1,055    13    1  

Sommerdekk, hva er best?

 6,009     Finnmark     0
Tenker da på slitestyrke som en viktig faktor,  i tillegg til resten? 
Dekk 255/55 R18.
Kjøpte "beste"  Hankook sommerdekk ifjor(14 mai) og de var helt nedslitt etter sesongen. 
Betalte da ca 1500 kr stk i Haparanda.

Nå har jeg kjøpt Nokian Hakka Black SUV og håper de holder lengre....... Over 15000 km. 
Blir spennende å se om de er bedre(kostet forresten 1080 kr stk i Murmansk l

Hjul på Subaru:
Sommerdekk,  hva er best?  - DSC_0843.JPG - finnmark4ever

Hankook dekk:

Sommerdekk,  hva er best?  - Screenshot_2016-05-21-14-09-58.png - finnmark4ever

Nye Nokian dekk jeg har kjøpt:

Sommerdekk,  hva er best?  - Screenshot_2016-05-21-14-29-37.png - finnmark4ever
Signatur

   #1
 38,334     Lillestrøm kommune     0
Jeg kjøpte motvillig Continental dekk i fjor da Nokian dekk var ubrukelig i min dimensjon (Nokian Green er "søppel"). Nå er det ikke gode slitasje indikatorer på dekkene men det så ikke så ille ut som jeg hadde fryktet. Har 2wd bil og byttet foran/ bak når jeg satte de på i år. 
   #2
 1,411     Hordaland     0
Selv byttet ett sett Hankook på min Nissan Leaf (som brukes mest av våre biler), og de var skremmende nedslitt etter bare halvannen sesong. Skuffende!

Byttet til Conti Sport Contact som har kommet særs godt ut av mange tester, og nå håper jeg bare de holder litt bedre enn Hankook. Str 17" 215-50 - ukurant str. så prisen kom på 3600 for 2 dekk Shocked
Signatur
   #3
 583     Auli     0
Michelin Pilot Sport 2 på min bil nå.
Bakdekkene (RWD) er nesten helt utslitt etter knappe 15k km.
Bestilte nye bakdekk for et par uker siden (håper de kommer snart) fra Continental. Spent på forskjellen både på støy og slitasje.
Størrelsen er 265/35R21, så prisen ble ganske høy per dekk og. Hadde vært kjekt om de holdt i hvert fall 2 sesonger.
Signatur
   #4
 273     0
Jeg kjøpte motvillig Continental dekk i fjor da Nokian dekk var ubrukelig i min dimensjon (Nokian Green er "søppel"). Nå er det ikke gode slitasje indikatorer på dekkene men det så ikke så ille ut som jeg hadde fryktet. Har 2wd bil og byttet foran/ bak når jeg satte de på i år.


http://www.continental-tires.com/car/technology/tire-knowledge/lex-1-1

Kjøpte selv ContiPremiumContact 5, storfornøyd så langt.
   #5
 38,334     Lillestrøm kommune     0
Ja, dekkene er gode å kjøre, men det var ikke vanskelig å finne linker med beskrivelse av dårlig slitestyrke. Det var 5-er typen jeg også kjøpte, noen som vet om jeg bare ikke fant deres slitasje indikator ? Er vant med Nokians 2-4-6-8 tall som slites bort
   #6
 2,297     Ski     0
Se om det står treadweare og ett tall på siden av dekket, jo høyere tall jo teoretisk større slitestyrke.
   #7
 174     Stavanger     0
Har ContiPremiumContact på 3. Sesongen nå. Ca 10 000km hver sommersesong. Passat 4wd. Storfornøyd, de byttes i år.
Signatur

   #8
 273     0
Ja, dekkene er gode å kjøre, men det var ikke vanskelig å finne linker med beskrivelse av dårlig slitestyrke. Det var 5-er typen jeg også kjøpte, noen som vet om jeg bare ikke fant deres slitasje indikator ? Er vant med Nokians 2-4-6-8 tall som slites bort


Har ikke sett etter på mine dekk, men skulle da tro det finnes vel en slitasjeindikator på de tror jeg?

Nokians slitasjeindikator er forsåvidt knallbra, har det på de piggfrie vinterdekkene.
   #9
 38,334     Lillestrøm kommune     0
Jeg så et lite sikksakk mønster gjennom en av knotte radene som viste at drivhjul var litt mere slitt, men jeg fant ikke annet enn "ende" stopp knotter på mønsterdybde. Det er jo mulig å finne frem skyvelær men Nokians direkte avlesning er jo enklere.
  (trådstarter)
   #10
 6,009     Finnmark     0
Ser på elbilforum.no at en god del kjøper billige dekk som Falken og Landsail.
Sikkert pga pris/kjørelengde og biler som "spiser" mye dekk Grin

Jeg er foreløpig på det stadiet at jeg vil ha ca "testvinner" dekk, til akseptabel pris Smile
Mine vinterdekk er fra 2011, og har enda bra mønster/pigger. Nokian Hakkapellitta 7 SUV, kan kjøre en vinter til ........
Derfor jeg var så skuffet over antall km med Hankook dekkene.

Signatur
   #11
 1,323     Østlandet     0
Jeg håper Bridgestone dekkene på min nye Skoda slites fort!
Så jeg kan kjøpe noe som bråker mindre.
   #12
 372     Hedmark      1
Dekk med godt grep vil slites fortere.
Har selv kjørt kun med ukurante jallamerker, og det funker forsåvidt, men kommer nok til å investere i noe som støyer litt mindre neste gang...
   #13
 5,111     Sørnorge     0
En gang Uniroyal - alltid Uniroyal!
Absolutt alt jeg har kjørt under litt krevende forhold etter at jeg kjøpte Uniroyal Rainxpert 2 har vært en nedturer. Mine Uniroyal har gått noe mellom 30-40.000km og det er fortsatt 7mm mønster igjen på det mest slitte stedet. Jeg har aldri opplevd vannplaning med dem. De har godt grep under normale forhold, og når de først slipper skjer det pent og kontrollerbart. De gjør nytten også i gjørme og snøslaps. Støynivået er lavt. Rullemotstanden er også blant de laveste og retningsstabiliteten er upåklakelig.
Den største ulempen er at de er litt myke sideveis, slik at de ikke er et førstevalg til aktiv kjøring på tørr og svingete asfalt. Dette kompenseres imidlertid ganske godt ved å bruke lufttrykk 0,3 bar over bilens anbefalte - noe jeg har gjort med mine helt fra de var nye.

Før jeg kjøpte dem googlet jeg mye, og fant kun en nordisk test de hadde deltatt i, og kom da på topp-3.

De senere nedturene har vært:
GoodYear (på primera P12): vannplaner lett, har lett for å dra til siden om veien har spor.
Continental (på touran og A3): Mye støy etter en sesongs slitasje. De har gode vannplaningsegenskaper opp til en viss vanndybde. Blir vannet dypere forsvinner alt grep.
Michelin (på Kia Cee'd): gir lite følelse med veien
Alle bilene har jeg også kjørt med Nokian Hakkapelita R2 piggfrie vinterdekk, slik at jeg vet at det som plaget meg med sommerdekkene ikke er en svakhet med bilene.

Det viktigste jeg har erfart om dekk er at mønsteret på den ene siden SKAL være speilbilde av den andre for å gi retningsstabilitet. Dvs at de fleste dekk som mangler merke for rotasjonseretning er utelukket.