608
14
0
Lading av bilbatteri
22,342
Akershus
0
Etter å ha lest tråden om ladespenning fant jeg ut at jeg skille lade batteriet på gamlebilen. Det var helt utladet. Med noe lading kunne få starteren til å ta noen runder. Etter at laderen hadde stått på et døgn etter dette så jeg at sikringen hadde gått. Jeg trykket på knappen og målte ladespenningen. Den var ca 10 volt. Uten laderen på var batteriet 8 volt. Her har noe skjedd. Kan ikke batteriet lades over tid?
Jeg satte laderen på et annet utladet batteri. Dette batteriet var på 2 v før lading. Ladespenningen var på 15v til å begynne med, men har falt til 13,7 når batteriet har begynt å trekke strøm.
Tåler ikke batterier å lades over tid?
Hvor lenge skal de lades?
8 voltsbatteriet er vel skutt. Har det blitt kortslutning i det?
Jeg satte laderen på et annet utladet batteri. Dette batteriet var på 2 v før lading. Ladespenningen var på 15v til å begynne med, men har falt til 13,7 når batteriet har begynt å trekke strøm.
Tåler ikke batterier å lades over tid?
Hvor lenge skal de lades?
8 voltsbatteriet er vel skutt. Har det blitt kortslutning i det?
Blyakkumulatorer tåler lading over tid forutsatt at den ladingen er kontrollert. Hvis det er en billig "brumboks" så må du selv kontrollere ladingen og avbryte den når batteriet er fulladet. Jeg sikter da til disse billigladerene som bare er en transformator etterfulgt av likeretter.
Et eksempel på batteri som lades hele tiden er de som er i UPS'er. Og det du har i bilen lades jo også hele tiden når du kjører.
Er det en "smart" lader, så vil den se på spenningen og justere ladingen utfra det. Slike kan stå på "evig". En "dum" lader må enten har en spenning som gjør at batteriet ikke overlades, men da tar det svært lang tid å få det helt fullt siden ladingen flater ut etterhvert som batteriets spenning nærmer seg det laderen er stilt inn på. Høyere spenning vil gjøre at batteriet fullades mye fortere, men det vil etterhvert begynne å koke. Når det koker, vil vannet i batterisyren forsvinne.
Begge de batteriene dine kan du nok pælme.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Følg litt med på ladingen hvis du bruker den laderen. Dunker du litt i batteriet og ser/hører at det bobler, så er det i hvertfall fullt. Prøv å lade batteriet fullt, la bilen stå med lysene på noen timer og se om bilen starter da. Hovedlys + baklys vil normalt dra ca. 10-12A, så et batteri i sånn noenlunde stand bør i hvertfall greie et par timer med den lasten uten at du får startproblemer.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg har i hvert fall aldri vært borti at det har kortsluttet etter at man har begynt å lade, og jeg har ladet ganske så mange batterier.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
1) Blir stående uladet over lang tid
2) Blir "dyputladet" altså helt flatt (slik at man ikke får lys i en 5W pære engang)
Skal ikke forsøke å utale meg om det kjemiske som skjer (eller ikke skjer) :)
De fleste ladere greier å gi en hvis mengde max strøm, hvis lasten er lavere (=> kortsluttning) vil spenningen synke.
Edit: Nå er det vel ikke umulig at etter "1)" så kommer "2)" helt automagisk...
På batterier som er gamle og/eller dårlig vedlikeholdt er de 2 vanligste feilene det du nevner og høy selvutlading. Det siste vil si at et fulladet batteri mister kapasitet raskt selv om du ikke tar ut strøm.
Begge deler skyldes at platene endrer kjemi, og som en følge ofte også fasong. Se på en rusten blikkplate så ser du at den eser ut og skaler av flak når den ruster. Det blir noe liknende.
Fant enda et gammelt batteri i garasjen. Jeg skal grille det også...