er skadet og flygeren som landet det er vel begge flyselskapets ansvar ville jeg tro.
Hadde det vært vær eller vind, flyrestriksjoner e.l. som hindret dem i å fly så kunne jeg forstå det.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Poenget mitt er å offentliggjøre informasjon om at det er tilfeldig om man får dekket sine ekstrautgifter eller ikke.
Jeg bruker litt tid på dette først selv, så får jeg se hvordan det utvikler seg. Det er jo klagemuligheter til flyklagenemda men jeg må ta dette gjennom flyselskapet først.
Skal vel ikke gå i krigen med en slik bagatellmessig sak, men jeg er ikke ferdig ennå, hehe
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Min jobb blir å bevise det motsatte, og det er jeg i full gang med.
Men at noen kan være mer serviceorientert ser jeg ikke bort i fra.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
x2
Jeg har opplevd slike kanselleringer selv som skaper utfordringer slik og slik, men har heldigvis ordnet seg til slutt. Man får bare en melding om at den avgangen er kansellert, og at man har blitt booket om til et senere fly. Når man kommer igjennom på telefon, er det fint lite de kan gjøre (de har jo ingen fullmakter). I slike tilfeller burde de ordnet, og betalt mellomlegget, for et mest mulig tilsvarende billett hos et av de andre flyselskapene. I stedet må man krangle seg til refusjon av billetten.
Var ikke så mange nyttige innspill her, men samme frustrasjon
Neste fly gikk først neste morgen, og vi måtte da ha overnattet på et hotell, som vi måtte ha betalt for selv. I tillegg sto bilen parkert på Gardermoen, og hvem skulle isåfall ta ekstraregningen for parkeringen?
Jeg er FULLSTENDIG enig i at dette er en bagatell, MEN jeg vil holdes skadesløs. Jeg har forhåndsbetalt billetter, jeg har booket møter, jeg har parkert bil på Gardermoen, som jeg har bestilt og betalt transport frem til, og da strider det mot min overbevisning at jeg skal ha utgifter for en kansellering.
Jeg oppfatter det slik at de henviser til internasjonal presedens for å unngå og betale, men jeg mener at i akkurat dette tilfelle anvender de presedensen feil. Om jeg lykkes eller ei gjenstår å se, men jeg gir meg ikke uten litt kamp, selv om jeg har fått høre at jeg bare burde glemme hele saken. ;D
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Jeg trodde jeg hadde gjort det klart hva som var poenget men kan selvsagt ta det en gang til for din del. Poenget var å opplyse om at dersom et fly kanselleres så får man ikke automatisk dekket de utgifter som man får grunnet kanselleringen.
I min naivitet trodde jeg kanskje dette var ukjent for andre enn meg selv, og ville tipse om dette.
I min naivitet trodde jeg også at det kunne ha en viss interesse å høre hvordan jeg eventuelt argumenterer i saken.
Og som jeg har skrevet, dersom flyselskapet mener at de ikke er skyld i forsinkelser får man ikke dekket ekstrautgifter til noe, inklusive hotell.
Som du sikkert skjønner, dersom kanselleringen er flyselskapets ansvar, dekker de utgiftene, også til hotell.
Og det jeg opplyser om er altså det tilfelle hvor kanselleringen iht flyselskapet ikke er deres ansvar, og hvor INGEN utgifter dekkes.
Nå har ikke jeg det med å offentliggjøre kreti og pleti, derfor velger jeg heller ikke å gjøre dette nå. Det kan faktisk hende at jeg ikke vinner frem, og da tar jeg feil, og flyselskapet har rett. Og da er det ingen grunn til å offentliggjøre hvem det er.
Dersom jeg vinner frem er dette en normal tvist, hvor jeg får rett. Det er heller ingen grunn til å offentliggjøre hvem det er om jeg vinner, da får jeg mine utlegg dekket og saken er avgjort.
Det er lov å være uenig, som jeg er her, men jeg driver ikke å offentliggjør hvem min motpart er.
Hele poenget er å informere om etvreglverk iallfall jeg ikke kjente til.
Du må gjerne konspirere mer om du føler behov for det, men jeg synes at min retorikk i denne tråden er kort, og meget konsis, så jeg har problemer med å forstå både behovet for, og muligheten til å konspirere.
Men liker du ikke tråden kan jo dette være en av de trådene du Ikke uttaler deg i.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Nå ser det jo ut som om det bare er du som har interesse av det så jeg skal droppe temaet og vi legger derfor denne tråden død.
Der blir jo som vanlig bare kverulering for kveruleringens skyld.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Og at de viser til ulike dommer betyr nødvendigvis ikke at det gjelder din sak.......
Vår erfaring er hvertfall at SAS og Finnair bruker å være greie når slikt inntreffer
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Moralen er: Det suger å få kansellert en flygning. Det beste er å fly med selskap med store rutenettverk, det øker sjansen for å komme seg hjem.
KLM dekket hotell og fikk nytt fly neste dag. Noe som er vanlig, etter hva jeg har forstått, selv om "østeuropeisk surr" ikke faller under KLMs ansvar.
Vil tro de hadde gjort det samme dersom de hadde blitt forsinkelt fordi de hadde ødelagt flyet selv, er det bare veldig forskjellig praksis ute og går?
Jeg tror man kunne fått en langt mer trivelig tone på BB om man legger bånd på seg i innlegg hvor irritasjon og sinne kommer bedre frem enn innleggets saklige innhold. Det samme gjelder personer som bare poster for å "fyre opp" under en allerede opphetet debatt. Her synes jeg ditt siste innlegg Tovas, er et godt eksempel.
Ble flyet kanselert og selskapet satte opp buss, javel da ble vel varen levert da ? Eller mener du at selskapet skulle gitt f... i sikkerheten og fløyet dere til oslo uansett for å forhindre at dere ble flere timer forsinket ?
Om flyet var kanselert og det isteden var satt opp buss så har du overhodet ingen sak. At du heller foretrekker toget da har liten betydning, varene ble levert, og selskapet gjorde helt sikkert det dem kunne for å få passasjerene frem. At enkelte ikke synes noe om bussreiser og finner ut at dem da heller vil ta toget skal da ikke gå ut over flyselskapet ? Jeg skjønner godt at det er ergelig at flyet ble kanselert og at reisen tar vesentlig lengre tid enn alle involverte helst skulle sett, men ihvertfall i mitt selskapet så setter vi sikkerheten MEGET høyt, og er det det minste tvil om teknisk status på maskinen så forblir den på bakken inntil situasjonen er avklart.
Fordi at jeg både hadde et møte senere i Oslo samme kveld, samt møter i Oslo tidlig dagen etter MÅTTE jeg til Oslo denne kvelden.
For å bruke dagen fornuftig, måtte vi gjennomføre en del telefoner og det er det selvsagt enklere på toget enn på en buss.
Flyet til Oslo skulle ta 50 min, bussen skulle ta ca 6 timer og 30 min.
For meg har de ikke levert avtalt vare, jeg ville med buss kommet nesten 6 timer forsinket til Oslo, og jeg måtte så dra til Gardermoen for å hente bilen.
På toget hadde jeg strøm, bedre muligheter til å snakke og det er betydelig mer komfort i et tog enn en buss.
Det jeg har krevd tilbake er de ekstra kostnadene jeg hadde med å måtte kjøpe togbillett. Dvs togbilletter - pris på flybilletter= jeg har ingen andre utgifter enn flybillettene.
For meg er det å komme til Oslo 6 timer forsinket ikke levert vare.
At Kjevik er en flyplass med lite trafikk er selvsagt uheldig, og det innstilte flyet var det som sagt det siste flyet (av alle fly fra alle flyselskaper). Neste fly gikk neste dag.
Og ut i fra det som er opplyst i fra flyselskapet er årsaken til kanselleringen utenfor deres ansvar, og derfor ville de ikke dekket hotell for oss tre i Kristiansand, om vi hadde valgt å bli ombooket til neste fly, neste dag.
Jeg har full forståelse for at et fly blir kansellert, men jeg skal ikke lide for det.
Man velger som måte å reise på. Grunnen til at jeg velger fly er at det går raskt. Hadde jeg syntes at buss var det store, hadde jeg valgt buss. Men på en buss kan jeg ikke jobbe på samme måte som på et tog, og det var avgjørende for meg.
At du i fra det det som er skrevet her mener jeg ikke har en sak kan være riktig, men ikke ut i fra det du argumenterer med. Tjenesten er nemlig ikke levert. Og det er ikke på dette juridiske grunnlaget verken jeg eller flyselskapet er uenige.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Jeg flyr ofte og opplever kanselleringer fra tid og annen og forstår godt atflyselskapet ikke kan dekke alles ulike behov for å vere fremme til destinasjonen. Loke fullt er det fortvilende å ikke nå avtalene men slik et det når vi kommer bort i situasjoner vi ikke kan påvirke.
Jeg mener vi må ha forståelse for at flyselskapet ikke kan levere avalt vare med ødelagt fly og selvsagt at det er vi som pasasjerer som lider av det rent tidsmessig tap. Skal flyselskapet dekke for alles tapte tid blir det fort dyrt å fly. Det er passasjerene som får sluttregningen uansett.
Så du mener altså da at når jeg som pendler ifra øvre Telemark ikke kan ta Haukeliekspressen fordi den gikk i stykker, og ny buss tar 2 timer å få tak i, så er ikke varene levert, og jeg kan ta taxi og få igjen det taxituren kostet ekstra i forhold til bussbilletten ? Tror du virkelig busselskapet ville godta det ?
Eller om butikken ikke får melk på morran fordi melkebilen har gått i stykker, så mener du altså at jeg kan dra til byen (en 2 timers kjøretur, hver vei) og kjøpe melk. Så kan jeg sende regningen på kjøreturen til lokal butikken ? Tror du lokalbutikken ville godta det ?
Hadde ikke flyselskapet satt opp alternativ transport, ja DA er jeg helt enig, da er ikke varene levert. Men så lenge flyselskapet gjorde det beste ut av situasjonen og satte opp alternativ transport, så er faktisk varen levert.
Prøv gjerne dette for domstolen, jeg er HELT sikker på at du taper.
Du må gjerne mene mye, men jeg forholder meg til det juridiske i denne saken, siden det er det eneste som er relevant, og det gjør også min motpart flyselskapet.
Det vi er uenige om er hvem som er ansvarlig for forsinkelsen. Så lenge flyselskapet er ansvarlig for kanselleringen dekker de alt av ekstrakostnader, men de hevder at de selv ikke er ansvarlig for ødeleggelse av understell ved for hard landing.
Men skal jeg ha en mulighet til få gjennomslag for mitt syn må jeg forholde meg til jussen, og det gjør jeg.
Synsing er alltid en enkel måte å avklare spørsmål på, men det hjelper ikke ved å løse en konflikt hvor jus er det eneste som gjelder.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Hvis de setter opp buss har du bare 2 valg: Buss, eller pengene igjen.
Dette er sakset fra gardermoen.no og viser til at det er et regelverk rundt dette med kansellering, og at passasjerer har rettigheter. Og jeg presiserer, du etterlyste regler rundt dette, på annet enn å få refundert flybilletten, og informasjon rundt dette finner du under.
Erstatning ved kansellering
Hvilke rettigheter har du ved kanselleringer og uregelmessigheter?
Erstatning for innstilte fly.
Blir flyet innstilt/kansellert kan kunden kreve att avtalen heves eller kreve omruting snarest mulig, eller på et senere tidspunkt etter eget valg på tilsvarende vilkår som den opprinnelige avtalen.
Man har rett til forpleining, dvs. mat og drikke som står i rimelig forhold til ventetiden, hotellinnkvartering der en eller flere ekstra overnattinger er nødvendig, transport til og fra hotellinnkvarteringen og dekning av utgifter til to telefonsamtaler.
Man vil ha rett på økonomisk kompensasjon etter standardiserte satser. (Se nedenfor.)
Denne kompensasjonen har kunden krav på uavhengig av om det er lidd noe økonomisk tap og denne skal utbetales umiddelbart ved henvendelse til flyselskapet.
Retten til denne kompensasjonen kan bortfalle dersom flyselskapet/reiseoperatøren har informert om innstillingen/kanselleringen innenfor gitte frister.
Ved innstilling/kansellering der flyselskapet godtgjør at grunnen er en ekstraordinær omstendighet som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet, har man ikke krav på kompensasjon. Eksempler på slike forhold kan bl.a. være dårlig værforhold eller uforutsette sikkerhetstiltak.
Er det oppstått økonomisk tap som går utover den standardiserte kompensasjonen, kan det allikevel kreves erstatning for tapet. Det må kunne fremlegges dokumentasjon på dette tapet. Her som ellers har man kun rett til erstatning der årsaken til innstillingen ligger innenfor flyselskapets kontroll. I tillegg må det økonomiske tapet være påregnelig.
Kompensasjon
Ved innstillinger/kanselleringer har man rett til økonomisk kompensasjon etter standardiserte satser. Disse er som følger:
250 euro for alle flygninger på høyst 1500 km
400 euro for alle flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og alle andre flygninger på mellom 1500 og 3500 km
600 euro for alle andre flygninger
Denne kompensasjonen kan flyselskapene redusere med 50 prosent hvis de kan tilby en omruting til det endelige bestemmelsessted og ankomsttiden ikke går ut over planlagt ankomsttid på den opprinnelige flygningen med mer enn:
2 timer ved flygninger på opptil 1500 km
3 timer ved flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og alle andre flygninger på mellom 1500 og 3500 km
4 timer ved andre flygninger
Denne kompensasjonen har kunden krav på uavhengig av om det er lidd noe økonomisk tap og denne skal utbetales umiddelbart ved henvendelse til flyselskapet.
Retten til denne kompensasjonen har man ikke dersom flyselskapet/reiseoperatøren har informert om innstillingen:
tidligere enn 14 dager før avreise
mellom 7 og 14 dager før avreise forutsatt at du blir tilbudt en omruting som innebærer at du kan reise høyst 2 timer før planlagt avgangstid og ankomme til bestemmelsesstedet senest 4 timer etter planlagt ankomsttid
mindre enn 7 dager før avreise forutsatt at du blir tilbudt en omruting som innebærer at du kan reise høyst 1 timer før planlagt avgangstid og ankomme til bestemmelsesstedet senest 2 timer etter planlagt ankomsttid
Det kan ikke kreves kompensasjon der årsaken til innstillingen skyldes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet. Eksempler på slike forhold kan bl.a. være dårlig værforhold eller uforutsette sikkerhetstiltak.
I denne forbindelse kan det også nevnes at Reklamasjonsnemnda har lagt til grunn at en teknisk svikt ved flyet som medfører forsinkelse eller innstilling ikke i seg selv medfører ansvarsfrihet for flyselskapet. Flyselskapet må kunne dokumentere at de tekniske problemene skyldes helt uforutsette forhold som de ikke kunne tatt i betraktning eller unngått med rimelige tiltak.
Det er med andre ord flyselskapet som har bevisbyrden for at årsaken til innstillingen var av en slik karakter.
Har du blitt påført et økonomisk tap som går utover den standardiserte kompensasjonen, kan det allikevel kreves erstatning for tapet med grunnlag i internasjonale konvensjoner eller eventuelt alminnelige erstatningsrettslige regler. Det må kunne fremlegges dokumentasjon på dette tapet. Her som ellers har man kun rett til erstatning der årsaken til innstillingen ligger innenfor flyselskapets kontroll. I tillegg må det økonomiske tapet være påregnelig.
Forbrukerrådet har laget en fin oversikt over hva du har krav på ved uregelmessigheter.
ved kansellering, overbooking, innstillinger, forsinkelser, mistet baggasje eller
Fin oversikt fordelt på før, under og etter reisen.
Her finner du informasjonen fra forbrukerrådet
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Nå har vi litt forskjellig oppfattelse av hvem som er skyld i dette da. Og det gjelder jo vanlig erstatningsrettlisge prinsipper også i denne saken da.
Jeg setter stor pris på innspill, men jeg har nå nettopp snakket med den advokaten jeg bruker og han ser det på min måte, så jeg fortsetter på det løpet jeg har lagt opp.
Det kan godt hende jeg ikke vinner frem, men da har jeg iallefall forsøkt.
Og den eneste måten å reise et seriøst krav er selvsagt basert på jus, og ikke synsing,
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Jeg er HELT sikker på at i denne saken var det enten pengene tilbake eller sette seg på bussen.
For meg høres det jo ut som om selv du er relativt sikker på at dette ikke fører frem, så hvorfor du (som sies å være advokat?) skal belaste ett allerede hardt belastet rettssystem med en slik liten fillesak må jeg virkelig si jeg har problemer med å skjønne. Det er ikke rart det tar tid å få opp en rettsak her i landet når alle slike ting skal kjøres gjennom systemet.
Siden det er opprettet en nemd for å behandle denne type klager, og det er ventetid, så er det nok en del som klager på det samme som jeg gjør, så det er nok ikke bare jurister som klager.
Av uforståelige grunner tolker du innleggene mine dit hen at jeg er usikker i min egen sak. Det er slettes ikke korrekt, men i motsetning til mange andre som er knallsikre i et utfall beskrevet her tar jeg forbehold mot at det kan være momenter som gjør at jeg ikke vinner.
Blant de mest usikre momentene er det at flyselskapet ikke selv er ansvarlig for at en kraftig landing som ødelegger understellet. Jeg mener de selv er ansvarlig da, de mener det ikke.
Forøvrig så har jeg ikke bedt om et nytt fly, helikopter eller at noen skal drite i et regelverk. Jeg har krevd å dekket ekstrautgifter med å ta tog når flyet ble kansellert.
Årsaken til valg av tog er det er mulighet for strømuttak for pc, det er mindre støynivå og vi fikk en egen komfortkupe hvor vi kunne arbeide mer eller mindre uforstyrret. Med tanke på at vi måtte avlyse møter, siden toget gikk mange timer før flyet gikk, og neste tog var nattoget, synes jeg ikke mitt krav er urimelig.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Vi (forbrukerne) har meget gode rettigheter i Norge, så en kommer langt hvis en bare står på litt.
B E K R E F T E L S E
Bekrefter herved at feil årsak til kansellering av xxxx den 02.07.2012 ble tilsendt den 26.07.2012.
Følgende tekst ble sendt:
Vår rute xxxx fra Kristiansand til Oslo den 02. juli 2012 ble kansellert. Kanselleringen skyldtes uforutsette tekniske problemer på forutgående avganger, herunder ødelagt understell og lynnedslag.
Riktig årsak ble sendt den 30.07.2012, med følgende tekst:
Vi har gått til videre undersøkelse på denne aktuelle flyvningen, og kan hermed meddele at den direkte årsaken til at avgang xxxx den 2.juli ble kansellert var på grunn av feil med flight control computer. Da denne ikke fantes på lager måtte det bestilles. På vegne av xxxx vil jeg beklage så meget at du har fått beskjed om feil årsak i dette tilfelle.
Det er menneskelig å gjøre feil, og det aksepterer jeg, siden jeg selv er av de som gjør mange feil.
Men jeg er fornøyd, og for meg er det det viktigste.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Men nå fikk jeg jo medhold, når flyselskapet endelig kunne finne ut hva som var korrekt, og sendte dette til meg i dag morges.
Og siden det kommer forskjellige opplysninger på mail er det ikke så enkelt å vite hva som var riktig og galt.
Men hvilken forskjell har det for avgjørelsen eller presentasjonen her at flyselskapet har skrevet ødelagt understell og ikke noe mer, når understellet ble ødelagt under landingen, som jeg ble opplyst.
Et like viktig poeng synes jeg det er at du som flyger skriver "Og jeg er MEGET interessert i hvordan du begrunner jussen din med at du har krav på noe mer enn pengene tilbake for flybilletten.". Jeg forventer ikke at flygere jobber med slike problemstillinger ti daglig, men siden du både var bråsikker på dette og engasjerer deg så vil jeg tro at du har innsikt i dette regelverket. Du opplyser jo også at du kjenner til dette regelverket.
Mener du derfor at flyselskapet har anvendt regelverket feil? Og hvilken hjemmel ville du bruke for å nekte meg å få dekket mine ekstraomkostninger. Hvilke momenter mener du, og da tenker jeg ikke på synsing, er juridisk relevante for å ikke innvilge meg medhold?
Jeg har forøvrig snakket lenge med flyklagenemda, eller transportklagenemda som det vel heter nå, og fått forklaring på at det er INTET som tyder på at det bare er jurister som klager på dette. Litt off record ble det visket at endel av klagene både var grunnløse og så dårlig presentert, at det nok ikke var skrevet av noen som kjente lovverk og forholdt seg til lover og regler. Dette er kun en uttalelse, og jeg kan ikke føre det samme sannhetsbeviset som du gjør når du skriver "Jeg kjenner utmerket godt til dette. Jeg er borti problemstillingen ifra tid til annen. Av en eller annen merkelig grunn er det i noe sånt som 90% av tilfellene alltid en advokat som kommer med ett eller annet krav om at vi får sette inn ekstra fly, leie helikopter til alle, drite i regelverket eller noe sånt.".
Jeg er overbevist om at ditt flyselskap fører statistikk over utdannelsen til de som klager.
Men så lenge jeg fikk medhold er jeg fornøyd og da er det vel ikke så mye vits i å drøvtygge denne saken.
Poenget mitt var å opplyse om hvor tilfeldig det er om man får erstatning for ekstrautgifter, og det har jeg gjort.
At en flyger forsvarer praksisen ved å nekte erstatning og synes at en nesten 7 timer lang bussreise er et godt substitutt for en 50 minutters flytur tar jeg til etterettning, og det bekrefter bare synet mitt på hvordan flyselskap ser på kunder når de kansellerer et fly.
Saken er opp og avgjort for mitt vedkommende og jeg ser ikke noen grunn til å kommentere noe mer selv om det sikkert kan vries og vendes i det uendelige. ;D
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
eller:
Lynnedslag må vel være å anse som utenfor selskapets kontroll. At de senere endret forklaringen til feilårsak er en annen sak. Man kan lure på om erkjennelsen av denne feilen er det som gjorde at de endret konklusjon. Hadde opprinnelig feilbeskrivelse vært riktig er det jo ikke sikkert du hadde fått ditt krav innfridd. Mulig du synes dette er irrelevant så lenge du vant frem, men da skyldes resultatet en saksbehandlingsfeil hos selskapet og ikke et urimelig regelverk. Sånn sett er det interessant.
Det er jo som du sier ikke sikkert at jeg hadde fått dekket mine utlegg om opprinnelig årsak var lagt til grunn. Men det blir jo bare spekulasjoner, ikke sant!
Men siden du har vært så kritisk til meg i denne tråden, synes du den er bortkastet og at jeg ikke burde ha startet den?
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.