1,597    28    0  

Reparere lekk hydraulikkrør (bil)

 10,486     Akershus     0
Bilen min har nivåregulering med et sinnrikt system med gasskuler og sirkulerende hydraulikkolje. Ikke ulikt hvordan det er på en del citroën (det er mercedes som har patentet på det). I helgen byttet jeg gasskulene (møkkajobb), og returrøret tilbake til hydraulikktanken har rustet en del. Der begynte det å lekke nå etter at jeg fiklet en del med rørene.

Noen tips for å få det tett? Bytte røret er selvsagt den åpenbare løsningen, men det er laaaangt og det er mye jobb å bytte hele. Det er ikke så høyt trykk, siden det er retur.

Røret er 6mm utvendig diameter.
Signatur

   #1
 3,840     Haugesund     0

Røret er 6mm utvendig diameter.
Da er det ikke mange dråpene som kommer gjennom det returrøret ;D
Du kan benytte kopperrør, men hvis det for mye mas ville jeg tredd en slange, med mindre du skal holde det originalt  :)

Bare vær obs på at slangen må tåle hydraulikkolje. Som er ganske aggresiv.
Signatur
   #2
 159     Hedmark     0
ville ha gjort som TAZ skriver...
slanger ruster ikke og de tåler mere bevegelser. Ta kontakt med forhandler av hydraulikkslanger( som f.eks TESS) de presser koplinger som passer for deg og kapper slangen i riktig lengde. Er ganske sikker på at det også er en billigere og bedre løsning en å benytte orginalt rør.
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 10,486     Akershus     0

ville ha gjort som TAZ skriver...
slanger ruster ikke og de tåler mere bevegelser. Ta kontakt med forhandler av hydraulikkslanger( som f.eks TESS) de presser koplinger som passer for deg og kapper slangen i riktig lengde. Er ganske sikker på at det også er en billigere og bedre løsning en å benytte orginalt rør.


Originalt rør er dyrt ja. Ikke tror jeg det er ferdig bøyd heller. Det er helt fint unntatt på akkurat dette stedet. Det er ikke store mengden olje som sirkulerer. Det er ikke helt ulikt bremserør med flens i begge ender og en mutter som skrus inn i ventilen for hydraulikken. Siden det er retur, tror jeg ikke trykket er så stort. En tanke er å kappe det og tre innpå en slange som festes med noen slangeklemmer. Prøver en tur til tess eller hatec i morgen, tenker jeg.

Jeg liker å ha ting originalt, men ikke for enhver pris. Det viktigste er at det ikke er en jallaløsning som slutter å fungere igjen når som helst.

Der røret er rustet er det 2-3 cm som ikke er noe å ta vare på.
Signatur
   #4
 159     Hedmark     0
ta i så fall slange i hele dens lengde(fra kobling til kobling). ikke bare tre noe utenpå det kommer ikke til å bli godtatt ved en kontroll. men slange med press kobling i begge ender som er fastskrudd vil bli godkjent.
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 10,486     Akershus     0

ta i så fall slange i hele dens lengde(fra kobling til kobling). ikke bare tre noe utenpå det kommer ikke til å bli godtatt ved en kontroll. men slange med press kobling i begge ender som er fastskrudd vil bli godkjent.


Jeg får ikke tredd på slange hele veien fra motorrommet, langs hele undersiden av bilen og til ventilen for nivåreguleringen.

Hvorfor skulle ikke dette bli godkjent så lenge det holder tett?
Signatur
   #6
 159     Hedmark     0
nja, vil tro og innrømmer med det samme at jeg ikke er reperatør av yrke eller fag.
men tror at det har noe med patenterte , sertifiserte og godkjente løsninger å gjøre. Fjøsmekk er ikke akkurat anerkjent som en patentert løsning, men som en nødløsning der og da til du får fikset det på en godkjent måte.
Signatur
   #7
 159     Hedmark     0
mente da selvfølgelig at du demonterer det gamle røret og setter på slange i stedet, ikke tre slangen utenpå i hele dens lengde. Er enklere å tre slangen innimellom alle kriker og kroker en det H...røret som er stivt og uregjerlig å ha med å gjøre. Ellers lykke til
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 10,486     Akershus     0
Godkjenning eller ikke er ikke noe tema. Det viktige er at det blir tett. Jeg -tror- slange utenpå gammelt rør og slangeklemmer vil fungere, men vet jo ikke.

Kan det gamle røret kappes, flenses og så skru på en skjøt? Andre muligheter?
Signatur
   #9
 159     Hedmark     0
kan jo alltids loddes...billig og kjapt. mener bestemt det er godkjent også
Signatur
  (trådstarter)
   #10
 10,486     Akershus     0

kan jo alltids loddes...billig og kjapt. mener bestemt det er godkjent også


Lodde et stålrør? Det er vel noe som kalles slaglodding, og krever ganske heftig temperatur i forhold til vanlig lodding?
Signatur
   #11
 159     Hedmark     0
sikker på at det er stål??
men ok....
Signatur
  (trådstarter)
   #12
 10,486     Akershus     0

sikker på at det er stål??
men ok....


Det er ikke kobber i hvertfall. Hardt som f***. Nesten umulig å bøye til.
Signatur
   #13
 5,416     Langhus     0
Hvis det er stål kan du tre på et rør i overdim og sveise.

Gjorde det på rør fra bensinpumpe en gang (ny pumpe ble kun solgt med ny bensintank og kostet 15k)

Skikkelig møkkajobb med demontering, avrenning av bensin, sveising, montering, f**n lekk, demontering osv.. Bensin finner de minste hullene du kan tenke deg...
Signatur
   #14
 4,110     Akershus (Follo)     0
Det fantes ialfall tidligere skjøter for bremserør. De ble brukt i slike tilfelle du nevner der det ble umulig å tre inn et langt ferdigbøyd rør. Men du vil da trenge 2 slike skjøter, rør mellom dem pluss flensverktøy. Glem det billige flensverktøyet, det er bare bukkebæsj! Dette bør et bremseverksted kunne fikse forholdsvis raskt.

Det er forøvrig nytt for meg at Citronens nivåregulering er en Mercedes patent. Titt under panseret på en gammel Rolls Royce og du finner en merkelapp om at det er en Citroen patent.  ;)
Signatur
   #15
 806     0
Nivåreguleringen i Citroeng og Rolls-R er Citroeng sitt patent og RR betalte for å bruke systemet. Banna bein.

Ikke lag noe jallamekk med slange utenpå, det fungerer aldri på slike rør.

Kapp røret, kjøpr et dobbelflenseverktøy på Biltema og sett inn en skjøt i hver enda av den delen du kapper vekk.

Dobbelflenseverktøyet til Biltema holder plenty til slike jobber på hobbybasis. Jeg har bygget flere komplette bremsesystem med mitt sett og aldri hatt problemer med det og aldri hatt lekkasje i koblingene.

Setter du på jallamekk med slangebiter og lange slanger blir det myye dyrere. Om du skal ha Tess til å lage en hydraulikkslange på 3-4 meter med koblinger i begge ender, ja da koster det mer enn å kjøpe deler og verktøy for å gjøre det skikkelig.

Og jeg tviler på at du vil få godkjent å lagge opp slange der også. Det vil i alle fall kreve mye mer klamring enn rørene ligger på i dag.
Signatur
  (trådstarter)
   #16
 10,486     Akershus     0

Dette er ikke noe som trenger godkjenning. Det er snakk om et returrør for hydraulikk til demperne. Det sirkulerer når det ikke er heving på gang, og kommer litt ekstra hvis den senkes. I motsetning på citroën, der kulene må byttes hele tida, så er det stålfjærer som gjør hovedjobben, mens hydraulikken tar seg av demping og høydejustering.

Det bør altså ikke være høyt trykk her. Det er ikke snakk om mange meter slange, det er snakk om å kappe det originale røret på ett sted, dytte innpå en slangebit på type 15 cm elns, og skru på slangeklemmer på hver side. Tror jeg prøver det først, så kan jeg evt. prøve med biltema sitt flenseverktøy hvis ikke det holder. Tror jeg har en kompis som har et sånt liggende.

Jeg får sjekke litt mer rundt patenter, jeg mente det var Mercedes som hadde patenten på det.
Signatur
  (trådstarter)
   #17
 10,486     Akershus     0
Det ser ut til at det er citroën som fant opp hydraulikkfjæringa, ja. Tydelig at jeg er feilinformert.

Anyway, så var det Mercedes som fikk det til å fungere :-)
Byttet kulene på min nå, etter bare 505.000 km.
Signatur
  (trådstarter)
   #18
 10,486     Akershus     0

Hvis det er stål så er det ikke vanskelig og sveise det, må sikkert demontere røret og sveise det. eller ta slange løsningen, men som det blir nevnt her bruk en slange som tåler hydralikk olje.


Skal det sveises så må jeg til et verksted eller noe for å få det gjort.

Vil en drivstoffslange tåle hydraulikk? Jeg har fått tak i noe som er for alt av bensin og diesel.
Signatur
   #19
 3,840     Haugesund     0

Skal det sveises så må jeg til et verksted eller noe for å få det gjort.
Du kan og skjøte røret med 2 unioner, og en bit rør. Men avklar nøyaktig hvilken dimm. røret har.

Vil en drivstoffslange tåle hydraulikk? Jeg har fått tak i noe som er for alt av bensin og diesel.
Ikke nødvendigvis, du må lete opp produsent/typebetegnelse, og se om de godkjenner HVXA LT 15 olje.
Signatur
  (trådstarter)
   #20
 10,486     Akershus     0


Skal det sveises så må jeg til et verksted eller noe for å få det gjort.
Du kan og skjøte røret med 2 unioner, og en bit rør. Men avklar nøyaktig hvilken dimm. røret har.

Vil en drivstoffslange tåle hydraulikk? Jeg har fått tak i noe som er for alt av bensin og diesel.
Ikke nødvendigvis, du må lete opp produsent/typebetegnelse, og se om de godkjenner HVXA LT 15 olje.


Er det den som gjerne kalles Z-HM ?
Signatur
   #21
 3,840     Haugesund     0


Er det den som gjerne kalles Z-HM ?
Tenker du på tidligere HMZ (eller motsatt...) 15/32/46 olje, som er den gamle betegnelsen. I så fall nei, hvis du leser oppe til Høyre, står det faktisk til MB nivå systemer.
Signatur
  (trådstarter)
   #22
 10,486     Akershus     0



Er det den som gjerne kalles Z-HM ?
Tenker du på tidligere HMZ (eller motsatt...) 15/32/46 olje, som er den gamle betegnelsen. I så fall nei, hvis du leser oppe til Høyre, står det faktisk til MB nivå systemer.


Ah, der sto det, ja.

Z-HM er vel det jeg har på bilen min, mens det er mer vanlig med L-HM (grønn). Det er en del som fyller L-HM på mercedesene, med merkelig fjæring og lekk hydraulikkpumper som resultat på sikt.

Jeg tenker jeg prøver med den slangestumpen jeg fikk tak i, men jeg lurte på å klippe av en liten bit og la ligge i bløyt med hydraulikkolje, så kan jeg følge med på om den går i oppløsning.

Siden dette er returrøret, så har det ikke så store praktiske betydningen om det går lekk. Støtdempingen fungerer jo like godt for det. I hvertfall en stund Smile
Signatur
   #23
 3,840     Haugesund     0

Jeg tenker jeg prøver med den slangestumpen jeg fikk tak i, men jeg lurte på å klippe av en liten bit og la ligge i bløyt med hydraulikkolje, så kan jeg følge med på om den går i oppløsning.

Siden dette er returrøret, så har det ikke så store praktiske betydningen om det går lekk. Støtdempingen fungerer jo like godt for det. I hvertfall en stund :-)
Det er en god løsning, men jeg tror ikke du gidder vente på resultatet :D
Det samme skjedde når de omformulerte bremsevæsken. Ingen forsto hvorfor alle amerikanske biler fikk etterhvert (1år+) låste bremser. Men det var fordi den løste opp innerlineren, som igjen ble til en tilbakeslagsventil ;D

Men til saken. Ja det vil nok fungere med å kappe røret, pusse endene, og skjøte med en slangebit. Pass bare på sponen fra kuttet. Dette er ikke traktor hydraulikk...
Klager eu sjefen, så fyrer du inn du par unioner. De er godkjent til bremser og...

Edit: Bokstav-benevnelsen foran tallet reflekterer som oftest produsent
Signatur
   #24
 1,323     Østlandet     0
Returolje fra hydraulisk nivåregulering er vel ikke verre enn returoljen fra servostyringen?
Der er det da slange med slangeklemmer originalt på veldig mange biler.
Har du en slange som tåler oljen er ikke dette noe problem.

Men å tro at Mercedes oppfant hydraulisk fjæring a?  :o
Citroen hadde da vitterligen hydraulisk fjæring, bremser og styring på deres DS fra midten av 50-tallet. Over 50 år siden det!
Mercedes (som GM) forsøkte seg på luftfjæring i 10 år før de ga opp og gikk over til Citroen sin hydrauliske fjæring, men beholdt riktignok konvesjonelle bremser og styring.
Gasskulene på Citroen er slitedeler på lik linje med støtdempere/fjærer på andre biler. Vanligvis holder de 100-150 tusen km, noe de også gjorde på 60 tallet.........

Noe helt annet enn hva man kunne si om spiralfjærene på Mercedes som sank og sank og sank og .................
  (trådstarter)
   #25
 10,486     Akershus     0

Men å tro at Mercedes oppfant hydraulisk fjæring a?  :o

Jaja.. Som allerede sagt så har jeg nok stolt litt for mye på en som vanligvis har rett.

Mercedes (som GM) forsøkte seg på luftfjæring i 10 år før de ga opp og gikk over til Citroen sin hydrauliske fjæring, men beholdt riktignok konvesjonelle bremser og styring.

Vel, mercedes tilbyr fortsatt luftfjæring. Airmatic heter det, og er tilgjengelig på stort sett alle modeller som er verdt å snakke om. De har aldri gått over til hydraulisk fjæring, men hatt det som tillegg til stålfjærene bak på de fleste stasjonsvognene, og som tilvalg på enkelte sedan/coupé.

Gasskulene på Citroen er slitedeler på lik linje med støtdempere/fjærer på andre biler. Vanligvis holder de 100-150 tusen km, noe de også gjorde på 60 tallet.........

Akkurat... På min bil er det byttet fjærer pga. at jeg ville ha den lavere. Støtdempere foran ble byttet ved 400.000 km, og hydraulikkrørene bak ble dessverre byttet ved 470.000 fordi en !"#¤=&/#"=%)/ på et verksted borti gata her mente det var 2-er-feil at det svetter bittelitt på en hydraulisk "støtdemper".


Trykket bør ikke være ulikt det på servoen. Der sitter det slange på min også.
Signatur
   #26
 3,840     Haugesund     0

Trykket bør ikke være ulikt det på servoen. Der sitter det slange på min også.
Slange fungerer helt perfekt det, spørsmålet var vel om drivstoffslangen din taklet den oljen det var snakk om. ATF (som er i styring), og 15 LT kan ikke sammenlignes kjemisk.
Signatur