1,240    40    0  

Kontrollarmforing eller bremseskive?

 3,210     Vestlandet     0
Har fått en pulsering på høyre framhjul når jeg bremser. Jeg tenker at det kan være den fremre kontrollarmforingen, men mekanikeren på verkstedet mente at da må det være kast i bremseskiva i tillegg - for å få pulsering.

Kontrollarmen er av denne typen: http://tinyurl.com/n97l9xj

Jeg er mest teoretiker når det gjelder forstilling på bil dessverre. Jeg tenkte at man kan få harmoniske svingninger når kontrollarmen glir framover pga at foringen ikke fyller ut helt i bilens lengderetning, og støtes frem og tilbake av "fjærspennet" som gummien representerer når den glir helt fram, og helt tilbake? Men bremsingen trumfer kanskje hele den fjærvirkningen, og mekanikeren har rett?

Jeg spør mest fordi jeg er nyskjerrig. Og så vil jeg jo ikke bytte skiver hvis det ikke er nødvendig.

   #1
 3,042     Akershus     0
Du har som regel skeiv slitasje på det dekket hvis foringen er så rom at hjulet får vandre såpass. Ellers kan du sjekke foringen ved å jekke opp det hjulet og slite og dra i det. Best er det om du trer et kubein eller spett og bender litt.

Jeg tror ikke du vil få en slik fjæreffekt av en gåen foring. Hjulet vil gi noenlunde jevnt spenn mot foringen så det burde ikke oscillere. Tipper du burde ta en titt på skive, kloss og caliper. Det er som regel enkelt å skifte skive/klosser selv.

Edit: Jeg har hørt om tilfeller med ekstremt forringet bremsevæske som har gitt en slik effekt. Problemet var da at væsken kokte i caliper, ble erstattet av væske, kokte, osv. Akkurat det tror jeg var heller ekstremt dog.
   #2
 797     østfold     0
Det er nok ganske sikkert bremse skiver som er skjeve. Du jo sjekke priser på skruvat.no Smile
   #3
 3,042     Akershus     0
Bare husk at begge skivene må byttes hvis en er gåen og klossene bør absolutt byttes sammen med skivene.
  (trådstarter)
   #4
 3,210     Vestlandet     0
Ok, da kan jeg kanskje prøve å bytte om skivene først og se om det skifter side?
   #5
 1,503     Nordpolen     0
Så er det jo viktig å sjekke om hvorfor skiven har kast, kan jo være caliperen som er skyld i det
  (trådstarter)
   #6
 3,210     Vestlandet     0
Ja, jeg skal se på det når det blir bedre vær. Har akkurat kjøpt bilen, men jeg tror det er kvalitetsskiver - og de er ganske nye. Går det an å dreie dem, eller er det noe man slutta med sånn ca før krigen?
   #7
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Vibrerer rattet når du bremser har du garantert kast i skivene.

Dreie? Med mindre du dreier selv så er det bare å glemme, for dyrt i Norge.

Hvordan få kast i skivene? En kraftig oppbremsing fra 80km/t kan være nok, hvis du hugger raskt inn.

   #8
 3,042     Akershus     0
Skiver er forbruksvare så å dreie noen simple skiver er dårlig butikk. Du kan antagelig klare deg med skiver fra Biltema, men kjøp klosser fra noen andre. Mindre BT-skiver koster typ 4-500 stykk så det er ikke rare kostnaden. Det skrives mye drit om BT-skiver, men de fleste "har hørt om noen" eller noe slikt og har ingen erfaringer selv. Alle skiver kan ryke fort, enten ved en oppbremsing som Hondaen beskriver eller bare uflaks/produksjonsfeil. Har selv hatt flere BT-skiver og de har enten tatt heden av normal slitasje eller avgått med rustedøden. Pagid er billige klosser og helt greit.

Å bytte om skiver går fint det, men husk at klossene er slitt etter skivene så du vil slite ekstra mye på klossene ved en slik operasjon(og noe mer på skivene). River du først av skivene så titt etter skeiv eller ujevn slitasje på klossene. Det tyder på caliper som ikke glir skikkelig. Puss gjerne med en stålbørste og saus caliper, klosser og skiver inn med sinkspray, la det tørke sånn halvveis og så sauser du det inn med noe spraylakk. Jeg har brukt BTs motorlakk. Dette er rask og billig "oppussing" av bremsene og forhindrer utrolig mye rust. Har ikke sett rust som har tittet frem nå etter et drøyt år og jeg var ikke nøye på pussingen. Maling som treffer kloss eller skive slites fort av og du får meget pene bremser etter denne operasjonen som klarer vinteren langt bedre enn nakent svartstål. Glidedelene i caliper er beskyttet mot elementene så spraylakk skader ingenting.



Selv hadde jeg defekte bremser bak da jeg handlet bil pga. flak med gravrust som hadde kilt seg i caliper.

   #9
 1,503     Nordpolen     0
Litt på siden men, har en kjenning som hentet seg en 911 turbo i helga, denne har keramiske bremseskiver, disse skal vare i bilens levetid, kostet 63 tusen som ekstrautstyr når bilen var ny. Sjekket pris nå hvis de må skiftes....150000 ;D
   #11
 923     0
Hvilken bil du har kan ha litt å si også, men generelt sett så er vibrasjoner under bremsing kast i skive, dårlige foringer kan forsterke dette, men feilen er fremdeles kast i skiva.

Med kontrollarmforing regner jeg med du oversetter fra Track Control Arm Bushing, og på godt norsk mener indre foring i (nedre) opphengsbru(Bærebru).

Min erfaring er at foringer som har med caster/reaksjonstag, ofte kan gi utslag i vibrasjoner fra bremser, mens andre foringer har lite med dette å gjøre.

  (trådstarter)
   #12
 3,210     Vestlandet     0
Det er en peugeot 406. Er vel bærearm på norsk ja. Den fremste av de to foringene som sitter inn mot senter av bilen ser litt sliten ut. Har bestillt nye skiver, så får jeg se om det hjelper.

Jeg ser på nettet at noen tapper ut bremsevæske når de driver inn stempelet i kaliperen for å få plass til ny skive og klosser, mens noen ikke tapper ut - bare presser væska tilbake i hovedsylinderen. Har det noe for seg å tappe av? Kan hovedsylinderen ta skade av å få væske pressa i retur?
   #13
 797     østfold     0
Det skal gå bra og bare klemme inn, men du kan jo følge med på beholder så det ikke renner over. Du ødelegger ikke noe ved å gjøre dette, retur er normalt Smile
   #15
 923     0
Trenger ikke tappe av noe, men det er lurt å skifte væska hvert annet år, man får ut vannutsatt væske, som gjør at det blir mindre korrosjon(kalipperne holder lenger), og ikke minst, kokepunktet på væska stiger, så du ikke mister bremsene så fort når de blir varme.
   #16
 3,042     Akershus     0


Puss gjerne med en stålbørste og saus caliper, klosser og skiver inn med sinkspray, la det tørke sånn halvveis og så sauser du det inn med noe spraylakk. Jeg har brukt BTs motorlakk.


Du lakkerer bremseklosser og skiver?  :o  ???  ???
Jepp. Ikke direkte ved at jeg plukker ut klosser og skiver og lakker hele, men jeg pusser der jeg kommer til når alt er montert og sauser det inn.

Rett etter operasjonen:
https://lh6.googleusercontent.com/-85xpvsxliwI/UX6sYtfhVtI/AAAAAAAACtw/KV6FTtfXCDM/s640/IMG_20121021_151216.jpg

Etter ca. et år på veien (fant ikke noe bilde der det var renere, men det er altså bortimot fritt for rust):
https://lh6.googleusercontent.com/-ewgl4nFW5Mg/UX6sGo-F0XI/AAAAAAAACto/Z4FAOgmWwHI/s640/IMG_20130419_102001.jpg

Flaten mot felgen har litt overflaterust fordi jeg tørket vekk mye lakk for å få god kontaktflate. Noe lakk har sluppet på ytterkanten av skiven fordi jeg ikke gnukket vekk gravrust. Det er egentlig alt. Bremsene ser utrolig mye bedre og friskere ut bak åpne felger og tåler østlandsvinter langt bedre.

PS: Ikke bruk kun sinkspray. Det finnes sinkspray som er iblandet lakk for å gi bedre holdbarhet, men ren sinkspray tåler ikke omgivelsene:
https://lh5.googleusercontent.com/-Fw3z1HyUcEk/UX6r_dr1LxI/AAAAAAAACtg/AEfuSlHRsLc/s640/IMG_20130419_101143.jpg

Ren sink forsøkte jeg bak som en ren test kontra foran der jeg lakket etter sinken. Som man ser så tåler ikke sinken påkjenningene. Ikke overraskende, men som sagt så ville jeg teste.
   #17
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Jeg kan faktisk gå god for metodem til DiaZzz  ;D  Jeg gjør dette selv. Selvfølgelig med måte.

Hva kalippere angår: Mekonomen og en rekke andre selger fabrikkoverhalte kalippere. Disse kalipperene er faktisk (i mitt tilfelle) Honda orginal som er overhalt.

De er sandblåst, frest på ny med nye stempel og pakninger. Og til slutt, varmgalvanisert som er lagt bedre overflatebehandling enn orginal. Det blir knapt bedre for slike produkt (ser man bort fra superprodukt som wilwood).

Prisen er også god. Det er langt bedre deal å kjøpe overhalte kalippere enn å renovere selv (stempel pleier å ruste sund). Stempel og nye pakninger koster.

I Norge med mye salt på veiene, er slitasjen på bil og spesielt bremsesystem ekstrem.
   #18
 340     0
tar vell ca 10 sekund å kjøre den over bremsetesten for å se om de er skiva.
kan også jekke den opp å snu på hjulet, samtidig som noen holder litt brems, sånn at du akkurat kan snu hjulet. kjenner greit om de roterer jevnt da.
  (trådstarter)
   #19
 3,210     Vestlandet     0
Det er sikkert fort gjort ja. Men det blir også fort gjort 500kr å betale for den enkleste test; det er iallfall min erfaring. Så når folk virker så samstemte på at det er skiva, så velger jeg å legge pengene i deler istedet.

Den andre testen din var fin, den kan jeg bruke:)
   #20
 22,342     Akershus     0
Når du først har jekket opp bilen kan du sjekke foringer og ledd, så har du sikkert funnet feilen.
   #21
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Selv bruker jeg et måleur. Det kan være maksimalt 1/10 mm kast i skivene før de er utenfor spec. Felgene bør være skrudd på før man tar måleur testen (de holder ofte på plass skivene skikkelig).

Videre er særlig renslighet viktig. Ikke fett på skiver eller klosser. Rengjøre med aceton. Ikke skitt mellom skiver, nav og felg.
   #22
 10,486     Akershus     0
Det kan også være tykkelseforskjell, noe som f.eks. kan oppstå hvis man tar en panikkbrems fra ganske høy fart til stillestående og så blir stående bom stille med pedalen godt trykt inn. Da kan man få bremseklossmerke på skiva, der tykkelse og friksjon kan bli en annen enn på resten.

Det vil ikke hjelpe å bytte side på skivene. Man kjenner ikke om det er høyre eller venstre som rister.

Hvis klossene er ganske bra, og det ikke er særlig striper i skivene, kan du bruke dem om igjen, men klosser koster normalt ikke så mye at de er noe å spare på.

Man trenger ikke være to for å sjekke om skiva er skeiv. Det holder normalt å bare jekke opp og snurre hjulet rundt. Klossen vil vanligvis subbe litt uansett. Er det jevn subbelyd, så er nok skiva rett, men sier det mer subb-subb-subb-subb når du snurrer, så er den skeiv.

Jeg har opplevd noen ganger at kast i skivene kommer og går med hvilke hjul som sitter på.

Hvis du bytter skiver, så vær veldig grundig med å rengjøre anleggsflaten mellom skiver og klosser. Jeg pleier å bruke et huggjern og skrape rent for å være sikker på at det er helt plant.
Signatur
  (trådstarter)
   #23
 3,210     Vestlandet     0
Jeg bestilte både klosser og skiver - bør være her snart. Skal bli spennende å se om det forsvinner.
   #24
 22,342     Akershus     0

Hvis du bytter skiver, så vær veldig grundig med å rengjøre anleggsflaten mellom skiver og klosser. Jeg pleier å bruke et huggjern og skrape rent for å være sikker på at det er helt plant.
Mellom skive og nav er det enda viktigere at det er "rent".
   #25
 10,486     Akershus     0
Ser jeg skrev feil. Mellom skive og nav var det jeg mente.
Signatur
   #27
 352     Hordaland     0
Når jeg får antydning til vibrasjon og ujevn nedbremsing ved lav fart, tar jeg av skivene og plansliper de.  Det skjer ca annethvert år.  Med så plane og blanke skiver til enhver tid er "problemet" at klossene ikke slites. Kjører ca 60 70 tusen km på klossene før de er slitte.
   #28
 10,486     Akershus     0

Når jeg får antydning til vibrasjon og ujevn nedbremsing ved lav fart, tar jeg av skivene og plansliper de.  Det skjer ca annethvert år.  Med så plane og blanke skiver til enhver tid er "problemet" at klossene ikke slites. Kjører ca 60 70 tusen km på klossene før de er slitte.


Jeg har faktisk like over 230.000 km på 2 sett klosser foran, og ett sett klosser bak. Samme skivene hele veien også. Bil med automat.
Signatur
  (trådstarter)
   #29
 3,210     Vestlandet     0
Hm, skruene på den ene kalipperbraketten satt selvsagt godt fast. Og så er det torx55, yey :p  Tenkte å kjøpe en elektrisk muttertrekker og prøve.

Ser det står "ikke til maskin på noen av T55 1/2"-bitsene på nettet. Er det nødvendig å finne en som er beregnet for muttertrekker? Noen som vet hvor jeg finner det i Ås - folloområdet?
   #31
 10,486     Akershus     0
Det skal ganske heftig muttertrekker til for å få noe mer moment enn du får med brukbart håndverktøy.
Signatur
  (trådstarter)
   #32
 3,210     Vestlandet     0
Ja, det var nok dårlig håndverktøy. Torx-biten min hadde ikke firkantfeste, så det ble et ekstra ledd. Dermed bygget den veldig langt ut, slik at påført moment ble delt om to akser - hvis du skjønner.

Jeg skal uansett ha ny torxbit med 1/2" firkantfeste, men uansett bygger jo disse ut en del. Derfor vil jeg prøve muttertrekker. Tullete å ha torx der - vanlig utvendig sekskant bolt hadde funka bedre.
  (trådstarter)
   #34
 3,210     Vestlandet     0
Ja, skjønner. Men her er det torx og helt intakte bolter, så den sjansen tar jeg.
  (trådstarter)
   #35
 3,210     Vestlandet     0
Da har jeg byttet skiver og klosser - og pulsinga er borte:) Andre ulyder blir mer fremtredende, men det får jeg ta etter hvert.

Jeg bytta luftfilter, og det nye filteret har en utforming jeg ikke har sett før. Den hvite matta - er det et forfilter? Eller er det bare en del av emballeringa som man skal rive av?

Kontrollarmforing eller bremseskive? - luftfilter.jpg - Tovas
   #36
 797     østfold     0
Ser ut som emballasje, men det ser du jo på det gamle filtret Smile
  (trådstarter)
   #37
 3,210     Vestlandet     0
Jo, enig i det. Aldri sett sånn hvitt på filtre til denne bilmodellen før, bare så rart at det virker som det er limt til selve papirfilteret.
   #39
 282     Tønsberg     0
Det skal være der ja, ser ut som et Fram filter det der, sørger for at selv små støv og sandkorn ikke kommer inn til hovedfilteret.
Jeg hadde 525 Tdsa og der var Fram filteret ikke med slikt fint hvitt filter foran, men til samme motor bare nyere modell E39 var det med slikt filter foran, jeg passet alltid på å bestille filter til E39 på min E34. Samler opp fin oljedamp som kommer fra inntaket til motoren:-)
  (trådstarter)
   #40
 3,210     Vestlandet     0
Stemmer, det er et framfilter. Bra jeg ikke rev det i stykker da Grin