1,424    29    1  

Veteranbil: Parklys som blinklys

 519     Østfold     0
Hentet en Morris Minor 1959 fra Sverige på lørdagen. Planen er å få vist den på biltilsynet til uka, men sliter litt med en ting. Blinklys bak er i form av baklyset som blinker rødt. Det har jeg sett mange andre som har, men foran så har jeg egen parklampe som lyser hele tiden som også fungerer som blinklys. Denne lampa er hvit. Noen Minorer har orange glass som jeg antar er blinklys. (Vet ikke om de lyser konstant i tillegg) Andre har todelt lampe hvor ene er blank og andre delen orange. Også sett hvite lamper som jeg har. Kan forhøre meg på diverse bilforum, men får som regel godt nok svar her Wink

   #1
 923     0
Hei. skal ikke gi deg noen falske forhåpninger her, men jeg vil tro at om bilen er levert slik orginalt og lovlig med det i Sverige, så er det både håp om at den var levert slik i norge, og at den skal kunne godkjennes slik den er pga import fra ett EU-land(EØS), det er jo ett styr med slike blinklys bak på US-biler, der bremselys og blinklys deler pære, men det blir automatisk godkjent på flyttegodsbiler.

Det er jo helt andre regler som gjelder for så gamle biler, er for eks. ikke krav til ratt i dem, så du kan reise rett på teknisk kontroll med hjemmesveisa kjettingratt.

Hør med SVV, og får du negativt svar så sjekk opp i regler selv, og evt. kontakt noen interesseorganisasjoner. Jeg mener det skal gå greit.
   #2
 5,337     Tromsø     0
At baklysene blinket rødt som blinklys var også helt standard på VW Boble levert ny i Norge på den tida. Så jeg tipper dette er helt kurant. Ikke mekk til noe uoriginalt før du eventuelt får pålegg om det.
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 519     Østfold     0
Skulle bestille time der i dag og da ble jeg satt over til teknisk. Ikke noe problem med hvite blinkers foran i kombo med parklys.
  (trådstarter)
   #5
 519     Østfold     0
Skal se om jeg får knipset noen når jeg får den igjen fra verkstedet som går over den før visninga på biltilsynet. Smile
   #6
 257     Sunnmøre     0
røde blinklys bak går helt fint.

Hvite parklys framme går også helt fint, gule, så får du  merknad.

Sjekk at alle lys funker, inkl skiltlys, og bremser er i orden, da de vil nok ta en bremsetest.

Men det viktigeste av alt:
Sørg for at bilen blir godkjent etter paragraf 1.7, og ikke 1.9

paragraf 1.9 spesfiserer bilen som bevaringsverdig, og setter begrensingen på bruken av den.
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 519     Østfold     0
Noen her som vet hvilke skiltserie jeg kan ha? Vil ikke ha xx11111 men mer tidsriktige skilt. Går det med en bokstav og fire tall? Helst skulle jeg hatt to bokstaver og fire tall men regner med at det ikke går siden den serien er i bruk på traktor, mopeder, tilhengere etc?

   #8
 5,337     Tromsø     0
Tidsriktig for en 1959-modell vil være fylkesbokstav, bindestrek og opptil fem siffer. Antall siffer avhengig av hvor mange biler registrert i fylket, og det var vel de færreste som ikke par passert 10000 i 1959? Unntak: Oslo var i 1958 kommet opp i seks siffer, og da mente de lesbarheten ble bedre ved å droppe bokstaven A og gruppere seks sifre sånn: 12-34-56.

Pass også på å få lagd skiltene i aluminium uten refleksbelegg og riktig font preget i relieff.


Eller kanskje hvitmalt (emaljert?) bakgrunn også er greit - jeg husker nye biler da jeg var barn var i aluminiumsfinish, men det var på på 60- og 70-tallet, ikke 50-tallet.


Bilder fra http://www.olavsplates.com/ , sjekk gjerne den for inspirasjon.
Signatur
   #9
 257     Sunnmøre     0
Jeg har fylkes-bokstav med 4 tall, siden det var tidsriktig og det får du velge selv både bokstav og nummer.

Min er en 1967 modell, men siden det er veteran så kan du få både gammel variant og ny variant alt ettersom hva du selv ønsker, så lenge nummeret er ledig.


Signatur
  (trådstarter)
   #10
 519     Østfold     0
Skulle gjerne hatt m1959 men m er ikke noe fylkesbokstav og hadde det vært det så hadde den garantert vært opptatt. Tips til egnede kombinasjoner jeg bør sjekke? Kjipt med nytt skilt på bilen ;)

Bursdagen til fattern gikk ikke siden det starter med 06, som i 6.
Bursdagen til barnebarnet er ledig ser jeg, beste jeg har kommet på til nå, selv om jeg gjerne skulle hatt noe som er knyttet mot bilen.
   #11
 257     Sunnmøre     0
jeg tok året jeg registrerte bilen, siden omtrent alle kombinasjoner relatert til både biltype, motor type, årsmodell og annet omtrent er allerede i bruk.

men det er nå bare å søke i Eu kontroll registeret, får du treff, så vet du at det er opptatt. hvis ikke, så er det bare å forsøke med biltilsynet.

vil tippe at M-1959 burde gå greit hvis det ikke er opptatt.

Jeg valgte fylkes bokstav fordi jeg hadde lyst, ikke fordi jeg måtte, slik at jeg fikk Fylket, og året bilen ble registrert for første gang.
Signatur
  (trådstarter)
   #12
 519     Østfold     0
Kan man få M når M aldri har vært i bruk?
   #13
 5,337     Tromsø     1
Det er vel bare myndighetene som kan svare sikkert på om du kan få M, men både i nåværende og gammel serie er/var det noen bokstaver man ikke bruker/brukte for at man skal sikre lesbarhet og unngå forvekslinger. Allikevel er de ikke helt konsekvente. "G" er f.eks. en av bokstavene som ikke brukes. Bortsett på biler med gassdrift og bokstavene GA.
Signatur
   #14
 257     Sunnmøre     0
Wikipedia:

"The letters G, I, O and Q are not used due to their similarity with other letters or numbers; an exception is that CNG vehicles such as gas buses use "GA".

M and W were originally not used as they are much wider than other letters,[9] but some codes including W are now assigned."


Siden W er nå tatt i bruk, så er det en sjanse for M også, men som KjellTS sier, du kan spørre, men det er biltilsynet som må tillate om du kan få det eller ikke.

men jeg ville vurdert å ha en plan B  for sikkerhetskyld:)
Signatur
  (trådstarter)
   #15
 519     Østfold     0
M funka dårlig. Bilen ble vist i dag og nå må jeg til tollvesenet for å betale vrakpant etc. Alt gikk bra hos biltilsynet, ett blinklys som ikke fungerte ellers ikke noe annet.

Hele opplegget fra man kjører over grensa til bilen har skilt er tungt.

Først stoppe på grensa for å få den inn i landet. Her betalte jeg momsen med en gang for å spare meg for en ekstra tur.

Vise bil på biltilsynet.

Dra ned til tollstasjonen igjen og betale div annet som vrakpant etc.

Så til biltilsynet for å få den registrert.

Hvorfor kunne ikke bare biltilsynet tatt betalt for vrakpant etc og fått registrert bilen i samme slengen, rett etter visning?

Ringte tollvesenet for å sjekke om jeg kunne dra ned å betale. Først ringte jeg svinesund siden de er døgnåpne. Der måtte jeg bestille time på dagtid. Da droppa jeg de siden Fredrikstad er nærmere, men kun oppe til 15.30. Ringte de for å bestille time. Der behøvde jeg ikke å bestille time, var bare å komme innom... Så da får jeg ta meg noen timer fri fra jobben for å gjøre dette.

Bilde kommer når alt er klart Wink
  (trådstarter)
   #16
 519     Østfold     0
Ang paragraf 1.7 og 1.9. Han som kontrollerte den sa at han ikke satte noen begrensninger på bilen, men når jeg leser i papirene nå er den godkjent under 1.9. Er det så viktig at det er nødvendig å prøve å få gjort det om?

Edit:

Skal ringe ned å høre i morgen, leser litt ang paragraf 1.9 og der er det noen ting jeg ikke setter så pris på. Feks. kan man ikke sette inn sikkerhetsseler bak. Reger med at jeg heller ikke kan sette på speil, det skal jeg...
   #17
 257     Sunnmøre     0
Paragraf 1.9:

kjøretøy kan bare benyttes til spesielle anledninger som motorhistoriske samlinger, løp eller en sjelden gang når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk.

Så den setter store begrensinger på dalig bruk, bare det å bruke bilen til og fra jobb er i praksis ikke lov når denne paragrafen er på sin plass.

Samt den gir begrensinger i hva du kan gjøre med bilen fremover utover dens originale status.

Blir bare krøll om den står som bevaringsverdig, og når du først har fått stempelet, så er en sånn i saten papirmølle for å få biltilsynes til å gjøre det om.

Jeg sa til min kontrollør at hvis han godkjenner bilen etter 1.9 isteden for 1.7 så vil han umiddelbart få en klage, og Amcar på nakken:)

Så gjør det NÅ mens du kan.



Signatur
   #18
 549     Skien     0
Vi (meg og faren min), har restaurert et par veteranbiler, og vi har velge skiltnummer helt på egenhånd.
De fleste bilene har fått H-xxxxx (H er vår fylkeskode), og har fått tall etter hva som vi har syntes passet til bil. (som oftest har vi gitt siste tallet 8 eller 9, slik at EU-kontroll blir på slutten av sesongen Grin )

Dette var kravene for skilt iforhold til ny lov om veitrafikk gjeldene fra 1913 til 1971:
"Biler skulle ha to skiltplater; én foran og én bak. Skiltene hadde sorte tegn på hvit bunn. Skiltet foran skulle være 11,5 cm høyt med 7,5 cm høye tegn, og skiltet bak skulle ha en minstehøyde på 30 cm med 12 cm høye tegn. På frontskiltet skulle tegnene stå på en linje med bindestrek mellom amtsbokstav og sifre. På bakskiltet skulle amtsbokstaven stå over sifrene. Bileier måtte selv få laget skiltplater. Utover bestemmelsene om dimensjoner var det fritt frem for bileiere, bilselgere og skiltmakere å lage det til best mulig. For å verifisere alle de forskjellige skiltene ble blyplomber påsatt av politimyndigheten."

Kom underveis i den perioden noen endringer, kan lese om alt litt nedover her, sammen med bokstavkodene:
http://no.wikipedia.org/wiki/Kjennemerke_for_motorkj%C3%B8ret%C3%B8y_i_Norge
  (trådstarter)
   #19
 519     Østfold     0
Da var bilen godkjent under 1.7. Snakket med kontrolløren i dag. Virka som om han pleide å bruke 1.9 for han visste knapt/ikke forskjellen på 1.7 og 1.9. Sa at det var fint om jeg satte i seler bak (som var ett av argumentene mine for 1.7) selv om den var godkjent under 1.9. Etter å ha fortalt at jeg hadde lest litt på lovdata og at det trolig ikke var lov under 1.9 så ble vi enige om å gjøre om til 1.7. Så nå er det bare å få registrert bilen Smile
  (trådstarter)
   #21
 519     Østfold     0
Det kommer Wink I morgen skal jeg velge skilt. Planen er xx-xx-xx, med 23 som første tall. Ser at 22-00-00 - 24-99-99 serien er til mopeder. Betyr det at jeg ikke kan velge dette eller går dette på kryss og tverrs nå av skilterier? Ikke sikkert at dere vet det men om det er tilfelle må jeg ha en backup løsning til skilt.
   #22
 257     Sunnmøre     0
aldri hørt om den xx-xx-xx varianten før, og tror neppe du får lov å finne på noe helt nytt for deg selv.

der er skilt regler som må følges, og med veteran så kan du velge å følge den standarden som var før tiden, istedenfor den som er i dag, men du må likevel følge en standard.

Det er fordi veteranbiler skal få en mer tidsriktig kjennemerke som passer med stilen.

Men det er innenfor der du har lov å velge.




Signatur
  (trådstarter)
   #23
 519     Østfold     0
xx-xx-xx med tall er en gammel skiltserie.
   #24
 257     Sunnmøre     0
ser det er nå for en liten periode i oslo området at denne serien ble brukt og systemet ble skrotet etter noen få år.

Jeg har mine tvil om en slik serie, men en får svar bare en prøver..

Bokstav og 3(4) tall er den mest brukte jeg har sett på veteranbiler.
Signatur
  (trådstarter)
   #25
 519     Østfold     0
Når jeg tenker meg om så sjekket hun på biltilsynet det aktuelle skiltet med seks tall og det var ledig (noe jeg sjekket på nettet) og da sa hun ikke noe om det var forbeholdt mopeder slik det var når serien kom. Det finner jeg ut av i morgen, men nå i kveld dukket det opp ett nytt spørsmål. Kanskje noen her vet.


Ettersom jeg har ordnet med visning og alt samma har vi skrevet meg som eier. Nå skal den registreres på pappa og lurer da på om jeg kan skrive han på skjemaet "Melding til avgiftsberegning og registrering" eller om jeg fortsatt skal skrive meg som eier? Sist jeg strøk ut noe på ett slikt skjema ble det masse pes og jeg måtte sende inn på nytt (gjaldt da vognkort del 2.) Prøvd å tolke litt ut i fra veiledninga på vegvesen.no og det kan se ut som om jeg må skrive under. I såfall kan jeg bare ta med en salgsmelding av gamle typen og levere inn etter at bilen er 100% ferdig registrert på meg? Eller må jeg vente på vognkort del 2 og sende inn den? Og om det går må jeg da ordne forsikring i mitt navn i de få minuttene jeg står som eier? Pappa har alt forsikra bilen. Alt dette kom jeg på når jeg satt og forbereda meg til morgendagen. Ettersom pappa ukependler så må han evnt underskrive i dag ellers må vi vente enda en uke på å få registrert den. Om jeg er heldig så har kanskje noen her gjort dette Smile Hva gjør firmaer som importerer? Regner med at de blir registrert rett på eieren når de er ferdig vist.
   #28
 257     Sunnmøre     0
Like greit at den står på deg som eier hvis du ikke ser det store problemet.

Hvem som forsikrer bilen trenger ikke å være viktig så lenge den er forsikret.

Det er når du registerer bilen at den rette eier kommer på plass. og har du hatt en godkjennings kontroll i ditt navn, så er det allerede kommet i systemet, og det kan da være best å vente på del2 og ta den biten derfra.

du kan selvfølgelig høre når du skal registere deg for vognkortet, men jeg beholdt samme navn hele veien.

Det viktigeste er å få bilen registert og godkjent på norske veier. så kan en heller sulle med papirarbeidet i etterkant. Om din far betaler forsikring på din bil, så anser jeg det som uproblematisk helt til du velger å krasje selvfølgelig(høgere egenandel)



Signatur
  (trådstarter)
   #29
 519     Østfold     0
Da er omsider alt ferdig. Skilt er bestilt og bilen er registrert Smile Takker for alle innspill og hjelp!