935    59    0  

Sommerdekk - kjøper dere på nett?

 8,022     Bærum     0
Kjøper dere dekk+montering hos lokal sjappe, eller kjøper "alle" løse dekk på nettet for tiden, får dem levert hjem på døra og tar dem videre med til en eller annen sjappe som får dem på felg og avbalansert?


   #1
 4,148     Oslo Vest     0
Siden dekk er ferskvare er det i mine øyne viktig å være sikker på at de nettopp er ferske, tilpasset bilen og har de nødvendige egenskaper man ønsker. Derfor kjøper jeg dette enten hos merkeforhandler eller hos en etablert dekkforhandler.
Signatur
   #3
 4,148     Oslo Vest     0
Tja, siden jeg ikke har handlet dekk på nettet så vet jeg ikke, men jeg har opplevd at en "piratmerkeforhandler" har anbefalt meg dekk som iallefall ikke kan brukes på autobahn, på en bil som krever 235/35 ZR 19 Y foran og 305/30 ZR 19 Y bak.

Selv om det sikkert er mulig å få det rimeligere på nettet føler jeg et behov for at dekk og bremser er av kvalitet som merkeforhandler anbefaler, og på turer i Tyskland er greit å vite at dekkene tåler hastighet.

Jeg må tillegge at den bilern vi snakker om her tar jeg service på i Tyskland, og kjøper også dekk til den i Tyskland.

Jeg har dog kjøpt en del slicks på nettet, det samme med treningdekk for kjøring på bane, men da fra anerkjente forhandlere som jeg har vært i kontakt med på telefon og kjøpt fra tidligere. Men dette brukes på biler med spesielt sikkerhetsutsyr, på offentlig vei føler jeg enda større behov for sikkerhet.
Signatur
   #4
 2,345     Trondheim     0
Jeg får 4 dekk på døra i morgen kveld (Kjøpt på interdekk.no). Legger om og ballanserer selv (Tilgang på utstyr).
Er tredje gang jeg handler dekk på nett, er godt fornøyd.
Signatur
   #5
 1,019     Rogaland     0
Jeg er avhengig av at noen monterer og ballanserer for meg så jeg tror ikke det blir veldig mye å spare på å handle på nett da monteringen koster lite eller ingenting om jeg handler der jeg bruker. Er fornøyd med prisen. Da jeg hadde Wrangler med digre dekk som ikke var standard lahervare handlet jeg "på nett"
Signatur
   #6
 10,486     Akershus     0

Kan nettbutikkene som selger dekk overleve hvis de selger gammel gummi da?


det er nok en grunn til at de reklamerer med ekstra rabatter på sommerhjul tidlig i sesongen. Dekkonline.com hadde "påskerabatt" på 5% eller så. Venter man til litt ut i sesongen, har de sikkert ferske dekk på lager. Uansett gjør det lite om dekkene har ligget lagret en sesong før du får dem.

Hvilke dekk jeg skal ha på bilen min, vet jeg minst like godt som merkeforhandleren. Å kjøpe dekk der til overpris utgår med skyhøye kneløft.

Sist jeg handlet, bråtrengte jeg to bakdekk. Da kjørte jeg innom sharif, og fikk det ordnet raskt og rimelig. Før det har jeg handlet hos dekkonline.com, og fått dem sendt til et firma de samarbeider med i nærheten.

Kommer du med løse dekk til en tilfeldig sjappe og ber om å få lagt dem om midt i sesongen, blir du antakelig kastet på dør igjen.
Signatur
   #7
 5,741     0
Sparte 1000 kr på å kjøpe sommardekk+felg fritt levert heime i fjor vår, og så solgte eg dei gamle felgane, dette grunna mangel på Shariftpriser her vest. Var hos ein nettbutikk på Lillehammer trur eg.

  (trådstarter)
   #9
 8,022     Bærum     0


Kan nettbutikkene som selger dekk overleve hvis de selger gammel gummi da?


det er nok en grunn til at de reklamerer med ekstra rabatter på sommerhjul tidlig i sesongen. Dekkonline.com hadde "påskerabatt" på 5% eller så. Venter man til litt ut i sesongen, har de sikkert ferske dekk på lager. Uansett gjør det lite om dekkene har ligget lagret en sesong før du får dem.

Hvilke dekk jeg skal ha på bilen min, vet jeg minst like godt som merkeforhandleren. Å kjøpe dekk der til overpris utgår med skyhøye kneløft.

Sist jeg handlet, bråtrengte jeg to bakdekk. Da kjørte jeg innom sharif, og fikk det ordnet raskt og rimelig. Før det har jeg handlet hos dekkonline.com, og fått dem sendt til et firma de samarbeider med i nærheten.

Kommer du med løse dekk til en tilfeldig sjappe og ber om å få lagt dem om midt i sesongen, blir du antakelig kastet på dør igjen.


En mann med samme tankegang som meg selv  ;)

Jeg har også tenkt at man skal passe seg litt for å komme til dekksjapper med løse dekk og be dem om å få lagt på felg...Tips til hvor det er lurt å få gjort no sånt?
   #11
 10,486     Akershus     0

Jeg har også tenkt at man skal passe seg litt for å komme til dekksjapper med løse dekk og be dem om å få lagt på felg...Tips til hvor det er lurt å få gjort no sånt?


Må nesten bare ringe rundt og spørre. Jeg vil kanskje tro at et litt mindre verksted, som ikke driver allverden med dekk kan gjøre det relativt rimelig sånn i ledige stunder. Pris pleier vel å være ca. 150-200 pr. hjul.

dekkonline.com har samarbeidspartnere, som ønsker deg velkommen, men de skal ha betalt for jobben.

Husk at det er fullt mulig å få hyggelige priser hos dekksjappene også, men vent til litt etter høysesongen, da kjeder de seg mer.
Signatur
   #12
 22,342     Akershus     0
Er det ikke bare å troppe opp hos en som averterer med dekkskift og kreve at han gjør det for 200 spenn?
   #14
 22,342     Akershus     0
Jeg trenger noen dekk til en liten varebil, noen som har en anbefaling? Jeg tror denne kan bruke personbildekk. 15" felger. Trenger dekk for norske sommerforhold, dvs ikke vannplaner lett.
  (trådstarter)
   #15
 8,022     Bærum     0
Sjekk

http://www.naf.no/Alle-saker/NAF-eksperten/Forbrukertester/Dekktest/Sommerdekktest-2012/Poengkort-sommerdekktest-2012/

Fant ut at Sharif sin nettbutikk hadde gode priser på dekk dersom en skal bestille på nett.

15" i 195/65 f.eks

http://www.europdekk.no/search.aspx?sval=195/65R15&type=DEKKS&st=adt

Se f.eks på Goodyear EfficientGrip. Gode på vannplaning og støy. Jeg vurderer de selv.

EDIT: Frakt er inkludert i prisene som er oppgitt så det kommer ikke i tillegg..
   #16
 10,486     Akershus     0
195/65-15 får man jo "gratis" ..

Prøv 225/45-17 pigg av kurrant merke Sad
Signatur
   #18
 10,486     Akershus     0
Har hatt det i 4 år nå, men er ikke helt fornøyd. Piggdekk fra hankook. Tidligere hadde jeg 195/65-15 Michelin Alpin (laget for europeiske forhold), som fungerte overraskende godt.

Jeg tror det er en blanding av at hankookdekka ikke er særlig bra, og at 225 blir litt for bredt. Det skal riktignok sies at de vinterdekkene er de mest stabile jeg har kjørt på noen gang, og jeg HATER sånne kjempemyke, nordiske piggfrie som gir en følelsen av å kjøre på 4 viskelær. Disse er nesten på høyde med sommerhjulene.

De skal byttes nå til høsten, så da får jeg se om jeg kanskje går ned til 215/50-17, bare sånn for å være ekstra sær, eller kanskje går helt ned til 16". 15" går ikke pga. litt for store bremser foran.
Signatur
   #19
 736     Drøbak     0
Anbefaler dekkskift.no. De holder til både i Fjerdingby og Ås.
Var desisdert billigst da jeg skulle ha litt ukurante 225/35-18 ifjor. Bare å sende en mail og forhøre om pris. Jeg ba om pris på premium, medium, og budsjettdekk, og fikk et lite utvalg med gode priser.

Ellers er finn.no veldig ok for 195/65-15. Kjøpte nettopp helt nye dekk på fine felger til arbeidsbilen (MB 230TE), til samme pris som bare (budsjett)dekk på nettbutikk!
Signatur
   #20
 22,342     Akershus     0

Jeg tror det er en blanding av at hankookdekka ikke er særlig bra, og at 225 blir litt for bredt. Det skal riktignok sies at de vinterdekkene er de mest stabile jeg har kjørt på noen gang, og jeg HATER sånne kjempemyke, nordiske piggfrie som gir en følelsen av å kjøre på 4 viskelær. Disse er nesten på høyde med sommerhjulene.

Min erfaring med slike "utenlandske" dekk er at de er ubrukelige på vinterføre. Hadde et sett Falken dekk som gikk på søpla den dagen snøen kom. Slitte piggdekk varmye bedre.
   #21
 3,109     Norge     0

Siden dekk er ferskvare er det i mine øyne viktig å være sikker på at de nettopp er ferske, tilpasset bilen og har de nødvendige egenskaper man ønsker. Derfor kjøper jeg dette enten hos merkeforhandler eller hos en etablert dekkforhandler.


Pisspreik og svada.

Merkeforhandlar anbefalar berre det dei tjenar mest på (best innkjøpspris, i forhold til kva pris dei kan selge dei ut for) Dette gjør sansynligvis du også, som driver bedrift.
Har sjølv vert dekkforhandlar, og har såleis god greie på dette her.
Det er en gjengs oppfatning at eit dekk er ferskt  3 år etter prod. dato dersom det er lagra rett.
Aldringa vil starte når dekket utsettes for varme, kjemikalier osv.

Velkommen tilbake til forumet foresten,
som du har meldt deg ut av.....
   #23
 21,481     Enebolig     0


Siden dekk er ferskvare er det i mine øyne viktig å være sikker på at de nettopp er ferske, tilpasset bilen og har de nødvendige egenskaper man ønsker. Derfor kjøper jeg dette enten hos merkeforhandler eller hos en etablert dekkforhandler.


Pisspreik og svada.

Merkeforhandlar anbefalar berre det dei tjenar mest på (best innkjøpspris, i forhold til kva pris dei kan selge dei ut for) Dette gjør sansynligvis du også, som driver bedrift.
Har sjølv vert dekkforhandlar, og har såleis god greie på dette her.
Det er en gjengs oppfatning at eit dekk er ferskt  3 år etter prod. dato dersom det er lagra rett.
Aldringa vil starte når dekket utsettes for varme, kjemikalier osv.

Velkommen tilbake til forumet foresten,
som du har meldt deg ut av.....


Anbefalte du også bare de dekkene som gav best fortjeneste?
   #24
 3,109     Norge     0
Det er helt menneskelig.
Sansynligvis gjør ditt firma det også.
Men det er ikkje dermed sagt at det er det beste,
det virkar som folk sluker rått det merkeforhandlarar seier, dette gjelder ikkje berre bil.
Man å være litt kritiske, og tenke på kva som ligger bak.
Ved eit tilfelle fikk eg opplyst at to forskjellige merkeforhandlarar anbefalte forskjellige dekk til samme bilmerket, og begge sa at dette var det beste av dei beste til denne bilen.
Det hadde importøren sagt/testa.
(dei fleste veit at importørane ikkje kastar vekk tid og pengar på å teste dekk)
   #25
 3,109     Norge     0


Pisspreik og svada.

<snipp>

Velkommen tilbake til forumet foresten,
som du har meldt deg ut av.....


Bra velkomsthilsen  ;D


Seier det berre som det er, han svor på at han ikkje ville komme tilbake til forumet.

Reknar med at eg får noko pes for den kommentaren, men dersom forumet ikkje tåler det, så får det berre vere.
   #26
 5,741     0
Eg er enig i kommentaren din om dekk, merkeforhandler og dekkforhandler er dei siste eg hører på når det gjeld kva dekk eg bør kjøpa. Uavhengige dekktester er hovudkilde.
   #27
 21,481     Enebolig     0

Det er helt menneskelig.
Sansynligvis gjør ditt firma det også.
Men det er ikkje dermed sagt at det er det beste,
det virkar som folk sluker rått det merkeforhandlarar seier, dette gjelder ikkje berre bil.
Man å være litt kritiske, og tenke på kva som ligger bak.
Ved eit tilfelle fikk eg opplyst at to forskjellige merkeforhandlarar anbefalte forskjellige dekk til samme bilmerket, og begge sa at dette var det beste av dei beste til denne bilen.
Det hadde importøren sagt/testa.
(dei fleste veit at importørane ikkje kastar vekk tid og pengar på å teste dekk)



Selgere er selgere uansett bransje, og du har helt rett i at man må være kritisk. Men det finnes likevel noen ærlige mennesker med god kunnskap om kundebehandling. Synd du fremstiller deg selv som det motsatte og drar med Incognito i dragsuget.
   #30
 3,109     Norge     0
Dersom det er nokon du ikkje likar (du er uenige med) tilegger du dei holdningar dei ikkje har (dette har du gjort mange gangar med f.eks Torango)
Du prøvar å "dumme ut" personar du er uenige med og kverulerar på en utruleg barnslig måte,
og når du får kritikk berre snur du dette tilbake på motparten.
Berre hugs at du har muligheten til ikkje å komenter alt som vert skrevet her på forumet som går imot dine meiningar.

Av samme grunn ønsker ikkje eg å diskutere dette med deg.
   #31
 21,481     Enebolig     0


Siden dekk er ferskvare er det i mine øyne viktig å være sikker på at de nettopp er ferske, tilpasset bilen og har de nødvendige egenskaper man ønsker. Derfor kjøper jeg dette enten hos merkeforhandler eller hos en etablert dekkforhandler.


Pisspreik og svada.

Merkeforhandlar anbefalar berre det dei tjenar mest på (best innkjøpspris, i forhold til kva pris dei kan selge dei ut for) Dette gjør sansynligvis du også, som driver bedrift.


Velkommen tilbake til forumet foresten,
som du har meldt deg ut av.....





Og hva tillegger du Incognito i denne tråden? ...basert på ingenting annet enn antakelser. Du har en usedvanlig lite ydmyk og høflig tone, noe du viser godt i det spesifikke innlegget.

Det stemmer at jeg og Torango står stritt mot hverandre i mange diskusjoner. Men du må gjerne begrunne påstandene bedre enn det du gjør, vi har alle en subjektiv oppfatning av det som skrives.
   #32
 4,148     Oslo Vest     0


Siden dekk er ferskvare er det i mine øyne viktig å være sikker på at de nettopp er ferske, tilpasset bilen og har de nødvendige egenskaper man ønsker. Derfor kjøper jeg dette enten hos merkeforhandler eller hos en etablert dekkforhandler.


Pisspreik og svada.

Merkeforhandlar anbefalar berre det dei tjenar mest på (best innkjøpspris, i forhold til kva pris dei kan selge dei ut for) Dette gjør sansynligvis du også, som driver bedrift.
Har sjølv vert dekkforhandlar, og har såleis god greie på dette her.
Det er en gjengs oppfatning at eit dekk er ferskt  3 år etter prod. dato dersom det er lagra rett.
Aldringa vil starte når dekket utsettes for varme, kjemikalier osv.

Velkommen tilbake til forumet foresten,
som du har meldt deg ut av.....


Takk for hyggelig velkomst.

Som jeg skrev er min erfaring at dekk skal være tilpasset bil, og erfaringsmessig opplever jeg dette som en god løsning å kjøpe fra merkeforhandler. Men når det gjelder entusiastbilen min som må ha de dekkene som jeg skrev om, ønsker jeg faktisk å kjøpe noe som jeg vet tåler 300 km og som merkeforhandler leverer på tilsvarende biler.

At mine kunnskaper som bilsportutøver er begrensede når det gjelder dekk aksepterer jeg, men det er ikke galt å kjøpe det som er sikkert og trygt. Man prioriterer forskjellig, noen ønsker å sette inn bilen på merkeverksted og få gjort alt, andre ønsker å gjøre dette selv.

Men jeg setter ikke dekk av ukjent dekkmerke på en bil som brukes i høye hastigheter, uansett pris.

Edit: Etter å ha søkt litt nå ser jeg at det er kommet informasjon om at dekk ikke nødvendigvis er ferskvare. Jeg har hatt den forståelsen, men ser nå at det er feil.
Signatur
   #33
 3,109     Norge     0
Ingen har sagt du skal sette ukjente dekk på bilen, men om du setter Michelin, Continental, Pirelli, Goodyear osv på bilen med hastigetsklasse Y og riktig L indeks er du sikra gode dekk, uavhengig av en forhandlars meining (innkjøpsavtale)
   #34
 4,148     Oslo Vest     0
Du har sikkert rett i det, men de to bilene dette gjelder for meg har kun en importør/forhandler hver, og de "forhandler" flere dekkmerker. Den ene server jeg som sagt i Tyskland, den andre her i Norge, og kjører da på de dekkene som forhandler mener er best for akkurat den bilen.

Det fungerer for meg, og er selvsagt det viktigste for meg. Andre som har mye mer kunnskap om hva som er riktig dekk og som kan legge om selv vil selvsagt kunne kjøpe dette i fra utlandet på internett.

Men TS spurte om alle kjøper på nett, og jeg er en av de som ikke kjøper dekk på nettet, annet enn slicks og treningsdekk.
Signatur
   #35
 3,042     Akershus     0
Nåja, nå viser vel ulike tester gjort av seriøse aktører at også kjente merker driter på leggen i ny og ne. (Jeg skal ikke uttale meg om modeller, ei heller om Y-klassifiserte dekk noen gang har vært dårlige fra de merkene). Jeg synes personlig at velkjent merke PLUSS god test av anerkjent instans er å foretrekke. Kjøper neppe katta i sekken med de merkene du listet, men handler man fra øverste hylle så kan man jo gå for best kombinasjon ytelse/pris.

Selgere tester aldri et dekk så godt som f.eks. NAF vil gjøre i en artikkel så de har ikke belegg for å uttale seg for bombastisk på de finere detaljene.

(PS: Velkommen tilbake incognito. Om ikke annet så avgikk du med en moralsk seier i denne runden etter min mening, selv om kanskje det skortet på detaljene. Man skal innrømme sine feil.)  Smile
   #36
 10,486     Akershus     0
Dekktester skal man ta med en klype salt. Det selges veldig mange forskjellige dekk, og bare et fåtall blir med i dekktestene. Hva med alle de andre?


Det skal sies at incognitoen har i grunn et poeng også. Et dekk som kan være bra på én bil kan kan være ræva på en annen. Jeg kjørte en vinter på 16" Michelin X-ice da det var helt nytt. Lovprist av alle. Verste vinterdekk jeg har hatt noen gang. De ble flekket av bilen etter første sesong, og solgt billig.

Signatur
  (trådstarter)
   #37
 8,022     Bærum     0
Endte opp med Pirelli Cinturato P7 fra Johsbjerke. 4 stykk montert på felg 4800,-
Kunne kjøpt disse dekkene, eller Goodyear Efficientgrip fra Sharif og fått dem på døra for ca 4200. Men billigste jeg fant etter en ringerunde hos ulike verksteder var 750 for montering+balansering - så da var det ikke noe poeng å styre med dette selv denne gangen.
   #38
 3,042     Akershus     0
Noen som har erfaring med http://www.byttdekk.com/ ? Ser ut som greie priser, samt at de kan levere rett til verksted som tar 600 for montering på felg, balansering, montering på bil. (400 for bare de to første). Høres jo meget bra ut, men det er litt spartansk med detaljer.
   #39
 10,486     Akershus     0

Endte opp med Pirelli Cinturato P7 fra Johsbjerke.


Jeg kjøpte akkurat ETT sånt for 1150,- fra dekkonline. 225/45-17 91W. Lokal dekkpusher skulle ha 1600 ink. omlegging. Sharif nettbutikk skulle ha 1379,-

Jeg måtte gi 100,- ekstra fordi jeg bare bestilte ett. Det blir sendt til en lokal sjappe rett rundt hjørnet, og de skal ha 150,- for omlegging.

4x ville kostet 4800,- i denne dimmen.
Signatur
  (trådstarter)
   #40
 8,022     Bærum     0
Pirelli 225/45R17 94W XL P7 Cinturato koster 1050,- i Sharif sin nettbutikk i skrivende stund så vidt jeg kan se?
http://www.europdekk.no/display.aspx?menuid=0&prodid=1320
Riktignok høyere lastindeks enn du kjøpte, men...

150 for montering av ett dekk på felg er ikke så gærnt..
  (trådstarter)
   #41
 8,022     Bærum     0



4x ville kostet 4800,- i denne dimmen.


Var denne dimmen jeg kjøpte forøvrig. Var ute en tur og prøvde dem litt nå, men våt asfalt inspirerte ikke til så mye aktiv kjøring. Støynivået var i hvertfall mye bedre enn på de gamle Conti Sportcontact dekkene - så det var bra.
   #42
 10,486     Akershus     0
Jeg kjøpte hos Sharif i fjor høst, så jeg svingte innom og da sa de at de kun har p7 i nettbutikken til 1379 elns. 1050 er prisen på dekkonline.com også (100 i frakt for ETT dekk).

Jeg syns sylynivået er greit, kanskje en aning mer enn fulda jeg også har, men ikke noe drastisk. De virker å sitte godt på vått føre.
Signatur
   #43
 899     Bergen     0
Jeg har kjøpt dekk på nett mange ganger. Fra Sharif, dekkonline.com, og eiker. De siste jeg kjøpte var 235/65R17 ContiCrossContact UHP med prod dato 4711. Sparte 1500 iforhold til billigste lokale forhandler. Dette inkl frakt og 950,- som jeg betalte til den lokale Dekk1-sjappa for at en polakk skulle bruke over en time på å legge dem på bilen

Det forutsettes at man har en viss basiskunnskap om hastighetskoder, dimensjoner og loadindex. Man bør dessuten vite hvilke dekk som kan passe på bilen.

Men å tro at en lokal dekkpusher sitter inne med uendelig med info om dekk, hvilke dekk som passer til din bil osv, er å tro på julenissen. 
   #44
 2,297     Ski     0
Styr unna Continental dekk på nettbuttiker. Kjøpte continental fra byttdekk.no og de er nå på 2-3mm etter 8000km (en sommer), de er nå mer slitt enn de som jeg byttet de med. DRITTDEKK, skal ALDRI kjøpe continental igjen, ALDRI. Reklamerer man til byttdekk så er svaret at det er ikke vits å reklamere på slitte dekk. MØKKABUTIKK. Kjøper man fra en butikk så er det enklere å vise frem og klage. Må legge til at jeg har kjøpt flere vinterdekk (Nokian Hakkep. 5 og 7) fra byttdekk.no som er veldig bra. Har også kjøpt Nokian H sommerdekk fra dekkonline.com som fakisk er billigere enn byttdekk.no
Har hørt at mange onlinebutikker selger dårlige continetal dekk, så mulig det er derfor, men jeg kommer i hvertfall ALDRI til å kjøpe ett eneste continentaldekk igjen, ALDRI, og kommer heller ALDRI til å kjøpe fra byttdekk.no da kundeservice er fraværende.

   #45
 5,111     Sørnorge     0
Jeg kjøpte dekk på felg til egen bil fra Sharif nettbutikk. De kom ferdig montert og avbalansert. Det ene hjulet ble borte i posten. Ringte Sharif, og de sendte nytt neste dag.

Til x'n bestilte jeg dekk uten felg fra samme sted. Da de kom kjørte jeg til Sharif og fikk dem til å montere. Betalte 250 for å få dem til å ta av de gamle dekkene og montere de nye på felg, avbalansert og ferdig montert på bil.

Hold deg unna Continental når du kjøper dekk. Når de har gått 10-15000 begynner de å støye noe sinnsykt - høres ut som om alle hjullagerene har røket samtidig! Uniroyal (som jeg bare har funnet i nettbutikken til Sharif) er helt geniale. Meget komfortable å kjøre på, stillegående, og godt grep - også i snøslaps! De er litt myke i sideveggene, slik at i svinger føles de som om man har litt høyere profil enn man egentlig har. De er altså bedre egnet til norsk fjelloverganger enn banekjøring.

Edit:
For ordensskyld, min erfaring med continental kommer fra origianalmonterte dekk på flere  VW/Audi
   #46
 21,481     Enebolig     0
Og Continental høster gode ord hos pressen, fagfolk, venner, naboer fordi....?
   #47
 10,486     Akershus     0

Og Continental høster gode ord hos pressen, fagfolk, venner, naboer fordi....?


Ser du ofte dekktester med godt brukte dekk?

Jeg har ikke noe erfaring med conti, men har hørt flere ganger at de slites fort.
Signatur
   #48
 5,111     Sørnorge     0
Dekktester hadde fått ganske anderledes resultater om vannplaning ble testet ved å kjøre ut i en dam fremfor å kjøre på flat asfalt med en tynn vannfilm over. De gangene vannplaning faktisk er et problem er det i vannsamlinger på veien. Under slike forhold er det dekkene som transporterer vannet vekk som vil være best.

Mange av dagens dekk transporterer vannet inn mot 2-3 kanaler i midten av rullebanen. Dette fungerer så lenge kanalene er store nok til å ta unna vannet. Så fort det kommer mer vann enn kanalene klarer å ta unna vil dekket flyte opp fra veien. På dette området har Uniroyal (som lages på fabrikken til Continental) gjort en god jobb. De faktisk gjort den jobben så bra at sommerdekket også klarer å transportere bort snøslaps.

Jeg ser i testen til tyske ADAC at Uniroyal kritiseres for å slites fort. Det stemmer ikke med min erfaring. Mine dekk har gått ca 8000km nå, og merkene markerer 1mm slitasje har ennå ikke gått bort.
   #49
 10,486     Akershus     0
Uniroyal Rain Sport kjørte jeg noen sesonger på. De fulgte med felger jeg kjøpte fra Tyskland, og var allerede gått et par sesonger. Jeg kjørte 2 eller 3 til på dem, og jeg kjørte på den tida 40.000 i året. De bråket som galskap, men satt som klistret på våt veibane.
Signatur
   #51
 5,111     Sørnorge     0

Uniroyal Rain Sport kjørte jeg noen sesonger på. De fulgte med felger jeg kjøpte fra Tyskland, og var allerede gått et par sesonger. Jeg kjørte 2 eller 3 til på dem, og jeg kjørte på den tida 40.000 i året. De bråket som galskap, men satt som klistret på våt veibane.


Mine går stille - foreløpig.
   #52
 5,111     Sørnorge     0



Og Continental høster gode ord hos pressen, fagfolk, venner, naboer fordi....?


Ser du ofte dekktester med godt brukte dekk?

Jeg har ikke noe erfaring med conti, men har hørt flere ganger at de slites fort.


Så nevnte jeg ikke bare tester heller...  ;)


Nei, det er sannelig ikke godt å si. Jeg kjenner ingen som har sagt noe positivt om dem - uten om faren til x'n. Han slutta brått med det etter å ha byttelånt hjul en sesong.
   #53
 21,481     Enebolig     0
Hmmm... At dekkforhandleren anbefaler Continental tar jeg med den berømte klypen med salt, men de fleste jeg prater med lovpriser Continental. Om de har peil eller ikke er så som så, noen mer enn andre...som vanlig.
   #54
 4,148     Oslo Vest     0

Styr unna Continental dekk på nettbuttiker. Kjøpte continental fra byttdekk.no og de er nå på 2-3mm etter 8000km (en sommer), de er nå mer slitt enn de som jeg byttet de med. DRITTDEKK, skal ALDRI kjøpe continental igjen, ALDRI. Reklamerer man til byttdekk så er svaret at det er ikke vits å reklamere på slitte dekk. MØKKABUTIKK. Kjøper man fra en butikk så er det enklere å vise frem og klage. Må legge til at jeg har kjøpt flere vinterdekk (Nokian Hakkep. 5 og 7) fra byttdekk.no som er veldig bra. Har også kjøpt Nokian H sommerdekk fra dekkonline.com som fakisk er billigere enn byttdekk.no
Har hørt at mange onlinebutikker selger dårlige continetal dekk, så mulig det er derfor, men jeg kommer i hvertfall ALDRI til å kjøpe ett eneste continentaldekk igjen, ALDRI, og kommer heller ALDRI til å kjøpe fra byttdekk.no da kundeservice er fraværende.



Jeg kjøpte dekk på felg til egen bil fra Sharif nettbutikk. De kom ferdig montert og avbalansert. Det ene hjulet ble borte i posten. Ringte Sharif, og de sendte nytt neste dag.

Til x'n bestilte jeg dekk uten felg fra samme sted. Da de kom kjørte jeg til Sharif og fikk dem til å montere. Betalte 250 for å få dem til å ta av de gamle dekkene og montere de nye på felg, avbalansert og ferdig montert på bil.

Hold deg unna Continental når du kjøper dekk. Når de har gått 10-15000 begynner de å støye noe sinnsykt - høres ut som om alle hjullagerene har røket samtidig! Uniroyal (som jeg bare har funnet i nettbutikken til Sharif) er helt geniale. Meget komfortable å kjøre på, stillegående, og godt grep - også i snøslaps! De er litt myke i sideveggene, slik at i svinger føles de som om man har litt høyere profil enn man egentlig har. De er altså bedre egnet til norsk fjelloverganger enn banekjøring.

Edit:
For ordensskyld, min erfaring med continental kommer fra origianalmonterte dekk på flere  VW/Audi



Ingen har sagt du skal sette ukjente dekk på bilen, men om du setter Michelin, Continental, Pirelli, Goodyear osv på bilen med hastigetsklasse Y og riktig L indeks er du sikra gode dekk, uavhengig av en forhandlars meining (innkjøpsavtale)


Var visst ikke så enkelt dette allikevel.

Så hvilke dekk skal jeg kjøpe da, i dimensjon 235/35 ZR 19 Y foran og 305/30 ZR 19 Y bak
Signatur
   #55
 367     Tromsø     0
Jeg kjøpte sommerdekkene mine hos dekkonline, Pirelli Cinturato P7 225/45-17, sparte ca. 4000kr på disse inkl. omlegging i forhold til prisen jeg fikk på samme dekkene hos lokale forhandlere. Prisen på nettet for pirelliene var samme pris som jeg fikk på Dekkmanns billigdekk fra General. Dekkene var produsert noen få måneder før de ble levert på verkstedet, og jeg kjøpte med 5% førsommersrabatt, så ikke noen gamle dekk. ca 5 dager etter jeg kjøpte dekkene ringte verkstedet meg og kunne fortelle at dekkene var kommet, og lurte på når jeg ville ha time. Dette er tredje sesongen på disse dekkene, og jeg er godt fornøyd. Vinterdekkene var det ikke så mye å hente ved å bestille på nett. Besparelsen var vel ca 800kr inklusive omlegging og avbalansering, så disse kjøpte jeg på dekkmann da jeg trengte nye dekk ganske kjapt, dette var dog ikke i høysesongen. Kan absolutt anbefale å kjøpe på nett, og jeg hadde ingen problemer med å finne verksted som ville legge om for meg, faktisk var det ingen av verkstedene jeg ringte som hadde noen innvendninger mot å montere mine internettdekk, men prisene varierte en del.
   #56
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg kjøpte forøvrig Michelin 305/30R19 102Y Pilot Sport PS2 N2 direkte hos Porsche utenfor Düsseldorf og betalte kr. 2.780,- per dekk avbalansert og ferdig lagt på, og 1.840,- for tilsvarende 235/35 ZR 19 Y for å ha foran.
Signatur
   #57
 10,486     Akershus     0

Så hvilke dekk skal jeg kjøpe da, i dimensjon 235/35 ZR 19 Y foran og 305/30 ZR 19 Y bak


Hva slags bil?


Vær obs på at det er nesten 3% forskjell i rulleomkrets på de to dimensjonene, noe som kan bli drøyt for ABS-systemer og "sånt".
http://www.dekkalkulator.com/#
Signatur
   #58
 4,148     Oslo Vest     0
Dekkene er kjøpt og bilen er en 911 turbo.

Hensikten var å påpeke at dette ikke var så veldig enkelt som enkelte mente, siden det er flere som ikke er enige.
Signatur
   #59
 5,111     Sørnorge     0
Man må jo se på egenskaper etter sitt eget behov. Noen liker å kjøre på bane, andre liker å slippe å legge om til vinterdekk for en tur over fjellet.