1,402
26
0
Kasse/varebil tråden!
575
Litt vest,litt nord,og litt vest igjen
0
Og ha en kassebil når du har hus som alltid skal fikses på er jo nesten et "must" ;D
Hvilken bil anbefaler du?
Hvilken bil anbefaler du?
Signatur
En Toyota Hiace 4x4 2005 modell, Hiace er langt i fra bygd for komfort, men de er bygd for å vare, disse bilene må jo nesten skytes eller tas livet av med dynamitt :D
Den kommer frem uansett vær og føre, godt med plass, lite vedlikehold/repperasjoner, kan trekke tunge hengere med masse lass og ikke minst holdbarheten.
Hadde nok valgt noe annet om jeg var på utkikk etter en bil som skulle vært brukt til langturer og komfort hadde vært viktig men dette er en ypperlig bil til småturer.
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Om en ikke velger kassebil med 4x4, så bør en gå for fremhjulstrekk om en ønsker å komme frem på vinterføre.
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Ulempen med å ha den på grønne skilt er at lasterommet nede ved gulvet er kun ca. 180cm. Lange ting på taket. Uten skillevegg kan 3m lang ting puttes inn hvis ikke setene på pasasjersiden brukes.
Det der er banning blant folk jeg kjenner, men jeg er enig. Deres argument er at all vekten er bak, dermed spinner man på flat mark. Mitt argument er at dersom det er så glatt, så må man rygge opp bakker, og da er det kjekt med vekt bak som da gir trykk foran. Men i det fulle og hele synes jeg det er latterlig å selge varebiler uten firehjulstrekk her til lands.
Normalt sett så kjører en ikke rundt med masse last baki bilen til en hver tid, så sant en ikke er håndverker med masse tunge deler og verkt baki der da, men da skal det være snakk om en del vekt for at det skal ha noe effekt utover e framhjulstrekt bil.
VW Sharan er vell ikke av de beste bilene VW har produsert, men så sant disse bilene virker så er det helt glimrende biler til sitt bruk, men hold dere for all del unna disse bilene om de har automatgir ::)
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Lest mye om de med automat. Har selv 6 trinns manuell og er meget godt fornøyd. Går og går og lavt forbruk, men er jo ikke en slik stor håndverker bil som Transporter, Transit, Hi-Ace o.l.
Som 7 seter (plukk ut de to bakerste og vips stor 5 seters "stasjonsvogn") er den en ypperlig og høy familiebil.
Barna sitter høyt og ser godt ut. Støreste som stadig ble bilsyk i vanlig lav stasjonsvogn, hadde ikke problemer i den. Det var som om vi slo over en bryter og ikke bilsyk lengre. :)
Hiace har bakluke og (særlig med firehjulstrekk) sinsvakt dårlig svingradius, som gjør den temmelig knotete å manøvrere med henger.
-Jeg har forresten knekket koden for vinterkjøring med bakhjulsdrevet hiace: Rundt 400kg over/bakenfor drivhjulene. -Nå kan jeg rygge opp glatte bakker med sving, tar jeg ut 50-100 kg blir det bambi igjen.. ;D
-En som må kjøre rwd Hiace på de dummeste steder, på de verste dagene..-
Som sagt så er disse bilen ikke bygd for komfort, men for å vare.
Men at den er knotet til å manøvrere under rygging er jo ikke tilfelle, jeg har en stor tredal biltralle som jeg bruker til alt mellom himmel og jord og denne henger veldig ofte etter min hiace, har ingen problem med rygging, men er nok sikkert en treningssak, har vært trailersjåfør i noen år og har sikkert noe mere trening i å rygge med henger.
En trenger faktisk ikke like stor svngradius ved rygging av henger som en gjør for å kjøre fremmover faktisk.
400kg ballast stjeler en del hk, drivstoff og kjørekomfort i en bil som allerede er fratatt kjørekomforten
Du får også Hiace med todelt sidehengslet bakdør og er enig i at det er mere praktisk på alle måter, eneste fordel jeg kommer på med topphengslet bakluke er om du er håndtverker og du har behov for å stå bak bilen å jobbe, da har du tak i dårlig vær.
Har også hatt ett par eldre Caddyer med tdi, har vært kjempefornøyde med disse, men er begrenset med plass og veldig begrenset hva du kan (har lov
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Til deres forsvar; Bilen er alltid (godt synlig) lastet
Kjøpte hus og HiAce og den har jaggu fått kjørt seg.
Lass på lass med dritt, materialer, isolasjon, sand, sement, peis osv.......
Har ikke hatt problemer med den heller, imponert over og holdbar den er.
Jeg valgte dog 2.7 bensinmotor, 2000 modell med 157hk. Drar fra de fleste varebiler, men ingen racer fordet akkurat.
Angrer på at jeg ikke kjøpte 4wd og lang utgave idag. Bakhjulstrekk om vinteren er et helvette. MÅ bruke kjetting for å komme fram hvis det er en bakke med snø. Last bak om vinteren er et must.
Men kvalitetsmessig kommer de nok ikke opp mot en Hiace og krever mere vedlikehold og ettersyn.
Problemene på en Caravelle er som regel, turbo, toppakning, veiv som knekker av på midten og registerreim som ryker.
Men tror nok ikke en Carravelle er noe dårligere bil en gjennomsnittsbilen.
Selv driver jeg en del med kjøp og salg av bruktbiler og skadebiler, det blir da en del reisin rundt om i landet for å hente biler jeg har handlet og på disse turene så må jeg si jeg savner komforten motoreffekten som en Caravelle har fremfor en Hiace.
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Har også en Caddy (kort type) 07 1.9 TDI. Genial bil men ulempen er at den er litt for "kort" i varerommet (skulle hatt Maxi utgaven) også er det håpløst å frakte ting på taket pga kort avstand mellom takbøylene og kun plass til to av de (dette er forbedret på f.eks Maxi utgaven eller caddy fra 2011->
Men utover det en toppers bil
eller så er det en utrolig god bil når man skal på kaffebesøk.....
Kjørte mye en Hiace med bakhjulstrekk på et prosjekt jeg var på. Gøyere bil på slapseføre finnes ikke !
Eneste ulempen er noe høyt bensinforbruk (ca 1,5 på blandet kjøring) men når jeg kjørte Hiace diesel på jobben før så brukte den fort godt over literen på mila den også.
Hehe, er vel ingen hemmelighet at firmabiler blir kjørt noe hardere enn privatbiler og dermed også høyere forbruk.
Min Hiace er permanent 4x4 og ved blandet kjøring der noe er med henger og noe uten henger så ligger jeg på ett forbruk på under literen.
På langkjøring ligger jeg på mellom 0,7-0,8 pr. mil, men skal selvsagt også nevnes at min er en D4D, en eldre sugediesel vil nok bruke noe mere enn dette.
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre