4,327
1
0
Lettolje brenner - parafin? / Fyringolje nr. 1?
72
0
Jeg har en Fremo HF-300 brenner i mitt oljefyrings anlegg.
Denne skal ha "Lettolje"
Men hva er "Lettolje"?
Er det parafin? Er det en egen type olje?
Hvilke "fyringsoljer" eksisterer egentlig?
Har prøvd å google endel. Etter hva jeg finner så er Fyringsolje 1 det som kalles "lettolje" og Fyringsolje 6 det som kalles "tungolje".
Fyringsolje 6 krever forvarming og brukes stort sett i større anlegg.
Vil det si at det i prinsippet kun er 2 forskjellige typer brennere? Enten så brenner den lettolje, som da inkluderer "fyringsolje / fyringsolje 1" - som da fungerer på alt ifra denne såkalte fyringsoljen, til diesel og parafin
- og Fyringsolje 6, som da tydeligvis er en langt tyngre olje og ikke er aktuelt for oss vanlige mennesker?
GRUNNEN til at jeg spør, er fordi jeg har en bekjent i entreprenør bransjen, som til stadig har jobber som inkluderer å grave opp og fjerne "gamle" fyringsolje tanker.
Disse er gjerne godt over halv-fulle når han graver de opp (ikke forstår jeg hva de menneskene som bestemmer seg for å få de fjernet tenker når de ikke brenner opp oljen/parafinen først men...) - som han har tilbudt meg å få gratis mot at jeg selv pumper tankene tomme før han leverer de til sanering.
Nå har han 2 tanker stående å vente på meg, en med ca. 1000 liter på (halvfull) og en annen med ca. 500 liter, så med å la bunnslammet ligge igjen, så vil jeg tro jeg får rundt 800 liter ut av den første og 300 liter av den andre. Det er mye penger spart det...!
Men så ble jeg så usikker på hva brenneren min skal ha! (jeg kjøpte huset forrige vinter, da var det 1500 liter på tanken så jeg har aldri fylt den før)
Og jeg vet jo aldri om den tanken han har med til meg inneholder parafin eller "fyringsolje"
Den største av tankene jeg kan få nå er det ett Shell klistremerke med påskriften "Fyring" på påfyllingslokket...
Vil brenneren min klare å brenne begge deler? Eller skal den ha en av typene (parafin/fyringsolje)?
PS: Dette er *ikke* ett spørsmål/diskusjon vedr. dieseldyr og grums på tanken.
Grums unngår jeg ved at tanken har stått stille lenge etter flytting slik at grumset faller til bunn, og dieseldyr tar jeg risikoen på at ikke er der da samtlige anlegg/tanker har vært i drift. De anlegg som ikke har vært i drift siste året unngår vi å bruke.
Denne skal ha "Lettolje"
Men hva er "Lettolje"?
Er det parafin? Er det en egen type olje?
Hvilke "fyringsoljer" eksisterer egentlig?
Har prøvd å google endel. Etter hva jeg finner så er Fyringsolje 1 det som kalles "lettolje" og Fyringsolje 6 det som kalles "tungolje".
Fyringsolje 6 krever forvarming og brukes stort sett i større anlegg.
Vil det si at det i prinsippet kun er 2 forskjellige typer brennere? Enten så brenner den lettolje, som da inkluderer "fyringsolje / fyringsolje 1" - som da fungerer på alt ifra denne såkalte fyringsoljen, til diesel og parafin
- og Fyringsolje 6, som da tydeligvis er en langt tyngre olje og ikke er aktuelt for oss vanlige mennesker?
GRUNNEN til at jeg spør, er fordi jeg har en bekjent i entreprenør bransjen, som til stadig har jobber som inkluderer å grave opp og fjerne "gamle" fyringsolje tanker.
Disse er gjerne godt over halv-fulle når han graver de opp (ikke forstår jeg hva de menneskene som bestemmer seg for å få de fjernet tenker når de ikke brenner opp oljen/parafinen først men...) - som han har tilbudt meg å få gratis mot at jeg selv pumper tankene tomme før han leverer de til sanering.
Nå har han 2 tanker stående å vente på meg, en med ca. 1000 liter på (halvfull) og en annen med ca. 500 liter, så med å la bunnslammet ligge igjen, så vil jeg tro jeg får rundt 800 liter ut av den første og 300 liter av den andre. Det er mye penger spart det...!
Men så ble jeg så usikker på hva brenneren min skal ha! (jeg kjøpte huset forrige vinter, da var det 1500 liter på tanken så jeg har aldri fylt den før)
Og jeg vet jo aldri om den tanken han har med til meg inneholder parafin eller "fyringsolje"
Den største av tankene jeg kan få nå er det ett Shell klistremerke med påskriften "Fyring" på påfyllingslokket...
Vil brenneren min klare å brenne begge deler? Eller skal den ha en av typene (parafin/fyringsolje)?
PS: Dette er *ikke* ett spørsmål/diskusjon vedr. dieseldyr og grums på tanken.
Grums unngår jeg ved at tanken har stått stille lenge etter flytting slik at grumset faller til bunn, og dieseldyr tar jeg risikoen på at ikke er der da samtlige anlegg/tanker har vært i drift. De anlegg som ikke har vært i drift siste året unngår vi å bruke.
Og etter hva jeg klarer å samle av informasjon så stiller det seg omtrent slik:
Parafin er "finere" enn fyringsolje, med ett flammepunkt på 40 grader celscius og mye renere enn fyringsolje1 som har ett flammepunkt på 65 grader celscius og mer svovel innhold.
Diesel er i prinsipp det samme som fyringsolje.
Parafin, diesel og fyringsolje inngår alle sammen inn under det som kalles "Lettolje"
En brenner som er justert for fyringsolje skal fint kunne brenne parafin/diesel, men en veke brenner som skal ha lampe-olje (enda finere parafin) vil kunne ha problemer på fyringsolje fordi flammen blir for lav og vil sote ned. Samme med "potte brenner" som er basert på at det er dampen som skal brenne vil ha problemer med fyringsolje fordi den ikke fordamper så tidlig som parafinen.
Kom over en tråd fra England hvor en person ansatt på en flyplass hadde selv bevitnet at Jet-fuel (som i prinsippet er ren parafin) som ble tappet fra fly o.l. og hentet av olje selskapet (spesial avfall) hadde blitt tilsatt fargestoff og fylt rett på en samle tank med "fyringsolje"
Jeg får titte litt videre, men mye tyder på at jeg kommer til å samle sammen det jeg klarer av "slanter" fra div. fyringsolje tanker (som jo kan være parafin for de som har "potte brenner" og fyringsolje fra de som har sentral fyrings anlegg)
--------------------------------
I work with Jet fuel daily which is indeed Kerosene / Avtur Jet A1.
When we get rid of "slops" (old samples/tank bottoms/spare fuel in bulk) it is collected by a specialist company that will dye the kerosene onsite whilst witnessed and they then pop it back to their site , stick it in a bulk tank to sell on as Heating Oil.
Many years ago our site also had "Pink" Paraffin which if i remember correctly is just dyed kerosene (before my time though so i may be incorrect).
Wish i had oil fired heating i would be a happy chap ::)