968    39    1  

mer bilprat, skuffende 5 seter

 2,297     Ski     0
Siden det er sikkert er mange barnefamilier inne her så passer det vel å komme med litt info om en typisk familiebil som viser seg å ikke være en familiebil uansett.
Har nå kjørt en Peugeot 508 i 1 uke. Bilen er utrolig god å kjøre og veldig god å sitte i for 4 personer, kjempedigert bagasjerom også. Skulle tro at en bil som er såpass diger ville passet til en familie med 3 unger, men neida.
Kjørte til Sverige en tur i går for å harryhandle, 3 jenter, 9 og to på 11. Etter 50 meter kranglet de om å slippe å sitte i midten, det midterste sete er helt ubrukelig, totalt meningsløst. I tillegg så hender det at den som sitter i midten faktisk klarer å åpne belte til den som sitter på høyre side. Dette skjer fordi det er så trangt i miderste sete at man sitter faktisk på beltelåsen. Det skjedde flere ganger at den låste seg opp, det er skummelt. Så til de som har eller tenker å få nr 3 styr unna den bilen. Har en 207 og den sitter 3de mann bedre i bak.

Hvorfor kan man ikke f.eks ved bestilling av bil si at man vil ha en 5 seter slik at man får 3 like seter bak for unger istedenfor 2 seter bak som er beregnet for voksne? Vi prøvde mange biler når vi fikk nr 3 og gjengangeren er jo at stort sett alle bakseter i en stor 5 seter i dag er lagd for 2 voksne og at det miderste er ett fancy armlene.

   #1
 8,022     Bærum     0
Lættis at de satser på 'planke' i midten bak ja. Heldigvis ikke sånn i vår Saab 9-5. Der sitter kona stadig vekk i midten bak mellom småjentene som sitter hhv i type 3 og type 2 barnestoler på hver side.

Hvordan er det i Skoda superb stasjonsvogn?...
   #3
 3,042     Akershus     0
Evt. hvis du skal ha med svigermor som døde forrige uke!

Skal man kjøpe seg en likkjerre så finnes det tøffere biler. Smile
   #4
 195     0

Hvordan er det i Skoda superb stasjonsvogn?...


Superb har enormt god benplass men bredden er ikke like iponerende, omtrent lik med Octavia.
Setet er formet for 2 romslige sitteplasser med en flat forhøyning i midten både i sete og rygg.

   #5
 744     Verdens navle     0
Skal man ha tre gode sitteplasser i baksetet må man over på modeller som f.eks. Ford S-Max og Galaxy.
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 2,297     Ski     0


Hvordan er det i Skoda superb stasjonsvogn?...


Superb har enormt god benplass men bredden er ikke like iponerende, omtrent lik med Octavia.
Setet er formet for 2 romslige sitteplasser med en flat forhøyning i midten både i sete og rygg.




Tenk om det kunne vært en oppsjon å bestille med baksete for 3. Superb har jo enormt med plass og er vel en perfekt bil for familer med 3 unger, hvorfor kødde til den flotte bilen med å lage ett teit baksete?
  (trådstarter)
   #7
 2,297     Ski     0

Skal man ha tre gode sitteplasser i baksetet må man over på modeller som f.eks. Ford S-Max og Galaxy.


Sjekket for noen år siden 7 seteren til S-Max, der/da gikk det noen megateite plastrør til bakvarmen under baksetene (ikke de bakerste). Fikk intrykk av selgeren at det kun var plastdritt man ikke kunne trå på. Vet ikke hvordan den er i dag, men er den slik i dag så er det nok en ubrukelig bil.

   #8
 744     Verdens navle     0
Satt forleden bak i nye både S-Max og Galaxy 7-setere. Ingen plastrør å tråkke på som jeg merket, i alle fall.  ;D
Signatur
   #9
 3,955     0


Skal man ha tre gode sitteplasser i baksetet må man over på modeller som f.eks. Ford S-Max og Galaxy.


Sjekket for noen år siden 7 seteren til S-Max, der/da gikk det noen megateite plastrør til bakvarmen under baksetene (ikke de bakerste). Fikk intrykk av selgeren at det kun var plastdritt man ikke kunne trå på. Vet ikke hvordan den er i dag, men er den slik i dag så er det nok en ubrukelig bil.


Har selv en S-max og i baksetet der kan man putte både svigermor, unger og til og med Cervin Vega 1515 så det holder.... med min families bruk av bilen, ville disse plastkanalene blitt ødelagt for LENGE siden - har dog aldri lagt merke til noen plastdingser baki der (men for alt jeg veit kan disse være borte før jeg i heletatt fikk satt mine bein baki der...)

Forøvrig er S-max enhver barnefamilies drøm - forstår ikke at folk er så tjukk i huet at de går for Touran - ikke er den fin engang....
   #10
 8,022     Bærum     0
Er nok litt smak og behag.. Vi prøvde en smax og var enige om at den kjipe, sølvgrå romskipplasten de har dekorert med var helt grusom. Touran har mye bedre opplevd kvalitet på interiøret. Men selv som 5-seter er den jo helt ubrukelig plassmessig for en vanlig familie, så jeg skjønner heller ikke at noen gidder å kjøpe den.

På bruktmarkedet er også prisen på galaxy og smax ganske like, så skal man først ha litt plass er galaxy et mer naturlig valg. Desverre mye kjip plast inni den også. :(

Det beste valget i den klassen er nye Sharan. Da får en skyvedører såvel som DSG.
   #11
 10,486     Akershus     0
Det er ganske vanlig med "flatt" baksete i midten. Jeg har det i min gamle Mercedes nesten-e-klasse, og den opplevdes helt uproblematisk for 3 relativt røslige amerikanere på sightseeing rundt i norge en drøy ukes tid.

Man sklir jo ikke akkurat ut av setet når det sitter en på hver side.

Hvis "alle" gjør det sånn, så vil jeg tro det er en grunn til det.
Signatur
   #13
 10,486     Akershus     0
Kollega har hatt passat med DSG noen år, og girkassa er vel nesten det eneste som har fungert hele tida.
Signatur
   #14
 5,741     1
Han kan ikkje har kjørt den så mykje når automatkassa er det einaste som virker...
Hadde motoren virka hadde nok DSG kassa svikta.
Beklager, har ein djup og inderlig aversjon mot alt som er produsert av VW....
   #15
 919     Norge     0
Har 3 unger i barnesete i 2.seterad. S-Max har god plass, men helt enig i at jeg aldri ville valgt denne bilen om det ikke var av praktiske hensyn. Touran\Mazda5 var det ikke plass til mine 3 barneseter i 2. seterad for de som er interresert i sammenligningen mot de.
   #16
 22,342     Akershus     0

Beklager, har ein djup og inderlig aversjon mot alt som er produsert av VW....

Jeg har hatt og har en del VW produkter. Low tech greiene har fungert utrolig bra. Når ting blir avansert ryker det ofte. Problemet er at jeg ikke har funnet noe alternativ til VW som er bedre. (for meg)
   #18
 5,741     0

Jeg har hatt og har en del VW produkter. Low tech greiene har fungert utrolig bra. Når ting blir avansert ryker det ofte. Problemet er at jeg ikke har funnet noe alternativ til VW som er bedre. (for meg)

Nå er vel min aversjon mest subjektiv, men det er nok ofte ny teknikk som ryk ja, og når det koster sjel og skjorte å sette bilen på verksted (Audi tar opptil kr. 2500 pr. time på verksted....), så skyr ein slikt.
Det blir nok ein enkel bil neste gang også med minst mulig dill.
   #19
 8,022     Bærum     0
Mulig at DSG hadde noen barnesykdommer, men når det virker er det helt genialt å kjøre med. Nå har det dog gått en del år, og Ford (og andre) har vel noe tilsvarende (Powershift?) som kanskje har blitt like bra?

Jeg har for så vidt også en aversjon mot VW, men det skyldes i all hovedsak forhandlerapparatet en må forholde seg til ved garantisaker osv. Selve bilene liker jeg designet og løsningene på.

   #20
 22,342     Akershus     0
Forhandleren tror jeg jeg ikke skal skrive så mye om. Jeg har helt sluttet å benytte dem etter en del kjedelige episoder. De tar seg dessuten alt for godt betalt for den jobben de gjør.

Passaten vi har fra ca 2000 er ihvertfall ikke en kvalitetsbil, greit den har gått 250 000, men ingen av de andre VWbilene vi har hatt har hatt noe særlig tull ved 250, da var de knapt innkjørte.
   #21
 247     Trondheim     0
Vi har 3 gutter fra 3 til 8 og kjører en VW Multivan, en fantastisk familiebil. Ikke noe problem med 3 stk barnestoler side om side i baksete. Kan evt. sette inn 1 evt. 2 enkeltseter i tillegg hvis det er behov for det. Selvfølgelig med 3 punkts seler også på de. Kjørte til Danmark nå i sommer med god plass til reiseseng til minstemann og sykler+++ alt inne i bilen. Med tanke på at bilen veier 2,4 tonn og med en motor på 400nm, så syns jeg det er helt akseptabelt med et forbruk på 0,7 på langkjøring.
   #23
 10,486     Akershus     0
Er ikke multivan bare en transporter, da?
Signatur
   #25
 629     Bergen     0
Det er vel heller en caravelle?

-De ser lik ut, men transporter er bygget med tanke på den som kjøper bilen, mens caravelle er bygget med tanke på den som kjører bilen.. ;)

Det var ihvertfall sånn med  modellene fra begynnelsen av nittitallet..

-Der har du forresten den perfekte familiebilen! Den gamle Caravellen hadde skyvedører, kanongode seter, kjempegod plass uten å bli enorm, god svingradius, frisktlåtende boxermotor, og det gikk an å komme fra et krasj med den og.. ::)

-Ulempen var at de gode baksetene ble ødelagt for å få grønne skilter og rust over alt..
   #26
 3,840     Haugesund     0
VW Multivan er bygget for småbarnsfamilien, mens Caravelle er for transport av personell.
Signatur
   #27
 629     Bergen     0
Ja, men begge to har  bedre seter,støyisolering, utstyr, osv en en transporter. Det var det som var poenget.. Wink
   #28
 8,022     Bærum     0
Ser at mange Multivan'er på finn har 1.9 liters diesel med 105hk. Dersom det stemmer at bilen er over 2 tonn må dette bli en særdeles stusselig kjøreopplevelse. Får man den noen gang opp i 100 før man skal kjøre av motorveien igjen...
   #29
 992     Østlandet     0
Det er ingen rakett, for å si det slik... Har lenge hatt lyst på en slik bil, men de med 140 eller 180 hk motor koster enormt! Multivan med 180 hk koster det samme som en Merc ML med 204... (Kanskje ikke helt sammenliknbare biler, men jeg skulle klart å klemme ungene godt sammen hvis jeg fikk ML'en:)
   #30
 629     Bergen     0
Til sammenligning kjører jeg en hiace med 105hk på ca 2,8 tonn og den flyter faktisk tålelig bra avgårde. Akselerasjonen tar ikke akkurat pusten fra deg, men det er heller ikke sånn du blir sittende å holde pusten og be en stille bønn heller.. ;D

Det blir å lene seg tilbake og late som man kjører lastebil.. Wink
   #31
 247     Trondheim     0
Multivanen vår veier ca 2,4 tonn, men med 174 hk og 400nm så fungerer den helt greit...
Desverre så er avgiften på en sånn bil helt syk, men vi prioriterte dette nå når ungene er små. God plass, trygg bil, bra comfort og en bil som både far og resten av familien syns er helt suveren. Feilfri er den ikke, har hatt litt kluss med den elektriske skyvedøren på høyre side og  instrumentbelysningen. VW har jo aldri vært verdens beste bil, men du finner en som passer akkurat dine behov.

mvh en folkevognbuss nerd med 6 stk busser fra 65 til 06 mod...  ::)
   #32
 22,342     Akershus     0

Ser at mange Multivan'er på finn har 1.9 liters diesel med 105hk. Dersom det stemmer at bilen er over 2 tonn må dette bli en særdeles stusselig kjøreopplevelse. Får man den noen gang opp i 100 før man skal kjøre av motorveien igjen...
Jeg kjøpte en Transporter med 1,9 turbodiesel. Den har sterke 68 hester. Den kommer opp i 120 mellom avkjøringene. (selvfølgelig testet i utlandet ville ikke finne på noe så uansvarlig i Norge da det er farlig å kjøre så fort her Wink )

Bilen kan trekke to tonn. Da setter du pris på den sterke motoren. Bilen er utstyrt med fem trinns girkasse, så du finner alltid et passende gir for de bratteste bakkene i slike tilfeller.

Jeg kjøpte bilen uten å ha prøvekjørt den og fikk en overraskelse at det ble puttet slike kraftige motorer i slike tunge varebiler.

Får du inn en 105 hester i en slik bil må det være helt uansvarlig. Den kommer sikkert opp i over 140 med en slik motor, og da må du reise til Tyskland for å rase fra deg. Og hva er da vitsen med å fem trinns girkasse når du kommer til oppoverbakkene. Du får ikke brukt alle girene.
   #33
 629     Bergen     0
;D
Caravellen jeg kjørte hadde hele 90 hylende hester som hadde en tendens till å rive løs bakhjulene frå våt asfalt.

...og det uten turbo... Wink
   #34
 6,009     Finnmark     0
Det som er viktig for oss er at bilen er stor nok og virker hele tiden.....Kjører derfor Subaru Outback, som etterhvert blir "konebil................

Har ikke bil som hobby, kjører derfor IKKE VW/Ford produkter eller amerikanere.
Regner med å kjøpe Mazda CX5(bensin/automat) snart, den er passelig stor og har 160 hk bensinmotor.......(Mazda CX5 er IKKE samarbeide med Ford)
Jada Subaruen bruker tett på literen på mila!.....men vi kjøper bensin i Russland(5,5kr/liter) eller i Finland(13kr/literen), klarer som regel og unngå fylling i Norge ;)

Ser ikke fordelen med diesel som andre gjør, men derimot dette:
Dårlig varme om vinteren, må ha tilleggsvarmer.
Dyr service på partikkelfilter, eks Avensis 13000kr etter 4år(stod i en nettavis om dette).
Snart forbudt å kjøre i byer med diesel.
Ikke så stor forskjell i forbruk på nye biler(bensin/diesel).

.......så min konklusjon er: bare kos med "japse"bil 4wd/suv med bensin motor(+150hk) og automatgir Smile
Signatur
   #35
 774     Konnerud i Drammen     0
ingen som har noe å si om fiat freemont da?

har i dag en subaru forester, men må si jeg har fått denne 7setern i kikkerten, da forestern begynner å bli  noe liten med 3 barn,. fårn også med 4x4 Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #36
 2,297     Ski     0

ingen som har noe å si om fiat freemont da?

har i dag en subaru forester, men må si jeg har fått denne 7setern i kikkerten, da forestern begynner å bli  noe liten med 3 barn,. fårn også med 4x4 :)


7 seter? 6 + 1/2 vil jeg si Wink Hvorfor gjør ikke alle slik? http://motoburg.com/imgs/3530-peugeot-307-sw-d-design-16-hdi-01.jpg.html
   #37
 8,022     Bærum     0

ingen som har noe å si om fiat freemont da?

har i dag en subaru forester, men må si jeg har fått denne 7setern i kikkerten, da forestern begynner å bli  noe liten med 3 barn,. fårn også med 4x4 :)

Foresteren er jo helt håpløs bagasjemessig. Grunt bagasjerom som ikke rommer noe, vi måtte ha simoen på tvers da vi lånte en sånn, og da var det i praksis fyllt opp baki der...
   #38
 629     Bergen     0
Nå er det lenge siden jeg satt mine bein i en forester, men er du sikker på at det ikke er simoen som er problemet?
-Når vi kjøpte ny bil fant vi ut at vi kunne spare 70000 med å droppe stasjonsvogn/mpv og heller spandere 7000 på ny "europeisk" barnevogn. -Så ble det mazda3 sedan på familien og vekslepenger nok til en motorsykkel til far... ;D

Nå i ferien fant jeg forresten ut at nevnte bil har "minst" like god bagasjeplass som peugeot 508 stasjonvogn som tråden egentlig omhandlet..
   #39
 8,022     Bærum     0
Simoen er vel en av markedets største barnevogner, men poenget er at det finnes mange stasjonsvogner hvor en slik vogn går inn på langs. Foresteren er svært grunn baki og volumet er totalt sett lite, kun 387 liter med baksetene oppe. Stasjonsvogner i Passat-størrelse ligger på rundt 600 liter.