2,682    26    5  

Tilhengerflåte?

 5,111     Sørnorge     0
Er det noen som har tanker/erfaring med å frakte materialer på tilhenger på flåte?

Saken er at materialer trenger å komme til en plass hvor landeveien er ufremkommelig. De må altså fraktes til sjø, over sjø, og fra sjø.
Normal praksis har vært å frakte til sjø, lesse over i båt, og bære fra båt til hytte. Nå er tanken å frakte litt større volumer (og materiallengder større enn båten). Derfor tenkte jeg å bygge en flåte for transporten. Deretter slo tanken meg, at kanskje man kan lage flåten slik at det blir mulig å rulle tilhengeren ferdig lastet rett på flåten, og deretter trekke den av flåten og til hytten ved hjelp av taljer, evt leie en atv.

Kan noen fortelle om det er en helt sprø ide, eller faktisk noe som kan gjøres. Og evt tanker om hvordan man bør bygge en slik flåte?

   #1
 971     Krikaveien     0
Vi frakter materialer til en øy, men der er det ferge/kran.

Å bygge den kun for det formålet tror jeg blir i overkant dyrt, men det finnes kanskje noen som leier ut en lekter? Men det blir kanskje for stort/dyrt.
   #2
 919     Norge     0
Jeg har også fraktet mye på egen båt, men større kvantum har jeg leid båt m kran. Finnes sikkert noen rundt deg som er egnet. Pris varierer selvsagt fra sted til sted og størrelse på båten, men fra 1500 kr/t koster det her.
  (trådstarter)
   #3
 5,111     Sørnorge     0
Selv om man ser fremover og tenker at dette er en sak man neppe får bruk for igjen, kan man også tenke tilbake på at den hadde vært kjekk å ha ved flere tidligere anledninger. Og i mellomtiden kan den jo være nyttig som flytende terrasse.

Et kjapt overslag... hvis man tenker seg en 3x5m flåte

+ dekke av terrassebord: 15m2 a kr 75 = kr 1125

Kjørebane for hengerhjul: lage et H-element av vertikale 2"x8" og horisontal 2"x4", med en liggende 2"x8" på toppen. To slike elementer legges ved siden av hverandre og utgjør en 40cm bred kjørebane. Man trenger en slik på hver side, 5lm. Totalt blir det:
+ 2x2x5lm av 2"x4" = 20lm a kr 14 = kr 280
+ 3x2x2x5lm av 2"x8" = 60lm a kr 23 = kr 1380

Så trengs noen tverrbjelker. annenhver 2"x8" (5stk) og 2"x4" (3stk) med cc 60 mellom kjørebanene (1,2m avstand) gir:
+ 3x 1,2lm av 2"x4" = 3,6lm a kr 14 = kr 50
+ 5x 1,2lm av 2"x8" = 6lm a kr 23 = kr 138

Og diagonale avstivere mellom 8" tverrbjelkene:
+ 3x 1,7lm av 2"x4" = 5,1lm a kr 14 = kr 72

Og flyteelementer som på Finn ser ut til å selges for kr 200 pr 300kg oppdrift. Disse er 1,6m lange. For stabilitetens skyld tror jeg det bør være 3 slike på hver side:
+ 2x3 a kr 200 = kr 1200

SUM: kr 4245

I tillegg kommer festemateriell, beslag, gjerde rundt flåten, landgang, nedsenkbare støttebein ved ilandkjøring, feste for påhengsmotor og endel overraskelser.

Vektberegning:
66lm av 2"x8" a 6,75kg/lm = 446kg
28,7lm av 2"x4" a 4,5kg/lm = 129kg
125 lm terrassebord a 2,856kg/lm = 357kg
sum: 932kg
oppdrift: 6x300kg = 1800kg
nyttelast: 868kg

Antagelig har jeg her overdrevet dimmensjoneringen av kjørebanene, og terrassebordene kan sikkert legges med litt avstand slik at både vekt og pris reduseres.
   #4
 262     Ved siden av naboen     0
Da ville jeg heller prøvd å få låne ei flytebrygge. Den burde være mer enn kraftig nok. Det går evt å legge et par 2x8" på flasken i kjørebanen.

Nå vet jo ikke jeg hvordan det ser ut der du skal ha det på land, men det letteste med tanke på støttebein er å få dratt brygga inn på grunna, binde den godt i brygga el.

Rekkverk er vel heller ikke nødvendig så lenge du ikke skal rundt Stadt.

Et annet alternativ er selvfølgelig å få det levert rett ombord på flåten/brygga med kranbil og heller bære det i land og bruke henger derfra.
   #5
 4,270     0
Det spektakulære alternativet her er jo helikopter. Hvis du kan handle alt du trenger på en gang er det også relativt kostnadseffektivt.

Helikopteret tar noen hundre kilo i slengen og greier flere turer på time enn båt med kran. Som bonus så havner materialene helt oppe ved hytta og ikke i vannkanten.

Ville justert regnestykket ditt når det gjelder oppdrift. Tipper 300kg med oppdrift er når hele flyteelementet er under vann, du bør nok legge inn noen hundre kilo oppdrift for å skaffe deg fribord også. Har sett en flytebrygge laget for å legge ut moringer, denne hadde dobbelt sett elementer i forhold til std...
   #6
 38,329     Lillestrøm kommune     1
Vi hadde en felles hjemme snekret flytebrygge ved p-plass for hytter, jeg var overrasket over dårlig stabilitet/ hvor mye den krenget med skjev belastning. Pass derfor på oppdrift og tyngdepunkt. Vi lastet en båt full og slepte denne uten noen oppi som transport før vi fikk bil mulighet.
  (trådstarter)
   #7
 5,111     Sørnorge     0
"Tradisjonen" er å slepe en 14" robåt (relativt stabil med dyp kjøl). Den kostet nøyaktig det samme som flåten er estimert til, for 25 år siden.

Flyteelementene i estimatet er 450 liter. Med sylinderform betyr det litt over halvt nedsenket ved 300kg last. Jeg synes oppgitt makslast høres ut til å ha passelig sikkerhetsmargin.

Flytebrygger i privat eie er gjerne 2m brede. Tilhengeren er 2,05 bred ved hjulene. Jeg vil føle meg langt tryggere med margin med positivt fortegn på sidene. Dessuten blir de gjerne ganske lave ved mye last. (Bølger gjør lett lasten våt.) Min eksempelflåte kommer til å ha dekket 40cm over vannflaten ved makslast. Det er omtrent det en standardbrygge av høyeste sort har i ubelastet tilstand.

Flytebrygger av rimeligste sort er gjerne 1,6m brede. De har da flyteelementene plassert på tvers, ett i bredden. Det gjør at vippepunkt havner i senter av brygga, mens bredere brygger har langsgående flyteelementer, to i bredden, og får vippepunkt i senter av hver flyteelementrad. Så kommer det vesentlige for stabiliteten: nyttelast (bevegelig) skal ikke overstige den ene flyteelementradens fulle oppdrift, fratrukket egenvekt på denne. For min eksempelflåte betyr det: full oppdrift pr side: 3x450kg=1350kg. Egenvekt pr side: 932kg/2=466kg. Stabilitetsgrense nyttelast: 1350kg-466kg=884kg.

   #8
 5,570     0
Artig prosjekt, om ikke annet Smile

Hvordan er forholdene for ombord- og ilandkjøring?

Støtter forøvrig de som nevner at slikt kan leies, både utstyr og tjenesten. Rundt der vi har hytte er det i alle fall masse små lektere osv som frakter ting til/fra byggeplasser ved sjø. De fleste av disse vil det ikke være noe problem å plassere en henger på. Enten kjørt av/på eller bare løftet med kran.

Helikopter er mye brukt på fjellet, og fungerer nok her også. Bare pass på at det da er krav ikke bare til vekt, men også form på lasten.

Hverken heli eller lekter har gjenbruksverdi, riktig nok. Trenger dere en ny flytebrygge? Kanskje en frittliggende flåte med stupebrett?
  (trådstarter)
   #9
 5,111     Sørnorge     0
Et tilleggsmoment er at flytebrygge krever søknad. Flåte har jeg aldri hørt om at må omsøkes for å ligge utenfor eiendom. Spurte en fyr som hadde fått varer levert via lekter i fjor. Han hadde betalt 6000 i frakt til den lokale byggsjappa.

Tanken er å bygge langgangen med støttebein slik at den kan brukes på slipp. Der man kommer til med bil, er det som oftest en havn, og en slipp.
   #11
 10,486     Akershus     0
Så mange forslag, og så få svar på spørsmålet som stilles ...

Jeg syns idéen høres artig ut, og kunne fort vekk funnet på noe tilsvarende selv. Dimensjoneringen din syns jeg høres drøy ut, så der tror jeg du har en del å gå på.

Skulle jeg mekket til noe sånt, ville jeg sett på muligheten for gjenbruk, altså bruke det som en flytebrygge, flytende "veranda", eller rett og slett ha muligheten til å dra den med bak båten og bruke som "veranda" ute på vannet. Kjekt med litt god plass til solstoler, sofa osv når anledningen byr seg.
Signatur
   #12
 5,570     0
Flyteevnen blir kanskje viktigst under ombord- og ilandkjøring. Dersom den senkes en halvmeter når hengeren kjøres ombord blir det kanskje en utfordring. Spesielt om du setter den på en rampe. Da må den i så fall ligge ganske langt ute for ikke å bli stående på grunn.
  (trådstarter)
   #13
 5,111     Sørnorge     0
Jeg tenker å ha støttebein i enden som senkes ned til bunnen før ilandkjøring, nettopp for at den skal stå på grunn når belastningen er skjev. En utfordring vil være ombordkjøring. Om man setter støttene på grunn før belastning, får man dem kanskje ikke opp igjen når flåten er lastet. Her trengs noe tenking på hvordan mekanikken kan løses. Kanskje man må dytte tilhengeren litt utpå landsgangen før støttebeina senkes ned?

Støttebeina blir viktige for å unngå at flyteelementene blir ødelagt.

Overslaget på dimisjonering var et slags worst-case for vekt, og litt veiledning for kostnader. Ved å regne litt på saken, og undersøke hvordan innfestingen på flyteelementene faktisk ser ut, kan den helt sikkert slankes endel kilo. Men hoveddelen av vekta var jo terrassebordene, og der er det nok ikke mye slanking som er mulig uten å bytte til et materiale som gir lavere terrassefaktor.

For å øke gjenbrukbarheten har jeg vært inne på tanken om å støpe glassfiberskrog som erstattning for flyteelementer. Det vil gi langt mindre motstand i vannet og dermed øke flåtens mobilitet. Trenger å finne en enkel måte å gjøre det på.... En måte som ikke inkluderer å lage støpeform.
   #14
 25,371     Akershus     0
Forsvaret solgte for en tid tilbake "flytekasser" i aluminium som kunne brukes til mye. De har beslag for sammenkobling og brukes til flåter, brygger, pongtongbruer...

Kanskje de har flere?
Signatur
   #15
 1,060     Jevnaker     1
Er det tre-materialer? I såfall så flyter faktisk tre. Er bare å rygge hengeren med pakka på ned en båtslipp og sjøsette materialpakka. Kan være en ide med et godt strammet spannsett rundt pakka. Man kan også feste et slepetau i dette. Tanta og onkelen min gjorde dette med alle materialene til hytta dems når de bygde.

Det negative med dette er at det må håndlesses opp til hytta eller opp på en evt ATV-henger.
Signatur
   #16
 38,329     Lillestrøm kommune     0
@Dotsetsveen: Beklager, kjøper ikke denne løsningen. Impregnerte materialer flyter dårlig og vasstrukken saltet panel eller konstruksjonsvirke er ikke stas å bygge med. Glem det.
   #17
 25,371     Akershus     1
Materialene til en hytte i nærheten ble kastet på sjøen og slept 500 m i 1946. Hytta står fremdeles.
Signatur
   #18
 483     Stavanger     1
Tja, interessant er det, men jeg ville brukt tiden på bygging...
Lekter på finn.no til salgs for 500,- NOK Ligger i Asker: finnkode=59636908

Helikopter for transport løfter gjerne ca 1 tonn pluss i ett løft.
Om distansen er 1 kilometer rekker en gjerne en 15-20 løft i timen. (Ca. 3 minutt pr. runde tur/retur! og altså nærmere 20 tonn løftet til hytteveggen....
Timepris ligger på 6.000 til 12.000,- NOK. (Avhengig av sesong, og hvordan det passer inn i schedule for selskapet.)
(Forståelig nok så lønner det seg å ha en meget god dialog med selskapet slik at mest mulig er 101% klart fra første minutt.).
Avtaler du så kan det tenkes at du får deg en flyvetur selv, eller legger til noen kroner ekstra for en 10-15 minutter...

Vel verd pengene.
   #19
 5,570     0
Materialene til en hytte i nærheten ble kastet på sjøen og slept 500 m i 1946. Hytta står fremdeles.

En kirke på Vestlandet var planlagt på nordsiden av fjorden etter mye diskusjon med sørsiden av fjorden. Materialene var ankommet og plassert ved sjøen. En natt når vindretningen var gunstig ble materialene rullet på fjorden av ukjente gjerningsmenn, og drev tvers over fjorden. Sørsiden påberopte seg Guds vilje, og kirken ble satt opp på sørsiden. Det ble senere kommunesenteret. Den står fint den dag i dag, hundre år etter.

Men det var en digresjon, poenget var at jeg støtter forslaget om heli og en ekstra tur på kjøpet Smile
   #20
 895     0
Ang. flyteelement så hentet jeg for mange år siden flere gratis såpefat fra bilvasken til en bensinstasjon (blå "plasttønne"). Disse er nå i bruk på en flytebrygge av aluminuim/tre. Men hvor mye oppdrift de har aner jeg ikke, og har heller ikke kompetanse til å regne på... Men det kan sikkert noen andre. Dersom det forstatt er mulig å få tak i, så sparer du i alle fall noen kroner der Smile Førvrig en interessant og kreativ plan du har!
  (trådstarter)
   #21
 5,111     Sørnorge     0
Tanken min bygger på at en det relativt ofte dukker opp et transportbehov for tunge ting over sjøen. Man klarer å få det til med båt, men det er mye styr når ting er lengre enn båten, eller så klumpete/tunge at to mann sliter med å bære på flatmark - da vil det gå galt inn og ut av båt.
Jeg tipper vi bruker 30 timer årlig på omlastinger via båt. Om vi hadde hatt en ferge hadde alle disse timene vært spart. Målet må være en flåte som kan være noe i nærheten av like tidsbesparende som en ferge for tilhengeren. Om det tar 30 timer å bygge den, vil den tiden være spart inn på et år.

(helikoptertur er bare spennende de første par gangene. Taktisk flyvning, og rappellering ned på båt i grov sjø gir derimot noen adrenalinkick som anbefales de som ikke har vært i forsvaret ennå.)

@Everlost
Godt forslag!
Hvordan lagde du rammeverk til brygga? Hva slags alu-profiler brukte du, og hvor fikk du tak i dem? Jeg er mest bekymret for at flåten vil vri seg når den ene siden presses opp i front og ned i bakkant, mens den andre siden får motsatt belastning. Skjevbelastning vil komme både i bølger og ved ombordkjøring.
   #23
 6,009     Finnmark     0
Her oppe er det flere som har bygd flåter av isopor/styreform til å frakte sauer med, de er ca 2-2,5 meter brede og 5-6 meter lange......bygd med to pontonger med plattform over.....

De som har brukt isopor må dra de opp på land for å hindre at isopor blir vasstrukken

Vil tro man kan bygge plattform over to ( eller4)brukte båter til TS formål?
Signatur
   #24
 90     Trondheim     1
Denne bygget vi for et par år siden. Monterer på nesehjul fra tilhenger som støttehjul når vi skal dra flåten opp og ned fra vannet. Er brukt i ferskvann.
Fungerer godt til formålet,men nesehjulene skulle vært litt kraftigere. Er vel beregnet for 150kg, kjøpt på biltema. Frakter gravemaskin 1,8tonn på denne over vannet.
Tilhengerflåte? - 20150718_115925236_iOS.jpg - steinis
   #25
 895     0
Tanken min bygger på at en det relativt ofte dukker opp et transportbehov for tunge ting over sjøen. Man klarer å få det til med båt, men det er mye styr når ting er lengre enn båten, eller så klumpete/tunge at to mann sliter med å bære på flatmark - da vil det gå galt inn og ut av båt.
Jeg tipper vi bruker 30 timer årlig på omlastinger via båt. Om vi hadde hatt en ferge hadde alle disse timene vært spart. Målet må være en flåte som kan være noe i nærheten av like tidsbesparende som en ferge for tilhengeren. Om det tar 30 timer å bygge den, vil den tiden være spart inn på et år.

(helikoptertur er bare spennende de første par gangene. Taktisk flyvning, og rappellering ned på båt i grov sjø gir derimot noen adrenalinkick som anbefales de som ikke har vært i forsvaret ennå.)

@Everlost
Godt forslag!
Hvordan lagde du rammeverk til brygga? Hva slags alu-profiler brukte du, og hvor fikk du tak i dem? Jeg er mest bekymret for at flåten vil vri seg når den ene siden presses opp i front og ned i bakkant, mens den andre siden får motsatt belastning. Skjevbelastning vil komme både i bølger og ved ombordkjøring.

Det kan jeg dessverre ikke svare på. Far min som bygde den, jeg skaffet bare flyteelmentene. Aluprofilene var nok kjøpt fra rester av store industriprosjekter. Men det kan da ikke være umulig å oppdrive for privatpersoner heller vil jeg tro. Mener å huske at det er H-bjelker, men den befinner seg et annet sted enn meg, så skal ikke si det sikkert.