2,184
20
2
Fylling av propanflaske
3,593
0
Min lokale propan-selger, rett nedi gata, er slett ikke gal på pris: 229 kr for innbytte av en 10 kg flaske, og hver 6. fylling gratis (så nettopris er 191 kr/10 kg). Det er ingen grunn til å gå over bekken etter vann, eller kjøre ei mils vei for å spare en tier. Men jeg er usikker på om han konkurrerer like godt på mengde...
Når flaska er tom, viser min vekt det samme som er påstemplet flaska: 5,3 kg. Jeg har bare veid de tre siste flaskene ved kjøp, mens forseglingen enda er ubrutt, men alle tre veide 14,3 til 14,4 kg. Min skolematematikk sier at jeg da får 9,0 til 9,1 kg gass - ikke 10 kg. Det betyr at reell pris er 210 kr/10 kg (når gratisfyllingene regnes inn), som fortsatt er et del under automatene; de ligger stort sett på 249 kr.
Men: Er det vanlig å bare fylle litt over 9 kg på en 10 kg flaske? Selv om prisen er god, føler jeg meg litt "snytt" når jeg får 10% mindre enn hva jeg tror jeg får. Men det er kanskje "bransjestandard" at det er slik? Er jeg den eneste propan-kunden som kontrollveier flaskene jeg kjøper?
(Jeg kunne selvsagt kjøpt 3-4 flasker på automat, til 58 kr mer pr fylling, for å se om de er like dårlig fylt, men det er billigere å spørre om andre allerede har gjort nettopp det )
Når flaska er tom, viser min vekt det samme som er påstemplet flaska: 5,3 kg. Jeg har bare veid de tre siste flaskene ved kjøp, mens forseglingen enda er ubrutt, men alle tre veide 14,3 til 14,4 kg. Min skolematematikk sier at jeg da får 9,0 til 9,1 kg gass - ikke 10 kg. Det betyr at reell pris er 210 kr/10 kg (når gratisfyllingene regnes inn), som fortsatt er et del under automatene; de ligger stort sett på 249 kr.
Men: Er det vanlig å bare fylle litt over 9 kg på en 10 kg flaske? Selv om prisen er god, føler jeg meg litt "snytt" når jeg får 10% mindre enn hva jeg tror jeg får. Men det er kanskje "bransjestandard" at det er slik? Er jeg den eneste propan-kunden som kontrollveier flaskene jeg kjøper?
(Jeg kunne selvsagt kjøpt 3-4 flasker på automat, til 58 kr mer pr fylling, for å se om de er like dårlig fylt, men det er billigere å spørre om andre allerede har gjort nettopp det )
Uansett veier jeg en flaske når den er ny og forseglet, og samme flaske når den er tom. Jeg satser ikke på at påstemplet vekt stemmer med realiteten - men det har stemt til nå.
Teoretisk kanskje, men flaske bør fortsatt være 10 kg over tare når den er full.
Ved kjøp av flaske burde evig bytting vært inkludert. Ev ved litt høyere gasspris.
Enig, fikk sist sommer en flaske som gikk ut i November 2017. -Tok å bytta en inn igjen før den var helt tom, ante meg at jeg ville få problemer om tiden gikk ut.
Litt rart at de sender ut slike flasker med så kort tid igjen? (dette var via automat da, ikke noe betjent)
Og når den er full er det også gjerne et avvik på +/- en hel eller halv kg i forhold til hva den teoretisk bør veie.
Eller så kan det være måleusikkerhethet i vekta. Jeg har veid koffert til 17,9 kg med den vekta og fått kofferten avvist pga overvekt på Gardermoen i en bagdrop, men den ble godkjent med vekt på snaue 17 kg i naboskranken.
Jeg har også inntrykk av at flaskene kommer rett fra et samlebånd, om ikke nyprodusert, så er i alle fall stålflaskene nymalt når de fylles. Jeg har aldri hatt inntrykk av at tomme flasker fylles opp igjen lokalt der de selges. Og utsortering av for gamle flasker bør skje på fabrikken.
Da ville det vært merkelig at tara stemplet på flaska stemmer med det jeg veier den til når den er tom. De har neppe angitt tara som "beholderen pluss den gassen som ikke kommer ut".
Dessuten... 1 kg gass som ikke klarer å komme seg ut? Hadde det vært snakk om 50 gram kunne jeg trodd det, men ikke 1 kg.
Som KjellTS skriver: Hvis det er gass på flaska, kjenner du det når du rister på den. Jeg har gjort det også, og den virker ganske så tom.
Ved bytteflakser er ikke datostempling noe tema, da blir de uansett trykktestet og resertifisert. Det er ved gjenfylling på typisk LPG stasjon at datostempling må være innenfor, ellers må LPG stasjon sende inn flaska for trykktesting og resertifisering.