1,077
29
0
Korleis feste Xenon ballast i motorrommet på bilen?
5,746
0
Skal feste to nye Xenon ballaster i motorrommet på bilen, men det er ikkje gode feste på dei.
Gode forslag korleis dei bør festes?
Strips fungerer jo, men kor lenge før dei dett ned?
Lite skruehull, kun eit lite mellom kontaktene som vert litt lite til å få inn ei skrue som heldt.
Gode forslag korleis dei bør festes?
Strips fungerer jo, men kor lenge før dei dett ned?
Lite skruehull, kun eit lite mellom kontaktene som vert litt lite til å få inn ei skrue som heldt.
og fikk en personlig innbydelse til nermeste kontrollstasjon innen 3 uker
har heldigvis fjernet det nå,på uorginal xenon,så er det ikke bestandig de tenner hver gang,måtte skru fullt lysene på og av flere ganger som regel før de tente som de skulle,pluss at fjernlys lampa i dasjbordet lyser hele tiden.
har montert i phillips extreme vision pærer nå,lyser omtrent like bra som xenon.
orket ikke og ta sjansen med og bruke xenon lenger heller,blir man stoppet med xenon,så setter de en merknad på bilen din,og den blir ikke borte,så blir man stoppet med det igjen,så blir det bot
Hva er poenget? du skal aldri bruke ekstralys mot andre bilister, uansett. spiller ingen trille hva du har.
Ettermontert xenon i nærlys derimot, H A R R Y!
nei,men tror du biltilsynet tenker det samme?de deler nok gladelig ut en lapp med visning innen 3 uker,og muligens en bot på 2500kr.
jeg hadde xenon i nær/fjernlys,pga av jeg kjører stortsett på veier uten belysning,og hvor det er mye elg/rådyr.
er mulig og godkjenne xenon på biler som ikke er levert med xenon også,men da må man bytte til lykter som er godkjent med xenon,og montere automatisk høydejustering,og lyktevaskere.
når jeg viste bilen min på biltilsynet med vanlige pærer,så kom jeg i prat med en ansatt som hadde med førerkort som sitt område,han skjønte godt at folk ville ha bedre lys han,og han brukte selv 110/100 pærer
Jeg kjøpt ny Mitsubishi Outlander i 2010. Ville ettermontere lovlig xenon i fjor. Det ville komme på 50 lapper, tar det heller på neste bil :)
De som sliter med dårlig lys bør få seg Osram nightbreaker i fjernlysa og Philips bluevision? I nærlysa. Det hjalp for meg.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Den skjønte jeg ikke.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Når bilen er speller ny og pærene ræva så skal jeg love deg det blir forskjell. Jeg er strålende fornøyd, resultatet er ikke langt unna xenon
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Poenget er når du blir stoppet i en teknisk kontroll og må plukke ned lysene før visning på biltilsynet, etter du har fått en unødvendig bot riktignok. Så får man heller veie lysbehovet opp mot risikoen for å bli stoppet.
oblygre: Om det er orginal NBB 225 35 w xenon du har; hva er lysverdien på dem?
Jeg snakker om ekstralys, ikke nærlys. Ekstralys blender motgående trafikk uansett om det er lovlige lys eller ikke.
Selv med ferske reflektorer, glass og de lekreste halogenpærene så er de ikke i nærheten av xenon. Jeg har brukt mye Nightbreakers og de er bra for å være halogen, men teknologien er en annen. Det er langt høyere virkningsgrad i xenon.
Man skal unngå å være en "harrytass" og blende fjernlysene ned i god tid ved møtende trafikk. Bare se på vogntog som er fullpakket med ekstralys i heftige dimensjoner. Sjåfører som vet hva de driver med blender ikke deg med dine fattige 2x 35W halogen.
Jeg har vurdert ulovligheten av dette opp mot det faktum at jeg blir en sikrere sjåfør av å se bedre og bli mindre sliten av å kjøre langt. Jeg bruker praktisk talt aldri fjernlys her sørpå, det blir kun på langturer. Jeg merket flere ganger på de ca. 300 mil jeg har kjørt i julen at flere andre foretrakk å ligge bak meg istedet for å kjøre forbi eller sakte akterut. Etisk vil jeg kunne argumentere sterkt for konverteringen selv om jeg ikke har loven på min side.
Orginale ja, lysverdien tenker du på lumen eller lux?
1 lux på 1100 m skal dei iallefall gje.
Skikkelig rens først og en strips til det har tørket.
Tenkte mer på lysverdien i forhold til den totale verdien på bila. Maks total lysverdi for personbil er 100. Mine NBB'er har en verdi på 37,5 pr lykt som orginale halogenlykter, men det er ikke så relevant da de er konvertert med 75W xenonkit. Nær/fjærnlysene(Halogen) har en verdi på 17,5 pr side, så bare Halogenlyktene fra NBB gjør bilen min ulovlig, derfor jeg lurte på verdiene fra xenonlampene?
Ein lærer så lenge ein har lever ;)
Max total lys er 480 Lux, og lysverdi oppgis som % av dette såvidt eg har forstått av google...
Hovedlysa mine er merket med 13 og NBB lysa merket med 11... 26+22=48.
Har litt å gå på mao.
11 er vel med 55 W Halogen, nå gir vel 35W Xenon 3x dette da er eg vel nærmere 92.
NBB lager en versjon med orginal 35w xenon også. De du linker til er ikke med orginale NBB xenonsatser, men bygd om av mellomledd. Det er flere som selger NBB/ABL sine lykter med ferdigkonvertert xenonkit, xenonkungen, oljbaren.se osv.
Takk for oppklarende googling, obligyre;)
Men mulig de ikkje er godkjent til veibruk med Xenon.
Fjernlys, derimot? Hvorfor skal det være så strenge regler for det? Det finnes knapt en bil som kan bruke 37,5%-lamper lovlig, og selv det lyser jo ikke allverden. Selv har jeg bil med innebygde tåkelys, som jeg har konvertert til fjernlys, og dyttet xenon i. Jeg kan bruke vanlig H4 nær/fjern alene, eller aktivere xenon i tillegg, som da skrus av og på sammen med fjernlyset. Jeg greier liksom ikke helt å se problemet. Jeg vet jo at jeg risikerer å bli hengt på stedet hvis noen av våre venner i statens vegvesen kommer og ser det, men den sjansen får jeg heller ta. Jeg kjører mye på mørke veier, og da foretrekker jeg å se ordentlig.
Hadde jeg hatt bil som kledde bøttelamper, hadde jeg nok satt på noen sånne, med xenon i.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.