1,240
40
0
Kontrollarmforing eller bremseskive?
3,210
Vestlandet
0
Har fått en pulsering på høyre framhjul når jeg bremser. Jeg tenker at det kan være den fremre kontrollarmforingen, men mekanikeren på verkstedet mente at da må det være kast i bremseskiva i tillegg - for å få pulsering.
Kontrollarmen er av denne typen: http://tinyurl.com/n97l9xj
Jeg er mest teoretiker når det gjelder forstilling på bil dessverre. Jeg tenkte at man kan få harmoniske svingninger når kontrollarmen glir framover pga at foringen ikke fyller ut helt i bilens lengderetning, og støtes frem og tilbake av "fjærspennet" som gummien representerer når den glir helt fram, og helt tilbake? Men bremsingen trumfer kanskje hele den fjærvirkningen, og mekanikeren har rett?
Jeg spør mest fordi jeg er nyskjerrig. Og så vil jeg jo ikke bytte skiver hvis det ikke er nødvendig.
Kontrollarmen er av denne typen: http://tinyurl.com/n97l9xj
Jeg er mest teoretiker når det gjelder forstilling på bil dessverre. Jeg tenkte at man kan få harmoniske svingninger når kontrollarmen glir framover pga at foringen ikke fyller ut helt i bilens lengderetning, og støtes frem og tilbake av "fjærspennet" som gummien representerer når den glir helt fram, og helt tilbake? Men bremsingen trumfer kanskje hele den fjærvirkningen, og mekanikeren har rett?
Jeg spør mest fordi jeg er nyskjerrig. Og så vil jeg jo ikke bytte skiver hvis det ikke er nødvendig.
Jeg tror ikke du vil få en slik fjæreffekt av en gåen foring. Hjulet vil gi noenlunde jevnt spenn mot foringen så det burde ikke oscillere. Tipper du burde ta en titt på skive, kloss og caliper. Det er som regel enkelt å skifte skive/klosser selv.
Edit: Jeg har hørt om tilfeller med ekstremt forringet bremsevæske som har gitt en slik effekt. Problemet var da at væsken kokte i caliper, ble erstattet av væske, kokte, osv. Akkurat det tror jeg var heller ekstremt dog.
Dreie? Med mindre du dreier selv så er det bare å glemme, for dyrt i Norge.
Hvordan få kast i skivene? En kraftig oppbremsing fra 80km/t kan være nok, hvis du hugger raskt inn.
Å bytte om skiver går fint det, men husk at klossene er slitt etter skivene så du vil slite ekstra mye på klossene ved en slik operasjon(og noe mer på skivene). River du først av skivene så titt etter skeiv eller ujevn slitasje på klossene. Det tyder på caliper som ikke glir skikkelig. Puss gjerne med en stålbørste og saus caliper, klosser og skiver inn med sinkspray, la det tørke sånn halvveis og så sauser du det inn med noe spraylakk. Jeg har brukt BTs motorlakk. Dette er rask og billig "oppussing" av bremsene og forhindrer utrolig mye rust. Har ikke sett rust som har tittet frem nå etter et drøyt år og jeg var ikke nøye på pussingen. Maling som treffer kloss eller skive slites fort av og du får meget pene bremser etter denne operasjonen som klarer vinteren langt bedre enn nakent svartstål. Glidedelene i caliper er beskyttet mot elementene så spraylakk skader ingenting.
Selv hadde jeg defekte bremser bak da jeg handlet bil pga. flak med gravrust som hadde kilt seg i caliper.
Du lakkerer bremseklosser og skiver? :o ??? ???
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Med kontrollarmforing regner jeg med du oversetter fra Track Control Arm Bushing, og på godt norsk mener indre foring i (nedre) opphengsbru(Bærebru).
Min erfaring er at foringer som har med caster/reaksjonstag, ofte kan gi utslag i vibrasjoner fra bremser, mens andre foringer har lite med dette å gjøre.
Jeg ser på nettet at noen tapper ut bremsevæske når de driver inn stempelet i kaliperen for å få plass til ny skive og klosser, mens noen ikke tapper ut - bare presser væska tilbake i hovedsylinderen. Har det noe for seg å tappe av? Kan hovedsylinderen ta skade av å få væske pressa i retur?
Husk å rengjøre kaliper grundig før du setter i nye klosser...Og smøre glidepinner...
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Rett etter operasjonen:
https://lh6.googleusercontent.com/-85xpvsxliwI/UX6sYtfhVtI/AAAAAAAACtw/KV6FTtfXCDM/s640/IMG_20121021_151216.jpg
Etter ca. et år på veien (fant ikke noe bilde der det var renere, men det er altså bortimot fritt for rust):
https://lh6.googleusercontent.com/-ewgl4nFW5Mg/UX6sGo-F0XI/AAAAAAAACto/Z4FAOgmWwHI/s640/IMG_20130419_102001.jpg
Flaten mot felgen har litt overflaterust fordi jeg tørket vekk mye lakk for å få god kontaktflate. Noe lakk har sluppet på ytterkanten av skiven fordi jeg ikke gnukket vekk gravrust. Det er egentlig alt. Bremsene ser utrolig mye bedre og friskere ut bak åpne felger og tåler østlandsvinter langt bedre.
PS: Ikke bruk kun sinkspray. Det finnes sinkspray som er iblandet lakk for å gi bedre holdbarhet, men ren sinkspray tåler ikke omgivelsene:
https://lh5.googleusercontent.com/-Fw3z1HyUcEk/UX6r_dr1LxI/AAAAAAAACtg/AEfuSlHRsLc/s640/IMG_20130419_101143.jpg
Ren sink forsøkte jeg bak som en ren test kontra foran der jeg lakket etter sinken. Som man ser så tåler ikke sinken påkjenningene. Ikke overraskende, men som sagt så ville jeg teste.
Hva kalippere angår: Mekonomen og en rekke andre selger fabrikkoverhalte kalippere. Disse kalipperene er faktisk (i mitt tilfelle) Honda orginal som er overhalt.
De er sandblåst, frest på ny med nye stempel og pakninger. Og til slutt, varmgalvanisert som er lagt bedre overflatebehandling enn orginal. Det blir knapt bedre for slike produkt (ser man bort fra superprodukt som wilwood).
Prisen er også god. Det er langt bedre deal å kjøpe overhalte kalippere enn å renovere selv (stempel pleier å ruste sund). Stempel og nye pakninger koster.
I Norge med mye salt på veiene, er slitasjen på bil og spesielt bremsesystem ekstrem.
kan også jekke den opp å snu på hjulet, samtidig som noen holder litt brems, sånn at du akkurat kan snu hjulet. kjenner greit om de roterer jevnt da.
Den andre testen din var fin, den kan jeg bruke:)
Videre er særlig renslighet viktig. Ikke fett på skiver eller klosser. Rengjøre med aceton. Ikke skitt mellom skiver, nav og felg.
Det vil ikke hjelpe å bytte side på skivene. Man kjenner ikke om det er høyre eller venstre som rister.
Hvis klossene er ganske bra, og det ikke er særlig striper i skivene, kan du bruke dem om igjen, men klosser koster normalt ikke så mye at de er noe å spare på.
Man trenger ikke være to for å sjekke om skiva er skeiv. Det holder normalt å bare jekke opp og snurre hjulet rundt. Klossen vil vanligvis subbe litt uansett. Er det jevn subbelyd, så er nok skiva rett, men sier det mer subb-subb-subb-subb når du snurrer, så er den skeiv.
Jeg har opplevd noen ganger at kast i skivene kommer og går med hvilke hjul som sitter på.
Hvis du bytter skiver, så vær veldig grundig med å rengjøre anleggsflaten mellom skiver og klosser. Jeg pleier å bruke et huggjern og skrape rent for å være sikker på at det er helt plant.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Og mellom felg å skive:)
Jeg har faktisk like over 230.000 km på 2 sett klosser foran, og ett sett klosser bak. Samme skivene hele veien også. Bil med automat.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Ser det står "ikke til maskin på noen av T55 1/2"-bitsene på nettet. Er det nødvendig å finne en som er beregnet for muttertrekker? Noen som vet hvor jeg finner det i Ås - folloområdet?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg skal uansett ha ny torxbit med 1/2" firkantfeste, men uansett bygger jo disse ut en del. Derfor vil jeg prøve muttertrekker. Tullete å ha torx der - vanlig utvendig sekskant bolt hadde funka bedre.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Jeg bytta luftfilter, og det nye filteret har en utforming jeg ikke har sett før. Den hvite matta - er det et forfilter? Eller er det bare en del av emballeringa som man skal rive av?
Jeg hadde 525 Tdsa og der var Fram filteret ikke med slikt fint hvitt filter foran, men til samme motor bare nyere modell E39 var det med slikt filter foran, jeg passet alltid på å bestille filter til E39 på min E34. Samler opp fin oljedamp som kommer fra inntaket til motoren:-)