1,781    23    1  

Lovlig å ettermontere 25W Xenon påalle biler?

 2,297     Ski     0
Siden det nå selges biler med nedsatt styrke på Xenon lysa til 25Watt for å omgå kravet om lyktespyler og automatisk regulering. Kan man nå ettermontere 25watt xenon pærer på alle biler lovlig eller må den være typegodkjent med det? Kan man ettermontere 25W xenon tåpelys lovlig?

  (trådstarter)
   #2
 2,297     Ski     0

nei,ettermontert xenon er ikke lov,da blir det visning hos biltilsynet vet jeg ;D


Med 35watt ja, men det er fordi den krever lyktespylere og automatisk nivåregulering og nivåreguleringen har man ikke hvis man ikke har xenon fra før, men 25watt krever jo ikke dette så kanskje det er mulig?

http://paultan.org/2013/09/04/mini-now-offering-retrofit-xenon-headlamp-kit/
   #3
 1,012     0
bare sende en mail til biltilsynet og høre det,må sikkert få det innskrevet i vognkortet uansett
   #4
 3,042     Akershus     0
Noe etterskriving kan du bare glemme med mindre du finner TÜV-papirer eller annen typegodkjenning på dette. Det samme gjelder eksosanlegg, trim, endring av bremser (uoriginale calipere/skivedimensjoner) og alskens annet rart. Armaturet i bilen din er godkjent for halogen så det er det som gjelder. (Gjelder sikkert også LED som avgir enda mindre varme)

Tipset over er dog godt - ring og hør. Bare ikke forvent positivt resultat.
   #5
 5     0
Xenon i tåkelys får du aldri godkjent da det ikke finnes tåkelykter tilpasset for xenon. Bruk heller ledpærer :)

Var på kurs for en stund siden å temaet xenon ble jo tatt opp. Han som hadde kurset (kom fra SVV) sa at de nå vil holde større fokus på xenon enn tidligere, å såfremt ikke bilen har xenon originalt så er det en hel jobb å få det godkjent ettermontert. Kravet er jo automatisk høydejustering, lyktespylere og ikke minst DCR eller DCHR merking på lykta som mange glemmer.
  (trådstarter)
   #6
 2,297     Ski     0

Xenon i tåkelys får du aldri godkjent da det ikke finnes tåkelykter tilpasset for xenon. Bruk heller ledpærer :)

Var på kurs for en stund siden å temaet xenon ble jo tatt opp. Han som hadde kurset (kom fra SVV) sa at de nå vil holde større fokus på xenon enn tidligere, å såfremt ikke bilen har xenon originalt så er det en hel jobb å få det godkjent ettermontert. Kravet er jo automatisk høydejustering, lyktespylere og ikke minst DCR eller DCHR merking på lykta som mange glemmer.


Det har kommet 25 watt xenonpærer og biler levert med dette (bla. Tesla) trenger ikke lyktespylere eller automatisk høydejustering. Det kreves på 35 watt xenonpærer, men det har altså blitt utviklet 25 watt pærer for bruk UTEN lyktespylere og høydejustering HELT LOVLIG. Altså kan man kjøpe en bil i dag med xenon 25 watt som IKKE har lyktespyler og/eller høydejustering. Ser INGEN grunn til å bry SVV med dette siden de tydeligvis ikke har den filla peiling siden du mener kravet er lyktespylere og høydejustering som du har blitt fortalt av selveste SVV men som altså faktisk er feil så lenge det er snakk om 25 watt xenon og ikke 35 watt xenon. Mulig dette ikke er rett forum å spøre om slikt på, men det finnes jo folk der ute som har mer greie på bilrelaterte lover og regler enn SVV så håpet var at noen kunne svare på dette.  Kan jo bli riktig artig når biler med 25 watt xenon skall inn til eu-kontroll når selv SVV ikke kan reglene.
   #7
 1,012     0
men er reflektorene samme på xenon og vanlige lykter da?mener at xenon lampene har eget merke?og da vil du nok ikke få godkjent xenon pærer i vanlige lykter.


  (trådstarter)
   #8
 2,297     Ski     0

men er reflektorene samme på xenon og vanlige lykter da?mener at xenon lampene har eget merke?og da vil du nok ikke få godkjent xenon pærer i vanlige lykter.


Nei, sikkert ikke. Men ekstralys lagd for 25 watt xenon (hvis det finnes) må jo da kunne være lovlig å montere på bilen?
   #9
 1,012     0
hella har jo extralys med xenon,har jo blitt en grei pris på disse nå,får de vel til rundt 2500kr nå.

ellers så har du phillips extreme vision pærer,som er til vanlige lykter,disse lyser ikke mye dårligere en ettermontert xenon,monterte selv disse pærene etter at jeg ble stoppet med xenon
   #10
 514     0
Grunnen til at man har lyktespyling på biler med Xenon er jo at Xenon pæren ikke blir like varm som en vanlig halogen pære, derfor må man ha lyktespyling slik at man blir kvitt snø og slaps på lyktene.

Får nok ikke godkjent Xenon på bilen om det ikke er orginalt montert uansett om det er 10w, 25w eller 35w, man skal også ha automatisk høydejustering, dette for å unngå å blende møtende trafikk og 25w xenon kan nok blende det også.
  (trådstarter)
   #11
 2,297     Ski     0



Får nok ikke godkjent Xenon på bilen om det ikke er orginalt montert uansett om det er 10w, 25w eller 35w, man skal også ha automatisk høydejustering, dette for å unngå å blende møtende trafikk og 25w xenon kan nok blende det også.


DER tar du feil. Flere biler i dag, bla Tesla leveres med 25 watt xenon UTEN høydejustering. Høydejustering er ett krav på 35 watt. Det er IKKE xenon i seg selv som avgjør om det er høydejustering eller ikke, men antall lumen som pæra avgir, over 2000 krever lyktespylere, høydejustering osv, men under som 25 watt pærene har krever ikke dette.

Fant dette
http://www.hidled.com/articles/25WHID-xenon-lamp-or-a-xenon-lamp-factory-support-vehicle-standards-125


   #12
 1,012     0
er vel bare og prøve det,blir du stoppet,og det er godkjent med 25w som du sier,så vil dem sikkert se pæren,er det ikke lovlig,så må du vise bilen hos biltilsynet,og vil da få en merknad som henger med bilen,at det er blitt brukt ulovlig xenon,og vil da få bot om man blir tatt med det igjen,var det jeg fikk beskjed om hos biltilsynet når jeg viste bilen med vanlige pærer,etter og blitt stoppet i kontroll med ettermontert xenon
   #13
 3,042     Akershus     0
pwb - poenget er ikke om det er et fungerende oppsett eller om det er lov i statene, poenget er om det er lov her. Jeg setter penger på at det ikke er lov.

Se de reviderte retningslinjene her: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Periodisk+kjoretoykontroll/Regelverk

Legg merke til punkt 4.1 og 4.2 "ulovlige pærer". Gir automatisk 2-erfeil. Samme med lyskilde og lykt ikke kompatible. Model S har lykter laget for 25W xenon. Det er ikke en halogenlykt laget for.
  (trådstarter)
   #14
 2,297     Ski     1

pwb - poenget er ikke om det er et fungerende oppsett eller om det er lov i statene


Det er EU regler det er snakk om. Statene har ikke krav til høydejustering eller lyktespylere på 35w xenon heller. I EU er det ett krav til høydejustering og lyktespylere når det er mer enn 2000lumen som 35w xenon pærer har.
   #15
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Ikke sett inn xenon i halogenarmatur. Fordi:

1. Selv om det lyser, er ikke reflektoren tilpasset xenonpæren.
2. Lysbildet blir veldig rart. Lyset et ikke jevnt, men du vil se en mengde områder med "dots" som går i alle retninger.
3. Det er lett å blende andre i trafikken. Egoistisk.
4. Harry. H A R R Y. Smakløst. Synd du ikke har råd til å kjøpe bil med xenon.
men tror du egentlig at det ble så fantastisk mye bedre å bruke lønnen din på noe slikt? Gammel bil med Xenon = en kreativ nisse uten sans bak rattet.
5. Ulovlig. Gidder du virkelig bli vinkent inn og diskutere med SVV?

Spar heller pengene. Halogen er faktisk ikke dumt. Fordi, snø og is trenger den varmen lyset kan gi ved enkelte situasjoner. Og du kan bytte farge for å optimalisere kjøringen din. F.eks gult lys ved kjøring på snødekke og fokk.
  (trådstarter)
   #16
 2,297     Ski     0

Ikke sett inn xenon i halogenarmatur. Fordi:

1. Selv om det lyser, er ikke reflektoren tilpasset xenonpæren.
2. Lysbildet blir veldig rart. Lyset et ikke jevnt, men du vil se en mengde områder med "dots" som går i alle retninger.
3. Det er lett å blende andre i trafikken. Egoistisk.
4. Harry. H A R R Y. Smakløst. Synd du ikke har råd til å kjøpe bil med xenon.
men tror du egentlig at det ble så fantastisk mye bedre å bruke lønnen din på noe slikt? Gammel bil med Xenon = en kreativ nisse uten sans bak rattet.
5. Ulovlig. Gidder du virkelig bli vinkent inn og diskutere med SVV?

Spar heller pengene. Halogen er faktisk ikke dumt. Fordi, snø og is trenger den varmen lyset kan gi ved enkelte situasjoner. Og du kan bytte farge for å optimalisere kjøringen din. F.eks gult lys ved kjøring på snødekke og fokk.


Mange nye biler levers med lys som er godkjent for både halogen og xenon, men de billigste modellene leveres da uten høydejustering og dermed halogen pærer. Her bør man da kunne bytte til 25 w uten problemer.
   #17
 3,042     Akershus     0
Ulike lykter. Og skulle det vært nesten samme lykt så er de typegodkjent kun for en av typene. Det er det det hele koker ned til, og det en PKK vil avdekke.
   #18
 5,416     Langhus     0


...


Mange nye biler levers med lys som er godkjent for både halogen og xenon, men de billigste modellene leveres da uten høydejustering og dermed halogen pærer. Her bør man da kunne bytte til 25 w uten problemer.


Lyktene er designet for lyskilden. Halogen er varmest midt på og avgir mest lys midt på glødetråden, Xenon benytter lysbue med like mye lys hele veien. Resultat: strølys som går alle veier. Du ser bedre, alle andre ser bilen din mye bedre, men vil se vei og annet rundt bilen din mye dårligere.
Husker du f.eks å skru ned på park når du stopper langs veien og går ut av bilen?

Effekten av strølys forsterkes også av f.eks gamle slitne/matte lykteglass, som jo ofte er en årsak til at man ønsker seg mer lys.
Signatur
  (trådstarter)
   #19
 2,297     Ski     0
På hella så står det om krav ved mer enn 2000 lumen.
http://www.hella.com/hella-com/assets/media_global/J00268_Gesetzliche_Vorschriften_EN_HKG.pdf

I selve regelverket så er det også hele tiden referert til 2000 lumen.
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2013/wp29gre/GRE-69-24e.pdf

Dette må vel da si at hvis man har en bil med projektor linse som er merket PL og halogen kan bytte til xenon 25 watt siden kravet til xenon vel er PL merket linse?
   #20
 911     Hordaland     0
Det er vel også et krav om at pærene er E-merket.
Får du 25-watts Xenonpærer med E-merking?
  (trådstarter)
   #21
 2,297     Ski     0

Det er vel også et krav om at pærene er E-merket.
Får du 25-watts Xenonpærer med E-merking?


Siden det kjører biler med 25 watt fra fabrikk så bør det jo være mulig. Det vil jo sikkert komme etter hvert som flere begynner å se en mulighet til å kunne oppgradere lysa sine hvis det er lov. Venter på endelig svar fra svv også, fikk ett svar men de måtte sjekke opp da han jeg fikk svar fra ikke var klar over det med lumens grensa. Nå er jo dette med 25 watt ganske nytt, men det vil sikkert dukke opp flere produkter som det til mini til andre biler også.
  (trådstarter)
   #22
 2,297     Ski     0
Svar fra SVV, så da er det bare å finne ut om lykten er typegodkjent med xenon. Og så er det også helt klart at det er ikke xenon men lumens som angir om man trenger automatisk høydejustering på lyktene og lyktespyler.

"
Hei.

Det er korrekt at kravet til automatisk høydejustering og spyler er knyttet til hvor mye lumen lykten avgir.

Men man kan ikke montere en slik pære i en lykt som ikke er typegodkjent med slik lyskilde. Selv om lykten kan være merket med D, vil ikke referansetallet stemme med en annen pære enn det lykten er godkjent med. Man må montere ny typegodkjent lykt og lyskilde med korrekt lysstyrke og merking hvis det skal kunne godkjennes.
"
   #23
 10,486     Akershus     0
Høres ut som du allerede vet svaret på spørsmålet ditt.

Ekstralys med xenon finnes det mange av. For fjernlys er det ikke samme behov for automatisk høydejustering.

Selv har jeg en 1992-modell mercedes "e-klasse", der tåkelysene innerst er bygget om til fjernlys, og ettermontert xenon. Fungerer fin-fint. Fint lysbilde, og godt lys. Nærlys bør man ikke bygge om, da de vil blende motgående veldig mye.
Signatur