5,073
40
12
Ombygging til El sykkel
419
1
Noen som kjenner til å modifisere en sykkel til el sykkel?
Vinteren er ganske så trått å sykle, dårlig brøyting, høy puls o.s.v så har begynt å kikke på el sykkel for vinterbruk. Men disse er ganske så dyre, 20 lapper +, og ser derfor på å bygge om den eksisterende vintersykkelen min. Da får man kjøpt konverteringskit til 10 lapper på Finn.no, men kjøper man dem fra kina får man kit ferdig til ca 7200 inkl toll. Men er det noen som har gjort dette, og har erfaring å dele?
De delene jeg har kikket på er:
Aliexpress - krankmotor og Aliexpress - Samsung batteri
Vinteren er ganske så trått å sykle, dårlig brøyting, høy puls o.s.v så har begynt å kikke på el sykkel for vinterbruk. Men disse er ganske så dyre, 20 lapper +, og ser derfor på å bygge om den eksisterende vintersykkelen min. Da får man kjøpt konverteringskit til 10 lapper på Finn.no, men kjøper man dem fra kina får man kit ferdig til ca 7200 inkl toll. Men er det noen som har gjort dette, og har erfaring å dele?
De delene jeg har kikket på er:
Aliexpress - krankmotor og Aliexpress - Samsung batteri
Har sett på ulike løsninger, tror det stod noe på dinside også...
Ca 1000 dollar for slike sett....
Har du vurdert batterløsning, hvilke type: litium, lipo eller annet
Tester lipo batterier til forskjellig, ekstrem lav vekt er fordelen med dem
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Alltids de som skal ødelegge for oss andre. Farten synes jeg det er ok med at de har begrensinger på, dog skulle det vært tillatt med høyere effekt. Nå er 250 W tillatt, men det burde være det doble.
Mye bakker og motvind
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
........derfor kan det være "lovlig" med 500 watt motor.
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
http://elbilforum.no/forum/index.php/board,30.0.html
250 w nominell effekt, det er vel da ett spørsmål om hvor mye effekt motoren klarer å presse ut av seg i de korte periodene. DEt vil si kvaliteten på motoren. Det gjør vel egentlig ikke at man kan gå opp til 500W motor uansett, for det er vel hva motoren er dimensjonert for som betyr noe? Men har vel gått opp en lite hakk på motoren til 350W, er tross alt over 100 kg, og må vel ha litt ekstra effekt for å dekke for det
Prøvde å presse litt på prisene hos leverandøren, men der var det intet å hente.
Så siden jeg ikke har funnet noe andre så blir det antageligvis kittet over jeg går for, men skal gjøre litt mere research.
OFf topic er lov det, El sykkel har jeg stor tro på, kan jeg få ned bilkjøringen så er det verdt det. Jeg bruker 10 min på å sykle til jobb, mens med bilen tar det 20 min hvis det ikke er kø.
Sponset el sykkel til madammen ifjor, og hun går og gleder seg til å ta sykkelen frem igjen. NEkter plent å sykle på vinteren så det må være bare veier.
http://www.forbrukerradet.no/guide/2015/den-store-elsykkelguiden/
Jeg ser poenget ditt med at man heller vil ha slipp på bakhjul enn framhjul, men argumentet gjelder jo bare hvis du ikke har planer om å trå selv. Elsykler skal jo være slik at motoren er en hjelpemotor, ikke en hovedfremdriftskilde.
Har kjøpt motor av dem. Kan anbefales. Krankmotor Bafang. Bafang er en av de bedre.
Har både krankmotorer og navmotorer. Kran anbefales, da man kan gire med motor. På nav kan man normalt ikke det. Men krankmotor er fort dobbelt så dyrt. Det er lite vekt foran på en sykkel, så jeg liker å ha den bak...
Hehe, du er nok litt tøffere enn meg i sykling. Er nok litt tøffere når jeg er på treningstur med sykkelen, men til fra jobb/butikk så vil jeg helst unngå noe møte med bakken. Planen er jo trå selv, argumentet mitt var mere det at det er ofte is der jeg sykler og vil ha kraften der jeg kjenner den, altså bakhjulet. Kraft på fremhjulet ser jeg mere som noe som er vanskeligere å holde kontroll over, dog har jeg ikke noe referanse eller erfaring så det er mere synsing.
Kyrre
Husker du hva dette firmaet heter? Og hvordan de er i pris.
Bafang er nok hva jeg kommer til å gå for, krankmotor er foretrukket. Men har ikke helt bestemt meg enda.
Tror jeg måtte ut med 7 tusen eller noe?
Designet på motoren ser ikke akkurat så komplisert ut, så tror jeg fint skal kunne reparere den selv hvis det er noe som skjer, med reservedeler fra ebay/kina. Mere usikker på batteriet og hvor lenge det vil holde.
Fungerer veldig bra og er utrolig enkelt og installere
Sånn bare for ordens skyld.
Goldenmotor.com
Har foreløpig kjøpt MTB fra Biltema som en mellomlanding!
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Sorry Mac, men det her er IKKE måten å gjøre det på. Svært ufint å bare komme her og anbefale din egen butikk, uten å tilkjennegi deg. Det strider mot god forretningskikk, og forumets reglement. Sett deg inn i begge deler, og oppdater signaturen din.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Godt å vite at det er lov å ta en mellomlanding når det er snakk om kjøp av sykkel (i motsetning til kapp- og gjærsag).
Sykkel er tung.....jeg liker det til mitt bruk på asfalt og skogsveier, den er veldig stabil og fjærer ok. Montert geleovertrekk på setet som hjelper til bedre komfort.....
Ja, man blir svett av å sykle laaange motbakker og helst over 15 km/ t på toppen....
Bruker ca 53-54 minutter til/ fra campingvogna 20 km unna, uten å bli svett......
Bruker 1 strek(av5) av batteri kapasitet på denne distansen
Testen sammenligner mot en sykkel som koster 4 ganger mer, flere gir og 350 watt crankmotor.
Syns det er mye sykkel for pengene.
Av og til kommer det en kraftig lyd og bakhjulet stopper nesten opp, det er overbelastningsvern som må oppdateres.......det slår inn for tidlig. Tror alle Biltema butikker har fått kabel og software til det.......
Mellomlanding var nok litt autokorrektur som kanskje passer enda bedre på sykkel med 1000 watt motor
Jeg skal bruke Biltema sykkelen iår, så blir det nok el byggeprosjekt i vinter......
Vi har bruk for to El MTB, men kan bruke en E-green P3 itillegg ( men den er ikke så bra på litt dårlige veier).........
Om man ikke bare kjøper en ferdig sykkel da!
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
https://m.youtube.com/watch?v=bvo5557cX48&itct=CBwQpDAYACITCOz2sPeWtswCFQ8IGAod_SsHGDIGcmVsbWZ1SNjt3tKRr-Py0QE%3D
https://m.youtube.com/watch?v=0eWNeRpXttg&itct=CBwQpDAYACITCK7DrOGXtswCFVUGDQodBGIH4zIGcmVsbWZ1SI-_8fb5vI79bg%3D%3D
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Og det blir litt feil å sammenligne BT med sykler til 30 lapper. Motorene og kontrollerene på dyre sykler er av bedre kvalitet og bedre programmering, som gjør at motorene kan utnyttes mye bedre på peak performance. Noe som gjør at de takler bakker bedre, da peak er gjerne 350 W mot nominelt 250W. Men så er det det at syklene skal gi assistanse, de skal ikke ta over syklingen som mange tror, eller som mange faktisk gjør når de kjøper sykler til 1000W.
Må jo si at den krank motoren min på 350 W faktisk er noe dårligere enn min svigerfars sykkel til 35 lapper med Bosch motor, selv om min på papiret skulle vært sterkere. Men nå har jeg ikke fått programmert den enda (mangler kabel bare)så da endrer kanskje bildet seg litt.
Problemet er ofte som og finmakr4ever og skriver mye pga programmering. Sammelignet med mitt egent prosjekt med krankmotor så ser jeg det er mye å hente på programmering. Min får jeg ikke over 15 km/t i litt krassere oppoverbakker, rett og slett fordi programmeringen ikke henter ut alt den kan da den kun gir rundt 60% av kapasiteten mener jeg å huske.
Ser at regulering(også motorcontroller?) er lik på denne, selv om displayet er litt forskjellig. Funksjoner er ca samme
https://m.youtube.com/watch?v=XJD-kniFgnI
Personlig så liker jeg PAS funksjon veldig godt, vi skal bruke sykkel som sykkel og trenger bare litt hjelp i motbakker og motvind....
Mitt byggeprosjekt kommer nok å bli litt "overkill". Liker å ha "nok" motor og fordel er at større motor sjelden blir maksimalt belastet ( og levetid øker)....
På BT MTB er det kun 7 gir, så det er vanskelig å sykle fortere enn 30-35 km/ t
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
https://freak.no/forum/showthread.php?t=254388
Ser at DIY linker om ombygging av sykler fort går helt bananas, og ender med kjøretøy som lett kjører fra mopeder........
Men greit å vite at kanskje eiker og gaffel bør forsterkes om man går for kraftig motor....
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
I konverteringen min så har jeg merket at en motor stiller høyere krav til sykkel deler enn ved kun trøkraft. Så nå ,å jegl bytte kassett og kjede på den fordi den etter å ha fått motor, glir den på kjedet. Men nå er sykkelen over 10 år gammel og aldri byttet kjede, så kanskje det var på tide uansett.
Syns også det er ok med skivebremser ;)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til