(trådstarter)
   #11
 398     0
Glassfiber tank kan sages hull på med tigersag.  Så lage en større åpning øverst på siden, få tømt tanken og vasket den. (Pumpe opp det som er igjen + vaskevann)  Så ville jeg laget hull langt nede og etterpå fått fylt den med løs leca.

Er dette oppskriften man følger ved fjerning av tanken etterpå? Hvis man feks vil la den bli liggende etter å ha fylt den med Leca... Hvorfor lage et hull langt nede?
Parafintank med vanskelig beliggenhet - 781be412f2f5497ba0a82e8219c966b5.jpg - Pinje
Bildet er lånt fra:https://www.aktivtankrens.no/sanering.htm Røret som stikker opp må være røret med proppen i trappen.
En reduserer jobben ved å brenne opp så mye av oljen som mulig.

Tanken er tom i følge måleren, men litt parafin igjen på bunnen likevel.

Og et spørsmål om fyllmasse. Et firma kunne rense og fylle med skum, fordi det ville ta for lang tid å fylle med sand eller Leca gjennom røret. Er skum godkjent eller bra, siden det ikke er nevnt her. Kommunen har ikke så mange meninger.
Signatur

HSt
   #12
 37,582     Lillestrøm kommune     0
kommer det vann rundt tanken får du oppdrift, hullet i bunn fjerner den risiko. Hvis tanken din er støpt ned så tåler den kanskje oppdrift fra skum.
  (trådstarter)
   #13
 398     0
https://oljefri.no/fjern-oljetanken/derfor-bor-du-folge-oljetankreglene-article682-912.html
Derfor er vi også skeptiske til at oljetanker fylles med skum/betongløsninger - nettopp fordi dette gjør det vanskelig å fjerne oljetanken i ettertiden.
Er Leca-kuler en betongløsning? Hva tenker oljefri på som årsaken til at det er vanskelig å fjerne oljetanken i ettertid: skum/oppdrift - betongløsninger/for tungt? Firmaer som tar gravefri løsning lager ikke hull i bunnen?
Signatur
HSt
   #14
 37,582     Lillestrøm kommune     0
En massiv betongkloss må jo pigges for å fjernes. Løs leca kan suges opp igjen
   #15
 25,066     Akershus     0
En kan være enig i at å fjerne hele tanken er den beste løsningen. Her er det ekstra kostbart fordi den er overdekket av trapp og andre konstruksjoner. Da kan det være en fordel om den saneres på stedet.

Det vil si å tømme og rengjøre den på beste måte slik att en er sikker på at det ikke er noe skit som kan lekke ut senere. Etter min forståelse burde det være tilstrekkelig å skjære et hull oppe på siden, få tømt ut alt flytende og deretter tørke den ren med papir. Papir og olje er restavfall som trolig kan leveres gratis.

Deretter: En kan bore noen hull i bunnen og deretter grave over. Er tanken av stål kan den ruste i stykker og falle sammen. Er den i glassfiber vil den trolig holde i mange år. At den skal flyte opp er mindre sannsynlig, hvorfor har den ikke flytt opp tidligere? I tillegg ligger det en trapp oppå.
Er en redd den kan kollapse, kan den fylles med skum, sand, pukk eller løsleca. Løsleca er miljøvennlig, lett å jobbe med og evigvarende.

Om tanken en gang i fremtiden skal fjernes, så er det en fordel med lett fyllmasse (leca) fremfor armert betong. I det siste tilfellet blir den tung og løfte eller arbeidssom å partere.
Signatur
HSt
   #16
 37,582     Lillestrøm kommune     1
Jeg tror TS må ha en eller annen kvittering på at tanken er ren når den blir liggende igjrn for å vise til kommunen.
  (trådstarter)
   #17
 398     0
En fagperson må komme å godkjenne før den graves igjen? Men de vil vel gjøre hele jobben selv.

Signatur

HSt
   #18
 37,582     Lillestrøm kommune     0
Du kan sikkert få godkjent mye egeninnsats, men selvfølgelig betaler du så gjør firma hele jobben for deg.
  (trådstarter)
   #19
 398     0
Er nesen og øynene tilstrekkelig hvis uhellet har vært ute, eller trenger man en fagperson for å avdekke mulig lekkasje. Jeg ser at spesialfirmaet bruker et eget måleinstrument. Hvis instrumentet deres begynner å pipe er det vel bare å bla opp. Hvis instrumentet er mer fintfølende en nesen, mener jeg.
Signatur
TSt
   #20
 14,980     0
Hvis en har laget hull på toppen kan den etter hvert fylle seg med vann innoimellom løs Leca så derfor ville jeg drenert den.  Vet noen på jobb har renset tank noen steder i det siste og de beskriver hvordan arbeidet er gjort og hva den er vasket med og deretter tørket samt hva en har gjort med det som er tatt opp fra tanken.   Noen fyller de andre beholder de tomme.  Tar en hull ovenifra og det ikke er så stort så er det jo ingen fare hvis det ikke er skade på tank fra før.  Til vanlig trenger en gjerne ikke ta hull siden det er gjerne et igjenboltet mannehull men det kommer trolig ikke TS til.  Derfor en kan lage sin egen åpning der en kommer til.