1,429    28    0  

Skadet bil - Hva nå?

 519     Østfold     0
En kjørte i meg bakfra i dag så jeg fikk en større skade på bilen. Takstmann kommer i løpet av få dager og skal se på skadene. Hva bør jeg tenke på i en samtale med takstmannen? Vipper mellom kondemnering og rep. Hva kan jeg forvente å få igjen av innmontert utstyr? Det er ettermontert ryggekamera, 1000 metere, takstativ, fjernkontroll til dieselvarmeren, (bare her er det snakk om en kontroll til ca 4000,-), multimediaspiller etc.. Alufelger x 8 og nye dekk på 8 hjul etc. (stål er standard) Kvittering på alt av rep. i mitt eie etc.

   #1
 3,042     Akershus     0
Er det snakk om kondemnering så pruter du som om livet ditt sto på det. Takstmannen vil ta et gjennomsnitt av Finn og gi deg et tilbud. Du må da prate opp prisen. Gjorde det samme selv, men da med en bil som ikke hadde fint utstyr. Mitt problem var at jeg hadde blåst tusener på at bilen skulle holde i mange, mange år fremover. Fikk noen lapper ekstra av dette, men kan vel ikke si at jeg gikk i pluss akkurat.

Takstmannen er interessert av å få saken ut av verden fort. Det bruker du til din fordel. Jeg argumenterte bl.a. med at dette var ikke en bil jeg ville solgt da jeg ville beholde den og det bør med i regnestykket. Vis til utstyret og gjerne kvitteringer på servicer, deler og utstyr.
   #2
 740     0
Har hørt om en som fikk skam(til)bud fra forsikringselskapet. Det var ikke mulighet å skaffe tilsvarende bil på bruktmarkedet for den summen. Vedkommende krevet da at forsikringselskapet kjøpte inn bil til vedkommende for overlevering. Da kom det nytt og bedre tilbud.....

Stå på kravet og be selskapet å kjøpe inn bilen for deg Wink Bil borte - bil levert.... ::)
  (trådstarter)
   #3
 519     Østfold     0
Problemet mitt er litt som TiaZzz sitt. Jeg har påkostet bilen med tanke på å ha den en stund. Hatt den i tre år nå og det er den jeg har hatt lengst av alle bilene jeg har eid. Første gang jeg har tatt vare på alle kvitteringer og notert ned dato og km. Min er privatkjørt i tre av 6 år. Mens de som selges på finn i 90 prosent av tilfellene er arbeidsbiler som har hatt flere sjåfører etc. (Prøvekjørte noen biler før jeg fant en som var bra stand) Jeg bare pendler med min. Det jeg er mest interessert i er å få kontantoppgjør og fikse skaden selv, nettopp pga at jeg har fulgt opp bilen med servicer etc. Det hele bunner jo i prisen på bilen/oppgjøret.
   #4
 22,342     Akershus     0
Dra til et merkeverksted og få takst på hva det vil koste å fikse skaden først, så vet du hva det vil koste.
  (trådstarter)
   #5
 519     Østfold     0
Det var det jeg nesten gjorde, dro til oppretterverksted som vi bruker på jobben for å få en "uavhengig" takst. Han var 99% sikker på at den ble kondemnert pga deformasjon forårsaket av at dørene har presset inn terskelen bitte litt i bakkant. Syns knapt, samt at selve stålet på bilen som må rettes ut, fikk en bulk som da gjør at det blir en del å rette ut og lakkere en stor flate.
   #6
 3,234     Vestfold     0
Kjedelige greier. Folk følger ikke med og holder ikke avstand, og ulykker som dette er resultatet.

Sjelden man i slike saker får igjen for å holdt sin bil i strøken stand. Du får sånn ca gjennomsnittet en tilsvarende bil koster. Dessuten finner du vel aldri en helt lik, og diverse må monteres igjen om mulig.

Dessuten sitter man jo der med jobben og papirarbeid som man aldri får igjen for. Men det er bare å stå på å kreve som man vet det vil koste deg i penger å få en tilsvarende bil. Man lar seg iallefall ikke avspise med første og beste tilbud.
   #7
 10,486     Akershus     0
Ikke uvanlig at selskapene gir et ganske dårlig tilbud.

Hvis det er en skade du ikke selv har forårsaket, så er det ikke helt uvanlig at du kan få beholde vraket. Jeg ble en gang påkjørt. Da dro jeg til nærmeste merkeverksted og fikk en takst på oppretting. Motpartens forsikringsselskap utbetalte taksten til meg, og så ble det mitt ansvar å få bilen i orden igjen. Husker ikke om jeg fikk med for noen dager leiebil også. Hvis det er snakk om kondemnering, skal du også ha for omreg.avgift.
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 519     Østfold     0
Vet at om det er 60% skade på relativt ny bil så blir den pressa, men er det noe prosentsats på eldre biler? Min er 07 mod og ligger til 50 - 60 på finn (uten ettermontert utstyr sef.)
   #9
 10,486     Akershus     0
Tror ikke det er noen fast sats på noe som helst, men det går vel litt på skjønn. Det skal lite til før tusenlappene flyr.
Signatur
   #10
 3,042     Akershus     0
50-60% skade betyr jo at forsikringsselskapet må ut med 50-60% av beløpet bilen koster. Ved å gi 100% og ta vraket så kan de tjene inn mer enn 40-50% av det rene tapet ved å gi full erstatning. Vrak, spesielt av moderne biler, er gull verd. Priser på brukte deler har jo skutt i været og samkjøring nasjonalt har sett til at alle holder høye priser. Forsikringsselskapene selger vraket og dermed i pluss.
  (trådstarter)
   #11
 519     Østfold     0
Planen var takst i dag, men takstmannen var syk. Da er det bare å vente til over helga.
   #12
 15     0
Jeg har selv blitt påkjørt ett par ganger hvor jeg har kjøpt tilbake vraket, fått utbetalt oppgjøret (-MVA, selskapet beholder MVA pengene som refunderes tilsvarende innsendte kvitteringer) og rettet bilen selv.
Har ett generelt inntrykk av at takstmennene har vært ærlige og redelige.
Det bunner ned i kjøp/salg. Skal man kjøpe noe vil man gjerne betale minst mulig og motsatt om man skal selge noe (frivillig eller ei).
Begge gangene har jeg fått bra for skadene, men har selvsagt ment at det har vært litt dårlig. Etter en kort prat om generelle priser osv har jeg endt opp med noen tusenlapper ekstra. Og helt på slutten av praten har jeg sagt at jeg vil beholde vraket. Vraket må man regne med å betale noen tusenlapper for da.
Helt klart en fordel å være forberedt og oppdatert på priser osv på Finn før man skal ta den praten:-)
   #13
 3,042     Akershus     0
Hva er det du har handlet av vrak og for hva? Min forrige bil var ingenting å handle tilbake. Slitedeler og arbeidstid får man ikke tilbake. Nåværende bil derimot er (relativt) gammel så en takst vil være latterlig lav, men den er pakket med dyre deler så blir den utsatt for noe så vil jeg helst handle den tilbake. Enten for å få den rettet eller flytte delene over på en lik modell.
   #14
 15     0
Da har jeg kjøpt tilbake min egen bil.
Det er klart at dette blir ett regnestykke for å vurdere om man får betalt for jobben eller ikke. Skadeoppgjøret ved kondemnasjon er i de fleste tilfeller ett engangsoppgjør, på den siste bilen fikk den en skade venstre foran. Dette var en gammel bil som nettopp var eu godkjent. Husker ikke helt summene, men jeg mener at jeg fikk 15.000,- + vraket. Kjøpte en brukt støtfanger og en brukt forskjerm til 1200,- og noen timer med hamring og montering. Tok meg ikke bryet med lakkering så bilen var ikke noe smykke, men jeg tjente 13000,- på en bil jeg ga 5000,- for o videresolgte for 10.000,- rett etterpå.
Så hvis regnestykket er riktig kan dette være ganske god butikk. Også får man jo velge selv hvilke variabler man legger til grunn i regnestykket.
   #15
 10,486     Akershus     0
Jeg fikk utbetalt taksten i sin helhet. Dette var i 2008, så det kan ha kommet nye regler, men jeg ble forklart at når det ikke var min skyld, fikk jeg alt utbetalt.
Signatur
   #19
 15     0
Det kan man gjøre. Hvis skadene går i rammevanger elller bærende konstruksjon må reparasjonen godkjennes av biltilsynet før man kan få igjen skiltene. Spørs vel om dem godkjenner reparasjonen hvis det ikke er utført på godkjent karosseriverksted.
Det er derimot ikke mulig å kjøpe vrak av selskapene som privatperson.
Vet om mange som spekulerer i å ta takst på dyrt merkeverksted og får utført jobben på billig bakgårdsverksted. Mellomlegget beholder bileier...
   #20
 15     0
I tillegg skal vi huske på en ting. Om forsikringselskapet velger å kondemnere bilen betyr ikke det at bilen er vrak og ikke kan brukes mer. Det betyr bare at reparasjonen koster mer enn bilen er verdt på det åpne markedet. Hvis bilen er fulltbrukbar og skadene er kosmetisk ville jeg valgt ett såkalt kontantoppgjør og brukt bilen som den er, eller reparert den selv eller til fastpris på ett karosseriverksted.

En bekjent av meg har blitt påkjørt bakfra to ganger med samme bil. Dette er en gammel bil så han har fått kontantoppgjør to ganger uten å reparere noe som helst:-)
   #22
 10,486     Akershus     0

Det dem snakket om da var nok at du slapp trekk for egenandelen. Ganske sikker på at selskapene rundt omkring helst ikke opplyser om MVA tingen. Det kan jo være at jeg tar feil, for dette er 2. håndsinformasjon for meg.


Selvfølgelig skal man ikke betale egenandel for en skade man ikke er skyld i.

Jeg fikk i hvert fall hele taksten utbetalt uten noen som helst spørsmål, og fikk vite det var vanlig å gjøre det sånn når det var motpartens skyld.
Signatur
  (trådstarter)
   #23
 519     Østfold     0



Ble bilen kondemnert eller bare skadet?


Skadet.


Det dem snakket om da var nok at du slapp trekk for egenandelen. Ganske sikker på at selskapene rundt omkring helst ikke opplyser om MVA tingen. Det kan jo være at jeg tar feil, for dette er 2. håndsinformasjon for meg.


I dag var takstmannen her og titta. Så lenge det ikke er min feil så blir jeg ikke trukket mva. Får også utbetalt all arbeidspenger. Hadde jeg hatt skyld så hadde jeg kun fått halve arbeidspengene jobben hadde blitt taktstert til.
  (trådstarter)
   #24
 519     Østfold     0
Og da var saken avgjort. Gikk for kontantoppgjør på børsa. Bare å begynne å skru.
   #25
 10,486     Akershus     0
Fikk  du igjen noe fornuftig sum?
Signatur
  (trådstarter)
   #26
 519     Østfold     0
Virka som om jeg kunne selv avgjøre om det ble kondemnering eller rep/kontant.

Siden jeg jobber med bil så ble det kontantoppgjør.

Må bytte to dører, en lykt og rette ut hjørnet.
Fangeren kan kanskje reddes, må demontere og se hva som har gitt seg. Mulig det er noen fester som har blitt skakke.

Skaden ble takstert til 33 619,-
Mye av dette var lakkering. Nye dører kosta latterlige 2200 ca per stk.

PS! Har skrytt på meg at bilen er passa på, det er den selv om den er drit møkkete på bildet. Smile
Skadet bil - Hva nå? - connect.jpg - Fox
   #27
 22,342     Akershus     0

Må bytte to dører, en lykt og rette ut hjørnet.
Fangeren kan kanskje reddes, må demontere og se hva som har gitt seg. Mulig det er noen fester som har blitt skakke.

??? 10 cm McGyvertape over hullet i lykten og bilen er krute god.
  (trådstarter)
   #28
 519     Østfold     0
Bilen fungerer greit sånn den er, men syns det er ok at den ser litt ok ut. Funnet bakdører med vinduer (noe jeg ikke har i dag) til 4066 inkl frakt i samme farge. Så har alt ruta mi foran innfesting til speil så da har jeg brått litt utsikt bakover. Lykt 500. Så kommer ok ut av det. Ene bakdøra får jeg ikke opp så her er det skjedd ett eller annet. mulig ett stag til låsen har hoppet av. Blir litt mekking når delene er kommet Smile Så jeg kommer ok ut av dette Smile