1,424
29
1
Veteranbil: Parklys som blinklys
519
Østfold
0
Hentet en Morris Minor 1959 fra Sverige på lørdagen. Planen er å få vist den på biltilsynet til uka, men sliter litt med en ting. Blinklys bak er i form av baklyset som blinker rødt. Det har jeg sett mange andre som har, men foran så har jeg egen parklampe som lyser hele tiden som også fungerer som blinklys. Denne lampa er hvit. Noen Minorer har orange glass som jeg antar er blinklys. (Vet ikke om de lyser konstant i tillegg) Andre har todelt lampe hvor ene er blank og andre delen orange. Også sett hvite lamper som jeg har. Kan forhøre meg på diverse bilforum, men får som regel godt nok svar her

Det er jo helt andre regler som gjelder for så gamle biler, er for eks. ikke krav til ratt i dem, så du kan reise rett på teknisk kontroll med hjemmesveisa kjettingratt.
Hør med SVV, og får du negativt svar så sjekk opp i regler selv, og evt. kontakt noen interesseorganisasjoner. Jeg mener det skal gå greit.
Må komme med ett bilde av gliset da
Hvite parklys framme går også helt fint, gule, så får du merknad.
Sjekk at alle lys funker, inkl skiltlys, og bremser er i orden, da de vil nok ta en bremsetest.
Men det viktigeste av alt:
Sørg for at bilen blir godkjent etter paragraf 1.7, og ikke 1.9
paragraf 1.9 spesfiserer bilen som bevaringsverdig, og setter begrensingen på bruken av den.
http://byggeblogg.kentho.biz
Pass også på å få lagd skiltene i aluminium uten refleksbelegg og riktig font preget i relieff.
Eller kanskje hvitmalt (emaljert?) bakgrunn også er greit - jeg husker nye biler da jeg var barn var i aluminiumsfinish, men det var på på 60- og 70-tallet, ikke 50-tallet.
Bilder fra http://www.olavsplates.com/ , sjekk gjerne den for inspirasjon.
Min er en 1967 modell, men siden det er veteran så kan du få både gammel variant og ny variant alt ettersom hva du selv ønsker, så lenge nummeret er ledig.
http://byggeblogg.kentho.biz
Bursdagen til fattern gikk ikke siden det starter med 06, som i 6.
Bursdagen til barnebarnet er ledig ser jeg, beste jeg har kommet på til nå, selv om jeg gjerne skulle hatt noe som er knyttet mot bilen.
men det er nå bare å søke i Eu kontroll registeret, får du treff, så vet du at det er opptatt. hvis ikke, så er det bare å forsøke med biltilsynet.
vil tippe at M-1959 burde gå greit hvis det ikke er opptatt.
Jeg valgte fylkes bokstav fordi jeg hadde lyst, ikke fordi jeg måtte, slik at jeg fikk Fylket, og året bilen ble registrert for første gang.
http://byggeblogg.kentho.biz
"The letters G, I, O and Q are not used due to their similarity with other letters or numbers; an exception is that CNG vehicles such as gas buses use "GA".
M and W were originally not used as they are much wider than other letters,[9] but some codes including W are now assigned."
Siden W er nå tatt i bruk, så er det en sjanse for M også, men som KjellTS sier, du kan spørre, men det er biltilsynet som må tillate om du kan få det eller ikke.
men jeg ville vurdert å ha en plan B for sikkerhetskyld:)
http://byggeblogg.kentho.biz
Hele opplegget fra man kjører over grensa til bilen har skilt er tungt.
Først stoppe på grensa for å få den inn i landet. Her betalte jeg momsen med en gang for å spare meg for en ekstra tur.
Vise bil på biltilsynet.
Dra ned til tollstasjonen igjen og betale div annet som vrakpant etc.
Så til biltilsynet for å få den registrert.
Hvorfor kunne ikke bare biltilsynet tatt betalt for vrakpant etc og fått registrert bilen i samme slengen, rett etter visning?
Ringte tollvesenet for å sjekke om jeg kunne dra ned å betale. Først ringte jeg svinesund siden de er døgnåpne. Der måtte jeg bestille time på dagtid. Da droppa jeg de siden Fredrikstad er nærmere, men kun oppe til 15.30. Ringte de for å bestille time. Der behøvde jeg ikke å bestille time, var bare å komme innom... Så da får jeg ta meg noen timer fri fra jobben for å gjøre dette.
Bilde kommer når alt er klart
Edit:
Skal ringe ned å høre i morgen, leser litt ang paragraf 1.9 og der er det noen ting jeg ikke setter så pris på. Feks. kan man ikke sette inn sikkerhetsseler bak. Reger med at jeg heller ikke kan sette på speil, det skal jeg...
kjøretøy kan bare benyttes til spesielle anledninger som motorhistoriske samlinger, løp eller en sjelden gang når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk.
Så den setter store begrensinger på dalig bruk, bare det å bruke bilen til og fra jobb er i praksis ikke lov når denne paragrafen er på sin plass.
Samt den gir begrensinger i hva du kan gjøre med bilen fremover utover dens originale status.
Blir bare krøll om den står som bevaringsverdig, og når du først har fått stempelet, så er en sånn i saten papirmølle for å få biltilsynes til å gjøre det om.
Jeg sa til min kontrollør at hvis han godkjenner bilen etter 1.9 isteden for 1.7 så vil han umiddelbart få en klage, og Amcar på nakken:)
Så gjør det NÅ mens du kan.
http://byggeblogg.kentho.biz
De fleste bilene har fått H-xxxxx (H er vår fylkeskode), og har fått tall etter hva som vi har syntes passet til bil. (som oftest har vi gitt siste tallet 8 eller 9, slik at EU-kontroll blir på slutten av sesongen
Dette var kravene for skilt iforhold til ny lov om veitrafikk gjeldene fra 1913 til 1971:
"Biler skulle ha to skiltplater; én foran og én bak. Skiltene hadde sorte tegn på hvit bunn. Skiltet foran skulle være 11,5 cm høyt med 7,5 cm høye tegn, og skiltet bak skulle ha en minstehøyde på 30 cm med 12 cm høye tegn. På frontskiltet skulle tegnene stå på en linje med bindestrek mellom amtsbokstav og sifre. På bakskiltet skulle amtsbokstaven stå over sifrene. Bileier måtte selv få laget skiltplater. Utover bestemmelsene om dimensjoner var det fritt frem for bileiere, bilselgere og skiltmakere å lage det til best mulig. For å verifisere alle de forskjellige skiltene ble blyplomber påsatt av politimyndigheten."
Kom underveis i den perioden noen endringer, kan lese om alt litt nedover her, sammen med bokstavkodene:
http://no.wikipedia.org/wiki/Kjennemerke_for_motorkj%C3%B8ret%C3%B8y_i_Norge
Da gjenstår det kun bilder igjen så er tråden komplett:)
http://byggeblogg.kentho.biz
der er skilt regler som må følges, og med veteran så kan du velge å følge den standarden som var før tiden, istedenfor den som er i dag, men du må likevel følge en standard.
Det er fordi veteranbiler skal få en mer tidsriktig kjennemerke som passer med stilen.
Men det er innenfor der du har lov å velge.
http://byggeblogg.kentho.biz
Jeg har mine tvil om en slik serie, men en får svar bare en prøver..
Bokstav og 3(4) tall er den mest brukte jeg har sett på veteranbiler.
http://byggeblogg.kentho.biz
Ettersom jeg har ordnet med visning og alt samma har vi skrevet meg som eier. Nå skal den registreres på pappa og lurer da på om jeg kan skrive han på skjemaet "Melding til avgiftsberegning og registrering" eller om jeg fortsatt skal skrive meg som eier? Sist jeg strøk ut noe på ett slikt skjema ble det masse pes og jeg måtte sende inn på nytt (gjaldt da vognkort del 2.) Prøvd å tolke litt ut i fra veiledninga på vegvesen.no og det kan se ut som om jeg må skrive under. I såfall kan jeg bare ta med en salgsmelding av gamle typen og levere inn etter at bilen er 100% ferdig registrert på meg? Eller må jeg vente på vognkort del 2 og sende inn den? Og om det går må jeg da ordne forsikring i mitt navn i de få minuttene jeg står som eier? Pappa har alt forsikra bilen. Alt dette kom jeg på når jeg satt og forbereda meg til morgendagen. Ettersom pappa ukependler så må han evnt underskrive i dag ellers må vi vente enda en uke på å få registrert den. Om jeg er heldig så har kanskje noen her gjort dette
Hvem som forsikrer bilen trenger ikke å være viktig så lenge den er forsikret.
Det er når du registerer bilen at den rette eier kommer på plass. og har du hatt en godkjennings kontroll i ditt navn, så er det allerede kommet i systemet, og det kan da være best å vente på del2 og ta den biten derfra.
du kan selvfølgelig høre når du skal registere deg for vognkortet, men jeg beholdt samme navn hele veien.
Det viktigeste er å få bilen registert og godkjent på norske veier. så kan en heller sulle med papirarbeidet i etterkant. Om din far betaler forsikring på din bil, så anser jeg det som uproblematisk helt til du velger å krasje selvfølgelig(høgere egenandel)
http://byggeblogg.kentho.biz