2,520    60    0  

Trimme 1,9 sugediesel?

 837     0
Har nettopp kjøpt en 2004 vw caddy 1,9 sugediesel. Og den går noe så inn i hamperæva dårlig!
Vi snakker 0-60 på 1 uke!
Og med henger blir ikke saken akkuratt noe bedre.
Og i den minste bakken må jeg alltid ned et gir eller 2!
Kjører vw transporter 2,5 tdi 4M til vanlig, så kan være jeg forventer litt for mye.

Men det må da finnes en mulighet? Finnes chip til biler uten turbo?

Takk for hjelp!

   #1
 575     Litt vest,litt nord,og litt vest igjen     0
om det er 04 modellen du har så er det 2,0 sdi. 1,9 uten turbo er på gamle modellen. Men er bare å google.er div chip til bilen. Men om det er noe spes hk og hente tviler eg på. har samme kjærra og motoren sjøl. er noe treig ja..men du verden hvor billig den er i drift! selv om en må ha flat pedal 90% av tiden  ;D
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 837     0
2 sdi var det ja! Helt sykt hvor billig i drift den er ja.

Er vel mest ute etter og slippe og gire ned til 2 gir i en medium bratt bakke... Kjenner det koker litt noen ganger, spesielt med henger..
   #3
 575     Litt vest,litt nord,og litt vest igjen     0
Får ikkje hengerfeste orginalt på caddy med sdi motor pga det funker ikkje å dra henger med den..så alle som har hengerfste er ettermontert Tongue
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 837     0
Står i vognkort at den kan trekke 1400kg, det burde også stått at det er på 2 gir. Hehe!
   #5
 10,486     Akershus     0
Du har kjøpt feil bil.

Chip til sugemotor kan du glemme. Er du heldig, kan du få en halv hk og masse svartrøyk ekstra.
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 837     0
Jeg som byttet ut pathfinderen med caddy.. 2,5kompressor vs 2sdi!!!

Får vel bare leve med det da. Er bare bil til husbyggerprosjektet, så blir minimalt med lange turer. Skal jeg trekke noe tungt, så har jeg uansett transporteren!

Noen som vil kjøpe caddy? Hehe!
   #7
 3,042     Akershus     0
Ikke helt relevant for deg, men generelt så skal man styre unna ekte "chip". Altså enheter som kobles permanent mot ECU-en. Det disse gjør er å mate motorstyringen med feil informasjon for å forsøke å trekke litt ekstra effekt ut av bilen. Skal man trimme så er det omprogrammering av ECU som gjelder. Nå kalles mye trim for "chiping" og lignende så sjekk ut hva det faktisk er.

Man bør også sjekke nøye hvilket firma man handler fra. Det er fryktelig mange som bare skrur av masse sikkerhetsfunksjoner, øker momentet og gladelig selger farlig trim. Dette gjelder også store aktører med lang erfaring og et bredt spekter. Selv i entusiastmiljøene råder en del forvirring.

På diesel så får man som regel veldig moderat trim da momentet allerede er ganske høyt (sett bort fra verstingbiler).

   #8
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Kjøp ny bil.

Lite å hente på å trimme slike motorer uten turbo.

Det er ikke verd kostnaden å sette inn en annen motor, hverken tidsmessig eller kostnadsmessig.
   #9
 22,342     Akershus     0

Jeg som byttet ut pathfinderen med caddy.. 2,5kompressor vs 2sdi!!!

Får vel bare leve med det da. Er bare bil til husbyggerprosjektet, så blir minimalt med lange turer. Skal jeg trekke noe tungt, så har jeg uansett transporteren!

Noen som vil kjøpe caddy? Hehe!
Prøv transporter med liten sugediesel og du slutter å klage.
  (trådstarter)
   #10
 837     0
Jeg kjører transporter 2,5 tdi i jobb.. Så var en brå overgang for og si det mildt. Har forøvrig funnet ut at lambdasonden er defekt, såfår prøve og bytte ut den og at den går som den skal da! Den har nemlig fjusket litt ved flat pedal. Kan det være problemet?
  (trådstarter)
   #12
 837     0
Det var kamaksel, et lager og ventilløfterene som var gåene..!!!!!!
15000 kostet det...! Men nå er jo motoren så og si overhalt. Men fanden så dyrt!!
   #13
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Og det er grunnen til at jeg holder meg unna vw. Havari på en slik moderne motor er helt utrolig, med mindre den har blitt utsatt for grov vedlikeholdsvikt.
   #14
 22,342     Akershus     0
Min erfaring med vw er at motorene er bra og holder lenge hvis man har olje og vann på dem. Problemet er at merkeverkstedet er dyrt, inkompetent og nærmest svindel. Når verkstedet anbefaler å kjøre videre med lysende oljelampe fortjener de all den dritt de kan få.
   #18
 1,092     0
Den jeg hadde fullastet med verktøy hadde bra bunndrag og kjørte lett forbi andre bilister når det trengtes. Lurer på om den ligger på 0.8 på mila ca. Skal også sies at den har vært feilfri når jeg ga den fra meg ved 90.000
   #19
 5,188     Østlandet     0

Og det er grunnen til at jeg holder meg unna vw. Havari på en slik moderne motor er helt utrolig, med mindre den har blitt utsatt for grov vedlikeholdsvikt.
Aldri mer VAG eller TDI her i gården. Hadde en Passat TDI som kostet 33 000 og en hel sommer å bytte toppakning. Tiptronickassa begynte å hangle, og da jeg hørte at det kostet 40 000 å overhale den logget jeg med fort inn på finn.no og kvittet meg med driten. Arbeidskollega med A6 2.5 TDI måtte bytte kamaksler og litt stæsj etter 3 år for den nette sum av 70 000.
En bekjent fikk motorhavari på 2007 Passat TDI for noen dager siden. Reparasjon 60 000.
En annen arbeidskollega bytter bærearmer på Audien like ofte som jeg bytter stillongs.
En kammerat har hatt to A4'er på rappen. Motortrøbbel og gigantregninger på begge.

Det værste med VAG er ikke de astronomiske regningene, men den elendige servicen.
På den lokale VAG-sjappa jobber de formiddag, kveld og nattskift for å ta unna all elendigheten, men likevel er det nesten et halvt års venteliste.
Pene biler, men fyttirakkern for noe møøøk.
Signatur
   #20
 22,342     Akershus     0
JEg kan ikke si at jeg har hatt motorproblemer med VAG, men de derre bærearmene er noe dritt. Forstillingen på de bilene er ultrakompliserte, og sikkert flotte når de funker.

Det viktigeste med vag er å IKKE ta dem til merkeforhandler. Der blir du både ranet og svindlet. Jeg vet ikke om noen som har et annet inntrykk. HAr du ikke hatt et problem med bilen får du det når du tar den dit.
   #21
 725     Lier     0


Og det er grunnen til at jeg holder meg unna vw. Havari på en slik moderne motor er helt utrolig, med mindre den har blitt utsatt for grov vedlikeholdsvikt.
Aldri mer VAG eller TDI her i gården. Hadde en Passat TDI som kostet 33 000 og en hel sommer å bytte toppakning. Tiptronickassa begynte å hangle, og da jeg hørte at det kostet 40 000 å overhale den logget jeg med fort inn på finn.no og kvittet meg med driten. Arbeidskollega med A6 2.5 TDI måtte bytte kamaksler og litt stæsj etter 3 år for den nette sum av 70 000.
En bekjent fikk motorhavari på 2007 Passat TDI for noen dager siden. Reparasjon 60 000.
En annen arbeidskollega bytter bærearmer på Audien like ofte som jeg bytter stillongs.
En kammerat har hatt to A4'er på rappen. Motortrøbbel og gigantregninger på begge.

Det værste med VAG er ikke de astronomiske regningene, men den elendige servicen.
På den lokale VAG-sjappa jobber de formiddag, kveld og nattskift for å ta unna all elendigheten, men likevel er det nesten et halvt års venteliste.
Pene biler, men fyttirakkern for noe møøøk.


Kjøper du 2.5TDI så er du enten lite opplyst, mekaniker, eller bare naiv.
Signatur
  (trådstarter)
   #22
 837     0
Feilsøkte bilen på vw merkeverksted skien bil. Fikk beskjed om at kammen hadde sliti hull i eller ødelagt en ventilløfter. Bytta kam, ventilløftere og lagerskålene, kosta 7900 kun i deler. Bilen var like dårlig etterpå. Så fant de ut av at, nei, det var vist bare en oring rundt 2 av dysene som var ødelagt/ikke holdt tett. Kosta 90kr!!!!!!

8000 kroner jeg like gjerne kunne tørka meg i rævva med.
   #23
 1,508     Nordpolen     0

Feilsøkte bilen på vw merkeverksted skien bil. Fikk beskjed om at kammen hadde sliti hull i eller ødelagt en ventilløfter. Bytta kam, ventilløftere og lagerskålene, kosta 7900 kun i deler. Bilen var like dårlig etterpå. Så fant de ut av at, nei, det var vist bare en oring rundt 2 av dysene som var ødelagt/ikke holdt tett. Kosta 90kr!!!!!!

8000 kroner jeg like gjerne kunne tørka meg i rævva med.

Hvorfor godtar vi dette fra bilbransjen?Leier ekspertise, de tar feil, hvorfor betale?
   #24
 336     Northwest     0


Og det er grunnen til at jeg holder meg unna vw. Havari på en slik moderne motor er helt utrolig, med mindre den har blitt utsatt for grov vedlikeholdsvikt.
Aldri mer VAG eller TDI her i gården. Hadde en Passat TDI som kostet 33 000 og en hel sommer å bytte toppakning. Tiptronickassa begynte å hangle, og da jeg hørte at det kostet 40 000 å overhale den logget jeg med fort inn på finn.no og kvittet meg med driten. Arbeidskollega med A6 2.5 TDI måtte bytte kamaksler og litt stæsj etter 3 år for den nette sum av 70 000.
En bekjent fikk motorhavari på 2007 Passat TDI for noen dager siden. Reparasjon 60 000.
En annen arbeidskollega bytter bærearmer på Audien like ofte som jeg bytter stillongs.
En kammerat har hatt to A4'er på rappen. Motortrøbbel og gigantregninger på begge.

Det værste med VAG er ikke de astronomiske regningene, men den elendige servicen.
På den lokale VAG-sjappa jobber de formiddag, kveld og nattskift for å ta unna all elendigheten, men likevel er det nesten et halvt års venteliste.
Pene biler, men fyttirakkern for noe møøøk.

Jeg fikk beskjed av VAG (Grenland auto) om at jeg ikke var velkommen da jeg i 2001 spurte om pris på service på en tyskimportert Golf GTI. Jeg tok hintet og kommer for all fremtid til å unngå VAG merkeforhandlere.

Kvalitetsfølelsen på en VAG er heller ikke så bra som de mange lojale eierne hevder, dørene gir blikkboksfølelse og hverken Passat eller Superb klarer å gi noen premium følelse tilsvarende BMW, Mercedes, Volvo og SAAB.

   #25
 22,342     Akershus     0

Feilsøkte bilen på vw merkeverksted skien bil. Fikk beskjed om at kammen hadde sliti hull i eller ødelagt en ventilløfter. Bytta kam, ventilløftere og lagerskålene, kosta 7900 kun i deler. Bilen var like dårlig etterpå. Så fant de ut av at, nei, det var vist bare en oring rundt 2 av dysene som var ødelagt/ikke holdt tett. Kosta 90kr!!!!!!

8000 kroner jeg like gjerne kunne tørka meg i rævva med.
Husk at dette er importøren som har verksteder som sier man kan kjøre videre med lysende oljelampe! Motorene er egentlig utrolig seige. Man kan kjøre fra Mjøndalen til Slependen med lysende lampe uten alt for store motor skader har jeg blitt fortalt. (Tidlig 90talls Golf.)

Tar du bilen på EUkontroll der får du drøssevis av feil som viser seg bare å være humbug. Jeg fikk ti feil på en bil som bare var BS.

Det toppet seg da jeg kjøpte en brukt bil som hadde vært på reparasjon. Verkstedet hadde "glemt" å montere et par deler. Jeg fant ut av dette og klaget og ville ha delene/jobben ferdiggjort. Det kunne de ikke gjøre. Jeg kunne nådigst få 20% på delene.
   #26
 5,188     Østlandet     0
Tydeligvis flere som har opplevd den "gode servicen" hos VAG. Hvorfor stappe penger i lomma på folk som behandler kundene sine som dritt?
Heldigvis finnes det andre bilmerker, med bedre kvalitet og hyggelig betjening.
Signatur
   #27
 22,342     Akershus     0
Bilene er ikke så gærne. Jeg har enten fikset sakene selv eller gått til folk som vet hva de driver med. Jeg har hatt god erfaring med noen Bosch-verksteder.

Jeg betaler heller en høy timepris og får sakene reparert raskt, effektivt og ordentlig enn å betale noen mye og få greiene ødelagt...

(Generelt er det vel slik at merkeverkstedene har balletak på kundene da de tror eller ikke kan gå andre steder, og servicen og prisen blir deretter.)
  (trådstarter)
   #28
 837     0
Kan opplyse om at nå hadde de finni ut at det ikke var dysene alike vel. Bilen gikk jo like rævva!! Så nå tror de det er et eksos spjeld som ikke får lukket seg og sender eksos tilbake i sylinderen.

Må jeg virkelig betale for alle de timene de har brukt på å IKKE fiksa bilen min???
De er vel for faae* mekanikere. Skal aldri ha bilen på merkeverksted igjen kjenner jeg!!
   #29
 7,686     Bærum     0

Bilene er ikke så gærne. Jeg har enten fikset sakene selv eller gått til folk som vet hva de driver med. Jeg har hatt god erfaring med noen Bosch-verksteder.

Jeg betaler heller en høy timepris og får sakene reparert raskt, effektivt og ordentlig enn å betale noen mye og få greiene ødelagt...

(Generelt er det vel slik at merkeverkstedene har balletak på kundene da de tror eller ikke kan gå andre steder, og servicen og prisen blir deretter.)
Jeg bruker S-Sentrum på Stabekk. De reparerer kun det som er nødvendig. Har hatt flere selsomme opplevelser med Møller.
   #30
 1,012     0

Kan opplyse om at nå hadde de finni ut at det ikke var dysene alike vel. Bilen gikk jo like rævva!! Så nå tror de det er et eksos spjeld som ikke får lukket seg og sender eksos tilbake i sylinderen.

Må jeg virkelig betale for alle de timene de har brukt på å IKKE fiksa bilen min???
De er vel for faae* mekanikere. Skal aldri ha bilen på merkeverksted igjen kjenner jeg!!


om det er en vanskelig feil og finne,så må de jo feilsøke,og med en timepris på rundt 1200-1500kr(møller)så blir det dyrt,og et annet verksted kan jo måtte bruke like mange timer på feilsøking,men med rimeligere timepris,så kan du jo spare penger.
selv når de sjekker med vag-com,så er det jo ikke alle feilene som kommer opp,og det kan jo være følgefeil igjen på feilkodene.
blir sånn på nyere biler,når det blir mere og mere utstyr,og alt er datastyrt.
   #31
 340     0
dyser som lekker den ene eller andre plassen, er nok alikevell greit å få fikset, og de er nok noe som kan skje på alt av biler å motorer som har dyser...

Tror heller ikke noen skifter kammaksler eller løftere  som ikke slitt unormalt mye.. at de er slitt kan like gjerne være din, eller tidligere eieres feil foresten..

Alle som har litt teknisk innsikt vet, eller burde vite at noen ganger er de tilsynelatene umuligt å finne feilen..  er kun en ting å gjøre, å det er  å begynne i en ende, og gjerne på de mest sansynlige stedene først.. så vist du hadde lekk på dyser å sliten kammer/løftere, så ville vell de fleste begynt akkurat der..?

Er ikke alltid diagnose sier så mye..

Alle merker har mandagsbiler, og det at noen kjenner "mange" som har lagt ut 1000vis bla bla, har vell litt med att de er ekstremt populære å det finnes relativt mye vag på veien generelt..?
Er hvertfall så laaaaangt fra de verste bilene når det gjelder kvalitet og driftsikkerhet:)

Selv jobber jeg som mekaniker på Mercedes Benz.. er nok ikke noe mindre å gjøre på verkstedet der, en på vw sine tror jeg;)  pluss at en vag får man faktisk ofte  igjen noe når man selger den ogsåSmile
  (trådstarter)
   #32
 837     0
Kammen var ikke slitt, ventilllfterene var ikke slitt, og dysene var tette!! Gang på gang har de sagt at det og det erfeilen og det må byttes.. Og når ingenting hjelper så skal jeg betale for arbeid og deler som ikke trengs?

Kanskje jeg skal begynne sånn med mine kunder også. At de må betale for nytt tak når jeg kun skal bytte vindskier!! Blir penger å tjene da!
   #33
 1,012     0
tror du virkelig feilsøking er gratis?da bør du nok heller begyne og skru på bilene dine selv,selvfølgelig er det kjedelig og betale for feilsøking,men noen feil er rett og slett vanskelige og oppdage,og da kan det jo ta mange timer med prøving og feiling før feilen er funnet,kjøp deg en 60-70 model,de er enklere og feilsøke,og skru på
   #34
 340     0
hvorfor sier du at kammen ikke var slitt? har du sett den å kontrolmålt den?

noen ganger er de ikke bare en ting som er årsak desverre..  kan gjerne være flere feilkilder og de trenger ikke ha en åpenlys samenheng..

de finner nok feilen, og  ofte blir kunden ikke belastet for alle timene som blir brukt på feilsøking heller.. gjerne med god rabat på deler osv.

selv om det er snakk om en relativt gammel bil, så er de fortsatt litt mer avansert en ett tak eller noen vindskier..

vist du kommer til et gammelt hus, med tildels røttent tak, og huseier vil at du skal kun tette lekasjen.. tar du bare betalt for den tiden de faktisk tok å få det tett, eller gjerne vil du ha litt for tiden du brukte å finne lekasjen? gjerne litt for utkjøring og div også? dårlig eksempel, men er vell svært få firma som gidder å jobbe dugnad for folk..?
   #35
 7,686     Bærum     0
Vanskelig å finne feil er én ting. Arroganse er noe annet. Jeg leverte inn bilen på et Møller-verksted og ba dem skifte hjullager foran. Fikk tilbake bilen med beskjed om at hjullagerne var helt fine. Det var nok bare knirking i setet jeg hadde hørt. Jekket opp bilen og kjente slark i høyre forhjul. Tilbake til verksted hvor jeg poengterte at høyre hjullager var slitt og måtte skiftes. Da ble det gjort. Ingen unnskyldning eller forklaring på hvorfor de ikke hadde gjort det førtste gangen. En annen gang hadde jeg bilen på EU-service hos dem. Da fikk jeg mangel på at ene frontlykten var løs. Problemet var at de hadde hatt den ute på en reparasjon like før og glemt å skru i justeringsskruen etterpå. De skulle altså ha betalt for å fikse det de selv hadde ødelagt. Sønnen til samboeren hadde problemer med bremseforsterkeren på en Passat. Han fikk beskjed om at det kostet 10.000 å fikse. Han dro til Sverige for service. Der sa de at feilen på bremseforsterkeren var kjent og ble dekket av fabrikkgaranti så de fikset den gratis. Eneste grunnen til at Møller kan holde på slik er at de har agentur på et populært bilmerke så kundene kommer samme hva de gjør.
   #36
 1,012     0
har stortsett bare hatt vag selv,og jeg bruker ikke møller,har heller aldri hatt nybil med garanti.

spurte på pris ang bytte av varmeregister på en Audi 80q jeg hadde før,de skulle ha 15k for jobben,hørte så med et annet vw/Audi verksted her jeg bor,mener jeg betalte rundt 5,5k for samme jobben,så lenge det ikke er garanti på bilen,så hadde jeg alldri kommet til og brukt møller
   #37
 340     0
finner vell samme aroganse fleste steder..  stort sett alle har minst en bil i dag, og har ofte jevnlig service og vedlikehold på de. så det er klart at de altid vil være kunder som ikke er fornøyde. antallet vil gjerne stige etter hvor mange brukere et sted har..?

Samtidig har kanskje også de fleste et sted å bo..? men hvor ofte til sammenligning trenger man rørlegger? eller elektrikker? ikke så ofte kanskje..? men samtidig, etter min erfaring er de veldig mange som er veldig lite imponert over arbeided som blir utført ofte.. samtidig prisene, og den tyedlige arogansen mange slike har.. Vi er fagmen og alle andre er idioter etc etc..

Har man ikke greie på ting, så bør man gjerne ikke klage så mye heller..? tror nok de er mer svindel å slurv blant små firma som tilbyr sine tjenester til huseiere, en hva store seriøse bilimportører har..?

Jeg kjenner mer en bare "sønnen til samboeren" som er sterkt missfornøyde med håndtverkere de har brukt..

og å snakke om ventetid på verksted.. prøv å få avtalt tid men en elektrikker da.. innefor neste halvår..
   #38
 340     0
litt mye oftopic nå kanskje.. beklager det.

forstår veldig godt frustrasjonen din. men er bare menesker en mekaniker også.. og noen ganger tar ting tid beklagligvis

håper de blir en løsning på problemet ditt hvertfall:)
   #39
 7,686     Bærum     0

finner vell samme aroganse fleste steder..  stort sett alle har minst en bil i dag, og har ofte jevnlig service og vedlikehold på de. så det er klart at de altid vil være kunder som ikke er fornøyde. antallet vil gjerne stige etter hvor mange brukere et sted har..?

Samtidig har kanskje også de fleste et sted å bo..? men hvor ofte til sammenligning trenger man rørlegger? eller elektrikker? ikke så ofte kanskje..? men samtidig, etter min erfaring er de veldig mange som er veldig lite imponert over arbeided som blir utført ofte.. samtidig prisene, og den tyedlige arogansen mange slike har.. Vi er fagmen og alle andre er idioter etc etc..

Har man ikke greie på ting, så bør man gjerne ikke klage så mye heller..? tror nok de er mer svindel å slurv blant små firma som tilbyr sine tjenester til huseiere, en hva store seriøse bilimportører har..?

Jeg kjenner mer en bare "sønnen til samboeren" som er sterkt missfornøyde med håndtverkere de har brukt..

og å snakke om ventetid på verksted.. prøv å få avtalt tid men en elektrikker da.. innefor neste halvår..
Nå var det Møller vi diskuterte, ikke håndverkere i allminnelighet. Jeg tror jeg har nok teknisk kompetanse og har skrudd tilstrekkelig på bil til at jeg er meningsberettiget når det gjelder servicen jeg har opplevd. Jeg er sikker på at hvis du prøver å google Møller vil du finne at det er mange som er misfornøyd. Det er vel allment kjent at Møller er beryktet for sin "after sale" service.
  (trådstarter)
   #40
 837     0
Den gamle kammen, ventilløfterene og lagerskålene samt dysene er kontrolert av en kamerat som har jobbet på vw verksted i 10 år. Og han sa at alt var i perfekt stand.
Vi snakker om en bil med sugedieselmotor som såvidt har gått 100000km. Og har byttet olje 2-3 ganger i året! Hvor slitt kan feks. Kammen bli når du har disse opplysningene svart på hvitt? Noe kan såklart ha gått galt. Men hva er sannsynligheten for at det er kammen på en så "ny" bil med gjevnlig oljebytte og som har gått så lite.

Når 97% av mekanikerene på verkstedet aldri har byttet en kam.. Hva er sannsynlighet!

Hvorfor prøver de og bytte de dyreste delene, som det er minst sannsynlighet for at det er først? Først kammen, 8000 i deler. Så 2 dyser, 7900 i deler. Så et spjeld til 290. Hva hvis det viser seg og være spjeldet? Da kunne jeg spart 16000kr SEKSTENTUSEN KRONER! Det er mye penger det for meg.
  (trådstarter)
   #41
 837     0
Og for å svare på eksempelet ditt å fikse en lekkasje i et utett tak. Så tar jeg såklart betalt for de timene jeg bruker. Men jeg tar da ikke betalt for og fikse taket der det IKKE lekker? Hvorfor skal bilverkstedene ta betalt for og fikse noe som IKKE er galt? Blir ikke det på grensa til svindel? Må da finnes metoder for og sjekke om noe er galt før de bare går helt bananas og bytter haugevis av deler til mange tusen kroner? Og når jeg i tilegg får beskjed om at "joda, nå har vi finni feilen. 100% sikkert" og hva annet kan jeg da gjøre enn og gi klarsignal til og fikse det da?
   #42
 1,012     0
tror det er lettere og finne/fikse en taklekasje,en og finne noen av feilene som kan oppstå i biler,da det kan være følgefeil,kan fort feilsøke flere dager,før man finner feilen,på nyere biler så er det så mye elektronikk og følere som kan lage store problemer,men som kan være vanskelig og finne.

og om du ikke er fornøyd med verkstedet,så bruk et annet da?men alle verksteder tar betalt for feilsøking,uanset om de finner feilen eller ikke,ellers så får du feilsøke selv.
  (trådstarter)
   #43
 837     0
Jajaja, feilsøking koster penger. Jeg skjønner såpass. Det jeg ikke skjønner er hvorfor sier de at de er 100% sikre på at kammen er ødelagt? Så er de 100% sikre på at dysene er ødelagt. Hadde fått mye feilsøking for 16000kr. De burde være kjent med følgefeil osv. Hvorfor ikke sjekke alt og faktisk være 100% sikker? Istede for og håpe på og ha flaks.... Hvis keg skal betale for noe basert på gjetninger og flaks, da blir det fort dyrt!
   #44
 7,686     Bærum     0

tror det er lettere og finne/fikse en taklekasje,en og finne noen av feilene som kan oppstå i biler,da det kan være følgefeil,kan fort feilsøke flere dager,før man finner feilen,på nyere biler så er det så mye elektronikk og følere som kan lage store problemer,men som kan være vanskelig og finne.

og om du ikke er fornøyd med verkstedet,så bruk et annet da?men alle verksteder tar betalt for feilsøking,uanset om de finner feilen eller ikke,ellers så får du feilsøke selv.
og om du ikke er fornøyd med verkstedet,så bruk et annet da?
Dette er vel et klassisk svar på mange debattsider. I samme gate som: "Hvis du ikke er fornøyd med alt i Norge kan du jo flytte". Det er vel ikke usannsynlig at han bytter verksted, men det er jo for sent i dette tilfellet.
   #45
 1,012     0
ja,men er jo ikke sikkert at andre verksted finner feilen med engang heller,timeprisen hos et uavhenig verksted er nok lavere,men er nok rett under 1000kr ink mva uansett.

om det er en vanskelig feil og finne,og med muligens flere følgefeil,så kan man jo bruke flere dager på feilsøking,og da må man jo muligens bytte deler også,er jo ikke alle delene man får sjekket om er i stykker heller,og da blir det jo verre.
og om man bruker 2 dager på feilsøking,så blir det fort 15k kun på feilsøking,bil på verksted er ekstremt kostbart,har heldigvis sluppet billig selv.

men dette gjelder alle bilfabrikater,har en nabo som har hatt ford i alle år,kjøpt ny bil hvert ca 5 år,i fjord kjøpte han ny volvo,og kommer alldri til og kjøpe ford igjen,pga av sulland
   #46
 340     0
jeg vet selvsagt ikke hvorfor kammen ble byttet, og vist det er som du sier at den er helt 100%..?  så bør vell de være en god grunn til å klage selvsagt.

Men vist jeg forstår deg riktig så byttet de ikke komplete dyser? så hva du eventuelt måtte sitte igjen med av skiftede deler der, tviler jeg på at noen kan inspisere visuelt å si at var/er i orden.

Vist du oppsøker verksted så kan de sikkert vise deg hva de måtte mene var feil på kammen og deler rundt den også..?

Den eller de som har feilsøkt på bilen din er nok sansynligvis en vanlig mekaniker..? hvorfor skulle han ha noe interesse av å skifte kammen bare for morro? er jo ikke akkurat at han får ekstra betalt av den grunn..

Selv om de er nok av eksempler på dårlig kundebehandling, så går vell gjerne de mer på reklamasjon å garanti osv..? så i ditt tilfelle er de vell mer noe som går igjen på alle verksteder..? der kunden finner de urimelig å måtte betale for feilsøking å skifte av deler i et forsøk på å utbedre feilen, men som i ettertid viste seg å ikke var direkte relatert til problemet...?


Så at de skifter deler i blinde å velger dyre deler for å tjene penger.. det blir litt for søkt for min del..

Ser absolutt frustrasjonen din i denne saken, men svindel er de vell neppe..
Tror nok de skaper like mye frustrasjon for de som prøver å finne feilen..
men surt at de skal koste så mye selvsagt.

   #47
 7,686     Bærum     0
Hvis man bytter deler uten feil fordi man har gjort feil diagnose skal ikke kunden belastes for det. Hvis det skal være som du hevder kan jo dette føre på ville veier.
   #48
 340     0
Hva er motorkoden da?
Siden du nevner eksospjeld, kan de tenkes de mener EGR ventilen?
Regner nesten med de har hatt av innsuget å sett at de ikke er totalt igjenkokset?

Vist du skruer litt selv, er de ikke allverdens vanskelig å sjekke det..
Får sikkert kjøpt "EGR delete" kit til disse også vil jeg tro..? koster ikke mange kronene, å så slipper du hele EGR dritten..
'
Har sett usansynligt mange innsug som har vært mer eller mindre helt tette av koks.. siste jeg demonterte var på en Passat, der de var en åpning på ca 5-6mm til hver sylinder.. er ikke mye luft man får inn da.. spesielt ikke på en sugediesel..

Regner selvsagt med dette er kontrolert alerede, men skader jo ikke å sjekke
   #54
 967     Stavangerområdet     0

ja går som regel bra uten. bilde av typisk innsug etter noen år..


Oi inni hampen.

_Hva_ er det? Min første tanke ville være eksosmanifolden og at det da er kullpartikler. Men innsug? Drivstoffmanifold? Forgasser på diesel?

Jeg har ikke særlig peiling på (diesel)motorer, men studerte maskin en gang. Jeg trodde diesel alltid måtte ha innsprøytning uavhengig med turbo. Men jeg har tydeligvis ikke peil.
   #56
 923     0
EGR er der for å senke forbrenningstemperaturen, høy forbrenningstemp gir høye nox-utslipp. Høy forbrenningstemp får man ikkje på 2-3 rusinger, og fremdeles er det bare røykgassen som måles.

Vet om fabrikanter som blender EGR delvis for å slippe trøbbel, men ikkje helt igjen, siden det som oftest gir feil om det ikkje blir ett fall i målt luftmasse.
  (trådstarter)
   #59
 837     0
Verkstedet fant ut at jeg måtte bytte motor. Ødlagte stempelringer, noe med at ventiler var fastbrentog mye greier. Fikk tak i en brukt motor som var gått 96000 til 10000,- kunne altså nesten kjøpt ny motoristedefor og kjøpekamakselsettet! Men sånn gikk det.. Gjort er gjort!
Bilen er iallefall 100% friskmeldt!
  (trådstarter)
   #60
 837     0
Og der var den solgt. Og byttet ut med en 2008 mod. Toyota skiheis:) 2,5 td 4wd.
Funker en smule bedre å kjøre henger med:)