2,520
60
0
Trimme 1,9 sugediesel?
837
0
Har nettopp kjøpt en 2004 vw caddy 1,9 sugediesel. Og den går noe så inn i hamperæva dårlig!
Vi snakker 0-60 på 1 uke!
Og med henger blir ikke saken akkuratt noe bedre.
Og i den minste bakken må jeg alltid ned et gir eller 2!
Kjører vw transporter 2,5 tdi 4M til vanlig, så kan være jeg forventer litt for mye.
Men det må da finnes en mulighet? Finnes chip til biler uten turbo?
Takk for hjelp!
Vi snakker 0-60 på 1 uke!
Og med henger blir ikke saken akkuratt noe bedre.
Og i den minste bakken må jeg alltid ned et gir eller 2!
Kjører vw transporter 2,5 tdi 4M til vanlig, så kan være jeg forventer litt for mye.
Men det må da finnes en mulighet? Finnes chip til biler uten turbo?
Takk for hjelp!
Er vel mest ute etter og slippe og gire ned til 2 gir i en medium bratt bakke... Kjenner det koker litt noen ganger, spesielt med henger..
Chip til sugemotor kan du glemme. Er du heldig, kan du få en halv hk og masse svartrøyk ekstra.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Får vel bare leve med det da. Er bare bil til husbyggerprosjektet, så blir minimalt med lange turer. Skal jeg trekke noe tungt, så har jeg uansett transporteren!
Noen som vil kjøpe caddy? Hehe!
Man bør også sjekke nøye hvilket firma man handler fra. Det er fryktelig mange som bare skrur av masse sikkerhetsfunksjoner, øker momentet og gladelig selger farlig trim. Dette gjelder også store aktører med lang erfaring og et bredt spekter. Selv i entusiastmiljøene råder en del forvirring.
På diesel så får man som regel veldig moderat trim da momentet allerede er ganske høyt (sett bort fra verstingbiler).
Lite å hente på å trimme slike motorer uten turbo.
Det er ikke verd kostnaden å sette inn en annen motor, hverken tidsmessig eller kostnadsmessig.
15000 kostet det...! Men nå er jo motoren så og si overhalt. Men fanden så dyrt!!
En bekjent fikk motorhavari på 2007 Passat TDI for noen dager siden. Reparasjon 60 000.
En annen arbeidskollega bytter bærearmer på Audien like ofte som jeg bytter stillongs.
En kammerat har hatt to A4'er på rappen. Motortrøbbel og gigantregninger på begge.
Det værste med VAG er ikke de astronomiske regningene, men den elendige servicen.
På den lokale VAG-sjappa jobber de formiddag, kveld og nattskift for å ta unna all elendigheten, men likevel er det nesten et halvt års venteliste.
Pene biler, men fyttirakkern for noe møøøk.
Det viktigeste med vag er å IKKE ta dem til merkeforhandler. Der blir du både ranet og svindlet. Jeg vet ikke om noen som har et annet inntrykk. HAr du ikke hatt et problem med bilen får du det når du tar den dit.
Kjøper du 2.5TDI så er du enten lite opplyst, mekaniker, eller bare naiv.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
8000 kroner jeg like gjerne kunne tørka meg i rævva med.
Hvorfor godtar vi dette fra bilbransjen?Leier ekspertise, de tar feil, hvorfor betale?
Jeg fikk beskjed av VAG (Grenland auto) om at jeg ikke var velkommen da jeg i 2001 spurte om pris på service på en tyskimportert Golf GTI. Jeg tok hintet og kommer for all fremtid til å unngå VAG merkeforhandlere.
Kvalitetsfølelsen på en VAG er heller ikke så bra som de mange lojale eierne hevder, dørene gir blikkboksfølelse og hverken Passat eller Superb klarer å gi noen premium følelse tilsvarende BMW, Mercedes, Volvo og SAAB.
Tar du bilen på EUkontroll der får du drøssevis av feil som viser seg bare å være humbug. Jeg fikk ti feil på en bil som bare var BS.
Det toppet seg da jeg kjøpte en brukt bil som hadde vært på reparasjon. Verkstedet hadde "glemt" å montere et par deler. Jeg fant ut av dette og klaget og ville ha delene/jobben ferdiggjort. Det kunne de ikke gjøre. Jeg kunne nådigst få 20% på delene.
Heldigvis finnes det andre bilmerker, med bedre kvalitet og hyggelig betjening.
Jeg betaler heller en høy timepris og får sakene reparert raskt, effektivt og ordentlig enn å betale noen mye og få greiene ødelagt...
(Generelt er det vel slik at merkeverkstedene har balletak på kundene da de tror eller ikke kan gå andre steder, og servicen og prisen blir deretter.)
Må jeg virkelig betale for alle de timene de har brukt på å IKKE fiksa bilen min???
De er vel for faae* mekanikere. Skal aldri ha bilen på merkeverksted igjen kjenner jeg!!
om det er en vanskelig feil og finne,så må de jo feilsøke,og med en timepris på rundt 1200-1500kr(møller)så blir det dyrt,og et annet verksted kan jo måtte bruke like mange timer på feilsøking,men med rimeligere timepris,så kan du jo spare penger.
selv når de sjekker med vag-com,så er det jo ikke alle feilene som kommer opp,og det kan jo være følgefeil igjen på feilkodene.
blir sånn på nyere biler,når det blir mere og mere utstyr,og alt er datastyrt.
Tror heller ikke noen skifter kammaksler eller løftere som ikke slitt unormalt mye.. at de er slitt kan like gjerne være din, eller tidligere eieres feil foresten..
Alle som har litt teknisk innsikt vet, eller burde vite at noen ganger er de tilsynelatene umuligt å finne feilen.. er kun en ting å gjøre, å det er å begynne i en ende, og gjerne på de mest sansynlige stedene først.. så vist du hadde lekk på dyser å sliten kammer/løftere, så ville vell de fleste begynt akkurat der..?
Er ikke alltid diagnose sier så mye..
Alle merker har mandagsbiler, og det at noen kjenner "mange" som har lagt ut 1000vis bla bla, har vell litt med att de er ekstremt populære å det finnes relativt mye vag på veien generelt..?
Er hvertfall så laaaaangt fra de verste bilene når det gjelder kvalitet og driftsikkerhet:)
Selv jobber jeg som mekaniker på Mercedes Benz.. er nok ikke noe mindre å gjøre på verkstedet der, en på vw sine tror jeg;) pluss at en vag får man faktisk ofte igjen noe når man selger den også
Kanskje jeg skal begynne sånn med mine kunder også. At de må betale for nytt tak når jeg kun skal bytte vindskier!! Blir penger å tjene da!
noen ganger er de ikke bare en ting som er årsak desverre.. kan gjerne være flere feilkilder og de trenger ikke ha en åpenlys samenheng..
de finner nok feilen, og ofte blir kunden ikke belastet for alle timene som blir brukt på feilsøking heller.. gjerne med god rabat på deler osv.
selv om det er snakk om en relativt gammel bil, så er de fortsatt litt mer avansert en ett tak eller noen vindskier..
vist du kommer til et gammelt hus, med tildels røttent tak, og huseier vil at du skal kun tette lekasjen.. tar du bare betalt for den tiden de faktisk tok å få det tett, eller gjerne vil du ha litt for tiden du brukte å finne lekasjen? gjerne litt for utkjøring og div også? dårlig eksempel, men er vell svært få firma som gidder å jobbe dugnad for folk..?
spurte på pris ang bytte av varmeregister på en Audi 80q jeg hadde før,de skulle ha 15k for jobben,hørte så med et annet vw/Audi verksted her jeg bor,mener jeg betalte rundt 5,5k for samme jobben,så lenge det ikke er garanti på bilen,så hadde jeg alldri kommet til og brukt møller
Samtidig har kanskje også de fleste et sted å bo..? men hvor ofte til sammenligning trenger man rørlegger? eller elektrikker? ikke så ofte kanskje..? men samtidig, etter min erfaring er de veldig mange som er veldig lite imponert over arbeided som blir utført ofte.. samtidig prisene, og den tyedlige arogansen mange slike har.. Vi er fagmen og alle andre er idioter etc etc..
Har man ikke greie på ting, så bør man gjerne ikke klage så mye heller..? tror nok de er mer svindel å slurv blant små firma som tilbyr sine tjenester til huseiere, en hva store seriøse bilimportører har..?
Jeg kjenner mer en bare "sønnen til samboeren" som er sterkt missfornøyde med håndtverkere de har brukt..
og å snakke om ventetid på verksted.. prøv å få avtalt tid men en elektrikker da.. innefor neste halvår..
forstår veldig godt frustrasjonen din. men er bare menesker en mekaniker også.. og noen ganger tar ting tid beklagligvis
håper de blir en løsning på problemet ditt hvertfall:)
Vi snakker om en bil med sugedieselmotor som såvidt har gått 100000km. Og har byttet olje 2-3 ganger i året! Hvor slitt kan feks. Kammen bli når du har disse opplysningene svart på hvitt? Noe kan såklart ha gått galt. Men hva er sannsynligheten for at det er kammen på en så "ny" bil med gjevnlig oljebytte og som har gått så lite.
Når 97% av mekanikerene på verkstedet aldri har byttet en kam.. Hva er sannsynlighet!
Hvorfor prøver de og bytte de dyreste delene, som det er minst sannsynlighet for at det er først? Først kammen, 8000 i deler. Så 2 dyser, 7900 i deler. Så et spjeld til 290. Hva hvis det viser seg og være spjeldet? Da kunne jeg spart 16000kr SEKSTENTUSEN KRONER! Det er mye penger det for meg.
og om du ikke er fornøyd med verkstedet,så bruk et annet da?men alle verksteder tar betalt for feilsøking,uanset om de finner feilen eller ikke,ellers så får du feilsøke selv.
om det er en vanskelig feil og finne,og med muligens flere følgefeil,så kan man jo bruke flere dager på feilsøking,og da må man jo muligens bytte deler også,er jo ikke alle delene man får sjekket om er i stykker heller,og da blir det jo verre.
og om man bruker 2 dager på feilsøking,så blir det fort 15k kun på feilsøking,bil på verksted er ekstremt kostbart,har heldigvis sluppet billig selv.
men dette gjelder alle bilfabrikater,har en nabo som har hatt ford i alle år,kjøpt ny bil hvert ca 5 år,i fjord kjøpte han ny volvo,og kommer alldri til og kjøpe ford igjen,pga av sulland
Men vist jeg forstår deg riktig så byttet de ikke komplete dyser? så hva du eventuelt måtte sitte igjen med av skiftede deler der, tviler jeg på at noen kan inspisere visuelt å si at var/er i orden.
Vist du oppsøker verksted så kan de sikkert vise deg hva de måtte mene var feil på kammen og deler rundt den også..?
Den eller de som har feilsøkt på bilen din er nok sansynligvis en vanlig mekaniker..? hvorfor skulle han ha noe interesse av å skifte kammen bare for morro? er jo ikke akkurat at han får ekstra betalt av den grunn..
Selv om de er nok av eksempler på dårlig kundebehandling, så går vell gjerne de mer på reklamasjon å garanti osv..? så i ditt tilfelle er de vell mer noe som går igjen på alle verksteder..? der kunden finner de urimelig å måtte betale for feilsøking å skifte av deler i et forsøk på å utbedre feilen, men som i ettertid viste seg å ikke var direkte relatert til problemet...?
Så at de skifter deler i blinde å velger dyre deler for å tjene penger.. det blir litt for søkt for min del..
Ser absolutt frustrasjonen din i denne saken, men svindel er de vell neppe..
Tror nok de skaper like mye frustrasjon for de som prøver å finne feilen..
men surt at de skal koste så mye selvsagt.
Siden du nevner eksospjeld, kan de tenkes de mener EGR ventilen?
Regner nesten med de har hatt av innsuget å sett at de ikke er totalt igjenkokset?
Vist du skruer litt selv, er de ikke allverdens vanskelig å sjekke det..
Får sikkert kjøpt "EGR delete" kit til disse også vil jeg tro..? koster ikke mange kronene, å så slipper du hele EGR dritten..
'
Har sett usansynligt mange innsug som har vært mer eller mindre helt tette av koks.. siste jeg demonterte var på en Passat, der de var en åpning på ca 5-6mm til hver sylinder.. er ikke mye luft man får inn da.. spesielt ikke på en sugediesel..
Regner selvsagt med dette er kontrolert alerede, men skader jo ikke å sjekke
Man kommer sannsynligvis gjennom avgassmålingene på EU kontroll med blendet EGR.
Oi inni hampen.
_Hva_ er det? Min første tanke ville være eksosmanifolden og at det da er kullpartikler. Men innsug? Drivstoffmanifold? Forgasser på diesel?
Jeg har ikke særlig peiling på (diesel)motorer, men studerte maskin en gang. Jeg trodde diesel alltid måtte ha innsprøytning uavhengig med turbo. Men jeg har tydeligvis ikke peil.
http://www.hellanor.no/filestore/PDF_filer/Teknisk_informasjon/Hella/Elektronikk/egr_ventil.pdf
Vet om fabrikanter som blender EGR delvis for å slippe trøbbel, men ikkje helt igjen, siden det som oftest gir feil om det ikkje blir ett fall i målt luftmasse.
Bilen er iallefall 100% friskmeldt!
Funker en smule bedre å kjøre henger med:)