4,035    31    4  

Noen med minilaster her, erfaring?

 3,706     Ringerike     0
Er i ferd med å dra på meg en duppedings til eller leketøy som kona kaller det Wink
Driver å lese meg opp på temaet og trenger derfor å høre litt om erfaringer.
Har sett på klassen fra 1-1,9tonn, leddstyrt. type, :
Schaffer. Widemann, JCB og Giant

Har til dels utelatt de som en sitter på fronten.....dvs:
Avant, Norcar, Multione og Pixy

Skal brukes til grovarbeid på hytta sommeren og litt snødytting hjemme på vinteren, lar ATV'n få fred for dette hvis maskina egner seg og redskapen holder.

Favoritt så langt er JCB 403.....eller en Giant...eller en .......vel kom gjerne med forslag og også tips til maskiner som er for salg.

Er det noe forum som dekker slik redskap?
Signatur

   #1
 6,705     Akershus     0
Her bør frodeS og Utsikten være gode kandidater til å delta i diskusjonen. Utsikten har vel en Avant minilaster/kompaktlaster og virker å være fornøyd med den.

Ellers søkte jeg på "avant minilaster" på Google og fikk opp forumet til www.gaardsdrift.no som første treff. Tråden finner du her: http://gardsdrift.no/Meninger/Debatt/Bygninger-og-innendoersmekanisering/Kompaktlaster-hva-skal-man-velge
  (trådstarter)
   #2
 3,706     Ringerike     0
Vel, har lest den tråden før og det virker ikke som det er rett forum, da det bare er en tråd på hele forumet. Må da være noen som har en sær interesse av minilastere der ute?
Signatur
   #3
 6,705     Akershus     0
Hehe, men det var verdt forsøket Smile

Prøvde "kompaktlastare forum", det gav en del svenske treff. Prøvde også "minilastare forum", som også så ut til å gi noen resultater.

Du kan jo prøve litt Smile
   #5
 3,083     Gol     0
Jeg kjører en avant 520 ca 16-20 timer pr år. Syns den er fenomenal og kjøre, lett kjørt er den også.
Bruker den med skuff og silo grabb. Litt rart og sitte på fronten til og begynne med men syns den er gull og kjøre, kommer lett inn i den hver gang da det går 2 mnd i mellom hver gang. Kjører ca 4 timer annen hver mnd igjennom vinteren.
Signatur
   #7
 3,083     Gol     0
Kjører en 2008 modell avant og på den så er det lite plast og ødelegge utv ivertfall Smile
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 3,706     Ringerike     0
Handlet i dag en minilaster, overligger fra 2011, bare gått 9 timer. Som vanlig så går jeg egen veier Wink
Blir vel eneste eier av Fiori ML1200 i Norge?

Hentes hjem i neste uke og den skal da på løftebukken for full sjekk og skift av væsker og filtre før jeg tar den i bruk. Den drives av en Kubota D902 3syl diesel 23Hk. Hydraulikken gir 32 lite/min med 140bar ved 3000o/min. Maks hast. er 3600 o/min. 1200kg og løfter høyt nok. Skal kjøpe til pallegafler med tømmerklype og en snøskuffe.

Rett før handelen var jeg med på budrunde på en 2012 Avant 520 men den ble nesten 40'kr dyrere og det blir mange kr pr brukstime for meg. Bruker heller de penga på litt utstyr til lasteren. Kommer nok en pimpe-tråd etter hvert Smile

Noen med minilaster her, erfaring? -  - BiddaNoen med minilaster her, erfaring? -  - Bidda
Signatur
   #10
 6,009     Finnmark     0
Gratulerer!..... Nå må du vel kjøoe ny ( kjøkken) maskin til kona også? Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #11
 3,706     Ringerike     1
Nei...bare ny spisestue...men det er det vært Wink

Litt info om Italienske Fiori:
De lager som hovedsak betongblandebiler og har som spesialitet selvblandebiler.
Begynte å produsere minilaster i 2009 og avsluttet i 2012, egenprodusert i Italia.
2 modeller: ML700 og ML1200 solgt stort sett i søreuropa og vestover.
2012 ble i rød og ikke gul.
Fiori er Ikke solgt i Norge med unntak at Stemas (importør av Weidemann) hadde en av hver modell som de har blitt "pådyttet" fra moderselskapet i Danmark, som i sin tur hadde fått de fra Nederland Smile Jeg har nå kjøpt ML1200 og ML700'n stå på Finn som siste maskin. Kan helt klart prutes på..... så kjøper noen den her på forumet, så blir vi i hvert fall 2 som har dette klenodiemerket Wink

Noen med minilaster her, erfaring? -  - Bidda
Siste redigering: Thursday, January 29, 2015 5:07:45 PM av Bidda
Signatur
   #12
 3,083     Gol     0
Gratulere med ny maskin Smile Da blir det og brøyte med denne da kontra atv?
Signatur
   #14
 10,486     Akershus     0
Ser du har handlet deg noe nå. Den ser ut som noe skikkelig møl noen har sveiset på maskin og mek, men håper den viser seg å funke greit for det Smile

Avanter har dessverre lett for å bli litt dyre. Det beste kjøpet er gjerne nytt. De selges normalt bare når de har overlevd eieren, eller de er totalt nedkjørt. Jeg var heldig og fant en i første kategori, som også var hyggelig priset.

Hvorfor utelot du de der du sitter på forvogna (og allikevel var med og bød på en avant?)?
Jeg har prøvd begge deler, og er ikke i tvil om at å sitte på forvogna gir en mye bedre kontroll på hva en driver med, samt en mye mer stabil maskin.


Blir det snøfreser 2.0 ? Ny utgave med oljemotor?
Signatur
  (trådstarter)
   #15
 3,706     Ringerike     0
Møl og møl...vi får vel erfaring etterhvert og kan melde tilbake svar på den påstanden.

Avanten jeg bød på var lagt ut til en startpris som gjorde at jeg "kastet prinsipper på havet" Smile

Kan være at versjon 2.0 blir med oljemotor, men ikke i vinter....
Signatur
   #16
 10,486     Akershus     0
Det som er så fint med udokumentert, er at da kan man være litt stor i kjeften, sånn inntil motsatt evt er bevist Smile

Men hvorfor vil du ikke sitte på forvogna? Dårlig erfaring?

En sprett ny maskin bør jo fungere greit, det skulle bare mangle, liksom. Jeg prøvde å google litt, men det var ikke mye å finne. Løftehøyde og sånt ser ganske likt ut som på min, som ikke har teleskop.

Var det avant på auksjonen.no du så på?
Signatur
   #17
 1,076     1484     0
Jeg har iaf hatt begge deler, og kunne ALDRI I VERDEN tenke meg å kjøpe en maskin med pendlende foraksel og sete på bakvogna. Ustabile greier, med dårlig oversikt de jeg har kjørt i alle fall.. Hvor man kjøper, er vel også litt avhengig av hva krav man setter til deler og service, da maskinene ofte er basert på mye like komponenter. Jeg hadde en Norcar, der fantes det knapt en del på lager i Norge, mens Avant har FK stort sett det meste til på lager. Jeg er helt enig i at de gamle Avantene var mer robuste med stålplater , framfor dagens plastic-fantastic look. Nærmere 450timers bruk har dog vist at det ikke er noe STORT problem, selv om kunder som kjører i riving, har tendens til å rive litt mer en bygget de jobber på ( såsom lykter, deksler, dekk og endel annet som er løst.

Jeg er iaf veldig glad i Avanten, men det blir spennede å høre andres erfaringer med andre maskiner.
Noen med minilaster her, erfaring? -  - Bidda
Signatur
  (trådstarter)
   #18
 3,706     Ringerike     0
Har brukt et par mnd på lese meg opp på minilaster.....og etter dette valgte jeg i første omgang å se bort fra de som en satt på forvogna. Har ikke selv erfaring i så måte. Som du (frodes) sikkert vet så har også Avant kommet med en slik type (R).

....nå skal det også sies at jeg ikke er typisk den som følger "hovedstrømmen" Wink

Avanten jeg bød på stod på Finn i 2 dager, ble lagt ut av et finansieringsselskap via en traktorforhandler på Stange.

Jeg henter Fiori'n i morgen ettermiddag, så skulle ikke forundre meg om det kommer noen bilder Wink
Signatur
   #19
 10,486     Akershus     0
Ja, jeg har sett de har kommet med dette R-tullet. De har vel innsett at mange av kundene handler etter bare å ha lest litt, uten egen erfaring Smile

Det er fordeler og ulemper med begge deler. Mye handler det nok om hva man er vant med også.

Jeg kjørte en del jord med en der jeg satt på bakvogna. Det skulle opp i høyden på et torvtak på hytta. Denne hadde en del pendling i midten, og når man da hadde flere hundre kilo jord høyt oppe foran, men selv satt bak, skulle man virkelig holde tunga i rett munn. Det var veldig lite som skulle til før forvogna tippet på seg. Den hadde jo heller ikke allverden vekt på hjula foran, siden motor og lodd satt bak.
Signatur
   #20
 2,865     0
Problemet _enkelte_ opplever med å sitte på forvogna er at man mister den umiddelbare oversikten over hvilken vei maskinen (altså bakvogna) peker. Er man tilstrekkelig uoppmerksom bak rattet, så vet man ikke hvilken vei maskinen vil svinge når man begynner å rygge, i motsetning til førerplass på bakvogna (som alle "full-size" hjullastere har) hvor man umiddelbart ser (uten å bruke speil eller snu seg) hvilken vei leddet/maskinen er vinklet.

Om det er et stort problem i praksis? Tja, man _burde_ vel egentlig ha såpass korttidshukommelse at man husker hvilken vei man hadde svingt midjen når man kjørte fremover, før man skal rygge. Å rygge uten å se seg bakover (enten med vridd nakke eller i speil) er jo strengt tatt heller ikke helt heldig...

Et annet problem er at en førerplass som "henger ut bakover" på forvogna (som på Avanten'e) vil ta ekstra plass i yttersving der det er trangt. Du får et "overheng" bak midjeleddet som stikker ut til siden.

Minilaster skal ha pendling i midjen eller på bakakselen (store hjullastere har stort sett bestandig det siste alternativet), _absolutt ikke_ på framaksel. Når det gjelder førerplass, derimot, så ville jeg nok heller hatt den på bakvogna; ikke fordi jeg ikke vet hvilken vei jeg svinger, men på grunn av det nevnte overhenget.
   #21
 10,486     Akershus     0
Med så små lastere er det ingen fordel med pendling noe sted. Jeg har prøvd begge deler, det ble bare ustabilt.

Jeg tror det er litt gammel overtro ute og går også.

Avant har nylig kommet med R-serie, hvor man sitter på bakvogna. Her er hvordan de sammenlikner dem:

https://www.youtube.com/watch?v=ZXJKvRQN50E
Signatur
  (trådstarter)
   #22
 3,706     Ringerike     0
Nå er Fiorien på løftebukken og "forvandlingen" kan begynne
sjekke motor og hydraulikken
sjekke el
pusse ned og male over overflaterust
skifte batteri
sette på Weidemann feste
sette på litt lys osv....

Noen med minilaster her, erfaring? -  - BiddaNoen med minilaster her, erfaring? -  - Bidda
Signatur
   #23
 10,486     Akershus     0
Akkurat som Citroën? Kjøp nytt, få hjem på henger, og så rett på bukken? Smile

Jeg syns jo den maskina ser litt snål ut, og kanskje ikke det mest kurante å få tak på deler til, men hvis den funker som den skal, så vil jeg tro du får mye moro med den.

Kjettinger derimot, det blir kanskje vanskelig?
Signatur
   #24
 1,463     Harstad     0
Stilig leketøy. Smile Gratulerer!
Kjenner det klør i lommeboka. :p

Angående kjetting ser det trangt ut, men man kan jo skru inn pigger.
Signatur
   #26
 10,486     Akershus     0
Lasteren min veier ikke mer enn drøyt tonnet. Jeg vil tro hans veier omtrent det samme. Kanskje 1200, og hengeren 350? 15-1600 totalt?
Signatur
  (trådstarter)
   #28
 3,706     Ringerike     0
Har nå malt litt, satt på lys og byttet hurtigfeste (m/hydr. låsing) til type Weidemann og har også handlet inn litt stuff: tilhenger, snøskuffe, pallegafler med klo, gravearm bygges nå med diverse graveskuffer, løftearm og tømmerklo Wink

Her er noen bilder og en kort filmsnutt av selve maskina:

https://youtu.be/k8KaE-vkSNQ
Signatur
   #29
 10,486     Akershus     0
Hvordan syns du de kjettingene funker? Jeg har vurdert sånne på min, som et rimelig alternativ. "Ordentlige" koster fort langt over 2000,- for 4x
Signatur
  (trådstarter)
   #30
 3,706     Ringerike     0
Tja, kjøper nye i morgen på Biltema som er beregnet på ATV de er solide nok. De som er på filmen var bare noen billige som jeg hadde liggende i bilden som jeg nå prøvde. Hører flere sier at en trenger bare foran.....
Signatur