5,073    40    12  

Ombygging til El sykkel

 419     1
Noen som kjenner til å modifisere en sykkel til el sykkel?
Vinteren er ganske så trått å sykle, dårlig brøyting, høy puls o.s.v så har begynt å kikke på el sykkel for vinterbruk. Men disse er ganske så dyre, 20 lapper +, og ser derfor på å bygge om den eksisterende vintersykkelen min. Da får man kjøpt konverteringskit til 10 lapper på Finn.no, men kjøper man dem fra kina får man kit ferdig til ca 7200 inkl toll. Men er det noen som har gjort dette, og har erfaring å dele?
De delene jeg har kikket på er:
Aliexpress - krankmotor og Aliexpress - Samsung batteri

   #1
 6,009     Finnmark     0
Skal igang med tilsvarende prosjekt, men det blir ikke før når ny garasje er operativ.

Har sett på ulike løsninger, tror det stod noe på dinside også...
Ca 1000 dollar for slike sett....
Har du vurdert batterløsning, hvilke type: litium, lipo eller annet Angel
Tester lipo batterier til forskjellig, ekstrem lav vekt er fordelen med dem Smile
Signatur
   #3
 1,060     Jevnaker     1
En kollega på forrige jobben min monterte kina-elmotor foran og bak på sykkelen sin. Den gikk i ca 40-50km/t. Endte opp med at han havnet i avisen etter å ha kjørt på elg på tur til jobb Tongue
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 419     0
Lipo batterier er tenkt på, men tok det ikke videre i betraktningen da jeg ikke fant noe særlig billigere enn de av Lithium. Dog har jeg ikke sjekket hele nettet.

Alltids de som skal ødelegge for oss andre. Farten synes jeg det er ok med at de har begrensinger på, dog skulle det vært tillatt med høyere effekt. Nå er 250 W tillatt, men det burde være det doble.
   #5
 6,009     Finnmark     0
Tenkte å montere 500 watts crankmotor, om jeg finner........
Mye bakker og motvind Wink
Signatur
HSt
   #6
 37,926     Lillestrøm kommune     0
Tror det er noen i Trondheim som bygger El-sykler, men vet ikke noe om dem.

pwb
   #8
 2,295     Ski     1
Husk på at de er stor forskjell på motorene. Grensen på 250watt er på nominell effekt, spisseffekten kan være mye høyere og Bosch sine gir vel 350 eller opptil 500watt i korte øyeblikk (oppoverbakke).
   #9
 6,009     Finnmark     0
Husk på at de er stor forskjell på motorene. Grensen på 250watt er på nominell effekt, spisseffekten kan være mye høyere og Bosch sine gir vel 350 eller opptil 500watt i korte øyeblikk (oppoverbakke).

........derfor kan det være "lovlig" med 500 watt motor. Grin
Signatur
   #10
 73     1
Ellers er du velkommen til Terrengsykkel.no der er det en fin tråd med mye om temaet.
  (trådstarter)
   #12
 419     0
Får stikke innom de plassene og kikke litt og, all info er nyttig før jeg går igang.

250 w nominell effekt, det er vel da ett spørsmål om hvor mye effekt motoren klarer å presse ut av seg i de korte periodene. DEt vil si kvaliteten på motoren. Det gjør vel egentlig ikke at man kan gå opp til 500W motor uansett, for det er vel hva motoren er dimensjonert for som betyr noe? Men har vel gått opp en lite hakk på motoren til 350W, er tross alt over 100 kg, og må vel ha litt ekstra effekt for å dekke for det Grin

Prøvde å presse litt på prisene hos leverandøren, men der var det intet å hente.
Så siden jeg ikke har funnet noe andre så blir det antageligvis kittet over jeg går for, men skal gjøre litt mere research.

OFf topic er lov det, El sykkel har jeg stor tro på, kan jeg få ned bilkjøringen så er det verdt det. Jeg bruker 10 min på å sykle til jobb, mens med bilen tar det 20 min hvis det ikke er kø.
Sponset el sykkel til madammen ifjor, og hun går og gleder seg til å ta sykkelen frem igjen. NEkter plent å sykle på vinteren så det må være bare veier.
   #13
 5,111     Sørnorge     1
Jeg ville definitivt gå for forhjulsdrift om jeg skulle satt elmotor på en av syklene mine. Grunnen er at jeg da får trekk på begge hjul, noe som er mer savnet enn motorhjelp både i skogen og med tilhenger på dagens føre (10cm dyp løs og kram snø).
  (trådstarter)
   #15
 419     2
Forhjulsdrift er mye billigere og lettere løsning å montere, men har bestemt meg for krankmotor, går vel litt på følelse enn fornuft kanskje. Grunnen er at på grunn av is så vil jeg holde vekten og kraften på bakhjulet. Forjulet vil jeg ikke ha noe særlig på fordi ved is så ser jeg at jeg kan begynne å spinne (gjør det på bakhjulet titt og ofte idag), samt at det er lettere for meg å ta kontrollen hvis bakhjulet glir ut enn hvis forhjulet glir ut. Glir bakhjulet ut så detter jeg ned på siden , glir forhjulet ut så fyker jeg antageligvis med hodet først fremover. Tror uansett at man ikke får "4 hjulsdrift følelsen" på en sykkel. Skulle jeg kun sykle i fin snø uten hard is /slaps / skare eller annet så kan jeg være med på forhjulsdrift. Men da hadde jeg og nok gått for en fatbike.
   #16
 5,111     Sørnorge     0
Stuper jeg ikke over styret en gang i timen, er terrenget for enkelt - er mitt treningsmotto.
Jeg ser poenget ditt med at man heller vil ha slipp på bakhjul enn framhjul, men argumentet gjelder jo bare hvis du ikke har planer om å trå selv. Elsykler skal jo være slik at motoren er en hjelpemotor, ikke en hovedfremdriftskilde.
   #17
 389     Nesodden     1
Tror det er noen i Trondheim som bygger El-sykler, men vet ikke noe om dem.

Har kjøpt motor av dem. Kan anbefales. Krankmotor Bafang. Bafang er en av de bedre.
Har både krankmotorer og navmotorer. Kran anbefales, da man kan gire med motor. På nav kan man normalt ikke det. Men krankmotor er fort dobbelt så dyrt. Det er lite vekt foran på en sykkel, så jeg liker å ha den bak...
  (trådstarter)
   #18
 419     0
Stuper jeg ikke over styret en gang i timen, er terrenget for enkelt - er mitt treningsmotto.
Jeg ser poenget ditt med at man heller vil ha slipp på bakhjul enn framhjul, men argumentet gjelder jo bare hvis du ikke har planer om å trå selv. Elsykler skal jo være slik at motoren er en hjelpemotor, ikke en hovedfremdriftskilde.

Hehe, du er nok litt tøffere enn meg i sykling. Er nok litt tøffere når jeg er på treningstur med sykkelen, men til fra jobb/butikk så vil jeg helst unngå noe møte med bakken. Planen er jo trå selv, argumentet mitt var mere det at det er ofte is der jeg sykler og vil ha kraften der jeg kjenner den, altså bakhjulet. Kraft på fremhjulet ser jeg mere som noe som er vanskeligere å holde kontroll over, dog har jeg ikke noe referanse eller erfaring så det er mere synsing.
Kyrre
Husker du hva dette firmaet heter? Og hvordan de er i pris.
Bafang er nok hva jeg kommer til å gå for, krankmotor er foretrukket. Men har ikke helt bestemt meg enda.
  (trådstarter)
   #20
 419     0
Takker, har dog allerede bestilt fra Kina, skal være her om 2-3 uker.
Designet på motoren ser ikke akkurat så komplisert ut, så tror jeg fint skal kunne reparere den selv hvis det er noe som skjer, med reservedeler fra ebay/kina. Mere usikker på batteriet og hvor lenge det vil holde.
  (trådstarter)
   #22
 419     0
Kjøpte på Aliexpress.com, nærmere bestemt denne Krank motor. Det ble 350w utilsiktet, men ser prisen er og gått opp ett par hundrelapper, så kanskje greit å søke litt mer. Er og mye ute på ebay.
  (trådstarter)
   #24
 419     1
Kanskje du skulle og fortelle at det er du som står bak butikken og selger av produktet?
Sånn bare for ordens skyld.
   #26
 6,009     Finnmark     0
Ser mange poeng med å kjøpe navmotor herfra:
Goldenmotor.com

Har foreløpig kjøpt MTB fra Biltema som en mellomlanding!

Ombygging til El sykkel - DSC_0498.JPG - Andy



Signatur
   #27
 10,486     Akershus     1
Sjekk ut rubbee på https://elify.no/rubbee-el-sykkel-kit
Fungerer veldig bra og er utrolig enkelt og installere Smile


Sorry Mac, men det her er IKKE måten å gjøre det på. Svært ufint å bare komme her og anbefale din egen butikk, uten å tilkjennegi deg. Det strider mot god forretningskikk, og forumets reglement. Sett deg inn i begge deler, og oppdater signaturen din.
Signatur
HSt
   #29
 37,926     Lillestrøm kommune     0
Av en eller annen grunn så trekker Biltema elsyklene dårlig i bratte bakker (finnes en test som viser dette) bare til info. Og til vår nye bruker med en klønete start, registrer signatur på profilen din og så har du lært noe du også.
   #30
 6,009     Finnmark     0
Har syklet ca 150km med min Biltema sykkel......
Sykkel er tung.....jeg liker det til mitt bruk på asfalt og skogsveier, den er veldig stabil og fjærer ok. Montert geleovertrekk på setet som hjelper til bedre komfort.....

Ja, man blir svett av å sykle laaange motbakker og helst over 15 km/ t på toppen....
Bruker ca 53-54 minutter til/ fra campingvogna 20 km unna, uten å bli svett......
Bruker 1 strek(av5) av batteri kapasitet på denne distansen 
Testen sammenligner mot en sykkel som koster 4 ganger mer, flere gir og 350 watt crankmotor.
Syns det er mye sykkel for pengene.

Av og til kommer det en kraftig lyd og bakhjulet stopper nesten opp, det er overbelastningsvern som må oppdateres.......det slår inn for tidlig. Tror alle Biltema butikker har fått kabel og software til det.......

Mellomlanding var nok litt autokorrektur som kanskje passer enda bedre på sykkel med 1000 watt motor Smile

Jeg skal bruke Biltema sykkelen iår, så blir det nok el byggeprosjekt i vinter......
Vi har bruk for to El MTB,  men kan bruke en E-green P3 itillegg ( men den er ikke så bra på litt dårlige veier).........

Om man ikke bare kjøper en ferdig sykkel da!

Ombygging til El sykkel - Screenshot_2016-04-30-12-28-41.png - Andy
Siste redigering: Saturday, April 30, 2016 10:30:07 AM av finnmark4ever
Signatur
Signatur
  (trådstarter)
   #32
 419     0
Mener biltema sykkelen fikk god review på dinside.no, mye pga pris vs ytelse.
Og det blir litt feil å sammenligne BT med sykler til 30 lapper. Motorene og kontrollerene på dyre sykler er av bedre kvalitet og bedre programmering, som gjør at motorene kan utnyttes mye bedre på peak performance. Noe som gjør at de takler bakker bedre, da peak er gjerne 350 W mot nominelt 250W. Men så er det det at syklene skal gi assistanse, de skal ikke ta over syklingen som mange tror, eller som mange faktisk gjør når de kjøper sykler til 1000W.

Må jo si at den krank motoren min på 350 W faktisk er noe dårligere enn min svigerfars sykkel til 35 lapper med Bosch motor, selv om min på papiret skulle vært sterkere. Men nå har jeg ikke fått programmert den enda (mangler kabel bare)så da endrer kanskje bildet seg litt.
HSt
   #33
 37,926     Lillestrøm kommune     0
Mitt poeng var bare å få frem at har en veldig bratte bakker så viser testene avvik i ytelse så får en vurdere dette opp mot pris. I utgangspunktet var spesifikasjonene så gode at jeg ikke hadde trodd at det var et problem.
  (trådstarter)
   #34
 419     0
Hvis det er selve ytelsen som er varierende kan jeg godt forstå innlegget.
Problemet er ofte som og finmakr4ever og skriver mye pga programmering. Sammelignet med mitt egent prosjekt med krankmotor så ser jeg det er mye å hente på programmering. Min får jeg ikke over 15 km/t i litt krassere oppoverbakker, rett og slett fordi programmeringen ikke henter ut alt den kan da den kun gir rundt 60% av kapasiteten mener jeg å huske.
HSt
   #35
 37,926     Lillestrøm kommune     0
Bestykningen er ikke ulik sykler jeg ikke har hørt om ytelsespeoblematikk i bakker, men som du skriver det kan godt hende at motorkontroller som utgjør forskjellen. Nå er pris forskjellig så mitt ønske var kun å prøve å hjelpe til med at en vet hva en får når en kjøper.
   #36
 6,009     Finnmark     0
BT kjøper fra de som produserer mye.....
Ser at regulering(også motorcontroller?) er lik på denne, selv om displayet er litt forskjellig. Funksjoner er ca samme Smile

https://m.youtube.com/watch?v=XJD-kniFgnI

Personlig så liker jeg PAS funksjon veldig godt, vi skal bruke sykkel som sykkel og trenger bare litt hjelp i motbakker og motvind....
Mitt byggeprosjekt kommer nok å bli litt "overkill". Liker å ha "nok" motor og fordel er at større motor sjelden blir maksimalt belastet ( og levetid øker)....

På BT MTB er det kun 7 gir, så det er vanskelig å sykle fortere enn 30-35 km/ t Smile
Signatur
   #38
 6,009     Finnmark     0
Fikk oppdatert controller til motor på BT MTB, nå skal overbelastningsvern være korrekt!

Ser at DIY linker om ombygging av sykler fort går helt bananas, og ender med kjøretøy som lett kjører fra mopeder........
Men greit å vite at kanskje eiker og gaffel bør forsterkes om man går for kraftig motor....
Signatur
  (trådstarter)
   #39
 419     0
Skjønner ikke hvorfor man da ikke bare kjøper seg en el scooter isteden. Snyte staten for noen kroner kanskje? Men 2WD på sykkel høres unektelig veldig morsomt ut da, når jeg ville fått bruk for den vet jeg ikke, men morsomt ja Laughing.
I konverteringen min så har jeg merket at en motor stiller høyere krav til sykkel deler enn ved kun trøkraft. Så nå ,å jegl bytte kassett og kjede på den fordi den etter å ha fått motor, glir den på kjedet. Men nå er sykkelen over 10 år gammel og aldri byttet kjede, så kanskje det var på tide uansett.
   #40
 6,009     Finnmark     0
Det erer 2 wd på de fleste billige syklene,pga at motoren er foran og man manuelt driver bakhjulet :) 

Syns også det er ok med skivebremser ;) 
Signatur