#102
 10 486     Akershus     0

Hvor lett er det å jukse med de digitale tellerne egentlig? Tillater type vagcom, tech-II, lexia osv å sette km-antallet?



Det er sikkert ikke enormt vanskelig for de som kan det. Spørsmålet er om noen gidder på en bil i prissjiktet du ser etter. Om ne bil har gått 200 eller 300.000 km pleier normalt ikke å ha så mye å si. Generell stand er viktigere. 200.000 km med småkjøring til og fra butikker, barnehage og sånt tull er ikke nødvendigvis noe bedre enn 300.000 km langkjøring f.eks. At bilen er hel og grei, kjører fint uten (for mye) ulyder osv, er viktigere enn km.
Signatur
JJ.
   #103
 166     Akershus     0

Hvor lett er det å jukse med de digitale tellerne egentlig? Tillater type vagcom, tech-II, lexia osv å sette km-antallet?


Kommer helt an på type/årsmodell bil. I kategorien 25-30k,- som vil si litt eldre biler så er det ikke verre enn å åpne instrumentpanelet, enten fjerne eeprom så programmere inn ny km eller programmere in-circuit. Verdien man programmerer trenger man som regel en slags kalkulator for å få riktig verdi. I litt nyere biler så må man også samkjøre km i BCU eeprom også(Body control unit <- mange forskjellige navn. CCU/ZEE osv.) På litt nyere biler så kan det fort bli litt verre da ting er kryptert. Men fortsatt ikke umulig.

Hvis jeg skulle ha endret KM på min bil som står parkert utenfor her nå så kunne jeg sikkert ha gjort det på 30min. Får også ferdige verktøy som leser/endrer/programmerer alt i et jafs.
JJ.
   #104
 166     Akershus     0
En annen måte å endre km på er å "virginize" eksisterende instrumentpanel som vil si at man programmerer inn verdier fra et helt nytt instrumentpanel eller rett og slett får tak i et nytt instrumentpanel og programmerer inn med diagnoseutstyr fra fabrikant. F.eks MB Star enhet med DAS software til Mercedes osv.
   #105
 2 962     Vestlandet     0

Greit nok det, men jeg har aldri forstått hvordan man kan se på en bil om den har gått 200000 eller 300000 km.  ???


Hvis man er godt kjent med bilmodellen (fra biler som har riktig kjørelengde) så bør en kunne se om telleren er skrudd tilbake 100 000 km.
JJ.
   #106
 166     Akershus     0
Jeg må innrømme at jeg kjenner endel bilmodeller veldig godt og jeg kan ikke se forskjell på antall km. Alt kommer an på vedlikehold. Merkeverksted vs noen som kan skru selv så velger 10 av 10 ganger bilen fra han som skrur selv. Merkeverksted idag er kun montører av nye deler. Motorer, girkasser sendes bort og det er ingen spesialister igjen. De har som regel startet sitt eget verksted.
   #107
 57     Bærum     0

Km-stand trenger ikke være noe problem.
Det som ER et problem, er rust. Mekaniske ting lar seg fikse med nye deler og overhaling. Rust krever mye mere $$ for å fikses - sliping, lakkering, i verste fall nye karosserideler osv.

Da kan du få kjøpe min bil utrolig billig: Ikke noe rust jeg har sett, men mange feil.

   #108
 2 962     Vestlandet     0

Jeg må innrømme at jeg kjenner endel bilmodeller veldig godt og jeg kan ikke se forskjell på antall km. Alt kommer an på vedlikehold. Merkeverksted vs noen som kan skru selv så velger 10 av 10 ganger bilen fra han som skrur selv. Merkeverksted idag er kun montører av nye deler. Motorer, girkasser sendes bort og det er ingen spesialister igjen. De har som regel startet sitt eget verksted.


Jeg ser og kjenner det på hele bilen. At du ikke gjør det, får være din sak.
  (trådstarter)
   #109
 8 022     Bærum     0


Km-stand trenger ikke være noe problem.
Det som ER et problem, er rust. Mekaniske ting lar seg fikse med nye deler og overhaling. Rust krever mye mere $$ for å fikses - sliping, lakkering, i verste fall nye karosserideler osv.

Da kan du få kjøpe min bil utrolig billig: Ikke noe rust jeg har sett, men mange feil.

Så se å fiks dem da. Nettopp sånne biler er det nitrist å komme over - eiere som ikke tar tak i ting når de dukker opp - og ender opp med en hel masse greier som må gjøres.