2,041    38    0  

Komme seg offshore??

 135     0
Har begynt å sysle med tanken å bytte beite etter 12 år hos samme arbeidsgiver og 10 år som energimontør.. En av grunnene er at jeg er 30 å yngstemann etter nest yngste på 47.. Jobben er kjempefin, men rekruttering er egentlig umulig da vi aldri klarer å få noen til å flytte til en plass uten skole å bare 2-3 små bedrifter. Så jeg ser egentlig for meg at jeg sitter der aleine om 15 år som en gjøk.. Derfor har jeg begynt og titte mer og mer på offshore å fristes av greie lønninger og gode turnuser, men å faktisk få jobben virker ikke som bare bare.. Har siden april produsert og sendt søknader jevnt og trutt til forskjellige selskaper og operatørselskaper, men kun negativt svar hittil.. Er ikke så altfor lysten på å bruke mye penger på kursing før jeg har en jobb å gå til, men kan man i det hele tatt bli vurdert uten de rette kursene? Ønsker jo primært og jobbe med noe innen strøm og da aller helst høyspent, men er dette noe som er aktuelt offshore, eller stiller jeg aller aller sist siden jeg ikke har fagbrev gruppe L i tillegg?

   #1
 1,307     Hardanger     0
Du bør ha nødvendige sikkerhetskurs på plass for å ha noen sjanse. Det er mange som vil offshore og mange søkere har kursene i orden når de søker. Det er disse du må konkurrere mot.
Signatur
Glad amatør på land og sur fagmann på sjøen.
   #2
 899     Bergen     0
Det vil naturlignok være en fordel med Gr L, men vi ansetter med (u) jevne mellomrom personell som feks har bakgrunn som energimontører. Vi foretar all kursing, men krever godkjent helseattest.
   #3
 1,596     0
Høyspentkompetanse "gr H" er definitivt ettertraktet offshore, men da helst i kombinasjon med "gr L."  Du bør nok ha muligheter hos leverandørbransjen, men det er mulig du må være villig til å enten reise mye eller flytte på deg. Å få fast stilling offshore er det mange som vil, så her blir man mange om beinet. Her kommer det nok også litt an på hva du vil jobbe med; man kan jo alltids pikke rust... Riggelektriker f.eks. Krever gr L + maritim modul. Her gjelder det å se muligheter, ikke begrensninger...

Bransjeerfaring er stikkord. Tipper bedrifter som Siemens, ABB, Oceaneering, National Oilwell Varco, Aker Solutions osv kan være steder å starte. Bransjen trenger fremdeles folk, men det virker som om etterspørselen har roet seg litt nå i det siste. Så her nytter det ikke å sitte på gjerdet. Offshore er heller ikke noe som passer for alle; glansbildene fra avisene i Akersgata forteller ikke baksiden av medaljen. Men for de som trives offshore, så finnes det mange muligheter!

Kan du noe annet enn høyspent? Teknisk Fagskole? Datakompetanse? Elektronikk? Mekanikk? Tverrfaglig forståelse? Kanskje du kan ta et fagbrev til som privatist, enten via nåværende eller evt ny arbeidsgiver?

Kursing som er nødvendig før utreise betales ofte av arbeidsgiver, dersom bedriften er av en viss størrelse. Jeg tror ikke jeg ville satset for mye penger på dette før den påkrevde kompetansen er på plass, eller at du får en konkret anbefaling om å ta kursingen på selvkost. Dette koster uforholdsvismessig mye penger for deg, men er vekslepenger for en middels til stor bedift i offshorebransjen. Tror sjelden dette er en showstopper for din yrkesgruppe.

Motivasjonen bør væreselve jobben offshore, og ikke at du er redd for å gro fast der du er nå. Selv har jeg drømt om offshore siden jeg gikk i lære i slutten på 90-tallet, og jeg stortrives i bransjen! Jobber med kontrollsystemer og stortrives med det! Har kollegaer med samme bakgrunn som deg, og har truffet mange "e-verks montører" ute offshore rundtom. Ta kontakt med de som søker folk med elektrokompetanse og forhør deg; dette er ingen lett bransje å ha overblikk på når du ikke selv jobber i den - så det er bare å ta sats! (Du får vel alltids jobben i det lokale E-verket tilbake om du kommer slukøret hjem?)


  (trådstarter)
   #4
 135     0
Takker for mangedoble, og gode svar.. Offshore er noe jeg har tenkt på i flere år egentlig, men familiesituasjon har gjort det slik at jeg ikke har gjort noe med nysgjerrigheten min.
Men nå er situasjonen annerledes og.vi har snakket mye om dette hjemme.. Bor i Finnmark, og tenkte kanskje at det kunne være en fordel med tanke på arbeidsgiveravgift, men det e jo bare lommerusk for litt større selskaper. Regner med en slik jobb med min utdanning er som å lete etter den berømte nåla, men kommer ihvertfall til å fortsette å sende søknader..
   #5
 336     Northwest     0
Gjennom utleiefirmaer som 'ansetter' folk som f. Eks Slagen, VRS og BPC bør det være en god mulighet for å komme seg ut.

Forøvrig er det mindre stas enn mange tror å være offshore.
  (trådstarter)
   #7
 135     0
Betalingen er vel alt etter hvilken stilling man har.. Men innrømmer gjerne at gode turnuser og bra lønn ikke er en ulempe ihvertfall..

   #10
 21,481     Enebolig     0
Det er tross alt mange forskjellige stillinger, men mitt inntrykk (via bekjente) er at man ofte starter på litt over 500K, da uten tillegg. Med div tillegg og overtid, samt gratis losji, vil man ha en svært god lønn, men ikke hinsides. Og det passer nok ikke for alle.
   #11
 682     0



Men det er vel knakende godt betalt. Hvor mye har de i året? 1M?


nei  ???

800 kroner dagen i offshoretillegg er ikke mye å skryte av. En stillasarbeider uten overtid, brekkskift osv risikerer å havne på feil side av 0.5M


Vel, 500k er langt fra dårlig betalt på et halvt års jobb (evt 1/4 år for noen?).
Jeg er selvsagt klar over at man jobber mer enn et halvt år, dersom man ser på antall timer.
   #12
 1,019     Rogaland     0
Halvt års jobb? Offshorearbeidere jobber vel like mye som en industriarbeider og de fleste andre yrkesgrupper på land?
Signatur
Kjøkkenopperatør, bedreviter, stasinvestor
   #13
 1,245     Norge     0
Jobber man 2 - 4 rotasjon, jobber man en del timer mindre enn på land. 168 timer på jobb og 28 dager fri.
   #14
 544     Nedre Romerike     0
Både mtp lønn og skiftopplegg er det en del forskjeller mellom ansatte i operatørselskap (Statoil, Total, Conoco,...) og serviceselskap (Beerenberg,...). De gangene jeg var ute var det langt fra alle som hadde Statoil kjeledress på seg...
   #15
 598     Vestlandet     0
skal være førstemann til å skrive at det er lukurativt å jobbe offshore.
mange gode poeng her inne som nevnes.

det er stor forskjell på lønn også offshore, dog de fleste ligger nok lenger over 500 enn under.
dette går som tidligere nevnt på om man er operatøransatt eller ikke.
en del av den gode lønnen er at man har veldig gode tillegg og overtidsordninger.
det er ikke gratis losji offshore. vi blir beskattet for mat og seng i jobbperioden.

ja, vi som er i fast 2-4 rotasjon har en utrolig flott fritid(eller avspasering som det heter) som landarbeidere misunner oss.
dog er det ikke alltid like stas å vinke ha det til to små guter og samboer før man setter seg i bilen og reiser til heliporten. kjedelig å sitte der og vite at i år blir det jul uten familien. eller at man går glipp av første skoledag, eller 40 årsdagen til brodern.
bittert å sitte offshore når telefonen med beskjed om at den nære tanta til kona er på dødsleie.
meeeen; vi har 4 uker sommerferie flere ganger i året  ;D

man må være innstilt på hva man begir seg utpå. jeg kjenner flere som har sluttet fordi det ikke er for dem.
du går mye mer oppå hverandre enn i en normal jobb. i jobbperioden har du lange dager hvor lugaren er eneste "fristed" til å kunne få litt privatliv.
de fleste har ekstra lønn grunnet ulempetilegg. mange går 1 uke natt og så 1 uke dag. det er ikke bare lett å gå 12 timer på natt jobb, 8 timer fri, 8 timer på jobb mellomskift, 8 timer fri og så 12 timer dagjobb igjen. jetlag er bursdagsfest i forhold  :P

dette innlegget blir veldig langt nå ser jeg.
personlig, med mitt arbeid tjener jeg bortimot dobbelt opp av hva jeg gjør på land. det gjorde mitt valg enkelt.
jeg er strålende fornøyd med jobben min og har vanskelig for å finne ting å klage på.
   #16
 1,596     0
Et råd til TS: Det er bedre å prøve en jobb offshore, enn å gå rundt resten av livet å lure på hvordan det kunne ha vært!

Les denne artikkelen i Teknisk Ukeblad - kanskje dette er din mulighet til å få en fot innenfor bransjen?
   #19
 5,745     0
Det er gratis (ikkje skattbar) losji offshore.
Kost må ein skatte for om ein har over 600 000 i personinntekt og får da tillagt inntekta med kr. 79,- pr. døgn.
   #20
 21,481     Enebolig     0
Jeg så det, men antar at del fleste (alle?) ender over 600K med tillegg og overtid.
   #21
 1,596     0
Snakker vi brutto eller nettolønn.... ?

Å komme under 600k netto er jo ikke vanskelig om du har litt gjeld - gjeldsrenter. Har aldri selv betalt matskatten offshore, og har aldri tjent under 600k mens jeg har vært i bransjen. Men det er mulig firmaet jeg jobber for er årsaken, og ikke skattesystemet.  Cool
   #22
 472     Asker     0


ja, vi som er i fast 2-4 rotasjon har en utrolig flott fritid(eller avspasering som det heter) som landarbeidere misunner oss.
dog er det ikke alltid like stas å vinke ha det til to små guter og samboer før man setter seg i bilen og reiser til heliporten. kjedelig å sitte der og vite at i år blir det jul uten familien. eller at man går glipp av første skoledag, eller 40 årsdagen til brodern.
bittert å sitte offshore når telefonen med beskjed om at den nære tanta til kona er på dødsleie.


Et svært godt poeng som mange kjenner på, vil jeg tro.

Når jeg selv har tenkt på hvordan det hadde vært å jobbe offshore (ja, ikke det at det er veldig aktuelt), så er dette noe som jeg kjenner hadde vært en ugrei ting.

Selvfølgelig stas å komme hjem, og man venner seg til så mangt, men dagene før man reiser og selve dagen, nei huff og huff..

Men vi er selvfølgelig forskjellige alle mann. Noen fikser vel dette veldig greit..
Signatur
Arkitekttegnet moderne enebolig i rå betong / vedlikeholdsfritt treverk. Byggestart 24.10.2011. Innflytting torsdag 9. august 2012.

Min byggeblogg her på forumet:   http://www.byggebolig.no/index.php/topic,24165.0.html
   #23
 1,503     Nordpolen     0

Jobber man 2 - 4 rotasjon, jobber man en del timer mindre enn på land. 168 timer på jobb og 28 dager fri.

Men en ting å huske er at av de 28 dagene så er det vel en del lør/søn, samme når folk er ute 2 uker.
Hvis jeg i min jobb på land jobber 12 timer i 2 uker, inkludert 100 prosent på lørdag og søndag så blir det en del fri hvis alt blir tatt ut i fri
   #24
 5,745     0
2:4-rotasjon blir 1460 timer pr år
og 2:3:2:4  blir 1582 timer pr år

3 skift som sykepleier o.l. er 35,5, timer pr veke som gjer ca. 1583 timer pr. år
Dagtid land uten skift er er ca. 1750 timer pr. år

   #25
 5,745     0

Snakker vi brutto eller nettolønn.... ?

Å komme under 600k netto er jo ikke vanskelig om du har litt gjeld - gjeldsrenter. Har aldri selv betalt matskatten offshore, og har aldri tjent under 600k mens jeg har vært i bransjen. Men det er mulig firmaet jeg jobber for er årsaken, og ikke skattesystemet.  8)


Personinntekt er alle ytelser men ikkje kapitalinntekt og ingen fradag, så det er så og seie brutto lønn.
   #26
 1,019     Rogaland     0

2:4-rotasjon blir 1460 timer pr år
og 2:3:2:4  blir 1582 timer pr år

3 skift som sykepleier o.l. er 35,5, timer pr veke som gjer ca. 1583 timer pr. år
Dagtid land uten skift er er ca. 1750 timer pr. år


I tilegg til desse timene oppholder en offshorearbeider seg på jobben i beredskap like mange timer. Er lik tapt fritid.
2920 timer på jobben pluss reise.
I praksis er det 15 dg. borte fra hjemmet og ikke 14.
Signatur
Kjøkkenopperatør, bedreviter, stasinvestor
   #27
 336     Northwest     0
Det beste med å reise offshore er kortturer som ikke gir avspasering for da får man overtid tilsvarende det å være på land.
   #28
 210     0
Er i lignende situasjon.

Noen som jobber hos fabricom eller kjenner til de å kunne tenke seg å dele litt erfaringer?
   #30
 544     Nedre Romerike     0
Hvis jeg tolker det riktig har du en vanlig jobb på land. Når du er på oppdrag offshore jobber du per def 12 h/dag, uansett om du gjør noe eller drikker kaffe mens du venter på arbeidstillatelse eller liknende. Mens du jobber eller drikker kaffe får du 50% overtidstillegg fra time 7,75-10, 100% fra time 10-12, 100% fra time 0-12 på lørdag/søndag. Pluss et lite tillegg per døgn ute.
   #31
 336     Northwest     0

Hvis jeg tolker det riktig har du en vanlig jobb på land. Når du er på oppdrag offshore jobber du per def 12 h/dag, uansett om du gjør noe eller drikker kaffe mens du venter på arbeidstillatelse eller liknende. Mens du jobber eller drikker kaffe får du 50% overtidstillegg fra time 7,75-10, 100% fra time 10-12, 100% fra time 0-12 på lørdag/søndag. Pluss et lite tillegg per døgn ute.

Det er korrekt og på korte turer har jeg anledning til å bruke overtid uten å få forhåndsgodkjenning så en langhelg blir et pent regnestykke.
   #32
 1,519     Oslo     0
I følge mine kilder i offshorebransjen er skilsmisseprosenten veldig høy. Skilsmisse er dyrt.
   #33
 5,745     0
Er det det denne du referer til?
http://www.aftenposten.no/jobb/Flest-samlivsbrudd-blant-skiftarbeidere-6711181.html

Samlivsbrudd for dei som er over 30 år:
34% for dei som ikkje jobber skift
43% for dei som jobber skift (inkl. offshore)
51% for dei som jobber offshore

Altså 50% høgre risiko offshore kontra landjobb uten skift.
Og eg forstår det godt, har jobba ein del offshore og det tærer på dei fleste forhold vil eg anta.
   #34
 107     0
Sitter selv å grubler på å søke meg offshore ila neste år. Frister med friperioden, men har flere kamerater som har jobbet offshore siden yrkesskolen og har sluttet fordi de ikke likte å være "låst" på en "flytende bombe" som de kaller riggene :)

Har selv fagbrev som energimontør og gr.L og skal ta fordypning i maritim modul i mai.Har jobbet 1.5 år på båt som ligger til kai med modifikasjon og oppgradering. Satser  på å kombinere offshore arbeid med teknisk fagskole Elkraft.

Ellers er det vel bare å ta OLF kurset og kanskje grunleggende EX så burde det vel være sjanse for å få seg en jobb offshore i ett selskap som driver med revisjon/vedlikehold, for riggelektriker kreves det nok minst teknisk fagskole eller at man har gått læretiden på rigg i ett av de store selskapene.
   #35
 336     Northwest     0

Sitter selv å grubler på å søke meg offshore ila neste år. Frister med friperioden, men har flere kamerater som har jobbet offshore siden yrkesskolen og har sluttet fordi de ikke likte å være "låst" på en "flytende bombe" som de kaller riggene :)

Har selv fagbrev som energimontør og gr.L og skal ta fordypning i maritim modul i mai.Har jobbet 1.5 år på båt som ligger til kai med modifikasjon og oppgradering. Satser  på å kombinere offshore arbeid med teknisk fagskole Elkraft.

Ellers er det vel bare å ta OLF kurset og kanskje grunleggende EX så burde det vel være sjanse for å få seg en jobb offshore i ett selskap som driver med revisjon/vedlikehold, for riggelektriker kreves det nok minst teknisk fagskole eller at man har gått læretiden på rigg i ett av de store selskapene.

Med to relevante fagbrev får du sikkert jobb i et av selskapene som driver med revisjon/vedlikehold uten å betale selv for OLF og grunnleggende EX.
   #36
 107     0

Med to relevante fagbrev får du sikkert jobb i et av selskapene som driver med revisjon/vedlikehold uten å betale selv for OLF og grunnleggende EX.


Ja det er vel mye mulig, men med mange søkere så kan det være en fordel ved en søke prosess. Tenker de gjerne vil spare de 30 000,- om de kan. Ikke at de nødvendigvis bryr seg med sånne små beløp. Får høre med de forskjellige selskapene når jeg søker.

Moderator: Ordnet en malplassert quote-tag Smile
Siste redigering: Wednesday, October 16, 2013 7:39:12 PM av psv021
   #37
 1,151     Akershus     0


Med to relevante fagbrev får du sikkert jobb i et av selskapene som driver med revisjon/vedlikehold uten å betale selv for OLF og grunnleggende EX.


Ja det er vel mye mulig, men med mange søkere så kan det være en fordel ved en søke prosess. Tenker de gjerne vil spare de 30 000,- om de kan. Ikke at de nødvendigvis bryr seg med sånne små beløp. Får høre med de forskjellige selskapene når jeg søker.

Moderator: Ordnet en malplassert quote-tag Smile


30 000 kr er ikke det som stopper et ev ansettelsesforhold for de gutta der!
   #38
 21,481     Enebolig     0
Jeg har sett flere utlyste stillinger der det spesifikt etterlyses kandidater med sikkerhetskurs, men om man har kompetansen, så er det vanskelig å se for seg at de forkaster søknaden. Men man stiller jo dårligere enn en tilsvarende kandidat som har gjennomført kurset.